Nissan Pathfinder 2,5 dCi - Stopař

Nissan Pathfinder 2,5 dCi - Stopař

 
 

První setkání vyvolalo nebývalé množství emocí – Pathfindera si na první pohled nutně nezamiluje každý, ale rozhodně ho nikdo nepřehlédne. Vydal se cestičkou, prošlapanou osvědčeným Terranem, a svoje tělo zformoval do dlouhého hranolu s téměř...

V době přesycených trhů se jednou z mála posledních možností, jak se uplatnit, stávají tzv. crossovery. Recept je poměrně jednoduchý – vezme se to nejlepší z několika populárních kategorií, smíchá se to dohromady a dá se tomu lákavý obal s atraktivním názvem. Na první pohled snadné, jenže podobně jako v gastronomii žádné přísady nesmí být moc, aby se rozmazlení zákazníci s úšklebkem nešli poohlédnout ke konkurenci. Jakou chuťovou kompozici tedy nabízí Pathfinder, hledající střední cestu mezi vyhraněným Patrolem a extravagantně luxusním Muranem?

Tvary

První setkání vyvolalo nebývalé množství emocí – Pathfindera si na první pohled nutně nezamiluje každý, ale rozhodně ho nikdo nepřehlédne. Vydal se cestičkou, prošlapanou osvědčeným Terranem, a svoje tělo zformoval do dlouhého hranolu s téměř čtvercovým průřezem. Ze všech stran vypadá velmi mohutně, a to zejména díky oknům, zabírajícím menší plochu než obvykle, a jednoduše tvarovaným panelům karoserie, ne nepodobným pancéřovanému autu – zejména kolmá dvakrát lomená záď vypadá jako postavená k odrážení kulek. Posvátný respekt budí pohled do rozměrné a bohatě chromované přídě; Pathfinder záměrně evokuje nejmohutnější zástupce terénních kategorií a reakce ostatních řidičů vyjadřovaly poznání, že mají čest s blízkým příbuzným hromotluckého Patrola.

obrázek [450 x 307]

Uvnitř

jsme se od prvního okamžiku cítili doslova obklopeni bezpečím. Pohodlný nástup skrz tlusté a precizně chodící dveře dokázal, kolik práci si konstruktéři dali s tuhostí skeletu, a usednutí mezi neobvykle silné sloupky a mohutné interiérové panely tento dojem dokreslilo.

S bezpečím však ruku v ruce přichází také stísněnost – nízké přední okno vyvolává dojem vnitřku obrněného vozu a stropní čalounění je blíž k sedačkám, než se líbilo oběma testovacím řidičům (186 a 192 cm). Spolujezdci navíc citelně chybí výšková regulace sedačky. V podélném i příčném směru však objektivní měření prokázala, že centimetry chybějí ryze subjektivně, a obě přední řady skýtají dostatek pohodlí. Totéž platí pro zavazadla, hýčkaná neuvěřitelným množstvím poliček, háčků a šuplíčků. To ovšem není vše – pod podlahou zavazadelníku se skrývají dvě další sklopené sedačky, které však eliminují prakticky veškerý prostor pro zavazadla a skýtají pouze omezený komfort, i když krátký výlet se na nich vydržet dá a dokonce nechybí ani odkládací prostory a stojánky na kávu. Zvláštní zmínku zasluhuje klimatizace – její nadprůměrný výkon ani třízónové provedení nepřekvapily tolik, jako individuální regulovatelné výdechy pro druhou i třetí řadu sedadel ve stropním čalounění a spínač pro rychlé vytopení stojícího vozu, dočasně zvyšující volnoběžné otáčky motoru.

Komfort

si v tomto případě zahrál mnohem větší roli, než jsme čekali. Pohodlí řidiče i posádky byl totiž věnován nadprůměrný prostor, počínaje vynikající protihlukovou izolací, přes komfortně laděný podvozek, až po doslova luxusně zařízený interiér. Vše začíná již klíčkem, který není prakticky vůbec nutné vytahovat z kapsy – systém keyless entry se bleskově odemkne tlačítkem přímo ve vnější klice, a to ze všech tří nástupních stran vozu. Totéž platí pro startování – stačí sešlápnou brzdu a otočit spínací skříňku, ovšem opět bez klíčku. Světla i stěrače ovládají senzory, zrcátka v úzké uličce sklopí elektromotorky, stejně jsou polohovány i přední sedačky a střešní okno.

obrázek [350 x 225] Pohodu na palubě dotváří výkonná mnoha- reproduk- torová audiosestava s CD měničem a mp3 a velká barevná obrazovka s detailním palubním počítačem a navigačním systémem. Užitečné je i hands-free s Bluetooth, které se propojí s telefonem, uloženým v kapsičce, po prvním manuálním spárování již zcela samočinně, a nechávat ruce většinu času na řízení zase umožňuje multifunkční volant.

Ergonomie

je velkorysá jako všechno na tomto voze. Ovládání všech provozních funkcí zcela kopíruje zavedené euroasijské standardy a nečiní nejmenší problém. Sedačky dostatečně podpírají tělo ve všech směrech a poskytují dokonce slušné boční vedení. Posez za volantem připomíná spíš MPV než off-road a pedály i volant jsou v pohodlném dosahu, i když je nelze podélně seřizovat. Páčky i středová konzole jsou také na dosah, trochu horší je to s řadicí pákou, která kvůli delším chodu vyžaduje při řazení vyšších stupňů značné vyklonění paže, a s ruční brzdou, umístěnou u levého kolene spolujezdce na vzdálenější straně široké středové konzole. Rozsáhlým a složitým menu obrázek [307 x 483] palubního počítače se dá snadno putovat pomocí joysticku, ovšem nalezení některých funkcí vyžaduje mnoho času a nejlépe zastavení auta. Poněkud nešťastná je také volba joystickem při zadávání cíle do navigace či volbě telefonního čísla – doporučujeme vyzkoušet hlasové ovládání.

Výhled vpřed i vzad je poněkud limitován nízkými okny, silnými sloupky a nepříliš účinnými stěrači, znamenitě naopak svítí velké bixenonové světlomety za absolutně vyřešený lze také považovat výhled při couvání; při zařazení zpátečky se na displayi objeví obraz z barevné couvací kamerky, která slušně vidí i v noci a zobrazuje praktické navigační čáry.

Jízda

je zahájena oživením moderního vznětového čtyřválce, prostým vibrací i nepatřičných akustických projevů. Studený motor velmi slabě nýtuje, zahřátý už v běžných otáčkách téměř není slyšet. Vzpomenout na staré časy dává několik desítek vteřin po nastartování typický hučivý zvuk sepnutého ventilátoru, charakteristický pro některé off-roady, či například starší Volva. Před rozjezdem volíme elektrickým spínačem režim pohonu – základní 2H na suchém povrchu bohatě dostačuje i v lehčím terénu, viz dále. Ovšem vzhledem k proměnlivému počasí a hojné dešťové zálivce jsme zvolili i ve městě automaticky přiřaditelný pohon všech kol prostřednictvím viskózní spojky a ani v jediném okamžiku nezaznamenali problémy s adhezí i při několika razantních kouscích. Alternativy 4H a 4L (s redukcí) s uzamčenou mezinápravovou spojkou známe z off-roadů, jejich elektrické ovládání je jednoduché a účinné.

obrázek [350 x 216]

Řadíme a nacházíme pravděpodobně nejslabší místo auta – řazení je na dnešní poměry hodně nepřesné, snadno si lze splést např. trojku s pětkou a pojistka zpátečky (zatlačení do podlahy) občas sepne i když nemá, páka se dostane do mrtvého bodu a dokáže potrápit zejména při řešení ošemetné situace. Lze si zvyknout, ovšem přesto doporučujeme úvahu o pětirychlostním samočinném řazení, k němuž charakteristiky motoru vybízejí. Rozjezd samotný už je díky vstřícné spojce, zabírající na delší dráze, bez problémů.

Motor

patří naopak k nejsvětlejším okamžikům – jeho schopnosti jsme označili za zcela přiměřené parametrům auta. Čtyřválcový common-rail nabízí široké pole využitelných otáček – účinně spolupracuje mezi hodnotami 1500 a 4000 a ještě nedaleko pod/nad nimi poskytuje využitelné služby. Více než dvoutunový kolos rozjíždí s překvapivou lehkostí, ve městě stačí svižně zrychlujícím menším vozům, mimo město dokáže snadno udržovat cestovní rychlosti i kolem 160 km/h a v terénu poskytuje dostatek síly na obvodu kol. Optimálně odstupňovaná šestirychlostní skříň pomáhá ve všech situacích, v příměstských aglomeracích nabízí pět krátce po sobě jdoucích stupňů, na rovné okresce nebo dálnici nastoupí dlouhá šestka, která udržuje motor na optimálních otáčkách při evropských cestovních rychlostech a eliminuje nutnost častého podřazování s výjimkou průjezdů obcemi – padesátku si motor na šestku nepřebere. Při dálniční stotřicítce agregát vyvíjí 2.700 otáček uprostřed zeleného pole kroutícího momentu, neobtěžuje hlukem a poskytuje dostatek síly k akceleraci až do cca do 160 km/h, kdy ukáže otáčkoměr hodnotu 3.300. Spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 11 l/100 km, ovšem jezdilo se z 60% po městě, jízdní styl byl značně dynamický a nechyběla ani důkladná hodinová projížďka středně těžkým terénem – při civilním ježdění odhadujeme průměr na cca 9 l/100 km.

Jízdní vlastnosti

určuje koncepce podvozku; rám a pevnou zadní nápravu Stopař přenechal klasickým off-roadům a vzhledem k předpokládané převaze silničního využití, vyjádřené percentuální hodnotou, blížící se číslu 100, si vypůjčil od osobních vozů komfortnější poloosy a relativně měkčí odpružení, díky čemuž polyká městské výtluky a hrboly s grácií, nedosažitelnou v malém autě. Za jednoho z horkých favoritů jsme Pathfindera vyhlásili v disciplíně hladkého přejíždění retardérů a na nerovné polní cestě je též možné jet rychle bez ztráty kontroly či komfortu. Velké pneumatiky poskytují optimální kompromis mezi komfortem a stabilitou a na rozdíl od klasických off-roadů neztrácí Stopař jistotu ani při vysokých cestovních rychlostech či v silničních obloucích, ve kterých se sice značně nakloní, ovšem stopu neztratí. Celku zcela odpovídají dostatečně silné brzdy, téměř dokonalé hodnocení naopak zbytečně pokazilo nepřesné elektricky posilované řízení s nedostatečnou odezvou ve volantu.

Resumé

Stopař přináší na kompaktnějším půdorysu komfort, na který si zákazníci rychle zvykli v obřích a arcidrahých SUV, ovšem neztrácí terénní ambice, zejména díky relativně užší stavbě a solidní světlosti. Do plnohodnotného off-roadu mu chybí uzávěrky diferenciálu, což jej limituje na rozbahněném terénu, ovšem po pevném či sypkém povrchu vyjede téměř stejně daleko, jako klasický Patrol, mj. díky znamenité světlé výšce 254 mm. Naproti němu zase poskytuje daleko lepší komfort při běžném ježdění a hospodárnější provoz. Za nikoliv nízkou cenu tedy nabízí dvě auta v jednom v neobvykle vydařeném kompromisu, a k tomu vyhraněný styl – a to se v dnešní době obzvlášť cení!

Plusy

  • originální a působivý design
  • úsporný, kultivovaný a dostatečně silný motor
  • akustická pohoda
  • luxusní výbava
  • univerzalita
  • jízdní vlastnosti na silnici i na zvlněném povrchu

Minusy

  • nepřesné řazení
  • nepřesné řízení s nedostatečnou zpětnou odezvou
  • výhled
  • na výšku stísněný interiér

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Nissan Pathfinder 2,5 dCi

Cena v základní výbavě: 1 354 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 453 000 Kč

Základní výbava:šestistupňová převodovka, pohon všech kol ALL-MODE s redukční převodovkou, ESP, ABS + EBD + brzdový asistent, 7 sedadel, 6 airbagů, aktivní opěrky hlavy, třízónová klimatizace, tempomat, palubní počítač, kožené čalounění vč. volantu a řadící páky, samozatmívací zpětné zrcátko s kompasem, el. ovládaní všech oken, keyless entry, imobilizér, alarm, bederní opěrka řidiče, sedadlo spolujezdce sklopné do roviny, vyhřívaná a el. ovládaná přední sedadla, zadní sedadlo dělené 40 : 20 : 40 s loketní opěrkou, ISOFIX, 4x zásuvka na 12 V, zatmavené zasklení zadní půlky vozu, samostatně otevíratelné sklo v zadních dveřích, el. ovládané střešní okno, bi-xenonové světlomety se senzorem, mlhovky, dešťový senzor, sklopná vnější zpětná zrcátka, kola z lehké slitiny 17“, měnič na 6 CD s ovládáním na volantu + 6 repro,

Výbava testovaného vozu:metalíza (+12.000,-), IT Pack (DVD navigační systém Birdview, HF s Bluetooth, zadní barevná parkovací kamera, prémiový audiosystém s mp3) (+87.000,-).

ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle

Královéhradecký kulturní dům Střelnice už něco pamatuje.…

Křesťanství je poslední nadějí Evropy, varoval před migranty Orbán v poselství o stavu země Křesťanství je poslední nadějí Evropy, varoval před migranty Orbán v poselství o stavu země

Maďarský premiér Viktor Orbán dnes v tradičním poselství…

Online: Sociální demokracii povede Jan Hamáček, porazil Jiřího Zimolu Online: Sociální demokracii povede Jan Hamáček, porazil Jiřího Zimolu

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany…

 

Štítky SUV Nissan Testy

Technické údaje
Motor Nissan Pathfinder 2,5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2488
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 128 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 403 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7.6 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 2091
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 661 / 2160
Rozměr pneu:255/65 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4740
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1783
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Nissan Pathfinder 2,5 dCi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 6
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

 



Nissan redukuje nabídku hybridních modelů Nissan redukuje nabídku hybridních modelů

Další japonská značka omezuje nabídku hybridních verzí…

Video: Představujeme nový Nissan Pathfider Video: Představujeme nový Nissan Pathfider

Nissan Pathfinder se s novou generací vrací k samonosné…

 



 
Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Dnes 18:45

Výroba Scirocca loni skončila. Pojďme si připomenout jeho dávného předchůdce ze sedmdesátých let.




Blesk.cz

Čínský superphone dostane superčip. V Antutu málem strhal počítadlo

Čínský superphone dostane superčip. V Antutu málem…

Zvěsti o připravovaném Xiaomi Mi Mix 2S vídáme na webu již několik týdnů, ovšem telefon vypadá reálněji až…

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav (31) z Postupic: 5000 Kč padne na svatbu

První výherce Trháku Blesku 2018 kadeřník Jaroslav…

„Hned první den a bum,“ radoval se Jaroslav Andr (31) z Postupic na Benešovsku. »Utrhnul« úžasných 5000 Kč a…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Bronzová hrdinka Erbanová: Cesta byla trnitá, plazila jsem se po čtyřech

Bronzová hrdinka Erbanová: Cesta byla trnitá,…

PŘÍMO Z KOREJE | Cesta je cíl. Tahle zavedla rychlobruslařku Karolínu Erbanovou do nizozemské samoty. Z ní ale…

 

Reflex.cz

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany a místopředseda Poslanecké Sněmovny Jan Hamáček. V…

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení hromadných sebevražd kytovců

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení…

Vědci už dlouho hledají příčiny, proč velryby vplouvají na mělčiny, kde hromadně hynou. Jednu z nich teď možná…