Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FNM Onça je auto, o kterém jste asi dosud neslyšeli. Byl to podivný kříženec Alfy Romeo a Mustangu

Martin Tolar
Diskuze (0)

O kupé jménem FNM Onça jste možná nikdy neslyšeli. Ale když se na něj podíváte, jistě si řeknete, že je vám nějak povědomé...

Aby ne, když vypadá jako kříženec Fordu Mustang a nějaké Alfy Romeo z 60. let. Ale popořádku...

Automobilka FNM působila v letech 1942 až 1988 v Brazílii, přičemž FNM je zkratka pro "Fábrica Nacional de Motores". Šlo o státní podnik, jehož založení inicioval prezident Getúlio Vargas, aby podpořil industrializaci země. V roce 1949 byla podepsána smlouva s automobilkou Isotta a v Brazílii se rozeběhla výroba nákladních aut. Jenže tahle italská firma v roce 1951 zbankrotovala.

Video se připravuje ...

O rok později se tedy novým partnerem FNM stala automobilka Alfa Romeo a v Brazílii se spustila licenční produkce nákladních aut slavné italské značky (ano, Alfa vyráběla i náklaďáky). Na náklaďáky měla FNM až do sedmdesátých let v podstatě monopol, navíc vyráběla i podvozky pro autobusy.

I osobní Alfa Romeo 2000 ale vznikala v Brazílii, v São Paulu pod značkou Fabral S. A., kterou FNM v roce 1960 převzala. Sedan se od té doby prodával jako FNM 2000. A právě na základech tohoto modelu se mělo vyrábět i kupé s kratším rozvorem, což se zrealizovalo v roce 1966. Kupé dostalo jméno Onça, což znamená "Jaguár". Jenže na rozdíl od sedanu vůbec nevypadalo jako Alfa Romeo. Na první pohled totiž jednoznačně připomíná první generaci Fordu Mustang. Jen je jeho karoserie laminátová.

Mezitím si FNM i změnila logo, které italskou značku velmi připomíná. Ale spíš to vypadá, jako když se já pokouším namalovat logo Alfy Romeo po paměti. Ale to nevadí, alespoň se logo lépe hodio na přední část. Ta totiž neměla s Mustangem nic společného, ale naopak připomínala italská auta s velkou chromovanou maskou a typickým trojúhelníkem uprostřed. Pod kapotou byl řadový čtyřválec o objemu 1,9 litru se dvěma karburátory Weber, který nabízel 115 koní. Nuda tedy v Onçe rozhodně nebyla.

Při testování prototypu se mimochodem stala kuriózní věc. Vzduch proudící do automobilu otvory v předním nárazníku šel do A-sloupků a odlepil čalounění stropu, které se nafukovalo jako balón na hlavách posádky. To vše se stalo při rychlosti 160 km/h, ale k nehodě naštěstí nedošlo. Sériová auta byla upravena, aby se problém nikdy neopakoval.

Navzdory velmi kladným reakcím veřejnosti vzniklo pouze 5 aut. Proti byla hlavně Alfa Romeo, která měla ve značce FNM podíl, protože její maska a podobný znak se objevily na karoserii nejznámějšího modelu největší značky na světě. To zavánělo problémem, takže se nelze reakci Alfy divit. Navíc právě v té době zuřila v Le Mans válka mezi Fordem a Ferrari, a tak nechtěla další italská automobilka přilévat olej do ohně.

Z pěti „Alfastangů“ nejspíš přežily dodnes jen 3, o kterých se ví. Jeden z nich právě renovuje Ricardo Oppi. Od roku 1968 převzala Alfa Romeo kontrolu nad značkou FNM a zcela zmodernizovala nabídku aut. Nákladní auta Italové přestali vyrábět ještě v šedesátých letech, a tak tuto divizi převzal u FNM Fiat a později Iveco. Když se na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let dostala Alfa Romeo do potíží, snažila se snížit ztráty i zbavením se brazilské značky. Značku FNM pak převzal Fiat pod svou vlastní brazilskou pobočku.

Inspirace: Jalopnik.com

Martin Tolar
Diskuze (0)

Doporučujeme