TEST Opel Astra Twin Top 1.9 CDTI - Transformer
Opel Astra
třetí generace přijal trh nadmíru dobře. Hlavní zbraní věčně stříbrného kompaktního Opelu proti wolfsburskému sokovi se tentokrát stal elektrizující design se silným důrazem na sportovní fleur. Dva roky na trhu ukázaly, že zákazníci Astře odpustili i chybějící tříprostorovou verzi a čtyřprvkovou nápravu a kupují ji tradičně skvěle. Podpořit spíše image než celková prodejní čísla nyní přichází čtvrtá karosářská varianta nové Astry.
Twin Top
je další, především stylotvornou verzí úspěšného kompaktního modelu. Ke známé, orlí přídi, přidává nový prvek – stupňovitou záď. Protože sedan dosud v portfoliu malých Opelů chybí, dostává se varianta se skládací pevnou střechou do poněkud neobvyklé role proroka třetího prostoru.
První pohled
odhaluje nízké, atleticky řezané tělo. Křivky první třetiny auta, známé z klasické Astry, rozvíjí prostřední část s extrémně protáhlou střechou do nízkého oblouku, klínovitě narůstající hmotou základního těla a esteticky sladěnými detaily. 4,5 metru nefalšované elegance pak ukončuje velmi dobře opticky vyvážená záď, nenechávající žádnou linii těla nevhodně nebo předčasně ukončenou. Velkým trumfem Astry je ladný zadeček s přiměřenými koncovkami – tato část u většiny konkurentů a konkurentek působí těžkopádně, či příliš vysoce. Za celkový vzhled získává Astra Twin Top téměř maximum možných bodů – mezi cenově srovnatelnou konkurencí nemá podle našeho názoru přemožitele a lekci z designu znovu dostal i Volkswagen, jehož EOS působí proti štíhlé Astře poněkud naducaně. Renault Mégane CC (test zde) i Peugeot 307 CC (test zde) by se mohli u Opelu učit, jak vypadá štíhlá a elegantní záď, totéž platí pro nový Focus, těsně překonána byla i vysoká laťka podstatně dražšího, avšak rozměrově srovnatelného Volva C70 (test zde). Astra, používající 70% zcela nových karosářských dílů proti hatchbacku, překonala i vlastní menší sestru, Tigru Twin Top (test zde).
Uvnitř
Střešní mechanismus
stojí za zvláštní zmínku. Astra totiž zvolila logicky – vzhledem k délce střechy – podobně jako Volvo C70 třídílné provedení, avšak s několika netradičními prvky. Díky neuvěřitelně komplikovanému mechanismu se totiž zadní dva spojené díly sevřou a třetí je překryje, aby se posléze vše schovalo nejen pod opačně vyklopené víko zavazadelníku, ale také pod paralelogramově zvednutý přední krycí díl, který ve zvednuté poloze složená střecha těsně překoná nízkým obloukem. Ovšem aby to nebylo tak jednoduché, tak ze zadního dílu sjede do úložného prostoru po své vlastní dráze zadní sklo, které se narozdíl od C-sloupku nepřevrátí. Pro pozorovatele nejúžasnější je pohled na dvě dvojice krycích plastových plotýnek, které uprostřed procesu se zabzučením vyjedou po dvou osách z rohů obou vyklopených krytů. Protože pod složenou střechou zbývá průchod do zavazadelníku o výšce cca 10 cm, vymysleli konstruktéři ještě další soustavu pák, která po stisknutí tlačítka na nakládací hraně zvedne i přední kryt a celou složenou střechu přizvedne – nechybí při tom ani zmíněné sklápění plastových „uší“, které většině pozorovatelů připomněla statečné roboty AutoBoty, či populární Transformers. Pohled na neskutečnou soustavu táhel, čepů, elektromotorků a kulis však vyvolává obavu o trvanlivost celého fantasticky složitého soustrojí, zvláště při zavírání víka zavazadelníku, jehož panty nemají právě největší torzní tuhost. Mrazení v zádech také vyvolává jednání s pojišťovnou o vzniklých škodách po nevelkém nárazu zezadu či zboku do zadní poloviny auta. Potěšila nás možnost stahovat i natahovat střechu z dálkového ovládání – prostým dlouhým podržením odemykacího či zamykacího tlačítka – i schopnost pohybu oběma směry za jízdy rychlostmi do 30 km/h. Uvnitř nechybí ani tlačítko na jednodotykové ovládání všech bočních oken najednou.
Video sklápění střechy je zde (pozor – video je výrazně zrychlené)
Startujeme
Jízda se střechou
...a bez střechy
Závěr
Opel se pochlubil již druhým dostupným kupé-kabrioletem, čímž se spolu s Peugeotem a Mercedesem zařadil mezi nemnohé výrobce dvou či více modelů tohoto druhu. Astra přináší mezi relativně levné kompaktní „plechové“ kabriolety nevídanou dávku elegance, kterou deklasuje veškerou přímou konkurenci; nikomu se dosud nepodařil tak pěkný a ladný tvar zejména zadní partie. Velmi příjemné je také nespěchavé ježdění se střechou v obou polohách – vyloženě ležérní a relaxační charakter mění každou letní i neletní jízdu v zážitek, umocněný příjemným ovládáním a silným, úsporným motorem. Stín vrhá jen trochu vysoká základní cena vznětové verze, ovšem takový je dnešní trh a pohled do ceníků prozradí, že vznětové verze Mégane CC i 307 CC jsou ještě dražší. Zaráží i nutnost příplatků za prvky, u konkurence často v základní výbavě, které navíc nejsou právě nízké. Ovšem přesto na trh přichází velmi silný hráč a my jemu i jeho budoucím majitelům přejeme hodně rozruchu!
První cena vozu | 669.900,- (1.6 16V 77 kW, Enjoy) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 794.900,- (1.9 CDTI 110 kW, Enjoy) |
Základní cena testovaného vozu | 829.900,- (1.9 CDTI 110 kW, Cosmo) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 921.400,- (1.9 CDTI 110 kW, Cosmo) |
Plusy
- elegantní a ladný design
- prostor a pohodlí pro 4 cestující
- relativně solidní prostor pro zavazadla
- solidní ochrana před proudícím větrem
- výkonný, dobře odtlumený a úsporný motor
- snadné ovládání
Minusy
- výhled vzad a couvání ve stísněných prostorách
- neintuitivní ovládání palubního počítače
- nedostatek odkládacích prostor
- komplikovaný a zranitelný mechanismus skládací střechy
- ceny některých příplatků