Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Pathfinder 3.0 V6 - V6ranný hranáč

Ondřej Šuch
Diskuze (29)
Ostře řezaná karoserie se nemění, technika uvnitř bobtná: Jak se jezdí jedním z nejhranatějších offroadů na trhu po sérii drobných vylepšení?

Pokud jde o zařazení do kategorií, vzpírá se Pathfinder všem tabulkám. Budeme-li jej považovat za crossover, patrně by se mohlo jednat o specifickou subkategorii „nejterénnější možné SUV“, či „nejsilničnější offroad“.

Otcem je pravděpodobně Patrol, starším a teď už mrtvým bratrem Terrano. Matkou zcela nepochybně pick-up Navara. Nezvyklý rodokmen, spolu s japonskou snahou nabídnout pro USA i Evropu přijatelný design, vedly už před šesti lety k úspěšnému tažení Pathfinera prodejními tabulkami od Tenessee po Tiranu. Právem, neboť robustní konstrukce spolu s poměrně komfortním interiérem a schopnostmi jízdy mimo silnice jsou smíchány poměrně zdařile – ukázal to i náš premiérový test.

Loňský autosalon v Ženevě pak představil verzi s několika kosmetickými změnami a především novým šestiválcovým turbodieselem a to je dobrý důvod k návratu ke klasikovi – tentokrát v podmínkách čistě zimního provozu.

Exteriérová vylepšení nejsou nápadná: Nový přední nárazník je hladší a kulatější a prodlužuje vůz o 80 mm. Nová je také optika xenonových světlometů a jejich ostřikovače, které se vysouvají z nárazníku. Maska chladiče s širším středním dílem a na ni navazující přepracovaná kapota motoru opticky vůz rozšiřují. Naopak zadní nárazník získal na hranatosti a maximální průměr disků kol poskočil ze 17 na 18 palců.

Také uvnitř nastaly pouze malé úpravy. Přístrojový štít se chlubí zřetelnější grafikou, v zorném poli přibylo chromu, změnil se tvar dveřních výplní. Výsledkem jsou mimo jiné větší a využitelnější úložné prostory a menší pocit „omyvatelnosti“ interiéru. Kombinace plastů neurčité barvy a koženého čalounění sice ani nadále neurazí, pohled i dotek umí u konkurence vyvolat i libější pocity.

suv nissan testy suv nissan testy  

Samostatnou kapitolou je multimediální systém Nissan Connect Premium s navigací a 40GB harddiskem – vše za příplatek 105 tisíc. Proti audiosystému BOSE a hejnu reproduktorů nemáme námitek, za navigaci bychom ruce do ohně nedali: Velmi neintuitivní ovládání neusnadňuje ani kombinace jednoúčelových tlačítek a dotykové obrazovky, data navíc nejsou právě aktuální.

Zatímco u základního čtyřválce 2,5 dCi výkon vzrostl o 11 % na 140 kW, my jsme se těšili na nový třílitrový vidlicový turbodiesel. Jde o upravenou verzi nového agregátu V9X ze společného vývoje Aliance Renault Nissan, jehož bližší technické specifikace jsme popsali v článku Infiniti FX30d, EX30d a M30d: Nový turbodiesel 3,0 V6 (175 kW, 550 Nm).

V případě dvojice Pathfinder i sesterské Navary je nejvyšší výkon 170 kW, maximum točivého momentu 550 Nm je dosahováno mezi 1700 a 2500 min-1 , přičemž 500 Nm je k dispozici už při 1500 min-1. Výsledkem vysokého točivého momentu je možnost táhnout přívěs o hmotnosti až 3500 kg.

suv nissan testy suv nissan testy  

Přenos výkonu zajišťuje taktéž nová sedmistupňová převodovka, která se v praktickém provozu ukázala jako dvojznačná: Elektronika v testovaném voze jí velela udržovat vůz připravený na prudké vyražení kupředu, což se také při řidičově požadavku okamžitě stalo. Daní za šestiválcovou sílu ve střehu je ovšem zvuk motoru, který pohání kola s jakousi umanutostí přes o stupeň nižší převod, než by rozum a ucho velelo.

Přesuny po městě jsou nejlepším testem automatů – při padesátikilometrové rychlosti motor podle sklonu silnice váhá mezi trojkou a pětkou, na rovině volí vytočenou čtyřku. Řidič v touze po klidu sníží tlak na plyn, ale automat zareaguje přeřazením na vytočenou trojku. Jakýmsi záhadným řízením osudu se nám prostě po celý týden nedařilo přijít na kombinaci rychlosti a otáček, kterou by byl sedmistupňový automat ochoten držet.

Ale pozor – to není stížnost absolutní. Pokud motor zrovna netýrá řidičova podrážka, či zvlčilé jedničky a nuly v řídicí jednotce automatu, je to jeden z nesympatičtějších naftových společníků v mimosilniční kategorii.

Spotřeba při dálničních přesunech se drží u devítilitrové hranice, 100 km/h pak sráží její hodnotu ještě o litr a půl méně, na dohled údajům výrobce.

suv nissan testy suv nissan testy  

Vše zlé pak zapomínáme po vyjetí mimo silnici, vlastně mimo jakýkoli zpevněný povrch. I když je Pathfinder na rozdíl od Navary zjemněn nezávislým uloženým kol i na zadní nápravě, přilnavost k sněhovým horám i dolům je obdivuhodná.

V drtivé většině situací pak stačí šlapat na plyn a točit volantem, motor přitom hučí po lučinách a auto umí po skalinách. Robustní konstrukce podvozku a sofistikovaný pohon všech kol odvedou práci bez ptaní, jedním otočením je možno zapojit do výkonu i redukční převodovku.

Ano, v zatáčce jakéhokoli poloměru se auto naklání zcela bez zábran, překvapivě ale i na méně přilnavých površích drží stopu. Brzdný účinek lze dávkovat citlivě, příčné nerovnosti vůz pohlcuje příjemně.

Na závěr to nejlepší – mezi offroady se Pathfinder pyšní asi nejlépe přístupným a využitelným zavazadlovým prostorem. Největší výhodou je nízká nakládací hrana a do podlahy sklopitelná dvě nouzová sedadla ve třetí řadě.

Naopak šestku minus by u Nissanů měli dostat konstruktéři víka zavazadelníku: Neskutečně těžká hmota klade při zavírání odpor přesně v těch místech, kde by zavírající ruka měla už opouštět příslušné madlo – výsledkem je nijak příjemná kombinace akrobacie a risku.

suv nissan testy suv nissan testy  

První cena vozu866.000,- (2.5 M/T 140 kW XE)
První cena vozu s testovanou motorizací1.237.000,- (3.0V6 7A/T 170 kW LE)
Základní cena testovaného vozu1.237.000,- (3.0V6 7A/T 170 kW LE)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.363.318,- (3.0V6 7A/T 170 kW LE)

Plusy

  • Nezaměnitelný design exteriéru
  • Dobré jízdní vlastnosti na silnici i v terénu
  • Bohatá standardní výbava
  • Praktičnost a univerzálnost
  • Úsporný motor

Minusy

  • Převodovka řadící zbytečně nízké stupně
  • Nepřehledná karoserie, horší výhled
  • Nebezpečně se zavírající víko zavazadelníku

Ondřej Šuch
Diskuze (29)
Nissan Pathfinder 3.0 dCi
Cena základní sestavy 1 237 000 Kč
Výbava základní sestavy ALL-MODE 4x4 ovládaný otočným spínačem na středové konzoli, ABS s elektronickým děličem brzdných sil EBD a brzdový asistent NISSAN, systém kontroly jízdy z kopce DDS, elektronický stabilizační systém ESP, sedmistupňová převodovka, redukční převodovka, 7 sedadel, 6 airbagů, aktivní opěrky hlavy, třízónová klimatizace, tempomat, palubní počítač, kožené čalounění vč. volantu a řadící páky, samozatmívací zpětné zrcátko s kompasem, el. ovládaní všech oken, keyless entry, imobilizér, alarm, bederní opěrka řidiče, sedadlo spolujezdce sklopné do roviny, vyhřívaná a el. ovládaná přední sedadla, zadní sedadlo dělené 40 : 20 : 40 s loketní opěrkou, ISOFIX, 4x zásuvka na 12 V, zatmavené zasklení od B-sloupku dozadu, samostatně otevíratelné sklo v zadních dveřích, el. ovládané střešní okno, bi-xenonové světlomety se senzorem, mlhovky, dešťový senzor, sklopná vnější zpětná zrcátka, 17palcová kola z lehké slitiny, měnič na 6 CD s ovládáním na volantu + 6 reproduktorů. Kč
Cena testované sestavy 1 363 318 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+15.000,-Kč), gumové rohože (+1.758,- Kč), zadní parkovací systém (4.560,- Kč), Nissan Connect Premium - Nová HDD navigace, 7palcový dotykový displej, hudební server s harddiskem, "bluetooth audio streaming", USB a iPod propojitelnost, možnost přehrávání DVD a hlasové ovládání, BOSE audio system, 10 vysoce výkonných reproduktorů, Digitální zesilovač (105.000,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.4 / 7.7 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 2091
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 720 / 2260
Rozměr pneu: 255/60 R18
Nissan Pathfinder 3.0 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4813
b) šířka (mm): 1948
c) výška (mm): 1781
d) rozvor (mm): 2853
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - gld
28. 1. 2011 13:19
automatiáda
Nový šesťvalec sa nedá objednať s manuálnou prevodovkou? Trochu prúser, keď zvážime, že logika automatu má ďaleko k dokonalosti.

Menší dotaz- ten automat nemá možnosť manuálnej voľby stupňov? Takú fičúru mali už aj prehistorické 4 a 5 stupňové automaty.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
28. 1. 2011 12:50
Re: spanel
Taky jsem četl něco ve stylu, že je průser hlavně Dci čtyřválec, ale nic přesnějšího nevím.
Avatar - Gasoline
28. 1. 2011 07:30
Re: spanel

Paradoxně podle ohlasu na různých fórech jsou v současné době větší problémy s
Pathfinderem než s Discoverou.
27. 1. 2011 21:24
Re: co řešíš
tak povídej o turbech v lesníkovi - to si rád poslechnu. Strejda strejdy mi nic neříká. Prosfišti si pár klubových stránek v reichu, které se týkají nissanu a když nevěříš mekánikovi, tak napiš těm majitelům. Třeba se mi nestalo, aby mi rezly pátý dveře půl roku po koupi auta. A co se týká těch turb u foryna - to si fakt rád poslechnu.....A myslíš foryna nového nebo předcházející generace?
Avatar - dicky
27. 1. 2011 20:27
Re: co řešíš
znacka kvality >:D tak se ohlizej dal >:-[]

kvalita za rozumny peniz s 3 leta zaruka -proste kdo nema na toyotu nebo na mitsu koupi spanela >:D

kazdeho vec ale pak si nestezujte :-)