Škoda Popular dojela před 80 lety úspěšně do Monte Carla

 

Mladoboleslavská automobilka se s označením Popular trefila do černého, auta byla skutečně populární. Uspěla i v dálkových jízdách a soutěžích.

Náročných dálkových automobilových klání se mladoboleslavský výrobce účastnil už za časů pánů Laurina a Klementa, v dobách rakousko-uherského mocnářství. A úspěšně. Ve 30. letech na tuto tradici tehdejší ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl) s emblémem okřídleného šípu navázala. Škoda Popular, původně pod označením 420 (čtyři válce, 20 koní) se v mnoha podobách a s několika většími či menšími modernizacemi vyráběla v letech 1934-1946. Ano, i během války, vozy se tenkrát vyvážely do zemí, které stály mimo konflikt.

V tehdejším pojetí šlo o lidový automobil, pochopitelně si jej nemohl dovolit každý... Popular katapultoval značku na první místo v domácím odbytu, díky němu se dostala před Tatru i Pragu, které představovaly hlavní konkurenci. Přitom byl kromě své spolehlivosti a robustnosti konstrukčně na výši. Měl páteřový rám, nezávisle zavěšená všechna kola odpružená příčnými půleliptickými pery a třístupňovou mechanickou převodovku, navíc umístěnou v bloku s rozvodovkou až u zadní nápravy (tedy v uspořádání, kterému se říká „transaxle“). První stupeň ještě postrádal synchronizaci.

Populary ale také úspěšně závodily. Pro Rallye Monte Carlo 1936 vznikl v dnešním pojetí soutěžní speciál. Roadster měl výkonnější motor z typu Rapid, čtyřválec s postranními ventily, tedy rozvodem SV o objemu 1386 cm3. Dával výkon 25 kW (34 k). Sporťák se rozjel až na 110 km/h, sám vážil 790 kg, ale plně naložený asi 960 kg a ještě připočítejme dalších 170 kilogramů pro posádku...

Náročného podniku se zúčastnili Zdeněk Pohl s Jaroslavem Hausmanem. Pohl byl úspěšným automobilovým závodníkem, na druhého muže vzpomínáme hlavně jako na výtečného motoristického novináře. Součástí zimního podniku se již od prvního ročníku (1911) stala na dlouhá léta hvězdicová jízda, místo startu si posádky volily samy. Nejvzdálenější představovaly ve 30. letech řecké Atény, dvojice vyrazila do miniknížectví právě odtud. Průjezd přes zimní Balkán byl před válkou ještě opravdovým dobrodružstvím, navíc v otevřeném voze s lehkou (jen 250 kg) karoserií... Proto svůj Popular také náležitě vybavili.

Ještě v Krkonoších si vyzkoušeli kožené kombinézy a terénní pneumatiky Baťa. Vůz dále dostal dvě nádrže o celkovém objemu 170 l, které vystačily na 1.500 km. Veřejné čerpací stanice nebyly zdaleka všude... V lednu se hodilo přídavné horkovzdušné topení, držáky na termosky a mapu a snímatelný rámeček s elektrickým vyhříváním řidičova průzoru čelním sklem (ten potřeboval vidět na cestu...). Spolujezdec si zase mohl odpočinout, jeho sedačka se dala sklopit a „noty“ číst tehdy ještě nemusel, jen navigoval.

Posádka startovala z Atén, jenže tam nejdřív musela dojet, pochopitelně po vlastní ose z Prahy. Z československé metropole do té řecké vyrazila 14. ledna 1936. Následovala cesta přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka, celkem 3.852 km během pouhých čtyř dnů. Pravidla povolovala střídání, takže takřka nonstop. Do Monte Carla dojeli oba muži 29. ledna. To ale ještě nebyl konec, na řadu přišly technická přejímka, kde se hodnotil stav vozu, a dále jízda zručnosti. Rychlostní zkoušky v dnešním pojetí ještě neexistovaly, pouze časové kontroly, kde komisaři hlídali dodržování rychlostního průměru. Výsledek dvojici stačil na druhé místo ve třídě do 1,5 l a slušné dvacáté v celkovém pořadí ze 72 vozů, které soutěž dokončily. Startovalo jich mimochodem 91 z původně 105 přihlášených.

Po tomto úspěchu vyrobila Škodovka malou sérii sedmi desítek Popularů Monte Carlo, výhradně s motory 1,39 l, které vrhla na trh. Žádnou homologační nepotřebovala, takže postup byl přesně opačný, než tomu bývá v moderní době. Černé kupé typu 909 ročníku 1936, které je v majetku samotné automobilky, je známé dostatečně a pochází právě z ní. Mnozí z nás jej mají také ve svých sbírkách modelů. Mřížky na přední světla, které korespondovaly s tvary masky chladiče, se montovaly i na roadstery, ale neměly je úplně všechny vozy ze série Monte Carlo.

Populary závodily nejen v Evropě, ale dokonce v Jižní Americe, kam se také úspěšně vyvážely. Exportováno jich bylo na 6 tisíc do padesátky zemí včetně Číny, Indie a Afriky. Cestovatel Břetislav Jan Procházka sice svět za 97 dní objel s kolegou Jindřichem Kubiasem ve větším Rapidu, ale s menším modelem vystoupal na Sněžku. Kromě nejrozšířenějších dvoudveřových tudorů včetně provedení se shrnovací plátěnou střechou, kupé a roadsterů existovaly i čtyřdveřové uzavřené vozy, kabriolety, dodávky a vojenské verze.

Spolupracujeme s TipCars.com
Valentův Synot Tip expanduje, získal povolení pro provoz internetového kasina Valentův Synot Tip expanduje, získal povolení pro provoz internetového kasina

Společnost Synot Tip v těchto dnech získala povolení pro…

Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů Praha vyzkouší další obří autobus. Mercedes pro linku na letiště má 21 metrů

Na čtyřměsíčním pronájmu vozu se DPP dohodl s obchodním…

O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP O stavbu metra D má zájem šest společností. Vítěz tendru bude strategickým partnerem DPP

Do tendru na výběr strategického partnera, se kterým by…

 
Zdroj: Škoda Auto, archiv, SM

Štítky Škoda Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 






 
BMW M5: Rychlý sedan v nové generaci poprvé se čtyřkolkou

BMW M5: Rychlý sedan v nové generaci oficiálně! A poprvé se čtyřkolkou

Včera

Mnichovská automobilka oficiálně odhalila novou generaci M5. Vůbec poprvé dostala pohon všech kol.




Blesk.cz

Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí jen funkci

Macronová chtěla peníze na roli první dámy. Dali jí…

Manželka francouzského prezidenta Emmanuela Macrona Bridgitte Macronová přece jen získala roli v Elysejském…

Jak se zbavit otravného hluku z okolí

Jak se zbavit otravného hluku z okolí

Dnes vám poradíme, jak se zbavit otravného hluku z okolí Potřebujete sluchátka s technologií aktivního potlačení…

 

iSport.cz

Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát. Zajímá se o něj i Neapol

Ředitel Sampdorie: Schick? Příště už může hrát.…

Fotbalista Patrik Schick má v úterý začít naplno trénovat v Sampdorii Janov a bude připraven na nedělní duel s…

Vuelta mění lídra! Už po třetí etapě se do červeného oblékl Froome

Vuelta mění lídra! Už po třetí etapě se do červeného…

Největší favorit cyklistické Vuelty Chris Froome získal už ve třetí etapě červený trikot lídra. Britský vítěz…

 

Reflex.cz

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval tabákový průmysl

Děti cigaret: Indonéskou kulturu převálcoval…

Zatímco v západních zemích je kouření na ústupu, ostrovní stát v jihovýchodní Asii řeší zcela opačný problém.…

Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo nejočekávanějšího ruského filmu roku

Car Mikuláš II. jako prostopášník: Poprask okolo…

Ministerstvo kultury Ruské federace vydalo před několika dny povolení k distribuci napjatě očekávaného filmu…