Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podívejte se, jak se kdysi testovaly škodovky. Tudor jezdí po schodech!

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
Auta se v minulosti, kdy ještě neměli výrobci polygony, testovala různě. Jezdila třeba po schodech... Jako například první poválečná škodovka.

Sympaticky oblá Škoda 1101/1102. slavila letos sedmdesátiny, sériová výroba začala 7. května 1946. Šlo o další vývoj Popularu., technický i tvarový, Tudor, jak se autům podle základní dvoudveřové karoserie přezdívalo, měl ještě dřevěnou kostru a zachoval si i páteřový nástavný, vpředu rozvidlený rám s centrální rourou. Samozřejmě pro uložení kardanu, šlo o vůz klasické koncepce se zadním pohonem.

Na rozdíl od předválečných předchůdců měl ale už čtyřstupňovou převodovku v bloku s motorem a nikoli „transaxle“. Pohonnou jednotkou byla klasika, čtyřválec OHV 1089 cm3/23,5 kW. Auta na tehdejší dobu vynikala tichostí a komfortem. Odpružení obou dělených náprav (Tudory už se chlubily nezávislým zavěšením) ještě obstarávala příčná listová pera a pákové tlumiče. To však nebyla těsně po druhé světové válce nijak zastaralá konstrukce.

Že vše v praxi velmi dobře fungovalo, ukazuje dobové video s anglickým komentářem z roku 1947 z archivu Pathé. Elegán z Mladé Boleslavi zvládl jízdu po pražských Nuselských schodech excelentně. Navíc byl ještě vybaven nestandardními přídavnými předními světly. Pokud si myslíte, že se do takové zatěžkávací zkoušky pustil jen opravdový blázen, mýlíte se. Před sedmi dekádami naprosto běžná záležitost, jak prokázat kvality už vyráběného vozu. Oficiálních testů se zúčastnil také Minor a jednostopé stroje. Samozřejmě v obou směrech, tedy dolů i nahoru.

Událost nemohl nevzpomenout tehdy začínající a dnes náš sesterský časopis Svět motorů. Přímo na titulní straně čísla 25 se objevila čtveřice snímků s popisem „Na Nuselských schodech byla provedena tvrdá zkouška technické dokonalosti výrobků našeho automotivního průmyslu. Motocykly Jawa a ČZ a automobily Škoda 1101 a Aero Minor se při této tvrdé zkoušce osvědčily.“

Tudory vznikly v mnoha karosářských variantách včetně vojenských a policejních verzí. Také úspěšně závodily a sériové vozy se vyvážely prakticky do celého světa. Pochopitelně v mnohem menších počtech než dnes, vždyť se jich zrodilo za šest let dohromady jen něco málo přes 71 tisíc.

Aleš Dragoun
Diskuze (25)
29. 11. 2016 14:13
Re: tahle redakce, to je hrůza
Ano, jediné, co v tuhle chvíli potřebuji, je internetová psychoanalýza od anonyma :-) O vaší opravdu velmi trapné paušalizaci nemluvě.
Avatar - Ada je zase tady
28. 11. 2016 12:07
Re: tahle redakce, to je hrůza
Kdepak, nepletu. Naopak, potvrzujete, co jsem napsal, přímo s rozběhem....

BTW: Britové metrický systém používají a ten odkaz si při své vzdělanosti jistě budete schopen otevřít i bez mé pomoci.
28. 11. 2016 07:54
Re: tahle redakce, to je hrůza
V češtině se už léta používají cm3, min-1 a km/h. "Kmph" jsem nikde v anglicky psaných textech neviděl, výhradně kph, pokud se takovými jednotkami vůbec autoři zabývají. Nevylučuji, že to někde v poválečné literatuře bude, nicméně Američané a Britové metrický systém nepoužívají, jak známo. Jinak si mě evidentně, pane Ádo, s někým pletete :-) A mimochodem, ten odkaz je nefunkční.
26. 11. 2016 17:24
Re: to je vůůůl!!!
souhlasím, vůl jsem já, psal jsem to jen v reakci na obrázek :-( :-(
Avatar - Ada je zase tady
26. 11. 2016 12:38
Re: tahle redakce, to je hrůza
Vida. Promluvila generace Z.. Ego nafouknuté jako balón. Co je zastaralého na vyjádření ccm (cubical centimeter?). Nebo RPM, či kmph? Přestože vaše generace obdivuje vše americké, není z neznalosti souvislostí schopna používat ani běžné zkratky.
Nejste náhodou absolventem vysoké školy ekonomické, kteří jsou přesvědčeni, že decibel je jednotka hluku? Zkrátka slovutní odborníci tělem i duší: [odkaz] A revanš z mé strany? Ten jste si právě přečetl. Přeji Vám krásný Advent.