Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejvyšší soud: Přednost jízdy je důležitější než rychlost

Dariusz Szynder
Diskuze (12)
Podle Nejvyššího soudu je v případě střetu dvou vozidel na křižovatce viníkem řidič vyjíždějící z vedlejší ulice, a to i v případě, že vozidlo jedoucí po hlavní silnici jede nepovolenou rychlostí. Soud tak svým rozsudkem změnil dosavadní praxi.

„Překročení povolené rychlosti řidičem jedoucím po hlavní silnici může mít pouze omezený význam, a to v podstatě jen z hlediska míry následku vzniklého ze střetu, za který primárně odpovídá řidič vozidla přijíždějícího z vedlejší silnice,“ konstatoval ve svém odůvodnění nejvyšší soud. Podle soudu je povinnost dát přednost v jízdě důležitější než povinnost dodržet limit dovolené rychlosti.

Verdikt se týká tři roky starého případu, kdy se Škoda Felicia obsazena pěti lidmi střetla u Rosic s VW Passat řízeným třiatřicetiletým řidičem jedoucím po hlavní silnici. Podle policie řidič Passatu uháněl rychlostí 120 km/h v místě s povolenou 80kilometrovou rychlostí. Řidič Felicie vyjíždějící z vedlejší silnice sice zaregistroval na horizontu světla přijíždějícího Passatu, ale situaci vyhodnotil tak, že bude schopen bezpečně křižovatkou projet. Došlo však ke střetu obou vozidel, následkem čeho bylo těžké zranění řidiče škodovky a lehká zranění jeho pasažérů.

Řidič Felicie se u soudu bránil tím, že si byl jistý, že má dost času, aby křižovatkou projel, a že nemohl očekávat, že auto pojede tak rychle. Řidič Passatu byl následně obviněn z ublížení na zdraví a Městský soud v Brně jej potrestal podmínkou a ročním zákazem řízení. Rozsudek potvrdil i odvolací soud, ale NS oba rozsudky zrušil. Městský soud následně řidiče Passatu osvobodil. Nyní hrozí trestní stíhání řidiči Felicie.

Ve svém odůvodnění nejvyšší soud napsal, že by řidič Passatu, byť nepřiměřenou rychlostí, bez jakékoli nehody křižovatkou projel. Předpoklad však podle soudců neplatí, kdyby vozidlo pohybující se po hlavní silnici jelo takovou rychlostí, která by prakticky znemožnila řidiči přijíždějícímu po vedlejší silnici na přibližující se auto zareagovat.

Dariusz Szynder
Diskuze (12)
21. 7. 2010 06:29
Re: Tak je to správne
Jenom k tomu nemecku, pokud se stanete ucastnikem nehody kterou jste nezavinili ale dopustili jste se pri tom nektereho z prestupku napr. vyssi nez povolena ci doporucena rychlost na dalnici automaticky jste povazovan za spoluvinika se vsemi dusledky to znamena je vam kraceno nebo uplne odepreno pojistne plneni, zvysena pojistka ci uplne vypovezeni pojistne smlouvy.
Avatar - Ricardo
21. 7. 2010 03:26
Správně!
Tomu na vedlejší je prd po tom, jaká je na hlavní silnici před křižovatkou rychlost. Může si být tisckrát jistý, že dává přednost autu, co "nesmí" jet 80, ale zorvna ten den ráno mohli tu 80tku zrušit...
20. 7. 2010 23:17
Re: Tak je to správne
Podle mě je to velmi diskutabilní. Pokud se nepletu, tak v Německu mají na neomezených úsecích pravidlo, že ten, kdo jede rychle, nese odpovědnost za případnou nehodu. Podle mě je to rozumné.

V tomhle případě řidič Passatu překročil rychlost o 50%, čímž zkrátil čas potřebný pro uražení dané vzdálenosti o jednu třetinu. V případě 200 metrového horizontu (a to je už pořádný rozhled na české poměry) a daných rychlostí by tak čas na průjezd křižovatkou zkrátil z 9 sekund na 6 sekund.

Před křižovatkami bývají na okreskách omezené rychlosti také kvůli tomu, aby řidičům přijíždějících po vedlejší byl umožněn bezpečný průjezd. Ne vždy jde auto pozorovat dostatečně dlouho na to, abyste odhadli dostatečně přesně jeho rychlost. A co si budeme namlouvat, ne vždy to děláme. Někdy prostě neuvažujeme o rychlosti, ale pouze o vzdálenosti - je to mnohem rychlejší a v hustém provozu nutné. Člověk může počítat s tím, že auto jede rychleji, ale otázka je, jaká rezerva je dostatečná.

Všichni jsme určitě již museli provést korekci rychlosti před křižovatkou, abychom předešli jisté kolizi. A určitě řada z nás neodhadla rychlost jiného auta a donutila jeho řidiče zpomalit.

Dám praktický příklad. Znám křižovatku, která je cca 30 metrů za značkou začátku obce (X s kolmými silnicemi). Přijedu z vedlejší a vidím auto (bez majáčků) před obcí jedoucí odhadem 100 km/h. Je to moje chyba, když předpokládám, že musí zpomalit na 50 km/h ještě před vjezdem do obce? A pokud je, jak dlouho mám čekat, abych se přesvědčil, že opravdu zpomalí? Vůbec nemluvě o tom, jak přesně člověk dokáže odhadovat rychlost na tak velkou vzdálenost pod tak ostrým úhlem.

Neříkám, že zrovna v tomto případě je řidič Passatu na vině. Neznám detaily. Jsou okolnosti, kdy bych považoval nedání přednosti za závažnější a případné porušení rychlosti za bezvýznamné. Ale nelze popřít vliv takto výrazného porušení povolené rychlosti. Proto si myslím, že takto obecný výrok je nesmyslný. Naštěstí české právo nezná precedens.
Avatar - ManInBlack
20. 7. 2010 15:32
Těžko říct
Nevim, jestli se dá přesně určit, kdo je viník. Ze zákona jistě - řidič felicie, ale jsou tu přinejmenším pochybnosti, když použijete selský rozum.
a) byla tma a s tmou se zhoršuje odhad vzdálenosti, pokud vím. Zvlášť když svítí světla proti vám
b) jak daleko byl ten horizont od křižovatky? 15m, 50m nebo 200m? S tím souvisí buď "hloupost" řidiče felicie, že tam vjel, nebo řidiče Passatu, že nedokázal zareagovat (kolik je brzdná dráha v 120km/h?)
c) 120km/h je na noční okresce i tak dost. Nejednou mi v nepřehledný zatáčce nebo za horizontem vlítla pod auto vylekaná srnka nebo nebohý zajíc (naštěstí nikdy jsem nepřišel k újmě ani já, ani auto ani ta zvěř, pomineme-li oboustranný šok).
Kdo tady vynáší jednoznačný rozsudky, tak ty raději nebudu komentovat.
Avatar - Blue Sun
20. 7. 2010 15:06
Re: těžko po(od)soudit
Ono to teď je jinak? Myslím, že už teď si všichni dělají, co je napadne a dopravní značení je okolo silnic opravdu jen na ozdobu.