Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mezinárodní motor roku 2003

Michal Fokt
Diskuze (9)
Titul nejlepšího motoru roku 2003 byl letos přisouzen Mazdě a jejímu Wankelu Renesis.

BMW, Honda a ti druzí. Tak by mohl znít podtitul ankety o nejlepší motor roku, v níž právě tyto dvě značky získaly v dosavadních čtyřech ročnících 27 z celkem 48 prvenství v jednotlivých kategoriích (z toho BMW 15 a Honda 12) a kromě první sezóny 1999 vždy s přehledem delkasovali ostatní výrobce. Letos se však do čela prodrala také Mazda, a to díky jediné pohonné jednotce - rotačnímu Wankelovu motoru Renesis ze sportovního vozu RX-8.

Mazda získala kromě nejdůležitějšího titulu Mezinárodní motor roku 2003 také prvenství v sekci Nejlepší nový motor a Renesis vyhrál i svou objemovou kategorii (pochopitelně tu objemově přepočítanou, nikoliv skutečnou). To ale rozhodně neznamená, že by staří "mazáci" BMW a Honda přišli zkrátka. Německá automobilka si připisuje taktéž tři prvenství a rozšiřuje tak skóre na na 18, nejúspěšnější značkou však letos byla Honda se čtyřmi primáty, která tak o jedny vavříny v dlouhodobém souboji stáhla BMW a honosí se nyní 16 tituly. Podívejme se však na jednotlivé kategorie podrobněji.

Už tradičně (zvítězila počtvrté v řadě!) kraluje Honda díky modelu Insight a jeho hybridnímu motoru 1.0 IMA kategorii pod 1,0 l. Letos získala 318 bodů, motor Smartu 0,7 Turbo skončil s náležitým odstupem druhý (173 bodů), třetí skončila Toyota a její 1.0 VVT-i z Yarisu.

Honda 1.0 VTEC IMA (Insight) 318
Smart 698cc (City Coupé/Roadster) 173
Toyota 1.0 VVT-i (Yaris/Echo/Vitz) 162
Smart Diesel 799cc (City Coupé) 112
Nissan 1.0 (Micra) 77
Opel/Vauxhall 1.0 (Agila, Corsa) 71

I o kategorii výše (1,0 l až 1,4 l) vyhrála Honda, tentokrát podruhé za sebou a opět s hybridní technologií. Tentokráte jde o ústrojí 1.3 IMA z modelu Civic Hybrid, které obdrželo 248 bodů. Druhý je turbodiesel 1.4 koncernu PSA (133 b), se 116 body je třetí VW motor s přímým vstřikováním benzinu 1.4 FSI, a čtvrtá je přeplňovaná vznětová jednotka Toyota 1.4 D-4D spolu s motorem 1.3 i-DSI z vozu Honda Jazz, obě mají shodně po 107 bodech.

Honda 1.3 IMA (Civic Hybrid) 248
PSA/Ford Diesel 1.4 (Peugeot 307; Citroën C3, Xsara; Ford Fiesta, Fusion; Mazda 2) 133
Volkswagen 1.4 FSI (Audi A2;VW Lupo, Polo) 116
Toyota Diesel 1.4 (Yaris) 107
Honda 1.4 i-DSI (1,3 l) (Jazz) 107
Volkswagen 1.2 TDi (Audi A2; VW Lupo) 64

V kategorii od 1,4 do 1,8 l náleží vavříny mechanickým kompresorem přeplňované šestnáctistovce Mini Cooperu S, druhá příčka náleží hybridní Toyotě Prius a bronz si odnáší opět Toyota, tentokráte díky 140kW osmnáctistovce z Corolly TS a Celicy. Fordův turbodiesel TDCi z Focusu je čtvrtý a až pátou pozici obsadil někdejší vítěz této třídy, BMW Valvetronic 1,8 l.

MINI Supercharged 1.6 (Cooper S) 168
Toyota 1.5 (Prius) 143
Toyota 1.8 VVTL-i 190 (Celica, Corolla) 94
Ford 1.8 TDCi (Focus) 87
BMW 1.8 Valvetronic (316ti) 86
Mercedes-Benz 1.8 GDI supercharged (CLK) 84

V sekci od 1,8 do 2,0 l už to začíná být trochu nudné, stejně tak jako v kategorii pod 1,0 l. Již počtvrté za sebou zde totiž dominuje čtyřválec 2.0 VTEC/177 kW (240 k) z roadsteru Honda S2000 s největším litrovým výkonem na světě mezi atmosférickými jednotkami. I letos je se 157 body jasným králem, druhý Valvetronic od BMW získal pouze 98 bodů, těsně za ním s 95 body skončil motor 2.0 Turbo ze Subaru Impreza.

Honda 2.0 (S2000) 157
BMW 2.0 Valvetronic (318i) 98
Subaru 2.0 Turbo (Impreza (225-280bhp); Legacy/Outback (260/280bhp); Forester (177/250bhp)) 95
BMW Diesel 2.0 (320d) 83
Fiat Diesel 1.9 l JTD (Alfa Romeo 147, 156) 78
Alfa Romeo 2.0 JTS (156) 63

Kategorii od 2,0 do 2,5 l vede letos šestiválec BMW o objemu 2,5 l, montovaný do modelů Z4, 325i a 525i. Druhá příčka patří loňskému vítězi, turbodieselu 2,2 l koncernu PSA, bronz si odnáší čtyřválec Honda 2.4 i-VTEC z nového Accordu.

BMW 2.5 (325i, 525i, Z4) 152
PSA Peugeot-Citroën 2.2 HDi(Peugeot 406, 607, 807; Citroën C5, C8) 125
Honda 2.4 (Accord/Element) 79
Volkswagen 2.5 V6 TDi (Audi A4, Allroad, A8; Skoda Superb; VW Passat) 78
Saab 2.3 Turbo (9-5) 60
Volvo 2.5 Turbo (S60R) 58

Mezi motory o objemu 2,5 - 3,0 l se prosadila Mazda, jak již bylo řečeno v úvodu, podle porotců je lepší než třílitrový turbodiesel i benzinový šestiválec BMW a pokořila i "cédéíčko" od Mercedesu.

Mazda RENESIS Rotary (RX-8) 239
BMW Diesel 3.0 (330d, 730d) 191
BMW 3.0 (330i, 530i, Z4, X5, 730i) 138
Mercedes-Benz Diesel 2.7(C-Class, E-Class, ML) 71
Honda 3.0 V6 (Accord) 70
Porsche 2.7 (Boxster) 67

Kategorie od 3 do 4 l se opět stala kořistí šestiválce BMW 3,2 l, pracující výhradně v modelu M3 a odolala se značným náskokem útoku 3,6l motoru Porsche 911 GT3 a stejné jednotce opatřené přeplňováním. Ze čtvrté pozice se může radovat šestiválec od Nissanu ze zbrusu nového sporťáku 350Z.

BMW 3.2 (M3) 202
Porsche 3.6 (911 GT3) 109
Porsche 3.6 Turbo (911 Turbo) 107
Nissan 3.5 V6 (350Z/350GT, Infiniti FX35) 96
BMW Diesel 3.9 V8 (740d) 95
Ferrari 3.6 V8 (360 Modena/Spider) 78

Poněkud extremistickou kategorii nad 4,0 l obsadil monstrózní turbodiesel 5.0 V10 TDI od Volkswagenu, následovaný dvanáctiválcem BMW 6,0 l. Vloni inovovaná a zvětšená pohonná jednotka Ferrari Maranello o objemu 5,75 l získala bronz.

Volkswagen Diesel 5.0 V10 (Touareg/Phaeton) 181
BMW 6.0 V12 (760i) 122
Ferrari 5.7 V12 (575M) 98
BMW 4.4 V8 Valvetronic (745i) 91
Mercedes-Benz 5.5 (S600, CL600) 79
Audi 4.2 V8 (RS6) 72

Letos poprvé se objevila kategorie Performance Engine, tedy Výkonný motor. Porotci zřejmě zatím stále nemají jasno o konečné podobě celé ankety, to však nic nemění na tom, že prvním vítězem této sekce se stal motor 5,5 l od AMG, který překonal 4,2litrový osmiválec Audi RS6, 3,2litrový šestiválec BMW M3, Ferrari Maranello, Porsche 911 GT3 a do první hodnocené šestky se kromě těchto objemných jednotek dostal i dvoulitr Hondy S2000.

Mercedes-AMG 55 V8 (E55, SL55, S55, CL55) 138
Audi 4.2 V8 (RS6) 98
BMW 3.2 (M3) 91
Ferrari 5.7 V12 (575M) 85
Porsche 3.6 (911 GT3) 82
Honda 2.0 (S2000) 77

Opakem výše zmíněné kategorie je anketa o nejúspornější motor, která možná trochu překvapivě patří japonským hybridním technologiím Hondy a Toyoty, teprve druhá polovina šestice je vyhrazena evropským turbodieselům koncernů Volkswagen a PSA. Mezi agregáty IMA modelů Civic Hybrid a Insight vrazila klín Toyota se svým Priusem, dvojici motorů VW zase doplňuje francouzská čtrnáctistovka.

Honda 1.3 IMA (Civic Hybrid) 189
Toyota 1.5 (Prius) 136
Honda 1.0 IMA (Insight) 90
Volkswagen 1.2 TDi (Audi A2; VW Lupo 3L) 80
PSA Peugeot-Citroën/Ford Diesel 1.4 (Peugeot 307; Citroën C3, Xsara; Ford Fiesta, Fusion; Mazda 2/Demio) 54
Volkswagen 1.9 TDi (Audi A3, A4, A6; Seat Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra; Skoda Superb; VW Golf, Bora, Passat, Touran, Sharan) 49

Zbývá už jen vyhodnotit anketu Nejlepší nový motor, než se propracujeme ke konečným výsledkům klání motorů. Není divu, že nejlepší novinkou byl zvolen Wankel Mazdy, který neměl žádný respekt ze šesti, osmi, deseti a dvanáctiválců prestižních značek od Audi po Maybach.

Mazda RENESIS Rotary (RX-8) 186
Audi 4.2 V8 (RS6) 114
BMW 6.0 V12 (760i) 91
BMW Diesel 3.0 (330d, 730d) 89
Mercedes-Benz 5.5 (S600, CL600) 80
Maybach 5.5 67

A jak dopadlo celkové pořadí hlavní ankety, tedy hledání nejlepšího motoru pro rok 2003? O vítězi již tady řeč byla a ostatní výsledky vidíte v tabulce. Nezbývá tedy, než popřát Mazdě k triumfu a těšit se na souboj o nejlepší motory zase za rok.

Mazda RENESIS Rotary (RX-8) 316
Volkswagen Diesel 5.0 V10 (Touareg/Phaeton) 244
BMW 3.2 (M3) 224
Honda 1.3 IMA (Civic Hybrid) 157
Honda 2.0 (S2000) 107
BMW 2.5 (325i, 525i, Z4) 77
MINI Supercharged 1.6(Cooper S) 76
Honda 1.0 IMA (Insight) 49
Michal Fokt
Diskuze (9)