Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německý trh v listopadu: Pád elektromobilů i Fordu, Škoda je před Teslou

Ondřej Šámal
Diskuze (29)

Náš západní soused představuje jeden z největších trhů s novými automobily na světě. Letos v listopadu zde zaznamenali výrazný meziroční propad v prodejích elektromobilů, který v příštím roce může ještě zrychlit.

Zlaté časy zažil německý automobilový trh zejména v letech 2009 a 2019, kdy se u našich západních sousedů prodalo 3,8, respektive 3,6 milionu nových osobních aut. Loni to i vinou covidu a ruské invaze na Ukrajinu bylo „pouze“ 2.650.000 vozů. Letošní čísla vypadají o něco lépe. Za celý rok 2023 by se prodeje mohly zastavit někde okolo 2,85 až 2,9 milionu automobilů, meziroční srovnání totiž do konce listopadu hlásí plusových 11,4 %.

Zajímavostí jsou padající prodeje elektrických aut. Těch v listopadu bylo v Německu registrováno necelých 45 tisíc, o výrazných 22,5 procent méně než v jedenáctém měsíci 2022. Plug-in hybridy zaznamenaly ztrátu dokonce 59,3 % na pouhých 18.124 exemplářů.

Relativně velké meziroční propady jsou způsobeny mimo jiné i tím, že loni zákazníci s výhledem na další omezování státních subvencí (u plug-inů zcela skončily právě s koncem roku 2022) elektrifikované vozy nakoupili s předstihem, aby získali vyšší částku. Trend ovšem ukazuje, že s tenčící se pomocí zároveň klesá ochota lidí přecházet na bezemisní pohon.

A s ohledem na končící štědré dotace na pořízení elektrických aut budou prodeje tohoto segmentu příští rok zřejmě nižší než letos. Zákazníky prý navíc odrazuje i celková nejistota přicházející se zmíněnými škrty, které teoreticky mohou následovat i další omezení, například v podobě snížení daňových úlev. Plány úřadů, aby v Německu do roku 2030 jezdilo okolo 15 milionů elektromobilů, proto mohou vzít rychle za své.

Z českého pohledu je zajímavý zájem o Škodu Enyaq, která se s 3588 vozy v listopadu stala nejprodávanějším elektromobilem v Německu. Model Y od Tesly, jinak aspirující na nejoblíbenější vůz v Evropě za rok 2023, zaznamenal 2840 zápisů.

Video se připravuje ...

Největší tržní podíl si udržuje Volkswagen (18,2 %). Škoda má 5,9 procent, což je více než Opel (5,1 %) a Hyundai se 3,7 procenty. Mladoboleslavská značka přeskočila i americký Ford, který je však v Německu považován za téměř domácí značku. Modrý ovál v listopadu spadl na 4,2 %, před šesti lety si přitom držel 7,7procentní podíl.

Nejprodávanějším automobilem byl Volkswagen Golf (7503 vozů) následovaný Volkswageny Tiguan (ještě odcházející generace), Polo a T-Roc. Mezi ně se na čtvrté místo dokázal vklínit pouze Opel Corsa.

Ondřej Šámal
Diskuze (29)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
13. 12. 2023 14:55
Re: Samé skvělé zprávy!
volně přeloženo - bez dotací je to neprodejný viz náš trh, kde maj Ev tržní podíl 0,9 až 6% dle jednotlivé kategorie :-) :-) :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
13. 12. 2023 14:54
Re: cena elektriny
60% podílu na trhu, hehe, zlatý oči. To nebude, bublina splaskává
13. 12. 2023 12:51
Re: Samé skvělé zprávy!
Možno ho len omrzelo opisovať farby slepým (a zadubeným hlavne).
13. 12. 2023 12:49
Re: Samé skvělé zprávy!
Kopírovať linky z autofóra si sa dokázal naučiť, tak skús ešte čítanie s porozumením. Nie je to zas tak ťažke:

"Relativně velké meziroční propady jsou způsobeny mimo jiné i tím, že loni zákazníci s výhledem na další omezování státních subvencí (u plug-inů zcela skončily právě s koncem roku 2022) elektrifikované vozy nakoupili s předstihem, aby získali vyšší částku. "

Elektrovozidlá rastú každým jedným rokom celosvetovo, poklesy jedného mesiaca na tom nič nezmenia. Ty skvelá správa ;-)
12. 12. 2023 23:12
Re: Čísla sa dajú vysvetľovať rôzne
Ano to je faky mozne vysvetleni. To se ukaze v pristim roce. Ovsem spis bych se klonil k nazoru ze trh EV proste nechce.