Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nízkoemisní zóny se blíží, s 15 let starým dieselem do centra nevjedete

David Bureš
Diskuze (142)
Motoristé budou mít dostatek času na to, aby se na zavedení nízkoemisních zón připravili.

Ministerstvo životního prostředí připravuje nařízení, které umožní jednotlivým obcím zavádět na

svém území nízkoemisní zóny. Předpis poslaný do připomínkového řízení počítá s vydáváním plaket

platných na celém území Česka.

Zákonodárci už schválili novelu zákona o ovzduší, která umožňuje vznik nízkoemisních zón.

Připravované nařízení vlády pravidla dané zákonem dále upřesňuje.

Emisní plakety budou dokladovat příslušnost vozidla ke konkrétní emisní kategorii. Podle stáří a

emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi

plakety vydávány nebudou, do emisních zón tak budou mít zakázaný vjezd.

Tuto plaketu nezískají vozy, které splňují pouze normu Euro 1 a starší. Z dieselových vozů to budou ty

vyrobené před rokem 1997, z benzinových zase ty, které byly vyrobené před rokem 1993.

Platnost plaket bude neomezená. Aby nešlo plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační

značka vozidla. O evidenci vydaných plaket se budou starat obce a další distributoři.

Motoristé se budou moci na zavedení zón připravit. Nízkoemisní zóna totiž začne platit rok poté, co

o ní radnice rozhodne. Obce vlastním nařízením stanoví, které emisní kategorie budou moci na jejich

území vjíždět.

Řidičům, kteří do zóny vjedou bez příslušné plakety, bude hrozit pokuta. Ta v sousedním Německu

činí 40 eur, tedy zhruba 1.000 korun.

Zákon umožňuje založení zóny jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou

motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Zřizovat je budou moci také radnice lázeňských

měst. Zájem o zavedení nízkoemsiních zón už projevila Praha a lázeňské město Klimkovice nedaleko

Ostravy.

Plaketa bude stát 150 korun, polovina výnosu z jejího prodeje půjde do obecních kas, druhá polovina

bude sloužit na pokrytí výroby známek, kterou bude zajišťovat Státní fond životního prostředí.

Do budoucna se počítá se zakotvením kompatibilnosti českého a německého systému nízkoemisních

zón a vzájemného uznávání emisních plaket. Je tak patrné, že se český systém emisních zón bude

velice podobat tomu německému.

V sousedním Německu však emisní zóny zatím nesplnily očekávaný cíl – tedy zlepšení kvality ovzduší.

Měření německého autoklubu ADAC zjistilo, že snížení množství škodlivých částic je po zavedení

emisní zóny minimální. To dokazuje, že doprava má na koncentraci prachových částic ve vzduchu jen

malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť.

Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy

synchronizování zelené na křižovatkách.

David Bureš
Diskuze (142)
Avatar - Choochoo
15. 5. 2012 07:08
Re: Na co je potom STK a konkrétně ME?
Jak zdarma, kdyz vsichni chtej tvoje prachy, to je spise ten poblem ;-) Chtej jen proste spoplatnit toho kdo ma na to jezdit si jen tak do mesta ;-) A za par let az tam nebudou moct ani s E2 nebo E3 tak si priprav zase prachy na dalsi samolepku :no:
Avatar - Choochoo
15. 5. 2012 07:05
Re: Diesel škodí více než trabant !
Odpor Japonců vůči dieselovým motorům má kořeny v 70. letech minulého století. Jejich silnice byly v té době tak zamořené výfukovými zplodinami, že se do toho musela vložit vláda. Lidem nejvíce znepříjemňovaly život oxidy dusíku, oxid uhelnatý a pevné částice vypouštěné naftovými agregáty. V té době se již vědělo, že mají karcinogenní účinky a veřejnost žádala nápravu. Špatnou náladu obyvatelstva měl na svědomí také průmysl, který ve velkém spaloval těžké topné oleje a vypouštěl kvanta oxidu siřičitého.

Kupříkladu v Tokiu se před osmi lety projednával projekt „No diesel strategy“, který měl za úkol vymítit z ulic hlavního města všechny naftové vozy – obsahoval body jako zákaz vjezdu, prodeje, u komerčních aut se plánovala přestavba na alternativní pohon a nízké daňové zatížení nafty mělo padnout také.
15. 5. 2012 05:57
Re: Centrum
Nesouhlasím. Vídeň - můžete jet po celé Mariahilferstrasse, klidně až k Stephansdomu, všude parkoviště, všude parkujete i na ulici, auta všude. Milán - můžete dojet na 4 metry od Duomu, můžete dojet na 4 metry od Galerie Viktora Emmanuela. Barcelona - můžete dojet všude. Paříž - můžete dojet všude. A nikdo myslím neříká, že v těchto městěch je nízká kvalita života. Když někdo udělá to, co říkáte vy - tedy zakáže vjezd do centra auty - tak se skutečné centrum (tj. kam lidé chodí nakupovat, zvlášť zámožnější lidé) v tichosti přesune někam jinam. Z toho původního centra se stane polomrtvý skanzen, kde sice elegantně chodíte po pěkné dlažbě a kde je velmi čisto, ale tím to hasne. Auta = ruch a kupci (minimálně kupci, kteří automaticky po nákupu hledají taxík apod.), žádná auta = mrtvo. Co města samozřejmě potřebují a v tom s vámi naprosto souhlasím, je spousta parkovacích domů. A to nejvíc právě v centru.
14. 5. 2012 22:45
Re: vsichni kdoz si kupovali
Ty jsi trosku mimo.... ;-)
14. 5. 2012 15:12
Re: Za mě podpora.
Sice jsem spíš na japan, než koreu. Ale mé první auto byla ( a stále ji mám na zrestaurování) Hyundai sonata rv. 1989 USA version. Najela 350.000km, osobně jsem na ni najel svých prvních 150.000km a ani nejdnou auto "nekyxlo" benzínová 2,4 s tím hezky cvičila a i když nebyla nikdy garážovaná, tak i při současném věku 23 let neni orezlá(krom zadní hrany kufru) a stále je jízdy schopná :yes: (ale uznávám, že je to v podstatě převlečení mitsubishi)-jen jsem musel reagovat na to, že "kvalita neměla kam klesnout" ;-)