Nová auta kupují stále starší lidé
Studie institutu CAR (Center Automotive Research) při univerzitě Duisburg-Essen přichází se zajímavou statistikou. Její závěr je jasný: ještě nikdy nebyli majitelé nových aut tak staří jako dnes. Za letošních prvních sedm měsíců vychází průměrný věk majitelů nově registrovaných aut na 52,4 roku. Přitom ještě v roce 1995 byl průměr 46,1 a o pět let později 48,1 roku.
Tento trend je stále silnější, přičemž zástupců mladé generace je mezi majiteli nových aut skoro jako šafránu. Do kategorie mladších 30 let spadá pouhých 7 %, kategorie od 30 do 50 let tvoří 35 % a zbytek – tedy 58 %! – jsou lidé nad 50 let. Přitom samotná kategorie nejstarších řidičů nad 70 let představuje 14 %, dvojnásobek proti těm nejmladším. U některých značek je tento trend doslova alarmující. Třeba u Mercedesu je v Německu každý čtvrtý zákazník z řad soukromé klientely starší 70 let.
Důvodů je samozřejmě celá řada, od stárnutí populace, přes ekonomickou situaci, kdy si mnoho lidí nemůže nebo nechce dovolit koupi nového auta, a přes výhodné ceny lehce jetých vozů až po nižší zájem mladých o motorismus obecně. Navíc ekonomicky aktivní lidé často používají i pro soukromé účely služební vůz, a tak je u nich potřeba vlastnit privátní auto nižší. Ferdinand Dudenhöffer z institutu CAR dodává ještě postřeh: ve městech přestává auto sloužit jako statusový symbol. Místo toho je stále důležitější mít například co nejmodernější mobil a tablet.
V této situaci přestává platit i reálné zaměření některých produktů na mladé. U Smartu je pouze 22 % majitelů nových aut mladších než 35 let, v případě Mini dokonce jen 16 %. Přesto tyto značky patří k těm s nejnižším věkovým průměrem. Na opačné straně tabulky najdeme Subaru, Mercedes a Lexus – tyto tři značky volí lidé v průměru staří 56 let. Proto se relativizuje i positioning jednotlivých produktů, třeba nové třídy A od Mercedesu. Tento model se v podstatě orientuje na mladou klientelu, sama automobilka ale reálně očekává, že nejvíc majitelů bude v kategorii 30 až 40 let.
Jediná jistota zatím, zdá se, zůstává. Nejmladší jsou majitelé kabrioletů a kupé, nejstarší naopak u sedanů.
Průměrný věk majitelů nových aut (Německo) | |
Značka | průměrný věk |
SEAT | 44,1 |
MINI | 46,5 |
CHRYSLER | 46,8 |
CHEVROLET | 46,9 |
SMART | 47,1 |
ALFA ROMEO | 48,1 |
KIA | 48,7 |
LAND ROVER | 49,4 |
VOLVO | 50,3 |
JEEP | 50,4 |
DACIA | 50,4 |
SKODA | 50,6 |
PEUGEOT | 51,2 |
CITROEN | 51,2 |
HYUNDAI | 51,2 |
VOLKSWAGEN | 51,5 |
FORD | 51,7 |
FIAT | 51,8 |
PORSCHE | 51,8 |
SUZUKI | 51,9 |
BMW | 51,9 |
RENAULT | 52,1 |
AUDI | 52,2 |
LANCIA | 52,3 |
MITSUBISHI | 52,6 |
MAZDA | 52,8 |
NISSAN | 52,9 |
OPEL | 53,2 |
TOYOTA | 53,8 |
DAIHATSU | 54,0 |
HONDA | 54,5 |
JAGUAR | 55,6 |
LEXUS | 56,0 |
MERCEDES | 56,2 |
SUBARU | 56,7 |