Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejen německá města, naftová auta zakáže také italský Řím! Už rozhodl kdy

David Bureš
Diskuze (89)
Římská starostka tvrdí, že jestli chce město vážně bojovat se znečištěným ovzduším, musí mít odvahu přijmout silná opatření.

Po rozhodnutí spolkového soudu, že německá města mají právo na to zakázat vjezd naftových aut do svých center, se hovoří o tom, která města u našich západních sousedů vznětová auta zakážou a kdy. Takové plány se ale nerodí jen v Německu, dieselová auta plánuje zakázat také v Itálii.

„Řím se rozhodl zakázat naftové automobily ve svém historickém centru, a to od roku 2024,“ oznámila římská starostka Virginia Raggiová, která toto rozhodnutí zveřejnila na svém facebookovém profilu. Něco takového plánují také v Miláně, kde město bez naftových aut chtějí do roku 2030.

Italská metropole dlouhodobě bojuje se smogem, a tak se vedení města rozhodlo k ráznému kroku. „Jestli chceme opravdu zakročit, musíme mít odvahu přijmout silná opatření,“ vysvětluje tento krok starostka, členka strany Hnutí pěti hvězd.

V Římě je tento krok vcelku logický. Ve městě prakticky nejsou velké průmyslové podniky, a tak tamější ovzduší znečišťuje primárně automobilová doprava. I proto tam v době smogové situace bývá zakázán vjezd vybraných autům, město zkoušelo zakázat jak starší vozy s naftovým motorem, tak vjezd aut se sudým či lichým koncovým číslem na registrační značce podle toho konkrétního data. Policie však byla kritizována, že takový zákaz vjezdu nehlídá.

Znečištěné ovzduší v tak historickém městě jako Řím přitom není jen škodlivé pro tamější obyvatele, ale také pro památky. Studie italského ministerstva kultury varovala před tím, že následkem znečištěného prostředí může být ve městě vážně poškozeno 60 bronzových soch a na 3.600 monumentů.

Rozhodnutí římské metropole bylo zveřejněno ve stejný týden, kdy se o takovém kroku hovoří v Německu. Tamější soud rozhodl o tom, že města mohou zakázat vjezd dieselových aut do svých center, a to podle jimi stanovených parametrů. Už letos by mohl takový zákaz začít platit v Hamburku nebo Stuttgartu, v příštím roce pak v Berlíně. Zatím však není jasné, podle jakých kritérií bude vjezd autům zakázán. Nejlogičtěji se jeví zákaz podle emisní normy, kterou té které auto splňuje.

Foto:beasleygreen.com

David Bureš
Diskuze (89)
3. 3. 2018 08:07
Re: Fajn
Uvidíme, je to jen začátek. Mám jenom radost, že se něco děje. Vůbec si nemyslím, že sám bych měl nějaké řešení, ale třeba ho budoucnost přinese.
Avatar - Blue Sun
2. 3. 2018 22:10
Re: Fajn
Hezky se to mluví, hůře realizuje. Uzavřít centra pro soukromou dopravu znamená jejich vylidnění a faktickou likvidaci, jelikož lidé se svého pohodlí nevzdají. V podstatě každé centrum města navíc zahrnuje sídla velmi movitých firem, drahých a luxusních obchodů či restaurací. Myslíš, že jejich klientela se pohodlí soukromé osobní dopravy vzdá?
Jsem taky pro maximální podporu zdraví ve městech, protože ty problémy stále narůstají, ale nemyslím si, že v blízké době to je reálné.
Avatar - Blue Sun
2. 3. 2018 22:04
Re: Politické rozhodnutí,
Tuhle "vizi" tak nějak... radši opomíjím. Ale máš samozřejmě pravdu. :-( Hodně smutnou.
2. 3. 2018 18:40
Re: Fajn
asi pred mesicem jsem mel nejaky pojednani v HK
pak jsem sel kousek po gocarovce a to byla fakt sila
ale proti tomu, kdyz prebiham z kavarny slavia do narodniho, to byl jeste horskej vzdousek. v pze se k tomu jeste navic pridava to sileny duneni dyzlu
Avatar - white label
2. 3. 2018 17:58
Re: Politické rozhodnutí,
Ano, ten měl/má jasnou (osobní) vizi a je v tomto ohledu velmi "úspěšný"... 8-s