Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová pravidla (7.díl): Jízda v jízdních pruzích

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Novela zákona jednoznačně popisuje, kdo má přednost při změně jízního pruhu na tříproudé komunukaci. Ačkoli většina odborníků dřívější výklad předpisů prezentovala obdobně, je správné, že definice je součástí zákona.

Zařazování vozidel na komunikaci se třemi pruhy

Novela zákona jednoznačně popisuje, kdo má přednost při změně jízního pruhu na tříproudé komunukaci. Ačkoli většina odborníků dřívější výklad předpisů prezentovala obdobně, je správné, že definice je součástí zákona.

Pokud totiž na tří a víceproudé komunikaci současně chtějí do volného jízdního pruhu najet dva automobily, měli by se řidiči řídit pravidlem pravé ruky. Přednost má tedy vozidlo, přijíždějící z pomalejšího (vnitřního) pruhu. Někteří automobilisté v rychlých pruzích však měli možná dojem, že jako rychlejší mají přednost… Novela tedy tyto situace řeší naprosto jednoznačně a jasně: přednost mají řidiči automobilů přijíždějící z pravých jízdních pruhů.

Aplikace pravidla pravé ruky je logická, na druhou stranu je zřejmé, že, řidiči jedoucí v pravém krajním pruhu mají při přejíždění do prostředního pruhu podstatně lepší výhled než ti, kteří se z levého krajního pruhu derou doprostřed.

Zařazování vozidel na komunikaci se třemi pruhy

V následujícím § je upřesněno najíždění na dálnice a rychlostní komunikace prostřednictvím připojovacích pruhů, které je v případě jejich existence řidič povinen použít. Ačkoliv se to zdá jako samozřejmost, jsou stále řidiči, kteří na tyto komunikace i při existenci připojovacích pruhů vjíždějí se zastavením jako na nějaké křižovatce. Teď se již nebudou chovat jen nesprávně, nýbrž v rozporu se zákonem a dopravními předpisy. Hlavně se však sníží riziko kolizí, které zvyšuje velký rozdíl rychlosti mezi projíždějícími vozy a těmi, které nevyužijí připojovacího pruhu a najíždějí prakticky z nulové rychlosti.

Podrobnosti o nových pravidlech na českých silnicích naleznete na oficiální informační stránce: www.novapravidla.cz.

Úplné znění novely najdete ke stažení na této adrese.

Ondřej Láník
Diskuze (18)
6. 7. 2006 14:55
Re: Nová pravidla: PARKOVÁNÍ NA VYHRAZENÉM PARKOVIŠTI
Jo, to je tvé plus... protože prokázat to budou muset oni. Jak píšu, bude tu veselo.
6. 7. 2006 11:58
Re: Nová pravidla: PARKOVÁNÍ NA VYHRAZENÉM PARKOVIŠTI
Opravdu to tam takhle funguje již dlouho. Něco jiného je zaplacení pokuty (to bych neudělal), a něco jiného je, se dostat k autu... takže pokud zaplatíš to "parkovné", abys mohl odjet... neznamená to, žes přestupek uznal... ovšem co se týká nákladů na odtah a parkovné, to bys musel vysoudit vlastní aktivitou zpět. Koukal jsem se ráno na zákon... a je tam dovětek, že nesmíš omezit opravněného parkovatele... takže pole je velmi otevřené. Přemýšlím, zda tu definici napsali záměrně "pružne", či zda na víc nemaj... nejsem v téhle pakárně schopen se přiklonit ani k jedné variantě...
5. 7. 2006 22:37
Re: Nová pravidla: PARKOVÁNÍ NA VYHRAZENÉM PARKOVIŠTI
To není v Praze nic nového... bežně to tam takhle funguje. Za budovou Ministerstva dopravy maj na to přichystané parkoviště... a šofér si musí ovšem přichystat peněženku. Zoufalé... a jaksi... obtížně pochopitelné. Na druhou stranu, Praha1 je střed světa a lidi, co tam bydlí, by opravdu neměli, kde parkovat. Nevím, čím jezdíš, ale s autem, které se teoreticky může líbit ještě někomu, bych v Praze na nehlídaném parkovišti zásadně nezastavil. Nakonec... je člověk vlastně rád, když ti ho "uskladní" MP, než abys ho už nikdy neviděl... Či-li, zásada - v Praze jen na hlídaném parkovišti (i když o pojmu "hlídané" bychom mohli rozvinout parádní diskuzi) a pokud už ti ho odtáhnou... ztropit bengál, neboť "vozidlo bylo nepojízdné, a tys sháněl servismana". Dotáhl bych to až k přezkoumání rozhodnutí a donutil bych je uznat, že to odtažení nebylo nezbytné (v okolí byla jiná místa volná), a tedy pokud bych byl uznán ze spáchání přestuplu... OK a i to je k hluboké úvaze, ovšem náklady odtahu by soud nemohl potvrdit. Koneckonců... neoprávněné stání... není to, že stojím přes třetí minutu. Neoprávněné stání by bylo, kdybych stál přes třetí minutu a (!) zároveň ohrozil jiné účastníky. Můžeme to ještě dále rozvinout - Stání přes tři minuty, neomezím a ani neohrozím - odtah nemožný. Stání přes tři minuty, omezím - odtah nemožný (chybí ohrožení). Stání přes tři minuty, ohrozím, odtah možný (ohrožení v sobě zahrnuje omezení). Opačný výklad, totiž, že do tří minut tě odtáhnou, pokud ohrozíš, a nad třetí minutu i pokud neohrozíš je obtížně udržitelný... Takže definice noprávněnosti - stání na vyhrazeném parkovišti, kterým současně dojde k ohrožení účastníků. P.S. Nekoukal jsem teď do zákona, ale jeli tam opravdu spojka "a", a "ani" a neprokážou-li, žes ohrozil... nemůžou tě dostat. No... bude tu veselo :-)