Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ministerstvo dopravy spustí v září elektronický dohled nad STK

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Ministerstvo dopravy spustí v září ostrý provoz centrálního elektronického dohledu nad Stanicemi technické kontroly (STK). Opatření má zamezit podvodům, při kterých se do silničního provozu dostávají vozidla, která nevyhovují technickým podmínkám.

ČTK to řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Tuzemští motoristé každý rok za technické prohlídky a měření emisí utratí tři až čtyři miliardy korun.

V září ministerstvo do systému napojí prvních deset procent STK, v říjnu to má být dalších 40 procent a všechny zbývající stanice mají být připojeny do začátku listopadu. O spuštění systému se hovoří zhruba dva roky, jeho zavedení zpozdila příprava a výběrové řízení na dodavatele.

Díky počítačovému systému budou mít pracovníci dohledu on-line informace o tom, jaké vozidlo v daném okamžiku prochází kontrolou a jaký úkon na něm technik provádí. To pak budou moci porovnat se skutečným stavem. Později by se součástí dohledu měl stát i kamerový systém.

Pracovníci státního odborného dozoru se při prověřování stanic nejčastěji setkávají s tím, že STK neprovede všechny předepsané úkony nebo její pracovníci správně neposoudí skutečný stav vozu. Do provozu se tak dostávají omlazené vozy, auta s pozměněnými identifikátory či jinými motory nebo vozy jejichž technický stav může znamenat hrozbu pro ostatní účastníky provozu. Podvody často doprovází snahu o přihlášení dovážených ojetin, kterých bylo loni i kvůli toleranci některých STK přihlášeno rekordních 213.000 vozů z druhé ruky.

Celkem v Česku funguje přes 330 STK a ministerstvo jich loni zkontrolovalo 52. Loni kvůli vážným nedostatkům uzavřelo STK v Rakovníku, Mostě a Drásově.

Největší část peněz řidiči v STK utratí za pravidelné kontroly osobních aut a motocyklů. Cena pravidelné technické prohlídky se pohybuje podle typu vozidla od 500 do zhruba 1000 korun. Při dovozu ojetého auta ze zahraničí je to zhruba dvojnásobek.

Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musejí majitelé s osobním autem nebo motocyklem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)
Avatar - euro89
26. 8. 2008 23:29
Ať už jdou někam...!
zase budu muset do obálky vložit o něco víc... kola mi jdou ven z blatníků, nehomologoaný spoilery a díly určený jen pro okruh, vyndanej katalizátor, slicky, emise že by z toho Bursík spáchal sebevraždu kdyby to viděl a spousta dalšího... v týhle zemi za chvíly budu dávat víc peněz za úplatky, než za upravy... >:D
26. 8. 2008 19:54
Litoměřická cesta
To se takhle zajede do toho baráku, kde má být emisní kontrola, technik příjde, podívá se na stav tachometru a datum výroby, sloupne nálepku na SPZ-ce, nalepí novou a se slovy "nebudem to trápit, ať to nerozbijem" kontrolu emisí ukončí... :*) Nevím, jestli se to dá omluvit skutečností, že mý auto je teprv 4 roky starý a motor (diesel) mi nekouří, protože není nijak upravovaný. Každopádně je to hustý. A ani skutečnost, že vlastní technická kontrola byla provedená hodně důkladně, moc na celkovém dojmu z této nejmenovavé STK nepřidá :no:
Avatar - Blue Sun
26. 8. 2008 12:48
Re: Realita...
Buňky by možná měli, spíš by mě zajímalo, zda k tomu mají právní podklad. Je možné nějakým nařízením odstavit takové auto?
Zatím, co si tak vzpomínám, to muselo být ošetřeno, aby na autě nemohla vzniknout škoda... což pro PČR znamená k autu dát hlídku. Pokud nebude k dispozici příslušná právní norma, policisté s tím nehnou. A STK... nedělám si iluze.
26. 8. 2008 10:09
Re: Realita...
Ano.
Jenže tady na to není síla, příslušníci Policie mají problémy sami se sebou, kontrolují lékárničky, ale aby se zeptali na homologaci výfuku (a měli příslušný argument proti podvodným samolepkám), případně zabavili technický průkaz do té doby než dojde k nápravě, na to bohužel nemají (zatím) buňky.
Avatar - Tomogo
26. 8. 2008 09:58
Re: Realita...
Souhlas,
ale možná by stačilo zabavovat auta rovnou na ulici na náklady jejich majitelů...
Např. pokud auto zjevně kouří, má nepovolený tuning na výfuku, ojeté pneumatiky, nebo jinak nevyhovuje z technického hlediska, nevidím důvod, proč by to nemělo jít.