Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedesy použijí nové chladivo do klimatizace. Nebude už hořet?

David Bureš
Diskuze (3)
Nový klimatizační systém je sice značně ekologičtější než ten dnešní, je ale výrazně náročnější na výrobu.

V roce 2017 začne v Evropské unii platit nová směrnice, která povolí pouze výrazně ekologičtější chladiva do klimatizací aut než dnes. Mercedes-Benz již na situaci zareagoval a oznamuje, že ve svých vozech uvede novou klimatizaci na bázi oxidu uhličitého. Jako první se nové klimatizace za dva roky dočkají třídy E a S.

Nová klimatizace je důsledkem kauzy rozpoutané v roce 2012. Mercedes a další výrobci (Volkswagen a Toyota) tehdy odmítli používat novější chladivo R1234yf, které mělo nahradit stávající R134a. Mercedes tehdy upozorňoval na nebezpečnost látky, která je hořlavější než ta stávající. Automobilkám se navíc nelíbila její vyšší cena, na její výrobu mají monopol americké firmy Honeywell a DuPont.

Odborníci ale poukazovali na to, že hořlavých materiálů je v autech více než dost, a tak spíše odhadovali, že značky chtějí získat čas na dokončení vývoje klimatizací na CO2. Z toho důvodu výrobci hledali různé mezery, jak se použití R1234yf vyhnout a užívat dnešní R134a do roku 2017, jak směrnice za jistých podmínek povoluje.

Proto byly mnohé nové vozy homologovány s předstihem, případně před úřady prezentovány jako facelift stávajícího auta. Mercedes pak dokonce dostal od německého Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) výjimku, která mu umožnila používat R134a i přes zákaz EU. Podle unijních pravidel se R134a nesmí u nově homologovaných aut používat od 1. ledna 2011. Od roku 2017 ji pak nebudou moci používat žádné vyráběné automobily.

Výhodou chladiva CO2 je vedle jeho ekologičnosti relativně nízká cena. Problém ale představují vysoké pracovní tlaky, za kterých chladicí systém musí pracovat. Proto takové klimatizace potřebují lepší těsnění a větší kompresory. Nevýhodou je i to, že se klimatizace na CO2 jeví jako neefektivní v místech s vysokou teplotou, tedy tam, kde je potřeba chladit nejvíce.

Mercedes ale tvrdí, že se s náročným vývojem popasoval. Všechny klíčové komponenty jako hadice a těsnění byly přepracovány tak, aby zvládly tlak přes 100 bar, což je zhruba desetkrát více než u současných klimatizačních jednotek.

Automobilka nabídla své patenty ostatním výrobcům, aby mohli urychlit vývoj těchto systémů. Přesto Mercedes zůstává v tomto ohledu průkopníkem, jako vůbec první automobilka si již objednala výrobu nových klimatizačních jednotek na oxid uhličitý.

Mercedes-Benz nicméně přiznává, že do dvou let není schopen nabídnout novou klimatizaci ve všech svých modelech. Proto ve většině svých aut bude zatím používat dříve kritizované chladivo R1234yf. To bude spolu s CO2 od roku 2017 jedinou povolenou látkou v klimatizacích aut prodávaných v EU.

R1234yf je jednodušší na použití, protože komponenty klimatizačních systémů není potřeba tolik upravovat jako v případě CO2. Kvůli vyšší hořlavosti ve srovnání s dřívějším chladivem R134a však Mercedes přesto některé díly upravil. Patentovaný ochranný systém zamezuje tomu, aby se chladivo v případě vážného čelního nárazu dostalo na rozžhavené komponenty motoru a začalo hořet. Horké části agregátu se navíc v případě nehody mají rychleji ochlazovat.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - euro89
22. 10. 2015 10:10
Zlo z Bruselu
Každému, kdo o chladivech něco ví, je jasné, že jde jen o další ekofašistikou šikanu EU. Místo ekologie jde jen o populistickou ekobuzeraci s kříženou s dobrým byznysem, protože jedno bomba R1234yf stojí mnohonásobně více, než současné R134a. O cenách plniček ani nemluvě... Spíše než na snahu zachránit planetu, bych to viděl na nějaké "všimné" ze strany Dupont a Honeywell. :-! Čistě chladivo jako takové bylo vůbec nejlepší původní R12...
22. 10. 2015 06:38
Re: Dříve
Těžké, velmi rozměrné a neekonomické
Avatar - Ada je zase tady
21. 10. 2015 20:02
Dříve
Dříve se jako chladivo používal čpavek. Levný, účinný, ale smradlavý. Každý by ucítil, že má pod kapotou problém a spěchal do servisu... jenže čpavek může poleptat kůži i plíce. Co takhle raději používat Peltiérovy články? [odkaz]