Peugeot 309 GTI Group A, se kterým závodil Richard Burns, může být váš
Jméno Richarda Burnse je spojováno s vozy Subaru, avšak některých závodních úspěchů se mu podařilo dosáhnout i s jinými auty. Například s tímto Peugeotem 309, který je na prodej.
Mezi ikony světové rallye beze sporu patří Richard Burns, jehož jméno si mnozí spojují především se značkou Subaru. Prvotní krůčky v motorsportu ovšem dělal za volantem jiných strojů, především ve svém vlastním Talbotu Sunbeam na lokálních britských tratích. Burnsova talentu si všiml David Williams, který ho nasměřoval k Peugeotu.
Rallyeový nadšenec a movitý přítel Richarda Burnse, David Williams, nadějnému závodníkovi pořídil Peugeot 205 GTI, s nímž v roce 1990 nastoupil do Peugeot Challenge. Vítězstvím v sérii si Burns zajistil možnost zúčastnit se RAC Rallye, závěrečného podniku světového rallye šampionátu roku 1991. Zároveň dostal Peugeot 309 GTI Group A, který vidíte na fotkách v galerii.
Přestože už si premiéru ve WRC odbyl o rok dříve v rámci téhož podniku, tentokrát nabral vyšší tempo a opakovaně se mu dařilo zajíždět jedny z nejrychlejších časů. Do čela třídy se propracoval v závěru sedmé rychlostní zkoušky a vedení si udržel až do samotného konce. Richard Burns si v rámci čtyř náročných závodních dní vybojoval první místo ve třídě a šestnácté místo v celkovém pořadí. RAC Rallye 1991 se přitom účastnilo 150 posádek.
V roce 1992 Burns opět díky Williamsovi závodil v Subaru Legacy a od roku 1993 nastoupil pod křídla týmu Subaru a s jiným Legacy se účastnil britského rallyeového šampionátu. Rok 1996 pro Burnse znamenal přechod k Mitsubishi a účast ve WRC, ale od sezóny 1999 se v rámci světového šampionátu vrátil zpět k Subaru, s nímž za volantem modelu Impreza získal titul šampiona roku 2001. Pro sezónu 2002 se ale Burns musel vrátit k Peugeotu, kde se mu už tolik nedařilo.
Ještě v roce 1998 Richard Burns od soukromého sběratele odkoupil Peugeot 309 GTI Group A na fotkách, který na sobě ještě měl polepy z RAC Rallye 1991. Ve sbírce vůz zůstal i po jeho úmrtí v roce 2005, po níž byl k propagačním účelům v rámci charitativních akcí používán nadací Richard Burns Foundation.
Od roku 2021 je 309 GTI opět v soukromém vlastnictví a pod dohledem rallyeových specialistů Autsportif Engineering. Aktuálně je závodní vůz nabízen k prodeji, přičemž inzerát říká, že se dočkal velkého servisu před rallyeovým dnem v Castle Combe v roce 2021, a to při příležitosti výročí 20 let od doby, kdy Burns získal titul světového šampiona v rallye. Co už inzerát neuvádí, je cena. Ta je prý dostupná pouze na dotaz, což nám říká, že o nepůjde o levný „suvenýr“.