Před sedmdesáti lety, 7. května 1946, se rozběhla sériová výroba Škody 1101, známého Tudoru. Byl prvním modelem mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce.

Škoda 1101 vycházela z posledního Popularu 1101 typu 938, který se vyráběl za války pro trhy, které stály mimo konflikt a poslední vozy byly smontovány z dílů ještě po ní. Zdědila jeho základní koncepci, tovární kód i karoserii, jen s modifikovanou přídí. V květnu 1945 však automobilku ošklivě poničily nálety neoznačených bombardérů. Rozjezd sériové výroby se tak opozdil. V říjnu přišlo znárodnění velkých společností, které se týkalo i mladoboleslavské továrny, nově nazvané AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Orientace na jediný model jí umožnila výrazně zvýšit produkci a snížit náklady, i když se jednalo z dnešního pohledu o stále o malosériovou...

Na základě Popularu

Škoda 1101, jak znělo obchodní označení, měla za přední nápravou podélně uložený řadový čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 s parametry vrtání a zdvihu 68 x 75 mm. Největší výkon 23,5 kW (32 k) byl dostupný ve 4600 min-1. Samotný podvozek vážil 530 kg, tudor pak 940 kg. Vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám využíval osvědčené konstrukce Popularu, ale čtyřstupňová přímo řazená převodovka byla v jednom bloku s motorem. Centrální rourou procházel dozadu spojovací hřídel, 1101 vyznávala klasickou koncepci. Všechna kola byla nezávisle zavěšená, odpružení obou dělených náprav ještě obstarávala příčná listová pera a pákové kapalinové tlumiče. Samonosné celokovové karoserie byly hudbou budoucnosti, základ představovala dřevěná kostra.

4,05 m dlouhý, 1,5 m široký a 1,52 m vysoký Tudor dokázal upalovat až 105 km/h, přičemž průměrně na stokilometrovou vzdálenost spolykal 8,5 l benzinu, v deceleraci mu pomáhaly hydraulické bubnové brzdy. Užitkové verze se zmohly maximálně na devadesátku. V květnu 1946 se začal prodávat za 67.700 korun, nové automobily tehdy ovšem nešlo koupit jen tak, nýbrž pouze na poukaz. Přezdívka vznikla z pojmenování základní dvoudveřové karoserie, anglicky „two-door“.

1102

Časopis Svět motorů uveřejnil v čísle 17 svého prvního ročníku (1947) test vozu, kde vyzdvihl jeho „znamenitou tichost.“ Ve své době se jednalo o jeden z nejmodernějších evropských automobilů své třídy. V roce 1949 následovala modernizace 1102 s novou maskou, která dostala pět vodorovných žeber místo dřívějších osmi (měla ji ale už poslední série 1101). Řadicí páka se dle tehdejší módy přesunula na sloupek řízení.

S mnoha karoseriemi

Do roku 1952 vzniklo 66.904 všech civilních verzí a 4.237 pohotovostních P (tzv. bojových Tudorů) pro armádu a Sbor národní bezpečnosti (policii). Ty měly lehčí převod na zadní nápravě a odlišnou hranatou karoserii s plátěnou střechou. Vojenská otevřená varianta nesla zkratku VO. Speciály se dokonce vyvážely, do Portugalska, Egypta i Saúdské Arábie. O terénní vůz se znakem 4x4 však nešlo, zůstal mu zadní pohon.

Kromě základní dvoudveřové verze dále existovalo i provedení s textilní shrnovací střechou, ale pevnými rámy dveří a oken. Po modernizaci si získal popularitu hlavně čtyřdveřový sedan v obou variantách, tu s pevnou střechou používala jako služební vozy československá ministerstva a diplomaté. Elegantní roadster s dvojicí nouzových sedadel vzadu se hlavně vyvážel. Kombi STW (station wagon) bylo k mání dokonce i se zadní dřevěnou částí. Mělo vždy sklopnou zadní lavici, ložná plocha tak měřila na délku až 1490 a do šířky v rozmezí od 980 do 1380 mm. Vyráběly se dále dodávky se zaplechovanými boky, sanitky a pick-upy. 11.284 kompletních vozů postavili v Kvasinách, 3.031 ve Vrchlabí,v obou závodech jinak vznikaly karoserie.

Export

Téměř dvě třetiny celkové produkce Tudorů 1101 a později 1102 byly vyvezeny do zahraničí – v roce 1947 do 36 zemí světa, o čtyři léta později již šlo o 76 států. Například v roce 1950 se exportovalo 15.072 aut. K nejvýznamnějším odběratelům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo, ale prodávaly se i v Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrické unii (dnešní JAR) či Kanadě. Nový vůz si koupil třeba i finský spisovatel Mika Waltari, autor slavného Egypťana Sinuheta. A byl s ním velmi spokojen.

Závody

Nový model bylo třeba propagovat, takže se s ním i závodilo. Civilní, jen lehce upravené vozy se dokonce úspěšně zúčastnily závodu na 1000 mil v uruguayském Montevideu v roce 1948. Tehdy také ve čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa dojela trojice aut startujících ve třídě do 1100 cm3 vítězně do cíle, podle předchozí dohody navíc triumfálně bok po boku.

Odvozené speciály Sport a Supersport typu 966 se dočkaly několika motorů 1089 a 1221 cm3 s výkony 36,8 až 66,2 kW, druhá hodnota platila pro ty přeplňované. I ony však používaly velký počet sériových součástek. Se Sportem jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans 1950, bohužel ji nedokončili. Špičkový „doutníkový“ Supersport 1490 cm3 měl kompresor Roots, 180 koní (132,4 kW) a uháněl až 210 km/h...

Spolupracujeme s TipCars.com
„Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů „Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů

Americký prezident Donald Trump na summitu obhajoval…

ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík

Zástupci pražského ANO se dnes s premiérem a předsedou…

Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v moderní historii, tvrdí Bloomberg Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v moderní historii, tvrdí Bloomberg

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se…

U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

 
Zdroj: Škoda Auto, Svět motorů

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

 





 
Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Včera

Jaká je budoucnost aut s třícípou hvězdou ve znaku? Mercedes nás vzal do svého designového oddělení a nechal nás nahlédnout pod pokličku.




Blesk.cz

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou: Zázrakem je kyselina listová, cvičení i správná poloha

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou:…

Léto je přímo ideální pro plánování rodiny. Pokud jste se rozhodli s partnerem založit rodinu, máme pro několik…

Ženu zabila „voňavka smrti“. Novičok byl nejspíš v lahvičce od parfému

Ženu zabila „voňavka smrti“. Novičok byl nejspíš v…

Novičok, kterým se na konci června otrávili Charlie Rowley (45) a Dawn Sturgessová (†44), byl ve flakonku od…

 

iSport.cz

Francie v euforii! Mistry světa vítalo na Champs-Elysée tři sta tisíc lidí

Francie v euforii! Mistry světa vítalo na…

Paříž přivítala své mistry světa! Příjezd party trenéra Didiera Deschampse si nenechalo ujít na Champs-Elysée…

Největší letní posila Slavie? Coufal. U ostatních je zamotanější situace

Největší letní posila Slavie? Coufal. U ostatních je…

Tři. Tolik letních posil zatím získala Slavia. Na konci přípravy se zdá, že nejblíž do ligové sestavy má pravý…

 

Reflex.cz

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Ruský prezident Vladimir Putin se dnes na tiskové konferenci v Helsinkách překvapivě obsáhle zabýval americkým…

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…