Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německo kvapně zrušilo dotace na elektromobily. Nemá na ně peníze

Ondřej Šámal
Diskuze (53)

Největší evropský trh s automobily se bude muset vypořádat s koncem státních pobídek na nákup nového elektromobilu. Tamní vláda se k tomuto kroku rozhodla kvůli nedostatku financí.

Německý trh s novými automobily by si letos měl připsat okolo 2,9 milionu registrací. Zhruba čtvrtinu z toho budou tvořit čisté elektromobily, které se u našich západních sousedů těšily velké přízni. Mohla za to především velmi štědrá politika státních dotací na nákup, která ještě loni dosahovala 6000 eur (asi 147 tisíc korun v dnešním kurzu), jež se týkala vozů s pořizovací cenou do 40.000 eur (zhruba 979.000 Kč). Tenhle příspěvek letos klesl o patnáct set na 4500 eur, tedy 110 tisíc. U aut s cenou do 65 tisíc eur (téměř 1,6 milionu korun) státní příspěvek dosahoval tří tisíc eur (73.000 Kč).

Tomu je však konec. Německá vláda totiž vcelku kvapně rozhodla, že posledním termínem pro podání žádosti o státní dotaci (tzv. ekologický bonus) byla uplynulá neděle 17. prosince. K tomuto ráznému kroku ji vedlo listopadové rozhodnutí ústavního soudu, podle kterého vláda do klimatického fondu protiústavně převedla šedesát miliard eur (v přepočtu 1,47 bilionu korun), takže tyto peníze nesmí použít.

Video se připravuje ...

Pro kancléře Olafa Scholze se jedná o další nepříjemnou záležitost v době, kdy se jeho vláda potýká s rekordně nízkou důvěrou Němců. Opoziční konzervativní unie CDU/CSU upozorňuje, že tenhle krok sníží už tak padající prodeje bezemisních automobilů v Německu, které přitom tamní automobilový průmysl v čele s koncernem Volkswagen již několik let horlivě prosazuje. To se velmi pravděpodobně odrazí na dalším snižování výroby, propouštění, odkládání investic a v delším horizontu také na nižším výkonu německé ekonomiky.

Od roku 2016, kdy Německo tento státní příspěvek na koupi elektromobilů či plug-in hybridů (těm podpora skončila již s koncem roku 2022) zavedlo, na něj vynaložilo přes 10 miliard eur, což je v přepočtu okolo 245 miliard korun, a přispělo na více než 2,1 milionu vozů.

Ondřej Šámal
Diskuze (53)

Doporučujeme

Avatar - Emel
21. 12. 2023 10:40
Re: Prodeje teď budou...
No jenže... v ČR to bez dotace roste, z dvou na tři procenta. V Německu je to díky dotacím 25%.
Avatar - skejpa
19. 12. 2023 15:44
Prodeje teď budou...
Jak tu někteří predikují zastavení prodeje EV, tak na to jsem upřímně zvědav. Snížení poptávky jistě ale zastavení prodeje 100% ne. Podle mě to bude příští rok v Evropě když ne na stejné hladině, tak dokonce lepší než letos. I v ultrakonzervativní České Republice to roste a to bez dotací. Teď, když bude dotace, tak to poroste ještě víc.
19. 12. 2023 12:27
Re: Toprece nemuze mit zadny vliv na prodeje.
Naja, data. Niekedy som tiež menil autá po 2 rokoch. Ale teraz ho mám 4 roky a neviem či chcem iné. Nejde o EV.
Takýchto ľudí mám v okolí viacero. A nejde o peniaze, práve naopak, daňovo by sa mi vyplatilo kúpiť nové.

Dôvody sú rôzne: dodacie lehoty v posledných 3 rokoch, ale aj to že vývoj takmer nejde dopredu, skôr naopak, akurát sa zvyšuje výpočtový výkon. Mám skvele fungujúce asistenty, všetky funkcie čo sa prezentujú v nových autách. V novom je to isté, len skryté na 4 kliky v menu, a navyše počítacová hra a osvetlený nápis, prípadne displej pred spolujazdcom.
Avatar - Barry Lyndon
19. 12. 2023 11:36
Re: Parada
Chtít vozidlo z rudé Číny je fakt diagnóza... sorry jako :no: ;-)
19. 12. 2023 11:08
Re: Parada
MG? Ty jsi číňan? Čínský komunista ti dává práci?