Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové motory pro známé modely Dacia: 1,2 16V (55 kW), 1,4 LPG (55 kW), 1,6 LPG (66 kW) a 1,6 E85 (66 kW)

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Dacia rozšiřuje portfolio motorizací o moderní zážehový čtyřválec, nové tovární LPG-verze a provedení spalující směs benzinu a etanolu E85.

Motor známý z malých Renaultů Twingo, Clio nebo Modus našel své místo v portfoliu Dacie. Dostane jej Logan i Sandero. Ze zdvihového objemu jen 1149 cm3 dává 55 kW a oba modely by měly být schopny projet kombinovaný cyklus se spotřebou 5,9 l/100 km. V současné době spadá motor 1,4 l se stejným výkonem (55 kW) do vyšší kategorie povinného ručení a kombinovaná spotřeba činí 7,0 l/100 km. Jak se změní jízdní dynamika nových motorizací zatím nebylo zveřejněno. Motor 1,2 16V má servisní interval 30 tisíc km nebo 2 roky. Zajímavostí jsou volnoběžné otáčky snížené kvůli nižší spotřebě na 650 ot./min.

Potenciálně velmi atraktivní nabídkou by se mohly stát nové motorizace známých objemů 1,4 (55 kW) a 1,6 (66 kW), spalující vedle benzinu také LPG. Tovární přestavba zahrnuje integraci nádrže na LPG do prohlubně pro náhradní kolo a možnost přepínat mezi spalováním plynu a benzinu kdykoliv během jízdy. Díky nové palivové zásobě a současným zachováním původní palivové nádrže na benzin vzrostl teoretický dojezd na 1200 km. Díky odlišnému složení LPG ve srovnání s benzinem má motor i přes vyšší spotřebu paliva nižší emise CO2, ale také nižší emise NOx.

Pro vyspělejší trhy Evropy bude určena verze 1,6 E85, která je uzpůsobena ke spalování směsi etanolu a benzinu v jakémkoliv poměru od 0 do 85 % etanolu. Ve Švédsku nebo ve Francii jsou tyto verze populární díky daňovému zvýhodnění a relativně dobře dostupné síti čerpacích stanic s E85. Výhodou E85 je nižší hodnota emisí CO2 od místa vzniku suroviny pro výrobu paliva až po spálení paliva v autě (snižuje ji spotřeba CO2 při růstu rostlin), snížení závislosti na ropných derivátech, ovšem diskutabilní jsou dopady razantně zvýšené poptávky po produkci etanolu z přírodních zdrojů.

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Avatar - Hammunasakra
20. 2. 2009 20:57
Chápu-li to ...
... správně, bude mít RUMUNSKÁ Dacia "lepší" základní motorizaci, než zde NEJprodávanější "jakočeská" fabia? 8-s
Tak to jsem věru zvědava na BUDOUCí prodeje té malé škody (nižší cena, lepší motor - to by v kategorii, kde každý "desetitisíc" docela "roli" má - vliv na prodeje míti "mohlo") ;-)
Avatar - Hammunasakra
20. 2. 2009 14:16
Re: Milý ŠmouloMrzout(e)!
NErada "obtěžuji", ale potřebovala bych ten ČAS vašeho "příletu" na D1 potvrdit ..
Avatar - Hammunasakra
20. 2. 2009 00:56
Re: Milý ŠmouloMrzout(e)!
V pondělí ráno (pravděpodobně) pojedu z Prahy do Brno, nebylo by možno si vás objednat jako "(vzducho)prorážeče/předjezdce"?
Mám "Brumlu" Citroën C5 V6 3.0 24V, 211 PS a tak okolo 225 km/h začínám cítit ...něco jako .. určitý .. asi "aerodynamický odpor", tak kdyby jste byl tak laskav, můžeme se domluvit, že bych okolo (vašeho) dálničního sjezdu/nájezdu Jihlava, řekněme v 10:00 projížděla? ;-)
PS: Snad se mi podaří, s pořádným VODIČem před sebou - (v jeho větrné kapse) konečně Brumlu trochu "rozjet" a "pop(r)ohnat" ..
Kdybych vašemu (obvyklému) tempu NEstačila/NEstíhala (kdybychom každý trochu JINOU rychlostí jeli) - NEberte ohled a jeďte si tou svou (obvyklou) rychlostí ... (já pojedou TAkÉ - tou svou)
Jenom "kontrolní" dotaz (když za to teď ty "trestné body" jsou/budou), při tom (rychle a zběsile) "uhýbání" z pruhu do pruhu - BLIKÁTE?
PPS: To ten Citroën (a to je ve výbavě Exclusive!) má sice skla "dvojitá" (sklo/fólie/sklo) ale ANI JEDNO (!) z nich NEní "černé"! (no POchopil byste to? I ta "fólie" je "jen" průhledná!) ;-\
Tak mne tak napadá: "JAK přes ně vlastně koukáte, když jsou ČERNÁ?" To máte "periskop", či něco takového? Nojo - technika "Made in Romania - tomu já NErozumím (to se přiznat musím ..)
Já TAK "zducena" zeleněmetalizočernosklým FERDACIARI, že jdu raději spát .. ;-)
Dobrou (noc) :-)

Jo a ten s tím: "... menší auto = menší odpor vzduchu ..." ten byl TAKÉ "povedený" (a dokonce MOC!) ;-) :yes:
Zívám, opravdu už jdu (teď alespoň trochu "veseleji" spát) :-)
3. 2. 2009 18:44
Re: Dobrý nápad
Pozri si prilozeny obrazok. Minimalne Sandero je tym padom jasne ;-)
3. 2. 2009 12:51
Re: palubny PC / LPG
:-) Super vysledok. Ja som sa s Favoritom 135 na LPG trafial tak do cca 9l / 100 km. A to som ho nesetril, ani nahodou. Vytacanie na 5000 min-1 bezne. Uvidime, ako klesne spotreba teraz (podozrievam, ze vymenu hlavu mam na svedomi ja :-D), ale zatial som najnizsie hodnoty dosahoval mimo mesta, ale pri rychlosti mimo predpis. Ja som sa este pod hodnotu 1.-Sk/km nedostal, pozeram, ze Ty bez problemov. Vyzadovalo si to nejake specialne upravy, alebo ten palubak Ti to zacal ukazovat samotnou prestavbou auta na LPG? Diky.