Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová auta kupují stále starší lidé

Diskuze (17)
Stárnutí populace (a jistě i ekonomický vývoj posledních let) mají jasný výsledek. Pro nová auta do showroomů chodí stále starší zákazníci – alespoň tedy v sousedním Německu.

Studie institutu CAR (Center Automotive Research) při univerzitě Duisburg-Essen přichází se zajímavou statistikou. Její závěr je jasný: ještě nikdy nebyli majitelé nových aut tak staří jako dnes. Za letošních prvních sedm měsíců vychází průměrný věk majitelů nově registrovaných aut na 52,4 roku. Přitom ještě v roce 1995 byl průměr 46,1 a o pět let později 48,1 roku.

Tento trend je stále silnější, přičemž zástupců mladé generace je mezi majiteli nových aut skoro jako šafránu. Do kategorie mladších 30 let spadá pouhých 7 %, kategorie od 30 do 50 let tvoří 35 % a zbytek – tedy 58 %! – jsou lidé nad 50 let. Přitom samotná kategorie nejstarších řidičů nad 70 let představuje 14 %, dvojnásobek proti těm nejmladším. U některých značek je tento trend doslova alarmující. Třeba u Mercedesu je v Německu každý čtvrtý zákazník z řad soukromé klientely starší 70 let.

Důvodů je samozřejmě celá řada, od stárnutí populace, přes ekonomickou situaci, kdy si mnoho lidí nemůže nebo nechce dovolit koupi nového auta, a přes výhodné ceny lehce jetých vozů až po nižší zájem mladých o motorismus obecně. Navíc ekonomicky aktivní lidé často používají i pro soukromé účely služební vůz, a tak je u nich potřeba vlastnit privátní auto nižší. Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR dodává ještě postřeh: ve městech přestává auto sloužit jako statusový symbol. Místo toho je stále důležitější mít například co nejmodernější mobil a tablet.

V této situaci přestává platit i reálné zaměření některých produktů na mladé. U Smartu je pouze 22 % majitelů nových aut mladších než 35 let, v případě Mini dokonce jen 16 %. Přesto tyto značky patří k těm s nejnižším věkovým průměrem. Na opačné straně tabulky najdeme Subaru, Mercedes a Lexus – tyto tři značky volí lidé v průměru staří 56 let. Proto se relativizuje i positioning jednotlivých produktů, třeba nové třídy A od Mercedesu. Tento model se v podstatě orientuje na mladou klientelu, sama automobilka ale reálně očekává, že nejvíc majitelů bude v kategorii 30 až 40 let.

Jediná jistota zatím, zdá se, zůstává. Nejmladší jsou majitelé kabrioletů a kupé, nejstarší naopak u sedanů.

Průměrný věk majitelů nových aut (Německo)
Značkaprůměrný věk
SEAT44,1
MINI46,5
CHRYSLER46,8
CHEVROLET46,9
SMART47,1
ALFA ROMEO48,1
KIA48,7
LAND ROVER49,4
VOLVO50,3
JEEP50,4
DACIA50,4
SKODA50,6
PEUGEOT51,2
CITROEN51,2
HYUNDAI51,2
VOLKSWAGEN51,5
FORD51,7
FIAT51,8
PORSCHE51,8
SUZUKI51,9
BMW51,9
RENAULT52,1
AUDI52,2
LANCIA52,3
MITSUBISHI52,6
MAZDA52,8
NISSAN52,9
OPEL53,2
TOYOTA53,8
DAIHATSU54,0
HONDA54,5
JAGUAR55,6
LEXUS56,0
MERCEDES56,2
SUBARU56,7

Diskuze (17)
23. 4. 2021 11:02
Máte to velké štěstí
No lidé ve stáří si totiž chtějí konečně po létech dřiny dopřát něco, na co jako malé děti koukali. To se jim nemůžete divit. Práce za komanšů nebyla vůbec jednoduchá. To jen vy si dnes myslíte jak si tady každý 55+ stěžuje. Ale věřte mi. Vy všichni vypadáte jako byste se teprve narodili. My musíme používat produkty jako https://www.hackni-svuj-zivot.cz/…ji-se-starnutim/
27. 8. 2013 10:56
Re: Další výzkum
To bys chtěl od podobných studií a jejich interpretátorů moc, máš samozřejmě pravdu, mám takový pocit, že počet služebních aut v Německu (a nejen tam) vysoce převyšuje počet aut, koupených soukromou klientelou. Povyk kvůli firemním flotilám u nás ve skutečnosti ukazuje, jak málo toho někteří vášnivě diskutující ví, o tom jak to chodí třeba u nejbližších sousedů.

Jinak to co píšeš mně symbolizuje dodnes moje vlastní příhoda, kdy jsme jeli někdy v půli devadesátých let v Bavorsku dopoledne ve všední den po dálnici a v pravém pruhu se šinul novoučký veliký mercedes. Nechápali jsme, proč to 180 nestřihá v nejlevnějším pruhu, jak by to bylo u nás. Když jsme ho předjeli, za volantem seděla tak nejmíň sedmdesátiletá babička s vzorně upravenou šedomodrou hlavou a spokojeně si plula možná na nákup, možná za vnoučaty.....hezkej svět.

Když jsme to vyprávěl jednou v práci, můj tehdy nejzávistivější kolega mi tehdy řekl, co má stará bába co jezdit mercedesem......to je zase ten ošklivej svět, bohužel ten náš.
27. 8. 2013 09:33
Re: Docela překvapilo
Ani jeden z německých důchodců, který znám (z rodin mých německých kamarádů) nemá Golf. Možná je to statistika mimo Bavorsko.
Avatar - Ham.
26. 8. 2013 21:10
Další výzkum
který dokázal to co už všichni vědí. Že Mercedes je pro penzisty asi nemuseli vůbec zkoumat. Ale měli hlavně napsat, že mladší lidé v Německu nová auta nekupují i když s nimi jezdí. Jak je to možné? Jednoduše proto, že v produktivním věku se drtivá většina aut kupuje tzv. na firmu a následně používá jak pro profesní tak soukromé účely. Až ve vyšší věku s blížícím se penzijním věkem se prosazují soukromé nákupy, kde lze sledovat věk kupců (u firem to jaksi nejde).
Avatar - LEGOPARK
26. 8. 2013 18:23
Dalsi prebraty clanok
[odkaz]