Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 309 GTI Group A, se kterým závodil Richard Burns, může být váš

Filip Melich
Diskuze (5)

Jméno Richarda Burnse je spojováno s vozy Subaru, avšak některých závodních úspěchů se mu podařilo dosáhnout i s jinými auty. Například s tímto Peugeotem 309, který je na prodej.

Mezi ikony světové rallye beze sporu patří Richard Burns, jehož jméno si mnozí spojují především se značkou Subaru. Prvotní krůčky v motorsportu ovšem dělal za volantem jiných strojů, především ve svém vlastním Talbotu Sunbeam na lokálních britských tratích. Burnsova talentu si všiml David Williams, který ho nasměřoval k Peugeotu.

Rallyeový nadšenec a movitý přítel Richarda Burnse, David Williams, nadějnému závodníkovi pořídil Peugeot 205 GTI, s nímž v roce 1990 nastoupil do Peugeot Challenge. Vítězstvím v sérii si Burns zajistil možnost zúčastnit se RAC Rallye, závěrečného podniku světového rallye šampionátu roku 1991. Zároveň dostal Peugeot 309 GTI Group A, který vidíte na fotkách v galerii.

Video se připravuje ...

Přestože už si premiéru ve WRC odbyl o rok dříve v rámci téhož podniku, tentokrát nabral vyšší tempo a opakovaně se mu dařilo zajíždět jedny z nejrychlejších časů. Do čela třídy se propracoval v závěru sedmé rychlostní zkoušky a vedení si udržel až do samotného konce. Richard Burns si v rámci čtyř náročných závodních dní vybojoval první místo ve třídě a šestnácté místo v celkovém pořadí. RAC Rallye 1991 se přitom účastnilo 150 posádek.

V roce 1992 Burns opět díky Williamsovi závodil v Subaru Legacy a od roku 1993 nastoupil pod křídla týmu Subaru a s jiným Legacy se účastnil britského rallyeového šampionátu. Rok 1996 pro Burnse znamenal přechod k Mitsubishi a účast ve WRC, ale od sezóny 1999 se v rámci světového šampionátu vrátil zpět k Subaru, s nímž za volantem modelu Impreza získal titul šampiona roku 2001. Pro sezónu 2002 se ale Burns musel vrátit k Peugeotu, kde se mu už tolik nedařilo.

Ještě v roce 1998 Richard Burns od soukromého sběratele odkoupil Peugeot 309 GTI Group A na fotkách, který na sobě ještě měl polepy z RAC Rallye 1991. Ve sbírce vůz zůstal i po jeho úmrtí v roce 2005, po níž byl k propagačním účelům v rámci charitativních akcí používán nadací Richard Burns Foundation.

Od roku 2021 je 309 GTI opět v soukromém vlastnictví a pod dohledem rallyeových specialistů Autsportif Engineering. Aktuálně je závodní vůz nabízen k prodeji, přičemž inzerát říká, že se dočkal velkého servisu před rallyeovým dnem v Castle Combe v roce 2021, a to při příležitosti výročí 20 let od doby, kdy Burns získal titul světového šampiona v rallye. Co už inzerát neuvádí, je cena. Ta je prý dostupná pouze na dotaz, což nám říká, že o nepůjde o levný „suvenýr“.

Filip Melich
Diskuze (5)

Doporučujeme

16. 3. 2023 12:45
Re: P309 GTI
Jj parádní časy, nikdo nijak zásadně neřešil emise a i 85kW v 2l motoru v Astře GSI lítal jako blázen (taky jsem měl) :yes:
Avatar - speedfred
15. 3. 2023 08:21
Re: P309 GTI
Krásne bezstarostné časy v 90-tkach.
Potom prišla ešte červená 205GTi, kamoš mal Escort RS 2000 či ako sa to volalo. To bolo tiež hodne dobré.
15. 3. 2023 07:03
Re: P309 GTI
Vidiš, já si pak koupil For Escort r92 1.8 16v Coupé, taky v červené :-[] Jako jedno z prvních aut. Na tu P309 GTI nedošlo …
Avatar - speedfred
14. 3. 2023 19:57
Re: P309 GTI
To bolo moje prvé poriadne lepšie auto, a v červenej. 😀
14. 3. 2023 18:23
P309 GTI
je nádherné auto. Takový můj klukovský sen, ideálně v červené :yes: :yes: :yes: