Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel ve Frankfurtu 2009

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Klíčovou novinkou Opelu na IAA je nová Astra, ale na obzoru se rýsuje ostré nasazení Ampery. Mnohem blíže mají k zákazníkům úsporné verze ecoFlex a rychlá Insignia OPC.

Astra

Podoba nové generace Opelu Astra byla odhalena již začátkem letošního května a od té doby německá automobilka postupně odhalovala další a další informace. Návštěvníci autosalonu ve Frankfurtu jsou ovšem první, kteří mají možnost prohlédnout si nový pětidveřový hatchback na vlastní oči.

Nová generace Astry navazuje svým designem na větší model Insignia. Opel prozatím představuje pouze pětidveřový hatchback. Ten se může pochlubit karoserií dlouhou 4419 mm, širokou 1814 mm (bez zrcátek) a vysokou 1510 mm. Stejně jako exteriér i interiér je inspirován modelem Insignia. Při jeho navrhování a vývoji byl kladen velký důraz na komfort, bezpečnost a ergonomii.

15členný tým pracovníků Opelu, který zkoumal přepravní požadavky potenciálních zákazníků Astry, vytvořil seznam 20 nejčastěji převážených věcí v automobilových interiérech a přizpůsobil jim úložné prostory uvnitř nové Astry. Do dveří se proto vejdou 1,5l lahve, připraveno je místo i rozhraní na iPod nebo MP3-přehrávač a vedle klasické odkládací schránky před spolujezdcem má řidič k dispozici ještě tu svou vlevo od volantu.

Zavazadlový prostor se základním objemem 370 l má falešnou podlahu, kterou lze umístit do tří různých výšek podle aktuální potřeby. Objem zavazadelníků bude možné po sklopení zadních sedadel zvětšit na 795 l a při využití volného prostoru až po strop nabídne až 1235 mm.

Opel u nové Astry ve svých tiskových materiálech vyzdvihuje i její podvozek. Pětidveřový hatchback má rozvor náprav 2685 mm. Rozchod kol vpředu je 1544 mm a vzadu 1558 mm. Podvozek byl konstruován na nadprůměrně velká kola, která mohou mít průměr 16, 17, 18, 19 i 20 palců.

Přední náprava využívá konvenční nezávislé zavěšení kol pomocí vzpěr McPherson a spodních příčných ramen. Vzadu konstruktéři Opelu zkombinovali vlečená ramena H-nápravy s torzní příčkou s Wattovým přímovodem. Toto řešení má zachovat kompaktní rozměry i nízkou hmotnost nápravy s vlečenými rameny a zároveň zlepšit jízdní vlastnosti, kdy například v zatáčkách minimalizuje boční náklony.

S novou Astrou do kompaktní třídy vstupuje i adaptivní odpružení FlexRide, které řidiči umožňuje volbu jednoho ze tří nastavení podvozku, která se ukrývají za označeními Standard, Sport a Tour.

Nová Astra nastoupí do boje s konkurencí s kompletní řadou osmi motorů s výkony od 70 kW (95 k) do 132 kW (180 k). Zájemce o atmosférické zážehové motory uspokojí dvojice čtyřválců s objemy 1,4 l (74 kW/100 k) a 1,6 l (85 kW/115 k). Tyto motory standardně spolupracují s pětistupňovou manuální převodovkou.

Příznivci přeplňovaných benzinových motorů si přijdou na své se čtyřválci 1,4 Turbo (103 kW/140 k) a 1,6 Turbo (132 kW/180 k). Pro tyto motory jsou standardem šestistupňové manuální převodovky. Kromě základního motoru 1,4 l mohou být všechny zážehové jednotky na přání spojeny s šestistupňovou automatickou převodovkou.

Uspokojeni budou samozřejmě i zájemci o vznětové agregáty. Jejich nabídka začíná u motoru 1,3 CDTI (70 kW/95 kW), pokračuje přes dvě verze jednotky 1,7 CDTI (81 kW/110 k a 92 kW/125 k) a vrcholí u 2,0 CDTI (118 kW/160 k). Nejmenší turbodiesel standardně spolupracuje s pětistupňovou manuální převodovkou a ostatní s šestistupňovou manuální převodovkou. Pouze pro 2,0 CDTI je na přání k dispozici šestistupňová automatická převodovka.

Astra přinese do nižší střední třídy i řadu prvků, které byly zatím k vidění jen u větších vozů. V nabídce tak budou adaptivní bi-xenonové světlomety AFL+ (Advanced Forward Lighting), které mění intenzitu světla i nastavení paprsku podle jízdních podmínek a fungují v devíti různých režimech. Kamerový systém Opel Eye rozpoznává dopravní značky a varuje řidiče při nechtěném vyjetí z jízdního pruhu. Za zmínku stojí i systém FlexFloor, umožňující jednoduché uložení nejrůznějšího nákladu. Nebude chybět ani nosič jízdních kol FlexFix, který je vestavěn do zadního nárazníku.

Astra ecoFLEX

Mírně mimo řadu ostatních verzí nové Astry vystupuje provedení ecoFLEX, které se má do prodeje dostat v roce 2010. Tato verze má k svému pohonu využívat turbodiesel 1,3 CDTI o výkonu 70 kW (95 k) a dosahovat s tímto motorem v kombinovaném provozu průměrné spotřeby pouze 4,2 litru na 100 km. Emise CO2 mají u tohoto provedení dosahovat hodnoty pouhých 109 g/km.

Provedení ecoFLEX bude nabízeno i se zážehovým motorem o objemu 1,4 litru, jehož výkon má být snížen na 64 kW (87 k). Spotřeba této verze má být v kombinovaném provozu jen 5,5 litru.

Ampera

Automobilka Opel ve Frankfurtu vystavuje i koncept Ampera a upozorňuje na důsledný vývoj a testování tohoto vozu v souladu s přípravou na sériovou výrobu, která se má podle plánu rozběhnout v roce 2011. Britská verze s volantem vpravo a tradiční značkou Vauxhall má být na trhu od roku 2012.

Pro pohonu Ampery klíčový systém Voltec používá elektřinu jako primární zdroj energie, pokud dojdou baterie, je v záloze malý zážehový motor 1,4 l, který kromě benzinu může spalovat i směs etanolu E85. Funguje také jako generátor, takže vyrábí elektřinu pro pohon kol. Ampera tedy není klasickým hybridem, kde je spalovací motor podporován elektromotorem, ale patří do kategorie E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) s opačným principem pohonu a možností jízdy pouze s využitím elektrické energie.

Elektromotor disponuje výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 370 Nm. Je napájen z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Automobil je schopen čistě na elektřinu ujet 60 kilometrů, což většině uživatelů například na denní dojíždění do zaměstnání plně postačuje. Celkový akční rádius vozu činí velice slušných 500 km, na delší cesty je samozřejmě třeba využít konvenčního spalovacího agregátu. Pětidveřový hatchback pojme čtyři cestující a velikostí odpovídá větším vozům nižší střední třídy, na délku měří 4404 mm, je 1798 mm široký a 1430 mm vysoký. Podvozek disponuje rozvorem náprav 2685 mm, konstrukčně nijak nevybočuje - vpředu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak klikovou nápravu.

Opel Ampera jezdí na sedmnáctipalcových kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 9 sekund a po německých dálnicích je schopen jet až 161 km/h. Z této rychlosti dokáže bezpečně zastavit díky kotoučovým brzdám na všech kolech. Do zavazadlového prostoru se i přes přítomnost baterií pod podlahou vejde 301 l nákladu.

Insignia ecoFLEX

Verze s označením ecoFLEX je v nabídce i pro největší osobní automobil rüsselsheimské značky - Insignii, která se může pyšnit prestižním titulem evropského Automobilu roku 2009. Tento model zaujme zákazníky především z těch zemí, kde se na ekologicky šetrné automobily vztahují nejrůznější daňová zvýhodnění.

K pohonu tohoto provedení modelu Insignia může sloužit jedna ze dvou výkonových verzí turbodieselu 2,0 CDTI. Již dříve představené provedení s výkonem 118 kW (160 k) a točivým momentem 380 Nm nyní doplňuje verze s výkonem 96 kW (130 k) a točivým momentem 320 Nm.

Obě provedení využívají systém CleanTech, který reguluje spalovací proces prostřednictvím elektroniky. Ta přizpůsobuje vstřikování nafty aktuálním parametrům v reálném čase. Piezoelektrické senzory tlaku ve válcích, vestavěné do žhavicích svíček, měří tlaky při spalování zvlášť v každém válci. Získaná data se přenášejí do centrální řídicí jednotky motoru, která potom adekvátně nastavuje objem a čas vstřikování paliva. Systém tak zabezpečuje, že motor vždy pracuje s optimální účinností.

Insignia ecoFLEX prošla aerodynamickými úpravami, které se zasloužily o snížení součinitele odporu vzduchu na 0,26. K optimalizaci aerodynamiky přispělo pět výraznějších úprav: Přídavný kryt palivové nádrže před zadní nápravou, zaslepení horní mřížky masky chladiče, uzavření středního dílu předního spoileru, snížení karoserie a vyplnění prostotu okolo dolní části chladiče. Opel Insignia ecoFLEX navíc obouvá speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin rozměru 225/55 R17 s nízkým valivým odporem.

Opel Insignia ecoFLEX má v obou výkonových verzích shodnou spotřebu paliva a v kombinovaném provozu si s karoseriemi sedan a liftback řekne jen o 5,2 litru nafty na 100 km, což odpovídá emisím 136 gramů CO2 na jeden kilometr jízdy. Modely Insignia ecoFLEX Sports Tourer spotřebují v kombinovaném cyklu jen 5,3 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 jen 139 g/km.

Sedan Insignia ecoFLEX 2.0 CDTI (118 kW) zrychlí z 0 na 100 km/h během pouhých 9,5 sekundy a dokáže se rozjet až na 221 km/h. Verze s motorem o výkonu (96 kW) se z klidu na 100 km/h rozjede během 11,1 s a její maximální rychlost činí 207 km/h.

Insignia OPC

Opel na svém stánku samozřejmě představil i dříve avizovaného nejvýkonnějšího zástupce modelové řady Insignia s označením OPC. Tento model se veřejnosti poprvé představil začátkem května na autosalonu v Barceloně. Ve Velké Británii je nabízen se znakem Vauxhallu a označením VXR.

Srdcem nejvýkonnějšího modelu řady Insignia je vidlicový šestiválec Ecotec o objemu 2,8 litru, kterému k největšímu výkonu 239 kW (325 k) dopomáhá turbodmychadlo. Agregát byl odvozen od dosud nejsilnějšího motoru stejného objemu se 191 kW, specialisté z Opel Performance Center jej upravili, změnami prošel také výfukový systém včetně jeho naladění. Točivý moment dosahuje 400 Nm a přenáší jej na všechna kola šestistupňová přímo řazená převodovka.

Insignia OPC se oproti verzi Sport s pohonem 4x4 přiblížila k asfaltu o 10 mm. Novinkou je přední náprava, jedná se o evoluci klasických vzpěr McPherson, které u Opelu říkají HiPerStrut. Prioritou byla pochopitelně lepší ovladatelnost. Automobil je také vybaven adaptivním zavěšením FlexRide, které má tři možnosti nastavení – standardní komfortní mód, dále Sport a nejtvrdší OPC. Systém pohonu všech kol Adaptive 4x4 je doplněn o elektronický diferenciál s omezenou svorností. Kotoučové brzdy pocházejí od italského Bremba, ty přední mají průměr 355 mm.

Ostrá verze vlajkové lodě Opelu se od svých slabších sourozenců liší i vzhledově. Nové jsou oba nárazníky, přední má dva takřka svislé vstupy vzduchu, do zadního byly integrovány koncovky výfuku. Součástí základní výbavy jsou devatenáctipalcová kola s pneumatikami rozměru 245/40, náročnější zákazníci budou moci zvolit dvacetipalcová s obutím 255/35. Interiéru dominují sportovní sedadla Recaro, volant má zploštělou spodní část, zaměření vozu odpovídá také design hlavice řadicí páky a grafika přístrojů.

Nejvýkonnější Insignia se dokáže rozjet až na 250 km/h, kdy zasáhne elektronika. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 6 s. Na pátý převodový stupeň zrychlí Insignia OPC z 80 na 120 km/H za pouhých 7,1 s.

Automobilka Opel s modelem Insignia OPC oslavuje ve Frankfurtu deset let existence svého programu OPC, který je zaměřen na vývoj výkonných verzí.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)