Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz S 63 AMG biturbo a 300 SEL 6,8 AMG: Setkání generací ve Spa

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Červený vůz Mercedes-Benz S 63 AMG se zcela novým motorem 5,5 V8 biturbo jsme viděli již v Ženevě. Spolu s ním byl k vidění na stánku AMG i jeho designový předobraz – model 300 SEL 6,8 AMG z roku 1971.

Oba automobily, jak švýcarský showcar s polepy připomínajícími originál, tak i dnes již veterán, se setkaly tam, kde původní model slavil svůj největší úspěch – na okruhu ve Spa-Francorchamps. Dne 25. července před 39 lety tam Hans Heyer a Clemens Schickentanz dobyli ve slavném závodě na 24 hodin druhé místo celkově a první ve své třídě. Mimochodem, jejich Mercedesu 300 SEL 6,8 AMG se přezdívalo Rudá svině.

Ale zpět k novince pod kapotou současné ostré S-Klasse. Je jí vidlicový osmiválec AMG 5,5 l kódového označení M 157 s úhlem rozevření válců 90°. Díky vrtání 98 mm a zdvihu 90,5 mm disponuje objemem 5461 cm3, z něhož při kompresním poměru 10,0:1 poskytuje největší výkon 400 kW (544 k)/5500 min-1 a maximální točivý moment 800 Nm/2000-4500 min-1. Je dopován dvojicí turbodmychadel.

S kitem AMG Performance se tyto údaje zvýší na 420 kW (571 k) při stejných otáčkách a 900 Nm/2500-3750 min-1, a to díky plnicímu tlaku zvýšenému o tři desetiny na 1,3 baru. Křivka točivého momentu základní varianty je poměrně plochá, 670 Nm je totiž k dispozici již od 1500 min-1. S AMG Performance má ale řidič při otáčkách o 500 min-1 vyšších pod pedálem plynu již 875 Nm. Mimochodem, dosluhující S 63 AMG byla vybavena motorem M 156 objemu 6208 cm3, který měl sice stejnou konfiguraci V8 i obchodní označení, byl ovšem plněn atmosféricky. Výkonové parametry 5,5litrového V8 se oproti němu zvýšily o 14, respektive 19 kW a točivý moment vzrostl o 170/270 Nm.

Nový agregát o váze 204 kg je vybaven čtyřventilovou technikou, přímým vstřikováním paliva pomocí piezo-elektrických vstřikovačů, seřiditelnými vačkovými hřídeli a mezichladičem stlačeného vzduchu a oleje. Má klikovou skříň z hliníku, samotný pětkrát uložený hřídel je z šedé litiny. Palivový systém čítá dvě čerpadla – nízkotlaké a vysokotlaké. Motor splňuje emisní normu Euro 5 i díky dvojitému katalyzátoru ve výfukovém systému. Nové pohonné jednotky se vyrábějí s velkým podílem ruční práce přímo v továrně AMG v Affalterbachu.

O přenos točivého momentu na zadní kola se stará sedmistupňová převodovka AMG Speedshift MCT 7 se spojkou v olejové lázni. Její nízké hmotnosti 80 kg bylo dosaženo použitím hořčíkových slitin. Pokud řidič zvolí režim řazení C (Controlled Efficiency), aktivuje se funkce Start/Stop. Kromě tohoto módu jsou k dispozici také sportovní S a manuální M, měnit rychlostní stupně je možné pádly pod volantem.

Automatické vypínání motoru šetří palivo, ovšem funguje pouze tehdy, je-li baterie dostatečně nabita a teplota motoru optimální. Kombinovaná spotřeba benzinu 10,5 l/100 km dle NEDC je o 3,9 l menší než u předchozího modelu. Toho bylo dosaženo také díky dobíjení palubního akumulátoru při deceleraci. Kinetická energie je během brzdění přeměňována na elektrickou a tu pak přijímají baterie, které ji používají k napájení různých přístrojů uvnitř vozu.

Nový S 63 AMG dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za 4,5 s a rozjede se na elektronicky limitovaných 250 km/h. S kitem AMG Performance jsou tyto hodnoty ještě lepší: akcelerace o desetinu (4,4 s) a maximální rychlost o 50 km/h. I při 300 km/h ovšem zasáhne omezovač.

Před čtvrt rokem představený showcar má vmontovánu bezpečnostní klec, snížený podvozek a jezdí na širokých pneumatikách 275/35 R 20 vpředu a 325/30 R 20 vzadu. V interiéru najdeme dvojici závodních sedadel se čtyřbodovými pásy a sportovní volant čalouněný kůží a Alcantarou. Sériová eSka 63 AMG většinu těchto úprav mít nebudou, u prodejců se ale objeví již letos v září.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - Ham.
15. 6. 2010 08:56
To je paradox...
Tady bylo a je rudých sviní jak nas.... a v Německu jsou to vzácné sběratelské kousky. Což takhle ty naše exportovat a ty německé importovat?
14. 6. 2010 23:29
Starý AMG
Ten starej kousek má neskutečný charizma. :yes:
Avatar - Sosa
14. 6. 2010 15:52
nic
proti, ale toto bolo na autobild.de pred dobrym mesiacom..