Citroën 2 CV: Poslední kachna vylétla před 26 lety

 

Citroën po druhé světové válce motorizoval Francii legendární 2 CV. „Kachna“ se vyráběla až do konce července 1990.

Dnes už se vyloženě lidová auta v Evropě nevyrábějí. Ve 30. letech minulého věku se však rozhodli u Citroënu zákazníkům nabídnout jednoduchou techniku na čtyřech kolech širokým masám obyvatelstva, samozřejmě už s předním pohonem. Iniciátorem byl samotný viceprezident automobilky Pierre-Jules Boulanger, „do zbraně“ povolal konstruktéra Andrého Lefèbvra a sochaře Flaminia Bertoniho, na vzniku vozu se podíleli i Walter Becchia, Lucien Gerard, kteří vyvinuli pohonnou jednotku, v neposlední řadě pak Marcel Chinon, který dostal na starosti šasi.

Velmi malý vůz

Nová lidovka musela uvézt čtyři dospělé venkovany ve dřevácích se slamáky na hlavách po zoraném poli rychlostí 60 km/h, navíc s pytlem brambor a vejci v ošatce. A ani jedno vajíčko se přitom nesmělo rozbít. První prototypy vyjely v roce 1937, šlo ještě o jakési pick-upy. Nejznámější z těch předválečných jsou TPV (Toute Petite Voiture – velmi malý vůz), kterých vzniklo 250, šlo už o pilotní sérii.

Ty měly karoserii z levného vlnitého plechu, jediný světlomet na přídi, místo kapoty spíše mřížku, postrádaly kliky dveří a plochý vzduchem chlazený dvouválec o objemu 375 cm3 se roztáčel výhradně klikou. Elektrický spouštěč chyběl, zbytečně by zvyšoval výrobní náklady. Jenže přišli Němci, z plánovaného výstavního debutu 2 CV (správně se píše s mezerou) sešlo a většina z těchto vozů skončila ve šrotu, aby je neobjevili. Tři byly po mnoha letech nalezeny zazděny ve stodole na francouzském venkově. Vývoj v omezené míře pokračoval i během konfliktu dále...

Kachna sílí

Poválečná „kachna“ měla premiéru na autosalonu v Paříži 1948. Dosti se zcivilizovala, už dostala dva světlomety a normální kapotu. Okna v předních dveřích nebyla nikdy stahovací, spodní polovina se vyklápěla nahoru. Shrnovací plátěnou střechu si osobní verze také zachovaly až do konce výroby, do poloviny 50. let kryla i místo pro zavazadla, proto se také autu přezdívalo „deštník na kolech“.

Svou nejznámější přezdívku ale získalo dle typického kolébání na nezpevněných cestách díky měkkému dlouhozdvihovému odpružení. Podvozek měl rozvor 2,40 m a všechna kola nezávisle zavěšená na kyvných ramenech s vodorovnými závěsnými válci a vzájemně propojenými předními a zadními pružinami. Velmi oblíbené dodávky Fourgonnette přišly na řadu v roce 1951. Specializovaní karosáři je uměli zcela prosklít, případně přetvořit do podoby pick-upu. Sám Citroën vyráběl dvoumotorovou Saharu s pohonem všech kol.

3,78-3,86 m dlouhá, 1,48 m široká a plných 1,6 m vysoká 2 CV se měnila pozvolna. Motory sílily z původních 6,6 kW (9 koní) až na skoro čtyřnásobek. Zatímco prvním poválečným sériím zůstal objem 375 cm3, postupem času rostl přes 425, 435 až k 602 cm3 a 24 kW. Žádnou alternativu ke čtyřstupňové manuální převodovce automobilka nenabídla, řadicí páka trčela z palubní desky (pokud se tak dala vůbec nazvat) a hlavici měla orientovanou vzhůru. „Kachna“ získala klasicky otevírané přední dveře (1964) a záhy i třetí boční okno, kulaté přední reflektory se změnily v 70. letech na hranaté, ale ty si přílišnou oblibu nezískaly, takže se Citroën vrátil brzy k původním. Poslední velkou novinku představovaly přední kotoučové brzdy (1981).

42 let kariéry

Pokus o náhradu modernější řadou Dyane (1967-1983) úplně nevyšel, populární „kachna“ se vyráběla dál a ještě ji o sedm let přežila. Oficiálně poslední kus dvoubarevné edice Charleston sjel z výrobní linky v portugalském Mangualde 27. července 1990 ve tři hodiny odpoledne. Kus s číslem 08KA 4813 PT získal ředitel závodu Claude Hebert. Následující týden však bylo vyrobeno ještě dalších pět aut. Charlestony byly vždy černé, buď v kombinaci s šedou, žlutou nebo nejtypičtější vínovou. Už v 70. letech se prodával bílooranžový Spot, Spécial zpočátku neměl třetí boční okno, později následovaly další limitované série, třeba Dolly nebo Cocorico v barvách francouzské vlajky.

Celkem vzniklo od 7. října 1948 přesně 5.114.961 malých citroënů, z toho zhruba 1,2 milionu dodávek. Kromě Francie se rodily i Belgii, Británii, Španělsku, montovaly se v jugoslávském (dnes slovinském) Koperu a slušné kariéry se dočkaly v Jižní Americe, konkrétně Argentině, Uruguayi a Chile.

V mnoha podobách

Z 2 CV byly odvozeny i další modely Ami a Méhari. „Kachny“ měly spoustu podob a licenčních verzí, případně se na jejich podvozcích stavěly speciály. Připomeňme alespoň kupé Bijou vyráběné v britském Sloughu, či hranaté FAF, Baby Brousse, Dalat, Yagan a Pony, určené k montáži v zemích třetího světa, třeba Pobřeží slonoviny, Vietnamu a Íránu. Poslední série argentinského IES 3CV měly zajímavá hranatá přední světla až u nárazníků, chilská Citroneta byla zase svébytným sedanem s pevnou střechou..

Do „deux chevaux“ (typové označení odpovídalo tzv. daňovým koňským silám) prší, fouká, podlahou je vidět na silnici (vlastnost, nikoli chyba!) a sedadla s trubkovou konstrukcí poskytují pohodlí asi jako parková lavička. Vzadu se vyšší postavy dotýkají hlavou plátěné střechy a dveře si zevnitř ani u modelů ze začátku 70. let prostě neotevřou. Ani při váze zhruba 600 kg auta moc nejedou, ale mají prostě neopakovatelné kouzlo... Proto je lidé milují, ladí, přestavují, renovují, nezřídka s nimi závodí a jezdí na srazy. Legenda je prostě legenda, automobilový svět je úplně jinde a nic podobného už nemá šanci vzniknout.

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová Saúdům přestaneme dodávat zbraně, potvrdila německá kancléřka Merkelová

Německo nebude dodávat Saúdské Arábii zbraně, dokud bude…

Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli Jordánsko chce zpět pohraniční území, která pronajalo Izraeli

Jordánský král Abdalláh II. dnes oznámil, že jeho země…

 
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Citroën Malé vozy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 



Citroën 2CV: Populární kachna nejen motorizovala poválečnou Francii, ale i závodila! Citroën 2CV: Populární kachna nejen motorizovala poválečnou Francii, ale i závodila!

Dokázala odvézt plata vajec po polní cestě, aniž by se…

Citroën Dyane/Acadiane (1967-1987): Luxusnější a modernější kachna Citroën Dyane/Acadiane (1967-1987): Luxusnější a modernější kachna

Citroën Dyane dodnes zůstává ve stínu starší 2 CV, nestal…

 



 
Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Mahindra začne vyrábět motocykly Jawa! Ale pro indický trh...

Včera

Indická společnost Mahindra zhruba za měsíc představí nový motocykl značky Jawa pro místní trh. Mělo by jít o stroj klasického vzhledu se čtyřtaktním jednoválcem o objemu 300 ccm.




Blesk.cz

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště našeho prvního prezidenta!

Po stopách tatíčka Masaryka: Navštivte rodiště…

Nejmilejší písničku tatíčka Masaryka si můžete zanotovat v rodišti našeho  prvního prezidenta. Vydejte se po…

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec padl, Pardubice vyhořely

SESTŘIHY: Sparta srazila Kometu a je první. Hradec…

SOUHRN | Parádní šokování mistra! Hokejisté Sparty vyhráli nad brněnskou Kometou 4:2 a připsali si čtvrté…

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději. Slavil Räikkönen

Hamilton k titulu neproklouzl, Vettel drží naději.…

Lewis Hamilton obsadil ve Velké ceně USA formule 1 třetí místo, což mu vzhledem ke čtvrté příčce Sebastiana…

 

Reflex.cz

První československý ministr financí Alois Rašín byl národní hrdina i symbol sociálního útlaku

První československý ministr financí Alois Rašín byl…

Alois Rašín patřil do legendární pětice mužů, kteří 28. října 1918 vyhlásili samostatné Československo. Zároveň…

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli udělat a zkontrolovat

Jak připravit auto na zimu: Vše, co byste měli…

Ostříleným matadorům za volantem osvědčená pravidla nějak zvlášť připomínat nemusíme, vám ostatním bychom rádi…