Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejmenší motory v současných osobních autech: Pod devět deci

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Dají se dnes ve světě koupit auta se skutečně maloobjemovými motory? Někdo je možná považuje za nákupní tašky... Jenže zdání klame, je mezi nimi dokonce opravdový sporťák.

Dávno pryč jsou doby, kdy se na silnicích objevovala bublinovitá přibližovadla s malými objemy motorů. Většinou šlo však o agregáty původně motocyklové, což platí i dnes třeba u elektromobilu BMW i3 REX s „prodlužovačem dojezdu“, skútrovým dvouválcem 647 cm3 umístěným vzadu. Třeba takový Citroën 2 CV měl ale přímo pro něj vyvinuté ploché dvouválce 375-602 cm3, vozy Panhard končily na 850 cm3, velmi oblíbená byla kategorie sedmsetpadesátek... Nezapomínejme na vozy Fiat, ještě hranaté Cinquecento se v Polsku vyrábělo a prodávalo s kapalinou chlazeným dvouválcem OHV 704 cm3, původem z Malucha ve verzi BIS.

Nyní se tento trend vzhledem k downsizingu vrací, auta s motory trojciferného zdvihového objemu v krychlových centimetrech se prodávají také v Evropě. Klasickou kategorií jsou pak japonské kei cars, kde je limitem v současnosti 0,66 l, v době vzniku to bylo dokonce jen 0,36 l. Moderní agregáty přitom nejsou nijak ošizené, ba právě naopak. Maličké motory najdeme i v mikroautech (Ligier, Aixam apod.), ale protentokrát se soustřeďme na „dospělé“ velkosériové osobní vozy. Byly navíc navrženy tak, aby je mohly takové jednotky pohánět, zapomeňme tedy na litrové tříválce VW a Ford EcoBoost ve větších vozech. Dělají prostě svou práci, i když jimi vybavená auta nejsou pokaždé rychlá.

Tata Nano

caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni

Indická Tata Nano se stále vyrábí, debutovala přitom už před osmi lety. Svého času nejdostupnější auto světa, pravda, komerčně neuspělo podle očekávání, ale pořád se dá koupit nové. Ratan Tata si usmyslel, že obyčejným indickým rodinám nahradí motorky a skútry něčím uzavřeným a bezpečnějším. Za novodobý pokus o skutečnou lidovku, jaké už z Evropy neznáme, má u mě soukromý palec nahoru.

Na starém kontinentu a v USA se nakonec Nano neobjevilo, náklady na zcivilizování čtyřkolového dopravního prostředku s volantem a sedačkami (základ vlastně nic jiného nenabízí) včetně posílení bezpečnosti by byly příliš vysoké. Výsledná cena na úrovni evropských a japonských mini pak nekonkurenceschopná... Ale i ti Indové, na které Tata cílila, považovali auto za příliš drahé. Jiní, kteří si jej mohli koupit, zvolili raději větší ojetinu.

Nano v základu pohání zážehový dvouválec 624 cm3 s vícebodovým vstřikováním. Zajímavostí jsou naprosto stejné hodnoty vrtání i zdvihu: 72,5 mm. Dává 28 kW, 51 N.m a autíčko je schopen rozjet na 105 km/h. Ve verzi na zemní plyn má jen 24 kW, stejně velká naftová varianta pak pouhých 20 kW. Loni dokonce Nano po menších cizelacích prošlo výraznou tvarovou modernizací s názvem GenX.

Caterham Seven 160/165

caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni

O japonských kei cars už řeč byla. Všichni „pidižvíci“, na které nepotřebujete potvrzení o tom, že máte kde parkovat, používají tříválce o maximálním objemu 660 cm3 a výkonu 47 kW. Tak říkají předpisy, které limitují i celkovou délku. Nabízejí je kromě Subaru všichni výrobci: Toyota s Daihatsu, Mitsubishi s Nissanem, Suzuki, Honda... Nicméně do 3,4 m se vejdou kromě hranatých krabiček a retro vozítek i sporťáky od Daihatsu a Hondy. V Evropě je oficiálně nekoupíte, a to ani v Británii, i když mají volant vpravo.

Jedna britská automobilka však tříválec Suzuki používá. Caterham, kterému Colin Chapman jako jedinému prodal licenci na Lotus Seven, konkrétně třetí série, vyrábí je už přes čtyřicet let. Jeho verze 160 a 165 (ta s levostranným řízením pro kontinentální Evropu) má vpředu agregát o výkonu 60 kW. Pochopitelně s turbem a nelimitují jej žádné regule. Z klidu na britských 60 mph (96 km/h) zrychluje přitom za 6,5 s a dosáhne slušných 162 km/h.

Jasně, stejně jako všechny ostatní, mnohem výkonnější verze „sedmičky“ má jen nasazovací dveře, plátěnou střechu a postrádá zavazadelník. Jenže nejlevnější sporťák ze současného portfolia je skutečně doslova oholený na kost, nenajdeme tady ani minimální komfortní prvky včetně posilovače řízení. Na co taky? Právě proto skoro nic neváží! Tenhle trik z něj dělá vcelku rychlé auto pro opravdové puristy, kteří prostě chtějí mít doma spartánský sporťák.

Maruti Suzuki Celerio Diesel

caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni

Aktuální Suzuki Celerio si můžeme koupit i my. Jenže nikoli s naftovým motorem. Ten vyrábí Maruti v Indii a montuje ho do vozů pro místní trh. Jde o dvouválec s objemem 793 cm3, výkonem 35 kW a velmi slušným točivým momentem 125 N.m. On je to totiž turbodiesel a dokonce s mezichladičem stlačeného vzduchu! Výrobce se chlubí spotřebou 3,6 l/100 km.

V Evropě mají příznivci Suzuki smůlu, motor pochopitelně neplní Euro 6. Ani o pasivní bezpečnosti si nedělejme iluze. Indické Celerio nezískalo letos v testech Global NCAP ani jednu hvězdičku, i když byla testována verze bez airbagů. Výbava špičkového místního modelu sice zahrnuje dvojici „pytlů“ a ABS s EBD, ale i tak to vidím tak na jednu maximálně. To, které se dá pořídit u nás, si odneslo před dvěma lety z Euro NCAP hvězdičky tři a má šest vzduchových vaků. Evropská verze mini se samurajským S se navíc ani v Indii nevyrábí, rodí se v thajském Rayongu.

Fiat 500 TwinAir

caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni

Fiat byl vždycky mistrem miniaut. Překvapivě se však vrátil ke koncepci řadového dvouválce, kterou nikdo jiný z evropských výrobců nenabízí. Turboverze agregátu s vícebodovým vstřikem a obchodním názvem TwinAir má objem 875 cm3, 63 kW a 145 N.m. Sympatická pětistovka ve stylu retro s ní zrychluje z klidu na stovku během 11 s a zvládne i 172 km/h, pomalá tedy rozhodně není.

Konzumace paliva, tedy ta normovaná v NEDC leží na velmi nízké hodnotě 3,8 l/100 km. Moderní Fiat 500 je možné pořídit i s naladěním na 77 kW. Atmosférická verze TwinAiru je sice také značena 0.9, ale ve skutečnosti překvapivě vyšším objemem 964 cm3 už se blíží litrové hranici. Nabízí 44 kW, 88 N.m a dodává se také do třetí generace Pandy, která může mít i zmiňovanou přeplňovanou s 85 koníky, dvoupalivová při provozu na CNG poskytuje o něco méně.

Smart ForTwo

caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni caterham fiat smart suzuki tata minivozy sportovni

Tříválcové zážehové šesti- a sedmistovky v předchozích generacích minivozítka Smart, stejně jako turbodiesel 0,8 l už jsou zapomenuty. Nová generace Smartů ForTwo (a ForFour) vznikla ve spolupráci s Renaultem a používá koncernové pohonné jednotky. Kromě atmosférického litru, který je pro tento přehled už příliš velký, se dodává i přeplňovaný tříválec 898 cm3 s výkonem 66 kW a točivým momentem 135 N.m,

Samotný Renault jej nabízí pod označením 0.9 TCe jak v Twingu, tak i ve větším Cliu pro ty, kdo hledají více prostoru. V mini je stejně jako u sesterských vozů vyráběných v Hambachu uložen vzadu. Clio jej má samozřejmě vpředu, Francouzi jej úspěšně integrovali i do moderních modelů lowendové Dacie, ale to už se nacházíme v kategorii malých vozů a v nižší střední třídě...

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - twistedTSD
20. 11. 2016 14:44
Zajímavé
Rád bych věděl, jak jezdí to Celerio. Točivého momentu má dost, ale asi to žádná raketa nebude. Taky mě překvapilo, že TwinAir má i atmoverzi. Je ale určitě dobře, že u nás jednadvojku nenahradila, musí být hrozně zdechlá.
Avatar - Ja Prvni 123
19. 11. 2016 21:01
Re: Ta spotřeba
Zbytečná... pro Tebe.
Avatar - 3_diamanty
19. 11. 2016 17:49
daihatcu cuore
alebo aj daihatsu copen maju tiez malicke motory... zvlast copen je moc pekna motokara... skoda ze tato znacka uz u nas nie je
Avatar - Arnold.Rimmer
19. 11. 2016 16:54
Ta spotřeba
Diesel, obsah 793 cm3 se spotřebou 3,6 l/100 km. A není to nějak moc soudruzi?
Třeba takové BMW i8 slibuje 2,1 l/100 km při 266w se zachování objemu zavazadlového prostoru.

Ve výsledku 4 naprosto zbytečná auta, stejně jako i8. 8-s
Avatar - Pixla
19. 11. 2016 15:55
Ironie
Před deseti nebo více lety sem jezdil Smartem Roadster, taková motokára s pár koníky. Perfektní auto s maximem emocí při řízení, Dnes mám podobně zaměřené auto s výkonem čtyřikrát větším a něco tomu stále chybí.