Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan 300 ZX z roku 1986 s 24 tisíci kilometry na prodej

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Japonská auta z osmdesátých let nemají čeští sběratelé příliš v oblibě. A to ani tehdy, pokud jde o sporťáky. I Nissany ZX série Z31 jsou trochu ve stínu.

Japonci do USA vyvážejí svá auta půl století a už je tam také nějaké tři dekády vyrábějí. Za mořem tedy panuje trochu jiná situace než v Evropě. Co vás napadne, když se řekne sportovní Nissan? Určitě několik generací Skyline GT-R, ale tahle řada vlastně původně pochází od převzaté firmy Prince... Legenda 240 Z se vyvážela ještě pod značkou Datsun. Velmi známý je 300 ZX Z32 s třílitrovým šestiválcem dopovaným leckdy i dvěma turby z let 1989-2000. Ale my se tentokrát zaměříme na jeho stejnojmenného předchůdce.

Generace Z31 přišla na trh v roce 1983 jako třetí řada slavných „zetek“. Charakterizovala ji plochá zašpičatělá příď s vyklápěcími světlomety a také prosklená targa střecha (T-Top) coby možnost výbavy, ale ta byla kvůli bezpečnosti a tuhosti rozdělena na dva díly. Standardní modely měly pevnou ocelovou. Designér Kazumasu Takagi odvedl se svým týmem kus dobré práce, svědčí o tom i skvělá aerodynamika, v tunelu ukázala součinitel odporu vzduchu 0,30. Třetí Z-Car existoval jako dvoumístné 4,41 m dlouhé kupé s rozvorem 2320 mm a coby fastback. Ten měl vzdálenost mezi nápravami delší o 20 centimetrů, dozadu se vešly i dvě děti a měřil těsně nad 4,6 m. Poznáme jej na první pohled podle delší střechy.

Klasický japonský sporťák z 80. let vypadá dobře i po třiceti letech. Měl pod kapotou rovněž V6 objemu 3,0 l, buď s turbem nebo bez. A také pětistupňovou manuální převodovku, která přenášela jeho sílu... no kam jinam, než dozadu? Existovala rovněž auta s řadovými a vidlicovými šestiválcovými dvoulitry a k mání byl dokonce čtyřstupňový automat. Stylistické změny přišly pro modelový rok 1987 kdy přibyly boční prahy, celý vůz se oděl do laku a zmizela díra v kapotě. V tom následujícím se zaoblily nárazníky, mlhovky našly místo v předním spoileru, zadní světla sahala od té doby přes celou šířku a zúžila se. Přibylo i pár koní navíc. Předchozím modelům se říká Zenki, novějším Kouki.

Jedno z těchto dvoumístných kupátek je teď na prodej. Jeho v pořadí třetí majitel z města Nashua ve státě New Hampshire jej nabízí na serveru eBay. Červený sporťák s VINem JN1HZ14S5GX145775 je v opravdu excelentním a původním stavu, vždyť po osmadvaceti letech (pochází z roku 1986) najel pouze 15.085 mil, tedy 24.272 kilometrů. V zimě ale málokdy, poslední vlastník ho v extrémním počasí neničil vůbec. Tohle prostě není služební octavia... Z popisu nepoznáme, zda je vybaveno turbem či ne, verze bez něj dávaly v tehdejších amerických specifikacích 118 kW, s ním pak 150 kW. Sedačky jsou v kůži a ovládají je elektromotorky, stejně jako okna. Nechybí klimatizace, tempomat ani centrální zamykání. Mušky se samozřejmě najdou, ale je jich málo. Kola mají nějaký ten škrábanec a nefunguje rádio, ale pro retromily je tu dobrá zpráva: magnetofonové kazety přehrát lze. Takže ti, kdo je nevyhodili nebo někomu nevěnovali, mají pré. Mladší čtenáři nechť požádají o vysvětlení tohoto jim neznámého pojmu laskavě své rodiče...

ZX této série neminuly v USA tolik oblíbené svolávací akce, tu kvůli západkám kapoty, brzdovým válcům, jindy zase kvůli nesprávnému pořadí zapalování válců a výměně vstřikování.

Dražené auto, pokud se za 12.499 dolarů (255.600 korun) prodá, zůstane nejspíš v Americe. Ale pokud by někdo chtěl obětovat čas, peníze a nervy s individuálním dovozem a přihlašováním u nás, může kliknout na Kup teď. Postaví si do garáže krásný youngtimer, který hned tak někdo nemá...!

Generace Z31 byla obchodně velmi úspěšná, během šesti let vzniklo v továrně Hiratsuka v japonské prefektuře Kanagawa 329.900 kusů. Přes 294,5 tisíce jich zamířilo mimo Zemi vycházejícího slunce, nejen do USA a Evropy, ale třeba i k protinožcům. Pouze v sezóně 1985 se jich prodalo sedmdesát tisíc, což dokazuje, jak šlo doslova na dračku. Za dobu života se narodilo také pěkných pár omezených sérií, třeba ta k padesátinám vzniku. Prostě bestseller!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)