Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot v Paříži 2006

Ladislav Čermák
Diskuze (5)
Nebývalým množstvím novinek se pochlubil domácí producent, honosnější člen koncernu PSA.

Na stánku nechyběl úchvatný koncept (908 RC), reálné prototypy závodních vozů (908, 207 Super 2000, 207 Spider), předsériový koncept (Epure) i nové motorizace dosavadních typů. Výrobce se také znovu pochlubil již v Ženevě představeným revolučním vznětovým hybridem na základě 307 CC (odkaz). Na stánku se lvem se také vyhlašoval čtvrtý ročník mezinárodní designérské soutěže (odkaz) pro internetové uživatele. Narozdíl od italských stánků, u Peugeotů bylo zkrátka nebývale živo.

Epure

Peugeot se v Paříži pochlubí studií nástupce kupé-kabrioletu 206 CC.

Když se v roce 1998 objevila studie Peugeot 20?, vzbudila obrovské nadšení. Tento vůz patrně požadavky Peugeotu na rentabilitu splnil, takže se chystá nástupce, vycházející z modelu 207. Jak bude vypadat, ukazuje studie Epure.

Předvést však pouze nástupce „cécéčka“ bylo asi Francouzům málo, takže je koncept vybaven pěti palivovými články nesoucími celkem 3 kg vodíku. Zpracováním vodíku vzniká energie pro elektromotor o výkonu 70 kW, který disponuje točivým momentem 180 Nm. Epure, vážící 1550 kg, by díky těmto parametrům měl zvládnout maximální rychlost 130 km/h a na stovku se dostane za celkem sympatických 15 s. Za zmínku také stojí akční rádius činící 350 km.

Za povšimnutí ale stojí i zdařilá karoserie, dlouhá 4037, široká 1749 a vysoká 1387 mm s rozvorem 2540 mm. Ta bude totiž mnohem reálnější než vodíkový automobil koncernu PSA. Příď ze sériové 207 moc nepřekvapí (bohužel), profil ale působí sportovněji než doposud a záď skrývá tuhou sklápěcí střechu mnohem elegantněji a stylověji. Prostě Francouz jak se patří. Takže se máme na co těšit, nejpozději příští rok určitě už nová 207 CC vyrazí na silnice.

207 Spider

V Paříži zažil světovou premiéru Peugeot Spider 207 vycházející z konceptu 20Cup. Oproti němu má však Spider klasicky čtyři kola a vzadu příčně uložený motor. Jde o závodní vůz ve třídě LMP (sportovní vozy pro vytrvalostní závody), který splňuje ACO pravidla, zejména ochranu proti převrácení. Na délku měří 4.131, na šířku 1 854 mm. Rozchod vpředu činí 1.505, vzadu pak 1.615 mm. Rozvor vozu je 2.600 mm.

Trubkový podvozek Spideru se kvůli snadnějším opravám skládá ze tří částí. Konstrukce vozu splňuje všechny bezpečnostní předpisy organizace IAF pro sportovní vozy. Velké množství komponent bylo převzato ze stávajících modelů Peugeotu, byly však namontovány pro závodní potřeby (speciální kulové klouby a upínače). Z modelu 407 byly převzaty například brzdové kotouče, třmeny a řízení, z modelu 207 chladič a mezichladič plnicího vzduchu, sloupek řízení pak z modelu 206.

Spider pohání benzínový agregát 1.6 THP 16V EP6 DTS vyvinutý v rámci spolupráce s BMW a který bude montován i do modelu 207 RC. U Spideru došlo k úpravě sání a výfukového systému. Motor dává výkon 128 kW při 5 800 ot./min. a maximální točivý moment 240 Nm při 1 600 ot./min. (konstantní až po 4500 ot./min.). Motor je spojen s šestistupňovou sekvenční převodovkou Sadev s řazením páčkami na volantu. Nechybí modifikovaná elektronická řídicí jednotka Bosch a také “černá skříňka”, která neustále zaznamenává data z běžícího motoru. Ta budou využita pro další technický vývoj.

908

Na stánku v Paříži Peugeot vystavuje definitivní verzi prototypu 908, který se v příštím roce pokusí narušit hegemonii vozů Audi R8 v Le Mans Series. 908 má navázat na model 905, který Le Mans vyhrál v letech 1992 a 1993. Volba uzavřeného kokpitu v souladu s pravidly přijatými v červnu 2006 s sebou nese nevýhody v podobě vyšší hmotnosti i těžiště a problematičtější výměny jezdců, ale na druhou stranu má i výhody, pokud jde o tuhost šasi a aerodynamiku. Konstrukce s karbonovým monokokem má vysokou tuhost a umožňuje optimalizaci hmotnostních parametrů.

Peugeot 908 pohání uprostřed podélně uložený celohliníkový turbodieselový dvanáctiválec s rozevřením válců 100 stupňů a vstřikováním common-rail, který dává z objemu 5,5 litru výkon 514 kW a točivý moment 1200 Nm. Uspořádání V12 je dobré z hlediska vyváženosti a redukce vibrací, široce rozevřené válce snižují těžiště. Na konci obou větví výfukového potrubí pracují filtry pevných částic, zaručující „bezkouřový“ provoz ve všech režimech. Výkon je na zadní kola přenášen přes 6-stupňovou elektropneumaticky ovládanou převodovku a samosvorný diferenciál.

908 RC

Jako největší novinkou se Peugeot letos blýskne studií dvanáctiválcové limuzíny. I když to zatím nikdo oficiálně neřekl, všem je jasné, že řada 607 potřebuje nástupce a dost možná se brzy dočkáme i skutečně luxusního vozu. 908 RC je možná malý předkrm před velkou hostinou. Záměrem tvůrců originálního konceptu bylo vytvořit limuzínu s výrazným dynamickým designem, která všem čtyřem cestujícím na palubě nabídne nebývalé jízdní zážitky. Vůz, který bez kompromisů spojí sport, komfort, luxus a ohleduplnost vůči životnímu prostředí.

Peugeot 908 RC je poháněn dieselem HDI FAP, sestrojeným pro Le Mans Series od roku 2007. Dvanáctiválec se zdvihovým objemem 5,5 l je schopen vyvinout maximální výkon přes 515 kW a hlavně točivý moment přes 1200 Nm. Těžiště motoru s válci pod úhlem 100° je maximálně sníženo. Dva filtry pevných částic FAP, umístěné na konci každého z výfukových potrubí, garantují ekologicky velmi šetrné provozování motoru. Koncepce se pyšní originálním umístěním kompaktního hnacího ústrojí uprostřed napříč. Stejně tak elektronicky řízená sekvenční šestistupňová převodovka, speciálně uzpůsobená pro přenos velkého točivého momentu, je umístěna neobvykle pod motorem.

Díky takto řešenému uložení pohonné jednotky má zavazadlový prostor, situovaný za zadní nápravou, stále zajímavý objem a neubírá na prostornosti kabině vozu. Vůz má díky použitému architektonickému řešení typické proporce sportovního automobilu - mimořádně nízký profil a podsaditou přední část. Je pevně posazen na hliníkových kolech velkých rozměrů (s pneumatikami Michelin Pilot Sport PS2 255/35 R20 a vzadu 285/30 R21) s dvaceti paprsky. Od přední masky až po zadní světla z vozu vyzařuje mrštnost a dravost divoké šelmy. Podvozkové komponenty vycházejí z konstrukce náprav Peugeotu 407, nosná struktura karoserie využívá materiálovou kombinaci uhlíkových kompozitů a hliníkových slitin.

Čelní sklo o ploše 3 m2 přesahuje vysoko nad hlavu řidiče až na úroveň středového sloupku, kde začíná prosklená střecha. Vnitřní prostor obepíná hnědý pás, celokožené čalounění je v odstínu šedá ametyst, dekorace z leštěného hliníku, chromované doplňky, hodiny Bell&Ross: vše podporuje pozitivní dotykové, vizuální a čichové vjemy.


Ladislav Čermák
Diskuze (5)