Nízkoemisní zóny se blíží, s 15 let starým dieselem do centra nevjedete
Ministerstvo životního prostředí připravuje nařízení, které umožní jednotlivým obcím zavádět na
svém území nízkoemisní zóny. Předpis poslaný do připomínkového řízení počítá s vydáváním plaket
platných na celém území Česka.
Zákonodárci už schválili novelu zákona o ovzduší, která umožňuje vznik nízkoemisních zón.
Připravované nařízení vlády pravidla dané zákonem dále upřesňuje.
Emisní plakety budou dokladovat příslušnost vozidla ke konkrétní emisní kategorii. Podle stáří a
emisních kategorií budou auta rozdělena do čtyř pásem, přičemž nejstarším s nejvyššími emisemi
plakety vydávány nebudou, do emisních zón tak budou mít zakázaný vjezd.
Tuto plaketu nezískají vozy, které splňují pouze normu Euro 1 a starší. Z dieselových vozů to budou ty
vyrobené před rokem 1997, z benzinových zase ty, které byly vyrobené před rokem 1993.
Platnost plaket bude neomezená. Aby nešlo plaketu přenášet, bude na ní zaznamenána registrační
značka vozidla. O evidenci vydaných plaket se budou starat obce a další distributoři.
Motoristé se budou moci na zavedení zón připravit. Nízkoemisní zóna totiž začne platit rok poté, co
o ní radnice rozhodne. Obce vlastním nařízením stanoví, které emisní kategorie budou moci na jejich
území vjíždět.
Řidičům, kteří do zóny vjedou bez příslušné plakety, bude hrozit pokuta. Ta v sousedním Německu
činí 40 eur, tedy zhruba 1.000 korun.
Zákon umožňuje založení zóny jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které zároveň mohou
motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy. Zřizovat je budou moci také radnice lázeňských
měst. Zájem o zavedení nízkoemsiních zón už projevila Praha a lázeňské město Klimkovice nedaleko
Ostravy.
Plaketa bude stát 150 korun, polovina výnosu z jejího prodeje půjde do obecních kas, druhá polovina
bude sloužit na pokrytí výroby známek, kterou bude zajišťovat Státní fond životního prostředí.
Do budoucna se počítá se zakotvením kompatibilnosti českého a německého systému nízkoemisních
zón a vzájemného uznávání emisních plaket. Je tak patrné, že se český systém emisních zón bude
velice podobat tomu německému.
V sousedním Německu však emisní zóny zatím nesplnily očekávaný cíl – tedy zlepšení kvality ovzduší.
Měření německého autoklubu ADAC zjistilo, že snížení množství škodlivých částic je po zavedení
emisní zóny minimální. To dokazuje, že doprava má na koncentraci prachových částic ve vzduchu jen
malý vliv, mnohem větší má totiž počasí, hlavně vítr a déšť.
Jako řešení ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech ADAC doporučuje takzvanou zelenou vlnu, tedy
synchronizování zelené na křižovatkách.