Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW 7 (E66): iDrive je jenom pro zlost

Bazarové Recenze
Diskuze (117)
Luxusní sedan je jistě lákavý, zvláště když ho koupíte za méně než 300.000 Kč. Ovšem provoz takového auta něco stojí a vy musíte vědět, že ho dokážete uživit. A nejde jenom o spotřebu.

BMW 7 generace E65 a E66 (takto byla označena verze s delším rozvorem) přišlo na svět v roce 2001 a jeho odvážný design konzervativní klientele příliš nesednul. Chris Bangle za něj sklidil kritiku a teprve až facelift z roku 2005 věci uhladil a sedmička s odstupem času začala vypadat docela dobře a nenásilně.

Zatímco v době uvedení na trh tohle bylo vrcholné auto, za které jste museli zaplatit více než tři miliony korun, dnes ho můžete mít za ani ne desetinu původní hodnoty. To z něj dělá velmi lákavou koupi, ale musíte si dát obrovský pozor, co kupujete.

Zatímco dříve se prodávalo nejvíce klasických osmiválců, nová generace trochu obrátila a zákazníci přišli na chuť turbodieselům. Známý řadový šestiválec 3.0 v modelu BMW 730d je tak velmi oblíbená volba.

Je to mechanicky spolehlivý motor a jeho provozní náklady se dají udržet v relativně rozumných mezích. Reálná spotřeba se vejde do devíti litrů na 100 km. BMW prodávalo i osmiválcové turbodiesely v modelech 740d a 745d, ale i když se jedná o silné motory, je jich málo a provozní a servisní náklady často překračují náklady na poměrně nenáročné osmiválce na benzin.

Na test jsem si půjčil prodlouženou verzi s vrcholným benzinovým osmiválcem. Je to model BMW 750Li po faceliftu, takže jeho osmiválec 4,8 l nabízí velmi pěkných 270 kW a 490 N.m. Nad ním už byl v nabídce jenom dvanáctiválec, ale těch je na trhu poměrně málo. Pokud chcete ještě lepší dynamiku, musíte hledat přeplňovanou verzi Alpina B7 s výkonem 500 koní, ale za tu dáte klidně i milion korun.

Verze po faceliftu je také nepoměrně atraktivnější nejen z hlediska designu, ale hlavně provozních nákladů a servisu. BMW totiž konečně dořešilo počáteční problémy s elektronikou a zatímco první modely BMW 7 E65 a E66 na poruchovou elektroniku dost trpěly, po faceliftu a v posledních letech výroby už to bylo docela dobré. Nicméně ne úplně dokonalé a neprůstřelné.

Samostatnou kapitolou je palubní systém iDrive, přes který se ovládají důležité funkce auta včetně klimatizace, navigace, autorádia a palubního počítače. První modely s ním měly ohromné problémy a i když později aspoň přestal systém zamrzat (doslova, v teplotách pod nulou prostě nefungoval), zmatečná ergonomie ovládání iDrive zůstala. Vyžaduje to zvyk, ale zpočátku je to vskutku pro zlost.

Když jsme u elektroniky, důkladně zkontrolujte, zda hraje dobře autorádio, jestli funguje navigace a zda klimatizace a ventilace dělá to, co má. Pozlobit může také elektrické ovládání sedadel, centrální zamykání a automatické dovírání dveří a hlavně kufru. Ono se bez toho dá chvíli žít, ale obtěžuje to a snižuje hodnotu celého vozu.

Pokud jde o motory, spolehlivou volbou je prakticky jakákoli jednotka použitá po faceliftu. Řadový benzinový šestiválec je spolehlivý a relativně ekonomický, ale na velké a těžké auto stačí jen tak tak. Naftový šestiválec je dobrý, ale pozor na stav vstřikovačů. Potrápit ho mohou také obvyklé poruchy naftových motorů.

Benzinové osmiválce zpočátku trápily problémy s mazáním a únikem oleje, ale po faceliftu dostal motor N62B48, který byl v testovaném autě, například chladič oleje a prošel ještě několika drobnými úpravami proti verzi N62B44. Výsledkem byla velmi silná a zároveň spolehlivá jednotka s relativně rozumnou spotřebou.

Nejsilnější osmiválec umí jezdit za 12 až 14 litrů na 100 km, vrcholný dvanáctiválec si vezme reálně minimálně 15 litrů a při tom jeho dynamická převaha vynikne až v dálničním tempu. Na běžné jezdění je model 760Li poměrně zbytečný.

Choulostivým místem BMW 7 jsou automatické převodovky. Mnichovští tvrdili, že je v nich doživotní náplň oleje, takže některá auta s více než 200.000 km jezdí stále na původní náplň. Některé automaty se kvůli tomu doslova vysypaly a nová převodovka spolu s měničem točivého momentu vás vyjde na asi 180.000 Kč bez práce a montáže.

Repase převodovky od ZF se dá řešit za nějakých patnáct až čtyřicet tisíc korun podle odvedené práce. Majitelé, kteří olej v převodovce vyměnili po zhruba šesti letech a 100.000 km, nicméně mohou být relativně v klidu. Pak je ale dobré interval výměny zkrátit na čtyři roky nebo 60.000 km.

Podvozek je poměrně jednoduchý a odolný, i když životnost předního zavěšení není neomezená a potrápit dovede i zadní automatické udržování světlé výšky. Aktivní stabilizátory Dynamic Drive jsou dost drahá zbytečnost a pokud kupujete automobil bez nich, budete mít v budoucnu o starost méně.

Koroze se na sedmičce po faceliftu prakticky nevyskytuje a v zásadě se jedná o bytelné a kvalitní auto. Pozor ale na exempláře po bouračkách a takové, které nemají jasný původ a naprosto průhlednou servisní historii.

Co se jízdy týče, nečekejte ani od osmiválců sportovní projev. BMW 7 je sice pohodlné a zároveň dynamicky nadané, ale do utažených zatáček se musí přemlouvat, zvláště v této prodloužené verzi. Nicméně se řídí velmi příjemně a je hezké, že nesvádí k agresivní jízdě. Osmiválec ve verzi 750i je báječná verze a vozu poskytuje nejen dynamiku, ale i charakter. Diesel na něj dynamicky nestačí, je slyšet a je to prostě diesel...

Celkové hodnocení

BMW 7 generace E65 a E66 umí být dobrá ojetina. Kupte si verzi po faceliftu a chtějte automobil z prověřeného zdroje a s jasnou servisní historií. Rozhodně si při výběru přizvěte na pomoc zkušeného mechanika, který tato auta zná a ví přesně, jakou péči potřebují. Určitě bude umět udělat i přibližný odhad ceny vyžadované práce.

Pokud dobře koupíte, bude sedmička sloužit spolehlivě. Největším nebezpečím jsou ale pochybná auta z neznámého zdroje, která mohou skrývat skutečně likvidační poruchy a problémy. Raději si v takovém případě připlaťte za prověřené auto. Důležité je také smířit se s tím, že zadarmo sedmička jezdit nebude, naopak vyžaduje pravidelný a pečlivý servis. Ten ale nemusí být nutně velmi drahý, když máte schopného mechanika.

Plusy

  • Komfort posádky a kultivovanost
  • Relativně nízké pořizovací ceny
  • Vypadá jako mnohem dražší vůz
  • Dynamika osmiválců
  • Náhradní díly nejsou extrémně drahé

Minusy

  • Drahý originální servis
  • Automaty ojetin na konci životnosti
  • Poruchová elektronika
  • Frustrující ovládání systému iDrive
  • Nepříjemné pneumatiky runflat

BMW 750Li E66 – informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)4799
Největší výkon (kW/min)270/6300
Točivý moment (N.m/min)490/3400
Převodovka6AT
Největší rychlost (km/h)250
Zrychlení 0-100 km/h (s)6,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km)11,4
Rok výroby testovaného vozu2005
Počet ujetých km dle tachometru75 697
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)215 000/249 000

Vybraní konkurenti

Mercedes-Benz S W221 (2005 - 2013)

Nová generace Mercedes-Benzu přišla v době faceliftu BMW 7. Značně zlepšila reputaci minulého vydání, ale i tak je potřeba mít se na pozoru stejně jako u Mnichovských. Automatické převodovky Mercedes-Benzu bývají spolehlivější, dokážou však potrápit standardně dodávaný pneumatický podvozek a elektronika. Ceny ojetých Mercedes-Benzů S jsou výrazně výše než u BMW 7.

bmw premioveznacky bazar luxusni bmw premioveznacky bazar luxusni

Audi A8 (2002 - 2010)

Facelift druhé generace Audi A8 přišel současně s modernizací BMW 7. Nejoblíbenější je šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI a nutno říci, že je to asi nejrozumnější volba. Benzinové osmiválce nejsou tak zajímavé a výrazné jako u BMW a majitelé si stěžují na poruchovost, spotřebu oleje a zlobivou elektroniku. Pokud chcete osmiválcové Audi A8, bude lepší se podívat po starší a mechanicky jednodušší generaci.

bmw premioveznacky bazar luxusni bmw premioveznacky bazar luxusni

Range Rover (2002 - 2012)

Třetí generace luxusního off-roadu je zajímavou alternativou zavedeným modelům, ale provozní a servisní náklady mohou být doslova likvidační. Range Rovery mají velmi choulostivou elektroniku a i když po mechanické stránce je vůz odolný, některé kusy za sebou mají těžký život, tak zkontrolujte stav podvozku. Dobře také prověřte stav turbodieselových motorů, ale nepočítejte s tím, že ušetříte na provozu.

bmw premioveznacky bazar luxusni bmw premioveznacky bazar luxusni

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (117)
12. 7. 2019 19:47
Cabani
Úplně nové BMW se mi nelíbí mám doma medel e66 v8 a e92 335i biturbo v benzínu a že bych se tím chtěl stát do nake sorty lidí ne omil vseci jsou mi někde auto mám pro sebe líbí se mi a splnim si co chci vozy jsou to skvělé ale i skvělé poruchové a opraví vijdou na ranec že bych si mohl koupit nové ale ne nechci chci tyto konkrétní model proto že se mi líbí nové se mi nelíbí tak kvůli tomu musím být snad někdo kdo se sere do nake sorty bo mám zažádat BMW hele obnovte kvůli mě výrobu modelu z roku 2002 až 2008 ponevac já chci nové aby si o mě pár kretenu nemyslely že jsem luzr?
29. 6. 2015 17:25
Re: staré vraky
Diskuze s člověkem co nemá schopnost porozumět textu je zbytečná, takže jen bodově a řiď se hlavně tím „mlčeti zlato", protože argumentuješ jako zhulený mimoň.
- zkušenosti mám s M-B (céčko dvou generací), Lexusem, Subaru (legacy i impre nejen řidičsky, ale i servisně - koníček), Škodou, VW a velmi krátké řidičské i se staršími BMW - nové jsou z hlediska kvality odpad
- lidé v mém okolí se v konstrukci vyznají mnohem lépe než typičtí majitelé BMW, kteří ani nevědí jakou poháněnou nápravu ta jejich naleštěná bída má (obrovský zdroj kvalitních informací o téměř všech značkách)

Chytrý člověk se poučí ze svých vlastních chyb, kdežto moudrý člověk se poučí i z chyb těch ostatních. Kapišto?

- nekritizuji všechny luxusní značky, ale hlavně BMW..NAUČ SE ČÍST
- po přečtení článku kritizující hlavně nové motory BMW nabydeš dojmu, že se nemusíš zbavovat svého starého BMW...gratulace k pochopení psaného textu v článku, ale kritika za nepochopení textu v mém příspěvku
- garantuji ti, že všechny oturbené emkové BMW vejdou do historie jako ryzí šmejd zatímco M3 252kW je jeden z nejlepších spalovacích motorů v historii (z hlediska kvality jen průměr - vysoké otáčky BMW nezvládlo tak dobře jako Honda) a nové extrémně citlivé agregáty ho překonávají jen papírově ne řidičsky
- nesrovnávej svoje zkušenosti se starým a levným BMW s novým a drahým BMW...majitele uvedené sedmy co by byl spokojen s malou poruchovostí znát ani nemůžeš, protože neexistuje
ENDE
Avatar - HitmanPB
26. 6. 2015 23:26
Re: staré vraky
Neodpovedal si na otázku, či máš skúsenosti s relevantnými autami - teda si maximálne plagátový vlastník a si maximálne predpojatý voči prémiovým značkám. Prečítal som si ten článok, je super. Predpokladám, že si čítal aj diskusiu, kde diskutéri niektoré veci dovysvetlili.... Ja som to prečítal komplet celé a nebolo tam nič, z čoho by som mohol nadobudnúť dojem, že zajtra sa musím svojho auta zbaviť ;-)

Tieto plače, ako tu predvádzaš ty, počúvam skrz všetky oblasti - od audia, cez operačné systémy až po autá. Vždy každý hubuje na nové veci, a keď sa uvedie novinka, znova hubujú na tie novšie a to čo bolo dovtedy naho*no, je zrazu super...
Bože, páčilo by sa ti, keby sa stále montovali do aut motory z roku 1990 ?
Zober to tak, že by si dusil fabku 38kW v roku 2015. Ty Si fakt myslíš, že rovnako nehubovali v tej dobe na motory a autá, ktoré ty považuješ za dokonalé v dobe keď vznikli ? Všimni si ako vždy všetci "znalci" zotrú novú M3. Po pár rokoch je z toho najväčšieho prepadáku nedostižný etalón pre novú M3.

Skrátka, ľudia sa potrebujú vykecať a niekedy - čo je aj tvoj prípad - iba kecajú.

P.S. Mluviti - stříbro - mlčeti - zlato ;-)
Avatar - Barrichello
26. 6. 2015 08:38
Re: staré vraky
No nový motor do víc jak 10 let starý ludry fakt neikdo nekoupí, to samý převodovka. Kde jde udělat a vyplatí se GO, udělá se GO, kde ne, koupí se jiný starší, funkční kus.
25. 6. 2015 23:32
Re: staré vraky
Bože, tak agresivní a přitom mi vůbec neodporuješ. E34 je ještě celkem poctivý bawor nedělající BMW ostudu. Srovnávat tuhle sedmičku s E34 je fakt mimo. Až ho budeš mít na heveru, tak si vyfoť podvozek, protože takovou úroveň dnes žádné BMW nemá.

M-B over-engineered W201 je z podobné doby jako E34, ale už tehdy byl na tom M-B s kvalitou o něco líp což je tradice. BMW mělo výborné motory a jízdní vlastnosti a medvědi zase životnost a kvalitu. Vyjímky jen potvrzují pravidlo. A závidět někomu ojetou sedmu fakt nehodlám - nejsem masochista.

BMW byla v dobách šestiválcové 252kW M3 moje nejoblíbenější automobilka a teď na ni nadávám. Tomu se říká objektivita. BTW moje názory celkem přesně vystihuje tento kvalitní článek, který nejednomu zaslepenci otevřel oči.
[odkaz]