Nissan Micra: Japonská mikroikona ve čtvrtém vydání
Loni v říjnu uvolnila japonská automobilka první skici, po pěti měsících je tu skutečný vůz. Zůstal mu i starý název, nebylo jej třeba měnit, malý Nissan si totiž získal takřka pověst ikony. Pro úplnost dodejme, že na domácím trhu se tento vůz vždy jmenoval March a zůstane tomu tak i nadále.
Čtvrté vydání Micry si zachovalo sympatické boubelaté tvary, které jsou znakem tohoto modelu již od druhé generace K11 a líbí se zejména ženám. Nejsou ale tak odvážné, jako u končící K12. Novinka se zbavila vystouplých předních světlometů, byť na velikosti rozhodně neztratily. Dominantním prvkem přední části je maska chladiče a zejména velká tlama v nárazníku. Spodní boční linie oken stoupá mírně vzhůru, jak velí současný trend. Koncová světla naopak decentně a originálně vyčnívají.
Interiéru vévodí palubní deska v podobě dvojité bubliny Tvar přístrojové kapličky je oválný, schránka na straně spolujezdce je navržena podobně, baculatému designu se tak nevyhnul ani vnitřní prostor.
Vůz je postaven na zcela nové podvozkové platformě V s rozvorem 2450 mm, oproti předchůdci se vzdálenost mezi nápravami zvětšila o 20 mm. Celková délka narostla o 61 mm na 3780 mm, Micra tak stále patří mezi nejmenší zástupce své kategorie. Šířka vozu se zvětšila o 5 mm na 1665 mm, novinka je ale nižší o 10 mm, na výšku tedy má 1530 mm. Váží 945 kg a její palivová nádrž pojme 41 litrů drahocenné tekutiny. Konstrukce vozu dle sloganu V každém rohu kolo vzdáleně připomíná klasické britské Mini, nebo současný Swift od Suzuki.
V Evropě bude Micra zpočátku nabízena se dvěma variantami zcela nového 1,2litrového tříválcového zážehového motoru HR12. Ten využívá systém plynulého variabilního časování ventilů, hodnota největšího výkonu slabší verze je 59 kW (80 k) a točivý moment vrcholí 108 Nm.
Kromě ní bude v nabídce také shodný agregát, ovšem s přeplňováním a přímým vstřikem, díky kterým poskytuje 72 kW (98 k) a 142 Nm. Je standardně vybaven systémem Start-Stop.
Obě pohonné jednotky bude možné získat s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, k dispozici je též ústrojí CVT s plynule měnitelným převodem. To využívá subsatelitní soukolí, což umožňuje dosáhnout širších převodových poměrů. Díky menší řemenici je nová převodovka dle informací automobilky o 10 procent lehčí než všechny předchozí.
Automobil je vhodný zejména do městského provozu, a tak přijde vhod poloměr otáčení 4,5 m. Při parkování se uplatní nejen příplatkové senzory, ale důležitým pomocníkem bude měřič parkovacího místa PSM. Ten je nastavitelný ve třech úrovních: amatér, normální a expert.
Vyšší výbavy nabídnou například systém Nissan Connect, který kombinuje audio a satelitní navigaci. Dalšími položkami jsou například střešní okno, automatické stěrače, regulace hlasitosti rádia podle rychlosti, startování a vypínání motoru tlačítkem, či palubní počítač. Bezpečnostní prvky reprezentuje automatické zamykání dveří, ale také šestice airbagů a předpínače bezpečnostních pásů. Elektronické pomocníky představují zejména ABS a ESP.
Výroba zpočátku poběží ve čtyřech továrnách v Thajsku, Indii, Mexiku a Číně. Prodej na starém kontinentu bude zahájen v listopadu letošního roku, malý nováček od Nissanu se ale podívá celkem do 160 zemí světa.