Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Rover 75 - Jeden ze znamenitých britských vozů

Miloslav Maun
Britský mezinárodní autosalón spatřil světovou premiéru vozu, jenž má představovat velmi důležitý mezník v produkci britských aut - nový Rover 75. Jedná se o zcela novou luxusní limuzínu vyšší střední třídy, vůz s charakterem a individualitou.

Rover 75 znamená přelom v historii značky. Jde po dvou dekádách o první rover, který byl navržen zcela vlastními silami automobilky a zároveň první nový vůz, který se objevil, co Rovera vlastní BMW. Byl zkonstruován s důrazem na funkční dokonalost, robustnost, znamenité zpracování a kvalitu.

Firma Rover využila kreativního ducha svých designérských a vývojových týmů v Gaydonu, ve střední Anglii a jedinečný technický potenciál mateřské továrny BMW, aby zkonstruovala osobitý britský vůz. Design karoserie se vyznačuje nadčasovou přitažlivostí a její pevnost zaručuje požitek z jízdy.

Toto auto jsme prostě museli vyrobit, říká Nick Stephenson, šéfdesignér Rover Group. Pro nás se historie nikdy nebude opakovat. Doufáme, že Rover 75 změní názor lidí na naši automobilku a znovu dokáže, že umíme vyrábět čistý požitek z jízdy.

Rover 75 v sobě snoubí moderní estetické proudy a technologie s klasickými proporcemi. Elegance vozu připomíná staré rovery, je to plnokrevník, který staví na dědictví, jenž leží v srdci britského automobilového průmyslu.

Heslo Jeden ze znamenitých britských vozů (One of Britain's fine cars) používala společnost Rover od třicátých do padesátých let. V plném rozsahu se dá aplikovat na nový Rover 75.

Typickými znaky této britské značky jsou důraz na detaily a elegantní tvary, jak zevnitř, tak zvenku. Na roveru 75 nalezneme bohaté užití chrómu kupříkladu na aerodynamických zpětných zrcátkách, náraznících, bočních lištách nebo okolo poznávací značky.

Stejně tak nalezneme chrom i uvnitř vozu, doplněný dalšími exkluzívními materiály jako je kůže a pravé dřevo.

Elegance - v každém směru

Důraz na detail podpořený kreativitou a konstrukční celistvostí dokreslil jedno z nejelegantnějších a nejvyváženějších aut světa. Rover 75 byl zkonstruován s jasným záměrem - aby proměnil stres z cestování v radost z jízdy.

Automobil je dlouhý 4,75m. Je dostatečně prostorný, aby se v něm maximálně komfortně uvelebily čtyři osoby, zároveň je však dostatečně kompaktní, aby byl ovladatelný a živý. Nabízí svému majiteli obzvláště kultivovaný vzhled, pohodlné svezení, snadnou ovladatelnost, bezpečnost, vysoké jízdní výkony a dlouhou životnost. Prostě cestování na úrovni!

Čistota tvarů Roveru 75 je dílem jediného muže s jedinou vizí. Richard Wooley, šéf designerského studia Rover Cars Design říká: Jsem přesvědčen že tohle auto znovu obnoví hrdost majitelů na svůj vůz a že vás to bude nutit poté, co jste zaparkovali, ohlédnout se zpět. Má prostě duši.

Neobyčejný interiér

Uvnitř se Rover také pouští do smělých kreací, říká Wyn Thomas šéfdesignér interiéru. Narozdíl od ostatních aut této třídy je tu úplně všechno nové. Pověst Roveru ohledně stylistiky interiéru se tu setkává se skutečným přesvědčením.

Neobyčejný design interiéru je zjevně dost solidní, což podtrhuje mimo jiné i použití tradičních materiálů moderními způsoby. Studený chróm, měkká kůže a pravé dřevo jsou tu neodmyslitelnou součástí, ne jako dodatečné zpestření. Dominantou je palubní deska, vykládaná dřevem, v němž se například ukrývá i spolujezdcův airbag. Důraz byl kladen i na dostatek odkládacího místa.

I když se designéři potýkali s omezeními ohledně nutnosti umístit airbag, přesto se jim podařilo udržet exkluzívní vzhled odkládací přihrádky.

Zabudovaný telefon, výběr ze dvou navigačních systémů, audio systém, který si nezadá z koncertním sálem, plně automatická klimatizace - to jsou jen některé z příjemností, které budou k dispozici u nového Roveru 75.

Stejně tak přístroje jsou nápadné, jak designem, tak i funkčností. Podávají dobře čitelné informace díky vyvážené grafické podobě při použití tradičního světlého podkladu budíků'. Příjemně zapůsobí i v noci, kdy se rozzáří netradiční oranžovou barvou.

Volant lze nastavovat jak do výšky, tak do hloubky. Zadní sedadla, ač schopna pohodlně pojmout tři osoby, vypadají jako v luxusní limuzíně, kde vzadu sedí maximálně dva - přece se tam nebudeme tlačit tři, že pane guvernére :-)

Stropní konzole působí oproti ostatním modelům Roveru exkluzívněji, její futuristický styl ladí s tvary interiéru, při tom je velmi funkční. Jsou v ní umístěny mikrofon zabudovaného telefonu, svítilny a ovladač střešního okna.

Technologie designu karoserie

Při návrhu karoserie byla v plné míře využita technologie Leading Edge (náběžné hrany), což umožnilo zvýšit její pevnost - oproti Roveru 600 dvaapůlkrát. 40% karoserie je z vysokopevnostní oceli nového složení.

Zpevnění karoserie umožnilo i přesnější geometrii zavěšení kol a zmenšení hladiny hluku pronikajícího do interiéru. Nová technologie se příznivě projeví i v oblasti aktivní bezpečnosti, kdy cestující obklopuje velice účinná deformační zóna.

Pozornost byla věnována také snížení aerodynamického hluku a pronikání rušení zvenku a od motoru. Dveře jsou vybaveny trojitou vrstvou těsnících elementů. Mezi kabinou a motorem je dvojitá přepážka. Zvukovým inženýrům firem Rover a BMW se podařilo vytvořit vůz, jenž co se vnitřního hluku týče, bude ve své třídě špičkou.

Požitek z jízdy

Požitek z jízdy si skvěle vychutnáte díky ovládacím prvkům, které padnou do ruky, dokonalému výhledu a stálé, ale neagresívní reakci na sešlápnutí plynu.

Pracoviště řidiče je uspořádáno přehledně a ovládací prvky mají na omak příjemnou povrchovou úpravu. Sedadlo řidiče je výškově seřiditelné a navíc má bederní podpěrku. Neméně potěší obzvláště výkonné topení a ventilační systém nebo elektricky ovládaná okna a zrcátka, která jsou navíc vyhřívaná.

Co ale budoucího majitele na autě okouzlí dozajista nejvíc, je podvozek. Přední kola jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, připevněných na obvodovém rámu. Díky tomuto způsobu zavěšení proniká do kabiny minimum vibrací, což samozřejmě zákazníci této třídy ocení.

Zadní osa Z je připevněna na pomocném rámu a zaručuje přesné ovládání vozu. V kombinaci s pevnou a téměř stoprocentně nehybnou karosérií můžeme vesele přejíždět kočičí hlavy, kanály a podobné neodmyslitelné atributy pražských ulic.

Vůz je samozřejmě vybaven systémem ABS nejmladší generace a systémem elektronického rozložení brzdné síly EDB, který zaručuje maximální brzdný účinek za všech jízdních situací.

Čtyřiadvacetiventilové zážehové motory V6 Quad Cam

Rover 75 bude pohánět jeden ze čtyř motorů, tři benzínové, vychvalované modulární jednotky série K, a jeden dieselový. Nejzajímavější jsou šestiválce KV6 Quad Cam s čtyřventilovou technikou, buď o obsahu 2,5 l nebo 2,0 l. Právě do vývoje těchto motorů bylo v poslední době nejvíce investováno a mnoho se tu změnilo. Produkce tohoto agregátu se přestěhovala z malosériového oddělení na vysokokapacitní linku, která pokryje vzrůstající potřeby dnešních i budoucích produktů automobilky.

Dvoulitrový motor je naprostou novinkou, vyznačuje se jemným chodem, jeho výkon je 150 koní při 6500 otáčkách a točivý moment 185 Nm. Verze s obsahem 2,5 l má výkon 175 koní a moment 240 Nm.

Třetím benzínovým motorem je řadová čtyřválcová varianta motoru série K o obsahu 1,8 l. Ten není žádným nováčkem a je označován jako jeden z nejlepších čtyřválců dneška. V Roveru 75 bude vykazovat výkon 120 koní a moment 160 Nm.

Dieselový motor

Čtvrtým motorem, který se bude do Roveru 75 dodávat, je dieselový dvoulitr od BMW. Má systém vstřikování Common Rail - 2,0 l CDT. Jeho výkon činí 115 koní při 4000 otáčkách za minutu a točivý moment 260 Nm při 2000 otáčkách. Palivo je přiváděno pod vysokým tlakem pumpou ze sdružené tlakové komory.

Vysoký tlak a přesná elektronika optimalizuje spalování a snižuje škodliviny, zároveň eliminuje klasické dieselovské klapání. Dieselové motory se tedy díky už rozumným výkonům a nebývalé vyrovnanosti chodu můžou nyní směle utkat s benzínovými agregáty i v kategorii vyšší střední třídy.

Elektronická automatika

Zákazníci budou mít na výběr mezi manuální nebo automatickou převodovkou, nezávisle na tom, jaký motor vůz má. Rover 75 je přitom jediným vozem s příčně uloženým motorem, který má pětistupňovou automatiku.

Tato plně elektronická převodovka systému JATCO nabízí několik módů řazení včetně například u dieselu možnost nečinnosti při neutrálu. Převodovka prostě vypne při sešlápnutí brzdy a zastavení vozu, třeba na křižovatce. Znovu se zapne po přidání plynu.

Převodovka vyjde svému uživateli vstříc a respektuje jeho momentální náladu. Ví, že třeba auto právě stoupá do svahu nebo táhne přívěs, když se naopak jede z kopce, umožní brždění motorem. Navíc systém Traction Control zajišťuje přiměřenost přenášení výkonu motoru na vozovku.

Pětistupňová manuální převodovka systému GETRAG byla taktéž nově vyvinutá a vyznačuje se přesným a jemným řazením a hladkým chodem.

Elektronická architektura

Technické novinky u Roveru 75 jsou nejmarkantnější, co se elektrického systému týče. I v této oblasti byly využity technologie mateřské továrny BMW, jejíž osvědčená architektura K-bus byla použita i zde. Integrace klasických elektrických systémů do centrálního řídícího střediska zvyšuje spolehlivost a otvírá nové možnosti v oblasti uživatelem nastavitelných funkcí, jako třeba různé kombinace otvírání a zavírání, rozsvěcení a zhasínání, intervalů stěračů nebo třeba nastavení činnosti světel i za dne.

Myslím, že podobný systém by byl pro zákazníky velkým zpestřením a možností si docela dobře vyhrát. Představte si, jak si například naprogramujete, že při otevření vozu při venkovní teplotě nad 20° se automaticky otevře řidičovo okénko, pokud je venku již tma, rozsvítí se interiérové světlo. Naopak při zavírání auta se zavřou všechna okna anebo světla vám budou po zaparkování večer ještě minutu svítit, abyste mohli garáž zavřít, i když na dvoře nefunguje osvětlení.

Bezpečnost

Jak již bylo řečeno, návrháři nového roveru se činili v oblasti aktivní bezpečnosti. Stejnou měrou se také věnovali i pasívním prvkům, neboť čert nikdy nespí :-). Využili zde všechny doposud běžně používané prvky: Standardem jsou předpínače bezpečnostních pásů, airbag řidiče i spolujezdce, postranní airbagy chránící hrudník, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech. Na přání budou k dispozici hlavu chránící nafukovací vaky trubkového tvaru. Speciální elektrická spoušť odpojí při nárazu kontakty baterie, čímž zmírní riziko vzniku požáru. Jak je již u značky Rover tradicí, všechny modely budou vybaveny imobilizérem a dálkovým ovládáním zámků.

Stupně výbavy

Zákazník bude mít na výběr širokou škálu doplňků, ozdůbek a stupňů výbavy, k tomu ještě jeden ze čtyř motorů a buď automatickou nebo manuální převodovku. Může si tak sestavit auto šité na míru, které bude vyjadřovat jeho osobnost a názor na svět :-).

Přesný soupis stupňů výbavy a příplatkových doplňků bude k dispozici počátkem roku 1999, ale následující soupis vcelku přesně naznačuje, co bude k dispozici:

- 4 moderní motory - 1,8 l, 2,0 l a 2,5 l benzínové agregáty a 2,0l diesel

- 5ti stupňová manuální a 5ti stupňová automatická převodovka a to ke všem motorům

- 3 stupně výbavy

- 17 barev karoserie

- 5 barevných schémat interiéru

- přes 20 volitelných doplňků výbavy od výrobce a okolo 100 od prodejců

Standardní a příplatkové vybavení sestává z:

- klimatizace (manuální i plně automatická)

- ABS

- tempomat

- EDB - elektronický systém rozložení brzdné síly

- Protiprokluzový systém

- čelní a postranní airbagy

- zabudovaný telefon

- výběr ze dvou navigačních systémů

- kožené čalounění

- osm různých tvarů disků z lehkých slitin

- vyhřívané trysky ostřikovačů a ostřikovače světel

- řada audiosystémů

- sklápěcí zadní sedačky

- vyhřívaná sedadla

Uvedení na trh

Rover 75 se začne prodávat v březnu 1999 a to na všech zavedených i nových trzích. Přesné informace o cenách a vybavení budou k dispozici počátkem roku 1999.

Cena vozu ještě není potvrzena, ale očekává se, že v základní výbavě bude začínat na 19.000 GBP.

Nový Rover 75 se zařadí do kategorie luxusních limuzín střední třídy po boku Audi A4, Alfy Romeo 156 a Mercedesu třídy C. Spolu se stájovým kolegou BMW řady 3 se pokusí dobít trh.

Své zákazníky si získá z mnoha sektorů. Od příznivců tradičních produktů, kteří by si koupili například Opel Vectra nebo Ford Mondeo, přes konkurenci ve vlastní třídě až po zavedené konkurenty z vyšších sfér - Opel Omega, Renault Safrane nebo Audi A6.

Stručná historie automobilky ROVER

Značka Rover byla založeno roku 1904 a tvoří srdce britského automobilového průmyslu.

Rover Group je taktéž dědic tradic mnoha dalších slavných britských automobilek, které se s ním časem spojily. Každá z těchto značek byla nedílnou součástí historie britského motorového průmyslu.

Již od prvních dnů existence Rover Car Company, sídlící v Coventry v centrální Anglii, získala si automobilka pověst dobré kvality a neotřelého designu. Továrna slavila úspěchy především s auty střední třídy a také s populárními malými vozy.

Heslo Jeden ze znamenitých britských vozů bylo užíváno od třicátých do padesátých let, ale je aktuální i dnes. Střízlivé a elegantní tvary a kvalitní zpracování vynesly automobilku na přední pozici britského trhu.

Po II. světové válce, když na významu nabýval export, pronikaly vozy Rover i na evropské trhy, do Ameriky a do států Commonwealthu.

Slavná řada typu P4, která se představila roku 1949, také znala označení 75, které ale bylo užito již pro předchozí řadu P3. Vůz tenkrát stál 1106 liber.

Rover - Kyklop (podle uprostřed čela umístěné mlhovky) je až do dneška nejvíce v pamětech lidí. Vozy řady P4 se vyráběly až do května 1964. Výroba modelu Rover 74 byla ukončena roku 1959.

Tisk označoval Rover 75 z roku 1949 jako Vůz s nezaměnitelným šarmem a Vůz, při jehož návrhu bylo uplatněno mnoho chytrých nápadů, s příjemnými detaily a výbornou ovladatelností, živostí, mechanickou tichostí, bezproblémový a spolehlivý Toť slova, která by se dala aplikovat stejně dobře i pro Rover 75 z roku 1999.

Řada P4 byla doplněna i o luxusní model P5 a revoluční model P6, který se také stal prvním Autem roku . Letmý pohled na model P6 možná napoví, jak se návrháři inspirovali při tvoření nového Roveru 75.

Roku 1976 byl představen Rover SD1, pětidvéřový hatchback, který se také stal vozem roku.

Další milník v historii značky najdeme roku 1986, kdy byl uveden Rover 800. Zároveň s ním došlo ke změně názvu společnosti na Rover Group. Nastala dekáda změn a návratu k starým tradicím značky.

V listopadu roku 1991 se na Rovery vrátila tradiční mřížka chladiče, nejdůležitější symbol obnovující se tradice. Byla opatrně přestylizovaná a má dávat tvář všem Roverům, identitu moderního a přesto klasického vozu.

Dnes je Rover Group největším britským výrobcem automobilů. Díky modernímu designu, technice, kvalitě zpracování a investicím do nových programů vyrábí vozy světové pověsti.

Nejnovější a nejlepší Rover 75 provází výrobce znamenitých britských vozů do příštího tisíciletí.

Technické údaje
délka 4745 mm
výška (nenaložená) 1427 mm
šířka bez zrcátek 1778 mm
šířka včetně zrcátek 1970 mm
rozvor 2745 mm
rozchod 1505 mm
hmotnost min. 1390 kg
hmotnost max. 1610 kg
zavěšení kol vpředu vzpěry McPherson s plynovými tlumiči, dozadu orientovaná ramena ve tvaru L, připevněná k obvodovému pomocnému rámu, geometrie Anti-dive.
zavěšení kol vzadu osa Z s vinutými pružinami, plynové tlumiče.
řízení hřebenové, lineární, s posilovačem, poměr 18:1, 3,13 otáček volantu mezi krajními polohami brzdy s ABS, systém BOSCH se 4 kanály, elektronická regulace rozložení brzdné síly, elektronický protiprokluzový systém u většiny modelů
Technické údaje - Motor
Typ 1,8 2,0 2,5 2,0 CDT
Druh motoru Z Z Z VP
Válce/ventily 4/16 6/24 6/24 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1796 1990 2498 1950
Výkon (kW/ot/min) 88/5500 110/6500 129/6500 84/4000
Toč. moment (N.m/ot/min) 165/3500 180/4000 240/4000 260/2000
Nej. rychlost (km/h) 195 210 220 193
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,6 10,2 8,8 11,7
Miloslav Maun