Na Slovensku se rozhodli bojovat s kamiony, mýtu se nikdo nevyhne
Slovensko chce od začátku příštího roku výrazně rozšířit zpoplatněnou síť silnic pro nákladní vozidla. Nově zpoplatněno bude dalších 225 kilometrů silnic. Vláda chce tímto krokem ulehčit život lidem bydlícím u silnic nižších tříd, kudy si nákladní vozy zkracovaly cestu.
Na silnice III. třídy budou mít nákladní vozy nad 12 tun dokonce vjezd zakázán, na tyto cesty budou smět pouze vozidla dopravní obsluhy. Nákladní automobily budou mít zakázán vjezd i na vybrané úseky silnic II. třídy.
Kamiony na silnicích nižších tříd mýto platit nebudou, i přesto zde budou pomocí mýtného systému sledovány. Slovensko tímto krokem chce zjišťovat, kudy nákladní vozy jezdí a zda neporušují zákaz vjezdu.
Slovensko rovněž zvýší sazby mýtného na silnicích I. třídy souběžných s dálnicemi a rychlostními silnicemi, čímž chce kamiony přesunout na dálnice. Dosud je přitom toto mýto asi o čtvrtinu levnější než na dálnicích. Zároveň vzrostou pokuty za obcházení mýtného a porušování zákazu vjezdu.
Na základě podnětu přepravců budou zvýhodněna moderní, ekologičtější vozidla. Na dálnicích a rychlostních silnicích budou takové kamiony platit 0,08 až 0,188 eura bez DPH za ujetý kilometr, což je o čtyři procenta méně než dnes. Sazba na silnicích I. třídy pro takové automobily klesne o dvě procenta.
Naopak starší nákladní vozy emisní třídy Euro 0 až 2 zaplatí více. Mýtné pro tato vozidla vzroste až o 18 procent, nejvyšší sazba se zvýší z dosavadních 0,209 eura bez DPH na 0,243 eura bez DPH.
Slovenské ministerstvo dopravy tvrdí, že těmito kroky chce nasměrovat tranzitní nákladní dopravu na silnice, které jsou k tomu určeny. Podle ministerstva se totiž někteří dopravci vyhýbají placení mýtného tím, že jezdí po silnicích nižších tříd. Představitelé obcí si navíc stěžují, že kamiony ničí místní vozovky.