Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové mostní svodidlo vyhrálo nad automobily

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Ani rychlost osmdesát kilometrů za hodinu v podání těžkého nákladního vozidla nedokázala prorazit nové mostní svodidlo odzkoušené v posledních srpnových dnech na bývalém letišti u obce Kámen na zkušebním polygonu podniku TAZUS Praha.

Obdobně si tento bezpečnostní stavební prvek vyvinutý během necelého roku společností Skanska poradil s nárazem osobního vozidla v rychlosti sto kilometrů za hodinu. Svodidlo je určeno pro použití na dálničních a silničních mostech a mimoúrovňových křižovatkách.

Tým, pracující na vývoji svodidla, provedl řadu výpočtů a zkoušek, které upřesnily veškeré potřebné parametry. Posledním a zároveň nejtěžším testem svodidel byly nárazové zkoušky, které provedl koncem srpna Technický a zkušební ústav stavební Praha na bývalém letišti u obce Kámen u Pelhřimova.

„Abychom mohli vůbec zkoušku uskutečnit, bylo nutné vybudovat mostní římsu, na kterou jsme svodidlo ukotvili. Samotná zkouška proběhla tak, že do svodidla nejprve narazilo stokilometrovou rychlostí osobní vozidlo pod úhlem nájezdu 20 stupňů. Po něm následoval náraz nákladního vozu. rychlostí 80 km/h pod stejným úhlem. Automobily pro tuto zkoušku speciálně upravila a vybavila dálkovým řízením společnost TAZUS Praha. Zkouška kotveného svodidla proběhla úspěšně, ani naměřené hodnoty snímané v narážejících vozidlech nepřekročily mezní hodnoty pro ochranu přepravovaných osob,“ uvedl koordinátor projektu Jaroslav Doubrava ze společnosti Skanska Prefa.

Samotný vývoj svodidla trval necelý rok. V jeho průběhu přitom konstrukce, jejímž vzorem byla svodidla použitá na Pražské radiále u Pisáreckého tunelu v Brně, prošla zásadními změnami.

„Hlavním cílem celého projektu bylo připravit pro silniční stavby svodidlo s vyššími bezpečnostními parametry, které tak bude podstatně lépe odpovídat současným potřebám a realitě na našich komunikacích. Laik přitom asi nemůže pod kusem betonu s ukotvením vidět, jak složitý inženýrský úkol tento projekt představoval,“ dodal Jaroslav Doubrava.

Kotvené betonové svodidlo na českém stavebním trhu dosud chybělo. Nový výrobek je určen pro dálniční a silniční mosty, mimoúrovňová křížení ve městech a určitě najde rozsáhlé uplatnění v připravovaných dálničních a silničních projektech. Jeho využití bude přitom znamenat určité úspory materiálu při stavbě mostních konstrukcí.

Svodidlo MKS 07 čeká ještě schvalovací proces na Ministerstvu dopravy ČR, po jehož ukončení může být používáno na pozemních komunikacích.

Ondřej Láník
Diskuze (3)