Citroën 2 CV: Poslední kachna vylétla před 26 lety

 

Citroën po druhé světové válce motorizoval Francii legendární 2 CV. „Kachna“ se vyráběla až do konce července 1990.

Dnes už se vyloženě lidová auta v Evropě nevyrábějí. Ve 30. letech minulého věku se však rozhodli u Citroënu zákazníkům nabídnout jednoduchou techniku na čtyřech kolech širokým masám obyvatelstva, samozřejmě už s předním pohonem. Iniciátorem byl samotný viceprezident automobilky Pierre-Jules Boulanger, „do zbraně“ povolal konstruktéra Andrého Lefèbvra a sochaře Flaminia Bertoniho, na vzniku vozu se podíleli i Walter Becchia, Lucien Gerard, kteří vyvinuli pohonnou jednotku, v neposlední řadě pak Marcel Chinon, který dostal na starosti šasi.

Velmi malý vůz

Nová lidovka musela uvézt čtyři dospělé venkovany ve dřevácích se slamáky na hlavách po zoraném poli rychlostí 60 km/h, navíc s pytlem brambor a vejci v ošatce. A ani jedno vajíčko se přitom nesmělo rozbít. První prototypy vyjely v roce 1937, šlo ještě o jakési pick-upy. Nejznámější z těch předválečných jsou TPV (Toute Petite Voiture – velmi malý vůz), kterých vzniklo 250, šlo už o pilotní sérii.

Ty měly karoserii z levného vlnitého plechu, jediný světlomet na přídi, místo kapoty spíše mřížku, postrádaly kliky dveří a plochý vzduchem chlazený dvouválec o objemu 375 cm3 se roztáčel výhradně klikou. Elektrický spouštěč chyběl, zbytečně by zvyšoval výrobní náklady. Jenže přišli Němci, z plánovaného výstavního debutu 2 CV (správně se píše s mezerou) sešlo a většina z těchto vozů skončila ve šrotu, aby je neobjevili. Tři byly po mnoha letech nalezeny zazděny ve stodole na francouzském venkově. Vývoj v omezené míře pokračoval i během konfliktu dále...

Kachna sílí

Poválečná „kachna“ měla premiéru na autosalonu v Paříži 1948. Dosti se zcivilizovala, už dostala dva světlomety a normální kapotu. Okna v předních dveřích nebyla nikdy stahovací, spodní polovina se vyklápěla nahoru. Shrnovací plátěnou střechu si osobní verze také zachovaly až do konce výroby, do poloviny 50. let kryla i místo pro zavazadla, proto se také autu přezdívalo „deštník na kolech“.

Svou nejznámější přezdívku ale získalo dle typického kolébání na nezpevněných cestách díky měkkému dlouhozdvihovému odpružení. Podvozek měl rozvor 2,40 m a všechna kola nezávisle zavěšená na kyvných ramenech s vodorovnými závěsnými válci a vzájemně propojenými předními a zadními pružinami. Velmi oblíbené dodávky Fourgonnette přišly na řadu v roce 1951. Specializovaní karosáři je uměli zcela prosklít, případně přetvořit do podoby pick-upu. Sám Citroën vyráběl dvoumotorovou Saharu s pohonem všech kol.

3,78-3,86 m dlouhá, 1,48 m široká a plných 1,6 m vysoká 2 CV se měnila pozvolna. Motory sílily z původních 6,6 kW (9 koní) až na skoro čtyřnásobek. Zatímco prvním poválečným sériím zůstal objem 375 cm3, postupem času rostl přes 425, 435 až k 602 cm3 a 24 kW. Žádnou alternativu ke čtyřstupňové manuální převodovce automobilka nenabídla, řadicí páka trčela z palubní desky (pokud se tak dala vůbec nazvat) a hlavici měla orientovanou vzhůru. „Kachna“ získala klasicky otevírané přední dveře (1964) a záhy i třetí boční okno, kulaté přední reflektory se změnily v 70. letech na hranaté, ale ty si přílišnou oblibu nezískaly, takže se Citroën vrátil brzy k původním. Poslední velkou novinku představovaly přední kotoučové brzdy (1981).

42 let kariéry

Pokus o náhradu modernější řadou Dyane (1967-1983) úplně nevyšel, populární „kachna“ se vyráběla dál a ještě ji o sedm let přežila. Oficiálně poslední kus dvoubarevné edice Charleston sjel z výrobní linky v portugalském Mangualde 27. července 1990 ve tři hodiny odpoledne. Kus s číslem 08KA 4813 PT získal ředitel závodu Claude Hebert. Následující týden však bylo vyrobeno ještě dalších pět aut. Charlestony byly vždy černé, buď v kombinaci s šedou, žlutou nebo nejtypičtější vínovou. Už v 70. letech se prodával bílooranžový Spot, Spécial zpočátku neměl třetí boční okno, později následovaly další limitované série, třeba Dolly nebo Cororico v barvách francouzské vlajky.

Celkem vzniklo od 7. října 1948 přesně 5.114.961 malých citroënů, z toho zhruba 1,2 milionu dodávek. Kromě Francie se rodily i Belgii, Británii, Španělsku, montovaly se v jugoslávském (dnes slovinském) Koperu a slušné kariéry se dočkaly v Jižní Americe, konkrétně Argentině, Uruguayi a Chile.

V mnoha podobách

Z 2 CV byly odvozeny i další modely Ami a Méhari. „Kachny“ měly spoustu podob a licenčních verzí, případně se na jejich podvozcích stavěly speciály. Připomeňme alespoň kupé Bijou vyráběné v britském Sloughu, či hranaté FAF, Baby Brousse, Dalat, Yagan a Pony, určené k montáži v zemích třetího světa, třeba Pobřeží slonoviny, Vietnamu a Íránu. Poslední série argentinského IES 3CV měly zajímavá hranatá přední světla až u nárazníků, chilská Citroneta byla zase svébytným sedanem s pevnou střechou..

Do „deux chevaux“ (typové označení odpovídalo tzv. daňovým koňským silám) prší, fouká, podlahou je vidět na silnici (vlastnost, nikoli chyba!) a sedadla s trubkovou konstrukcí poskytují pohodlí asi jako parková lavička. Vzadu se vyšší postavy dotýkají hlavou plátěné střechy a dveře si zevnitř ani u modelů ze začátku 70. let prostě neotevřou. Ani při váze zhruba 600 kg auta moc nejedou, ale mají prostě neopakovatelné kouzlo... Proto je lidé milují, ladí, přestavují, renovují, nezřídka s nimi závodí a jezdí na srazy. Legenda je prostě legenda, automobilový svět je úplně jinde a nic podobného už nemá šanci vzniknout.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: archiv, Wikipedia

Štítky Citroën Malé vozy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 



Citroën Dyane/Acadiane (1967-1987): Luxusnější a modernější kachna Citroën Dyane/Acadiane (1967-1987): Luxusnější a modernější kachna

Citroën Dyane dodnes zůstává ve stínu starší 2 CV, nestal…

Citroën 2 CV: Kachna může být i dřevěná. A funkční! Citroën 2 CV: Kachna může být i dřevěná. A funkční!

Citroën 2 CV je nekonečnou inspirací úpravcům aut i…

 



 
Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Volkswagen Corrado slaví 30 let: Zahájilo útok na vrchol!

Dnes 08:00

Z výrobce obstarožních „brouků“ a kompaktních golfů se Volkswagen postupem doby vypracoval na tvůrce, který dokáže potrápit i německou prémiovou trojku. První vlaštovkou v dlouhé cestě na vrchol se stalo právě kupé Corrado. Proč tomu tak bylo?




Blesk.cz

Barbara, která v reality show ulovila milionáře: Dcera svého tátu poznala až v televizi

Barbara, která v reality show ulovila milionáře:…

Rozárie Kautmanová (9) je dcerou Barbary Kautmanové (41) a tehdejšího milionáře z novácké reality show Vem si…

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup, Pastrňák bez bodu

Kempný nahrával a Washington otáčí! Tampa má postup,…

SOUHRN | Obránce Michal Kempný přispěl v play off NHL asistencí k výhře hokejistů Washingtonu nad Columbusem 4:3…

 

Reflex.cz

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo? Budou Hamáčkovci spíše v roli užitečných oranžových idiotů, či součástí řešení problému?

Číslo pět žije – je pět ministerstev hodně, či málo?…

Babišovo hnutí ANO nabídlo sociální demokracii v potenciální společné vládní koalici pět ministerstev, a to…

Malebná Santana: Vesnička na východě Madeiry vás okouzlí osobitou architekturou

Malebná Santana: Vesnička na východě Madeiry vás…

Obec Santana, ležící na severovýchodě portugalského subtropického ostrova Madeira, je proslavena prostou, ale…