Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete na Libyjskou raketu? Auto, které prý navrhl sám Kaddáfí, mělo být nejbezpečnějším vozem světa

Martin Tolar
Diskuze (1)

Pojďme si dnes udělat výlet do Afriky. I tam totiž vzniklo několik zajímavých vozů. Jeden z těch nejpodivnějších si připomeneme.

Jeden z nejzajímavějších příběhů napsala Libye, země v níž v letech 1969 až 2011 vládl diktátor Muammar Kaddáfí. 

V roce 1999 Kaddáfí slavil 30 let u moci a při té příležitosti Libye představila prototyp jménem Saroukh el-Jamahiriya. Jistě mi ale prominete, že budu používat český překlad: Libyjská raketa.

Jako správný diktátor se i Kaddáfí rád prezentoval jako renesanční člověk, génius a dokonalý všeuměl, takže podle oficiální verze auto navrhnul právě on, a to jak design, tak většinu technických řešení.

"Přes den byl vůdce, v noci inženýr," prohlásil při představení vozu  Dukali Mudžarjíf, ředitel vývojové společnosti, která auto postavila. V dalších letech se ale nic dalšího nedělo.

Až v roce 2009 se v libyjském hlavním městě Tripolis konalo zasedání Organizace africké jednoty, na němž se světu ukázala jakási modernizovaná verze.

I ta měla odvážný vzhled a také byla zaměřena na luxus a bezpečí. Stavbu 5,5 metru dlouhé a jen 1,8 metru široké limuzíny si vzala na starost turínská konstrukční kancelář Tesco Ts. A i tentokrát se na vývoji údajně výrazně podílel sám Kaddáfí, který měl spoustu požadavků.

Raketa byla vybavena systémem zablokování přívodu paliva v případě nehody, aby nedošlo k výbuchu, a byla schopná odolat defektu pneumatiky a ujet po ráfcích několik desítek kilometrů. To se hodí při případném útoku. A uniknout nebezpečí se dalo dobře i díky silnému motoru pod kapotou. Tím byl třílitrový vidlicový šestiválec neznámého původu s výkonem 230 koní, který dostal auto na stovku za 7 sekund.

Vyrobeny byly dva prototypy a regulérně se připravovala sériová produkce. Odhady hovořily o prodejní ceně 50 tisíc eur (dnes by to po inflaci dělalo přes 68 tisíc eur, tedy 1,7 milionu korun).

Jenže Kaddáfí současně zakázal dovoz čehokoliv a montáž z cizích dílů. Auto mělo být kompletně libyjské, což značně protáhlo vývoj. A to tak moc, že mezitím jeho režim padl - samotný Kaddáfí byl 20. října 2011 zastřelen.

Prototypy se ztratily a nenašly ani v soukromé garáži padlého diktátora. Otázkou je, zda je ještě někdy někdo objeví.

Martin Tolar
Diskuze (1)

Doporučujeme

13. 5. 2019 16:20
Tokijská raketa
Vypadá to na celkem normální Toyotu 4:3 vysílanou 16:9