Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejpitomější voliče automatů v moderních autech: Proč nám tolik pijí krev?

Jan Mička
Diskuze (70)
I sebehezčí díly mohou být z hlediska běžného denního používání k ničemu. Nejinak je to s voliči automatických převodovek v moderních autech, které nám pily a stále pijí krev.

Při návrhu automobilu nehraje roli pouze design, ale také funkčnost. Například když výrobce schová kliku zadních dveří do posledního sloupku karoserie. Řešení je to sice hezké a extravagantní, ale z uživatelského hlediska mnohdy omezující. Takhle bychom mohli pokračovat ještě dlouho, pro dnešní den si ale vybereme součást automobilu, se kterou přicházíme do styku nejčastěji – volič převodovky. Jde totiž o prvek, na kterém se toho dá pokazit opravdu hodně.

Základem dobrého a z uživatelského hlediska příjemného voliče automatu je samozřejmě jeho tvar. Musí hezky padnout do dlaně, tlačítko pro odblokování pojistky musí být snadno dosažitelné a zapomínat nesmíme ani snadnou obsluhu. Ne vždy si totiž můžete dovolit manipulovat s voličem hezky ladně a bez dramatu, přičemž typickým příkladem je třeba parkování na rušné ulici, když ve zpětném zrcátku vidíte desítky automobilů čekajících, až uvolníte cestu. Teprve tehdy vám dojde, že i taková zdánlivě jednoduchá věc jako volič automatu umí řidiči pít krev.

Při naší práci nám projdou rukama desítky automobilů ročně, a to je pořádná nálož voličů převodovek. Sestavili jsme proto přehled těch, které nám v moderních autech vadí nejvíce, a jako protiváhu vybrali dva voliče, které jsou z našeho pohledu naopak nejlepší. Napadají vás ještě nějaké? Podělte se o ně s námi v diskusi!

BMW i3

U BMW i3 se nebavíme o voliči převodovky, ale spíše o voliči režimů. Otočný modul se nachází vpravo pod volantem a jde o typický příklad vítězství extravagance nad funkčností. Když máte na manipulaci s modulem dost času, je to zajímavý a netradiční zážitek, jakmile se ale dostanete do časové tísně (například při zmíněném parkování), míra vaší naštvanosti stoupá. Tvar totiž není ideální, konstrukce je docela křehká a občas se bojíte, že modul poškodíte. Jeho součástí je i režim P (parking) a tlačítko pro startování, každá „nehoda“ by vás proto mohla přijít velmi draho.

BMW M

Voliče vozů BMW M s dvouspojkovými převodovkami se od těch klasických dost liší. Jsou menší a mají jinou logiku řazení. A právě to je jejich chyba. Psal jsem to již v nedávném srovnávacím testu, kde jsme vedle BMW M2 postavili Porsche 718 Cayman S. Volič bavoráku vypadá jako hračka, režim D zařadíte pohybem z neutrální polohy doprava a při řazení zpátečky je třeba jít přes neutrál doleva a nahoru. Na tuhle logiku jsem si za celou dobu testování nezvyknul, zcela navíc chybí parkovací režim, který se automaticky aktivuje až po vypnutí motoru. Majitelé vozů BMW M mi snad prominou, nic pitomějšího jsem však v bavoráku dosud neviděl…

GMC Terrain

GMC Terrain je luxusnější verzí Chervoletu Equinox a jeho volič převodovky stojí opravdu za to. Klasickou páku byste v interiéru hledali marně, skříň ovládáte pomocí tlačítek na středové konzole. Ochoten jsem akceptovat snad jenom tlačítko P (Park), táhla pro R a D a tlačítka se symboly + a – pro manuální řazení jsou však slušně bizarní. Dlužno dodat, že tlačítka místo voliče automatu nejsou ničím neobvyklým – má je například Ferrari California T nebo Lamborghini Murciélago, u kterého se takto řadí zpátečka.

Jeep Grand Cherokee

Luxusní jeep má tvarově docela povedený volič automatu, ovládání však není nejpříjemnější a celý systém automobilce způsobil spoustu problémů. Loni v červnu kvůli němu tragicky zemřel herec Anton Yelchin, kterého vlastní auto přimáčklo na bránu jeho pozemku. Zřejmě si myslel, že zařadil parkovací režim, ale ono ne. Když policie objevila hercovo tělo, autu běžel motor a mělo zařazeno neutrál. Právě kvůli nešikovnému ovládání muselo do servisů přes milion jeepů a cílem bylo zajistit, aby měli řidiči nad převodovkou větší kontrolu.

Porsche 911 997

V dnešní době už má automobilka Porsche vyřešeno ovládání automatických převodovek velmi dobře, z historického hlediska se však výjimka najde. Na mysli mám řazení kolébkovými tlačítky na volantu v modelu 911 řady 997. Samotná tlačítka by ani tak nevadila, logika řazení však ano. Vyšší rychlosti totiž řadíte stisknutím kolébky od sebe, nižší zase k sobě. Dnes už je ale všechno jinak. Pod volantem najdete klasické páčky známé napříč automobilkami, a dokonce i voličem řadíte v manuálním režimu logicky – vyšší kvalty pohybem páky k sobě, nižší od sebe.

Opel Mokka

Manuální režim automatu Opelu Mokka mě skoro rozesmál. Volič jako takový má příjemný tvar, co má ale znamenat kolébkové tlačítko na samém vrcholu hlavice? Manuální režim navolíte posunutím páky zcela k sobě a volbami + a – řadíte buď nahoru, nebo dolů. No jo, jenže jak to provést, když se chcete s autem na okresce trochu rychleji povozit? Nijak, prostě to nejde. Páčky pro řazení pod volantem také chybí, samotný manuální režim proto z mého pohledu trochu postrádá smysl.

Podobné řešení byste našli také u Fordu Focus současné generace, avšak s tím rozdílem, že kolébka není na vrcholu hlavice, ale na jejím levém boku. Systém je to stejně zvláštní jako u mokky, ale v tomto případě máte alespoň malou šanci si manuální řazení užit.

Jaguar Land Rover

O výsuvném otočném ovladači ve vozech Jaguar a Land Rover jste už jistě slyšeli. Stříbrný díl se po nastartování vysouvá ze středového tunelu a po zhasnutí motoru se zase „ztratí“, tahle bomba se ale časem dost okoukala a popravdě řečeno se ani moc dobře neovládá. Je to podobné jako s voličem v BMW i3 – pokud se potřebujete odněkud opravdu rychle „vymotat“, je kroucení mezi zpátečkou a jedničkou k vzteku. Kolikrát si v rychlosti omylem zapnete i sportovní režim (z polohy D stačí na volič zatlačit a pootočit doprava), takže pak stačí neopatrně šlápnout a plyn a auto vám div neodjede zpod zadku.

A nyní z té lepší stránky

Občas se automobilkám volič automatické převodovky prostě nepovede, abych ale pouze nehanil, uvedu dva, které mi připadají naprosto geniální. V první řadě je to joystick měničové převodovky ve vozech BMW s podélně uloženými motory. Má do ruky perfektně padnoucí tvar, skvělé rozměry a řazení v manuálním režimu si s ním užijete snad ještě více než s klasickými páčkami pod volantem. Správná je i logika řazení – vyšší kvalty řadíte k sobě, nižší od sebe.

Z hlediska uživatelské přívětivosti ale stejně vyhrává Mercedes-Benz s voličem pod volantem. Režim D řadíte pohybem dolů, zpátečku nahoru, neutrál je uprostřed a parkovací poloha má speciální tlačítko na boku páčky. Mercedes si to může dovolit, protože už dlouhá léta sdružuje ovládání stíračů, blinkrů a dálkových světel v jediné páce vlevo pod volantem. Připouštím, že když pak přesednete do jiného auta, místo režimu jízdy si čas od času zapnete stírače, všechno je to ale o zvyku.

Jan Mička
Diskuze (70)
14. 2. 2017 15:28
Re: PRND
Mě zas nejde do hlavy, proč je PRND v jedné lajně.. Přišlo by mi logičtější D dopředu, R dozadu a P/M po stranách... Nejlepší situace při parkování a nehrozí, že si tam člověk omylem hodí Park (nebo naopak jiný kvalt, když chce Park)
13. 2. 2017 10:51
Re: Páka je páka
Q7 po ruce nemám, ale N šlo z P zařadit pohybem dopředu. S brzdou, odjištěným voličem. R byla až druhá pozice (nemůžou být na jedné pozici, že). Já se snad podívám na YT, jestli nenajdu nějaké video. :-)

[odkaz] Ve zhruba 0:50, 1:10 a 1:25. Je tam pěkně vidět, že pro R musíš pohnout voličem dál a že je před ním N (když si to pustíš zpomaleně, tak uvidíš i to probliknutí N po cestě na R). Takhle to bylo v Q7.
Avatar - Dinar
13. 2. 2017 08:23
Re: Páka je páka
Při stání ano, bez pojistky, ale to tam dáš bez pojistky i D nebo R, za jízdy jen s pojistkou, od kolika km/h to tak je, to jsem nezkoumal.
Co se audi týká, zařazení R z P není na dva kliky, je to stejné jako u BMW, stojíš-li na brzdě, jen klikneš dopředu a je tam R. ;-)
Avatar - ladsla
12. 2. 2017 22:16
Re: D+R
Je v tom stejná logika jako u ručního řazení na AT. Zrychluju = řadím k sobě .
12. 2. 2017 21:41
Re: BMW i3
Tak nějak. Navíc je dvoupolohový a lze přeskakovat z jízdy vpřed rovnou na jízdu vzad. A že by byl řehký mi v mém autě nepřijde. Spíše naopak. A navíc, jak často ten volič asi člověk u auta typu i3 používá? Já couvám jen když vyjíždím. Jinak v podstatě nepotřebuji na volič šahat.