Citroën 2 CV: Poslední kachna vylétla před 26 lety

 

Citroën po druhé světové válce motorizoval Francii legendární 2 CV. „Kachna“ se vyráběla až do konce července 1990.

Dnes už se vyloženě lidová auta v Evropě nevyrábějí. Ve 30. letech minulého věku se však rozhodli u Citroënu zákazníkům nabídnout jednoduchou techniku na čtyřech kolech širokým masám obyvatelstva, samozřejmě už s předním pohonem. Iniciátorem byl samotný viceprezident automobilky Pierre-Jules Boulanger, „do zbraně“ povolal konstruktéra Andrého Lefèbvra a sochaře Flaminia Bertoniho, na vzniku vozu se podíleli i Walter Becchia, Lucien Gerard, kteří vyvinuli pohonnou jednotku, v neposlední řadě pak Marcel Chinon, který dostal na starosti šasi.

Velmi malý vůz

Nová lidovka musela uvézt čtyři dospělé venkovany ve dřevácích se slamáky na hlavách po zoraném poli rychlostí 60 km/h, navíc s pytlem brambor a vejci v ošatce. A ani jedno vajíčko se přitom nesmělo rozbít. První prototypy vyjely v roce 1937, šlo ještě o jakési pick-upy. Nejznámější z těch předválečných jsou TPV (Toute Petite Voiture – velmi malý vůz), kterých vzniklo 250, šlo už o pilotní sérii.

Ty měly karoserii z levného vlnitého plechu, jediný světlomet na přídi, místo kapoty spíše mřížku, postrádaly kliky dveří a plochý vzduchem chlazený dvouválec o objemu 375 cm3 se roztáčel výhradně klikou. Elektrický spouštěč chyběl, zbytečně by zvyšoval výrobní náklady. Jenže přišli Němci, z plánovaného výstavního debutu 2 CV (správně se píše s mezerou) sešlo a většina z těchto vozů skončila ve šrotu, aby je neobjevili. Tři byly po mnoha letech nalezeny zazděny ve stodole na francouzském venkově. Vývoj v omezené míře pokračoval i během konfliktu dále...

Kachna sílí

Poválečná „kachna“ měla premiéru na autosalonu v Paříži 1948. Dosti se zcivilizovala, už dostala dva světlomety a normální kapotu. Okna v předních dveřích nebyla nikdy stahovací, spodní polovina se vyklápěla nahoru. Shrnovací plátěnou střechu si osobní verze také zachovaly až do konce výroby, do poloviny 50. let kryla i místo pro zavazadla, proto se také autu přezdívalo „deštník na kolech“.

Svou nejznámější přezdívku ale získalo dle typického kolébání na nezpevněných cestách díky měkkému dlouhozdvihovému odpružení. Podvozek měl rozvor 2,40 m a všechna kola nezávisle zavěšená na kyvných ramenech s vodorovnými závěsnými válci a vzájemně propojenými předními a zadními pružinami. Velmi oblíbené dodávky Fourgonnette přišly na řadu v roce 1951. Specializovaní karosáři je uměli zcela prosklít, případně přetvořit do podoby pick-upu. Sám Citroën vyráběl dvoumotorovou Saharu s pohonem všech kol.

3,78-3,86 m dlouhá, 1,48 m široká a plných 1,6 m vysoká 2 CV se měnila pozvolna. Motory sílily z původních 6,6 kW (9 koní) až na skoro čtyřnásobek. Zatímco prvním poválečným sériím zůstal objem 375 cm3, postupem času rostl přes 425, 435 až k 602 cm3 a 24 kW. Žádnou alternativu ke čtyřstupňové manuální převodovce automobilka nenabídla, řadicí páka trčela z palubní desky (pokud se tak dala vůbec nazvat) a hlavici měla orientovanou vzhůru. „Kachna“ získala klasicky otevírané přední dveře (1964) a záhy i třetí boční okno, kulaté přední reflektory se změnily v 70. letech na hranaté, ale ty si přílišnou oblibu nezískaly, takže se Citroën vrátil brzy k původním. Poslední velkou novinku představovaly přední kotoučové brzdy (1981).

42 let kariéry

Pokus o náhradu modernější řadou Dyane (1967-1983) úplně nevyšel, populární „kachna“ se vyráběla dál a ještě ji o sedm let přežila. Oficiálně poslední kus dvoubarevné edice Charleston sjel z výrobní linky v portugalském Mangualde 27. července 1990 ve tři hodiny odpoledne. Kus s číslem 08KA 4813 PT získal ředitel závodu Claude Hebert. Následující týden však bylo vyrobeno ještě dalších pět aut. Charlestony byly vždy černé, buď v kombinaci s šedou, žlutou nebo nejtypičtější vínovou. Už v 70. letech se prodával bílooranžový Spot, Spécial zpočátku neměl třetí boční okno, později následovaly další limitované série, třeba Dolly nebo Cororico v barvách francouzské vlajky.

Celkem vzniklo od 7. října 1948 přesně 5.114.961 malých citroënů, z toho zhruba 1,2 milionu dodávek. Kromě Francie se rodily i Belgii, Británii, Španělsku, montovaly se v jugoslávském (dnes slovinském) Koperu a slušné kariéry se dočkaly v Jižní Americe, konkrétně Argentině, Uruguayi a Chile.

V mnoha podobách

Z 2 CV byly odvozeny i další modely Ami a Méhari. „Kachny“ měly spoustu podob a licenčních verzí, případně se na jejich podvozcích stavěly speciály. Připomeňme alespoň kupé Bijou vyráběné v britském Sloughu, či hranaté FAF, Baby Brousse, Dalat, Yagan a Pony, určené k montáži v zemích třetího světa, třeba Pobřeží slonoviny, Vietnamu a Íránu. Poslední série argentinského IES 3CV měly zajímavá hranatá přední světla až u nárazníků, chilská Citroneta byla zase svébytným sedanem s pevnou střechou..

Do „deux chevaux“ (typové označení odpovídalo tzv. daňovým koňským silám) prší, fouká, podlahou je vidět na silnici (vlastnost, nikoli chyba!) a sedadla s trubkovou konstrukcí poskytují pohodlí asi jako parková lavička. Vzadu se vyšší postavy dotýkají hlavou plátěné střechy a dveře si zevnitř ani u modelů ze začátku 70. let prostě neotevřou. Ani při váze zhruba 600 kg auta moc nejedou, ale mají prostě neopakovatelné kouzlo... Proto je lidé milují, ladí, přestavují, renovují, nezřídka s nimi závodí a jezdí na srazy. Legenda je prostě legenda, automobilový svět je úplně jinde a nic podobného už nemá šanci vzniknout.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sklenák se opřel do Babiše: Jeho pokus o vysvětlení kauzy dluhopisů je nepřijatelný Sklenák se opřel do Babiše: Jeho pokus o vysvětlení kauzy dluhopisů je nepřijatelný

Vysvětlení nákupu korunových dluhopisů společnosti…

Další čistka v Turecku - vláda propustila čtyři tisíce členů armády a četnictva i úředníky Další čistka v Turecku - vláda propustila čtyři tisíce členů armády a četnictva i úředníky

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní…

Ukrajinci zachraňují polské hospodářství před katastrofou, říká Kaźmierczak Ukrajinci zachraňují polské hospodářství před katastrofou, říká Kaźmierczak

Krize ve vlastní zemi vyhání stále více Ukrajinců…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Citroën Malé vozy

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec? Rychle a zběsile v běžném provozu. Kolik předpisů porušil tento šílenec?

Šílenost. Jinak se asi zřejmě toto video jinak nazvat…

 




Citroën M35 (1969-1971): Pokus o kupé Ami s rotačním motorem skončil fiaskem Citroën M35 (1969-1971): Pokus o kupé Ami s rotačním motorem skončil fiaskem

Citroën byl jednou z automobilek, které na konci 60. let…

Máte rozbité auto? Postavte si z něj motorku! Máte rozbité auto? Postavte si z něj motorku!

Stavitelů motorek z automobilových dílů je celá řada.…

 



 
Polarizační brýle: Pro řidiče výborné, ale jak to, že umí schovat displeje?

Polarizační brýle: Pro řidiče výborné, ale jak to, že umí schovat displeje?

Dnes 11:00

Polarizační brýle se při řízení hodí, protože vám umí odfiltrovat různé odlesky. Jenže zároveň vám mohou zkazit výhled na head-up displej.




Blesk.cz

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Finále plesové sezóny? Za velké prachy valčík beznaděje

Sezóna plesů skončila a opět se ukázalo, že i na velkých a prestižních bálech, jakým byl i ten Česko Slovenský v…

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani troubící autobus plný dětí

Klokani sexem zastavili dopravu. Nerozhodil je ani…

Na předměstí australského Melbourne se v pátek zastavil provoz. Postaral se o to párek klokanů, kteří si dopřáli…

 

iSport.cz

Kličko přijal konec vlády hrdě. Fury, kde jsi, bejby, ptal se král Joshua

Kličko přijal konec vlády hrdě. Fury, kde jsi,…

Obří stadion ve Wembley se stal místem korunovace nového krále těžké váhy. Je jím Anthony Joshua, který během…

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička poslal třikrát k zemi

Boxerská paráda! Souboj snů ovládl Joshua, Klička…

 Britský boxer Anthony Joshua je v profesionálním ringu novým vládcem těžké váhy. Na slavném stadionu ve Wembley…

 

Reflex.cz

Legendární bundu Patricka Swayzeho z Hříšeného tance si koupil sběratel za astronomickou částku

Legendární bundu Patricka Swayzeho z Hříšeného tance…

Kožená bunda Patricka Swayzeho, kterou měl na sobě v kultovním filmu Hříšný tanec, byla včera vydražena a…

Čarodějnice pálila už inkvizice, „křesťanská“ Evropa je vesele pálí dál. Odkud pochází dnešní svátek?

Čarodějnice pálila už inkvizice, „křesťanská“ Evropa…

Podle starobylé tradice se během dnešního odpoledne a večera budou lidé scházet a společně zahánět svými…