Ministerstvo dopravy spustí v září elektronický dohled nad STK
ČTK to řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Tuzemští motoristé každý rok za technické prohlídky a měření emisí utratí tři až čtyři miliardy korun.
V září ministerstvo do systému napojí prvních deset procent STK, v říjnu to má být dalších 40 procent a všechny zbývající stanice mají být připojeny do začátku listopadu. O spuštění systému se hovoří zhruba dva roky, jeho zavedení zpozdila příprava a výběrové řízení na dodavatele.
Díky počítačovému systému budou mít pracovníci dohledu on-line informace o tom, jaké vozidlo v daném okamžiku prochází kontrolou a jaký úkon na něm technik provádí. To pak budou moci porovnat se skutečným stavem. Později by se součástí dohledu měl stát i kamerový systém.
Pracovníci státního odborného dozoru se při prověřování stanic nejčastěji setkávají s tím, že STK neprovede všechny předepsané úkony nebo její pracovníci správně neposoudí skutečný stav vozu. Do provozu se tak dostávají omlazené vozy, auta s pozměněnými identifikátory či jinými motory nebo vozy jejichž technický stav může znamenat hrozbu pro ostatní účastníky provozu. Podvody často doprovází snahu o přihlášení dovážených ojetin, kterých bylo loni i kvůli toleranci některých STK přihlášeno rekordních 213.000 vozů z druhé ruky.
Celkem v Česku funguje přes 330 STK a ministerstvo jich loni zkontrolovalo 52. Loni kvůli vážným nedostatkům uzavřelo STK v Rakovníku, Mostě a Drásově.
Největší část peněz řidiči v STK utratí za pravidelné kontroly osobních aut a motocyklů. Cena pravidelné technické prohlídky se pohybuje podle typu vozidla od 500 do zhruba 1000 korun. Při dovozu ojetého auta ze zahraničí je to zhruba dvojnásobek.
Na pravidelné technické prohlídky v akreditovaných STK musejí majitelé s osobním autem nebo motocyklem nejpozději čtyři roky po pořízení nového vozu a pak každé dva roky.