Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odpoledne na čerpací stanici: Že by došel benzin, se ještě nestalo

Tomáš Dusil
Diskuze (29)
Na čerpací stanici musí každou chvíli každý, kdo řídí auto se spalovacím motorem. Ač to vypadá, že obsluha „pumpy“ jen kasíruje řidiče, zdání klame. Jak jsme si sami vyzkoušeli, má toho na práci mnohem více.

Je krátce po poledni a my přijíždíme na jednu pražskou čerpací stanici Shell. Ač se nachází na poměrně frekventované silnici, je zde až podezřelý klid. Zajíždíme s vozem za „čerpačku“, abychom kupujícím nepřekáželi, a po chvíli vcházíme na prodejnu. „Činnosti na čerpací stanici Shell můžeme v zásadě rozdělit na dvě základní části,“ říká nám na úvod sympatická vedoucí pobočky Petra. „Na práci v prodejně a na place, tedy venku,“ dodává. Začneme tedy venku, načež se s fotografem hrneme mezi stojany. „Ještě počkejte,“ volá na nás vedoucí. „Jako první se musíte seznámit se základními bezpečnostními prvky,“ dodává Petra.

Už tady i hořelo

Je to právě bezpečnost zákazníků a samozřejmě i obsluhy, kterou se na svých provozovnách snaží maximálně možným způsobem zajistit. Bezpečnostní předpisy, které musí obsluha čerpací stanice znát, jsou samozřejmě obsáhlé. Nám bude stačit to, že víme, kde se nachází bezpečnostní tlačítko. Jeho zmáčknutím dojde k vypnutí všech čerpadel paliva. Zároveň se otevřou všechny dveře na provozovně. „Vypnout ale můžeme i kterýkoliv stojan samostatně,“ říká Petra. „To třeba v případě, že by si někdo při tankování zapálil cigaretu,“ dodává s úsměvem. Všechny provozovny mají navíc k dispozici jakýsi kalendář, kde se zaznamenávají všechny nehody, které se stanou na čerpacích stanicích značky po celém světě. Ptáme se, zda se tady někdy setkali s požárem. „Jednou nám tady zastavilo hořící auto,“ vypráví Petra. „Okamžitě jsme vypnuli čerpadla paliva a následně venkovní obsluha auto uhasila příručním hasicím přístrojem,“ dodává. Takzvaný minimax je u každého stojanu. Navíc je zde ještě požární stanoviště s šesti hasicími přístroji a k tomu sorbent. To v případě, že by došlo k úniku paliva do prostoru stanice. Nyní se tedy už můžeme přesunout ven.

Natankuji Vám sám

Mezi stojany nacházíme sympatického Vaška. „Starám se tady o venkovní prostory,“ říká nám na úvod. A dodává: „Mojí hlavní činností je obsluha zákazníků. Každého, kdo k nám zavítá za účelem tankování vozu, se zeptám, zda mu mohu sám natankovat. Využívají to zejména ženy. „Kdo moje služby naopak nikdy nevyužívá, jsou vozidla policie či vládní auta,“ vysvětluje Václav. „Součástí mé obsluhy je také nabízení lepšího, prémiového paliva,“ dodává s úsměvem. Zajímá nás, zda se už někdy spletl a načerpal jiné palivo, třeba benzin do dieselového auta či naopak. „Zatím se mi to nestalo, a to tu pracuji už pět let, ale máme zákazníka, který takto pochybil už několikrát. Od té doby mu tankuji vždycky sám už automaticky,“ vypráví Vašek.

Kromě tankování má pracovník venkovní obsluhy i jiné povinnosti. „K dobré službě patří mytí oken, na což se každého ptám, zda si to přeje. Výjimkou jsou pouze stálí zákazníci, u nichž vím, že si mytí oken přejí,“ vysvětluje Vašek. „Tak jednou týdně se u nás objeví také auto využívající technologii AdBlue. I to občas doplňuji, nicméně tuto kapalinu máme pouze v kanystru,“ vysvětluje Vašek. Kromě popsaného má na starosti také čistotu venkovních prostorů čerpací stanice.

Aby mohl pracovník venkovní obsluhy zákazníkům v maximálně možné míře vyhovět, musí velice dobře znát sortiment. „Na LPG mám absolvované školení, stejně jako na klasické pohonné hmoty. Důležité je, abych znal, čím se jednotlivá paliva odlišují. Nabízíme šest druhů paliv. Tři benziny, dva druhy nafty a také LPG,“ zasvěcuje nás do nabídky Václav. „A co spropitné?“ ptáme se. „Občas někdo něco dá, je to v řádu desítek korun. Nicméně to v žádném případě nevyžaduji,“ dodává Václav.

A co když přijede třeba nějaký nervóznější zákazník? „To se stává zcela běžně, na takového člověka jdu s nabízením opatrněji. Chvíli se jej snažím poznat, a pak se rozhodnu, zda mu budu něco nabízet, nebo ho nechám,“ vysvětluje Vašek. Jak je vidět, je to i trochu o psychologii člověka, ostatně jako každá práce s lidmi.

Peníze, „hot dogy“ a ten zbytek

Z venkovních prostor se přesouváme opět do prodejny. Tady má hlavní slovo pracovník, kterému většina zákazníků říká pokladní. Ale je to opravdu „jen” pokladní? „Správně se tato pozice jmenuje pracovník vnitřní obsluhy,“ říká vedoucí Petra. „Jejím hlavním úkolem je přijímání hotovostních i bez hotovostních plateb od zákazníků,“ dodává. Jak jistě mnozí víte, platit za pohonné hmoty můžete kromě penězi také obligátní platební kartou anebo palivovými kartami jako euroShell, CCS nebo UTA. Na vše jsou příslušné terminály.

„Pracovník vnitřní obsluhy musí ovšem zvládat také nabídkový prodej. Cílem je nabídnout každému zákazníkovi takový produkt, který mu co nejlépe vyhovuje,“ informuje nás vedoucí Petra. Co si pod tím představit? „Každý měsíc máme pět produktů, které nabízíme. Jsou navíc voleny tak, aby pokud možno pokryly široké požadavky klientů,“ dodává s úsměvem. Co se bude konkrétní měsíc nabízet, určuje přímo centrála Shellu. „Nabídka vybraných produktů se ovšem vztahuje i na venkovní obsluhu. Zaměstnanci jsou motivováni finančními bonusy.“

„Máte Smart kartu“?

Když si u Shellu natankujete a půjdete platit, pokladní (pardon, pracovník vnitřní obsluhy) se vás nejprve zeptá na Smart kartu. Co to vlastně je? „Smart karta je karta věrnostního programu Shell ClubSmart. Založit si ji můžete na každé naší čerpací stanici, přičemž stačí vyplnit registrační formulář,“ vysvětluje vedoucí Petra.

Za každý natankovaný litr paliva FuelSave získá majitel karty jeden bod. Pokud natankuje V-Power Nitro+, obdrží za litr paliva body dva a konečně za V-Power Nitro+ Racing jsou to tři body. „Pokud bude palivo V-Power Nitro+ a V-Power Nitro+ Racing tankovat v neděli, dostane bodů dvojnásobek,“ dodává Petra. A dále je vždy bod za každých 25 Kč při nákupu jakéhokoliv zboží. „Za ClubSmart body pak lze získat odměny. Třeba za 719 ClubSmart bodů můžete mít myčku Express zdarma,“ dodává vedoucí. „Dále může zákazník vybírat zboží z Shell ClubSmart katalogu,“ upřesňuje Petra. Kolik máte bodů, zjistíte u obsluhy čerpací stanice, nebo na webových stránkách Shell.

Myčka je pojištěná

Ptáme se, zda se někdy stalo, že došlo palivo a čerpací stanice musela zavřít. „To se ještě nestalo. Za tímto účelem tady máme kontrolní systém stavu paliva v nádržích,“ říká Petra. „Každých 24 hodin se kontrolují stavy pohonných hmot. Pokud klesne množství některého z paliv pod 3 000 litrů, ihned se to hlásí na centrálu Shell,“ dodává Petra. Nádrže na čerpací stanici, kterou jsme navštívili, pojmou každá 47 500 litrů, avšak každá provozovna to má jinak. „Závoz paliva probíhá dvakrát týdně. Palivo V-Power Racing se zaváží zvlášť z Německa z Hamburku, LPG se vozí také samostatně,“ informuje Petra.

Pokud někdy jezdíte se svým autem do myčky, možná vás napadlo, co kdyby došlo při mytí k poškození vašeho vozu. „Myčka je vybavena kamerovým systémem, navíc jsou zde senzory. V případě, že by došlo k nějaké neočekávané události, myčka se zastaví. Navíc je pojištěná. Případný incident při mytí vozidla se řeší přes techniky výrobce myčky,“ vysvětluje nám Petra. Jestliže dojde k poškození vozidla v rámci jeho mytí, vypíše poškozený zákazník protokol o nehodě, na jehož základě se nehoda dále řeší. Zaměstnanci na čerpací stanici pracují ve dvanáctihodinových směnách, a to v takzvaných krátkých a dlouhých týdnech.

Co dodat na závěr? Pokud někdy zavítáte na čerpací stanici Shellu a uvidíte tam obsluhu, nebojte se vyzkoušet jejich služby, platit za ně nemusíte!

Tomáš Dusil
Diskuze (29)
Avatar - white label
2. 11. 2015 19:46
Re: obsluhu při tankování využívají zejména ženy
Nepustí..., ale můžeš si uvařit doma, případně si někde zajistit ubytování s kuchyní a uvařit si sám, nebo si dát třeba jen chleba s máslem, rohlík se šunkou...
Co třeba stříhání vlasů, to bys naopak (jako muž) ustál?
Avatar - white label
2. 11. 2015 19:40
Re: obsluhu při tankování využívají zejména ženy
Co že...??? >:D >:-[]
2. 11. 2015 12:00
Re: obsluhu při tankování využívají zejména ženy
Takže bys radši šel pro kufry třikrát, než bys nechal člověka, který je za to placený, dělat jeho práci a svůj vděk případně vyjádřil tím, že mu dáš něco do kapsy? Hotelový pokoj po sobě také vypucuješ, aby uklízečka neměla co dělat? (Tím samozřejmě nechci říct, že by po sobě měl člověk nechat zkázu.) Co se číšníků týče, pro mne je to otázka toho, aby nebyl příliš vlezlý a nerušil. Zrovna tahání zavazadel je jeden aspekt cestování, který si rád odpustím a rád si zaplatím za to, že se mi o ně někdo postará. Nemám problém nechat se obsluhovat a nepřipadám si zženštile. Spíš by mi nepřišlo důstojné vlézt do lobby hotelu jak soumar. Ano, když mám v ruce jednu tašku, tak nepotřebuji nosiče.

Pro mne asi jediný důvod, proč si nenechat natankovat, je strach o auto (že mi pocintá lak benzínem, zapomene zašroubovat víčko atp.). Běžná auta takhle nehlídám a je to příjemné, obzvláště, když u něj mohu přímo zaplatit. Sice se rád protáhnu, ale během tankování se to stejně moc dobře nedá. Alespoň si nemusím brát rukavice, riskovat, že se ušpiním o auto atp. Sice to možná nezní správně mužně, ale mé pracovní oblečení nejsou montérky.
2. 11. 2015 11:16
Re: obsluhu při tankování využívají zejména ženy
Přesně to mě napadlo.
Avatar - Barrichello
2. 11. 2015 01:04
Re: Fajn reklama
u Shellu taky nic jinýho než V-Power nemá smysl. FuelSaver je obyčejný šméčko, který skončilo v testu s parametry na 95-97% stejnými co má benzín od ONO, kterej ale stojí o 4 kč méně >:D

Já když sem tam jezdil tak sem bral hlavne V-Power Nitro+