Před sedmdesáti lety, 7. května 1946, se rozběhla sériová výroba Škody 1101, známého Tudoru. Byl prvním modelem mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce.

Škoda 1101 vycházela z posledního Popularu 1101 typu 938, který se vyráběl za války pro trhy, které stály mimo konflikt a poslední vozy byly smontovány z dílů ještě po ní. Zdědila jeho základní koncepci, tovární kód i karoserii, jen s modifikovanou přídí. V květnu 1945 však automobilku ošklivě poničily nálety neoznačených bombardérů. Rozjezd sériové výroby se tak opozdil. V říjnu přišlo znárodnění velkých společností, které se týkalo i mladoboleslavské továrny, nově nazvané AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Orientace na jediný model jí umožnila výrazně zvýšit produkci a snížit náklady, i když se jednalo z dnešního pohledu o stále o malosériovou...

Na základě Popularu

Škoda 1101, jak znělo obchodní označení, měla za přední nápravou podélně uložený řadový čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 s parametry vrtání a zdvihu 68 x 75 mm. Největší výkon 23,5 kW (32 k) byl dostupný ve 4600 min-1. Samotný podvozek vážil 530 kg, tudor pak 940 kg. Vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám využíval osvědčené konstrukce Popularu, ale čtyřstupňová přímo řazená převodovka byla v jednom bloku s motorem. Centrální rourou procházel dozadu spojovací hřídel, 1101 vyznávala klasickou koncepci. Všechna kola byla nezávisle zavěšená, odpružení obou dělených náprav ještě obstarávala příčná listová pera a pákové kapalinové tlumiče. Samonosné celokovové karoserie byly hudbou budoucnosti, základ představovala dřevěná kostra.

4,05 m dlouhý, 1,5 m široký a 1,52 m vysoký Tudor dokázal upalovat až 105 km/h, přičemž průměrně na stokilometrovou vzdálenost spolykal 8,5 l benzinu, v deceleraci mu pomáhaly hydraulické bubnové brzdy. Užitkové verze se zmohly maximálně na devadesátku. V květnu 1946 se začal prodávat za 67.700 korun, nové automobily tehdy ovšem nešlo koupit jen tak, nýbrž pouze na poukaz. Přezdívka vznikla z pojmenování základní dvoudveřové karoserie, anglicky „two-door“.

1102

Časopis Svět motorů uveřejnil v čísle 17 svého prvního ročníku (1947) test vozu, kde vyzdvihl jeho „znamenitou tichost.“ Ve své době se jednalo o jeden z nejmodernějších evropských automobilů své třídy. V roce 1949 následovala modernizace 1102 s novou maskou, která dostala pět vodorovných žeber místo dřívějších osmi (měla ji ale už poslední série 1101). Řadicí páka se dle tehdejší módy přesunula na sloupek řízení.

S mnoha karoseriemi

Do roku 1952 vzniklo 66.904 všech civilních verzí a 4.237 pohotovostních P (tzv. bojových Tudorů) pro armádu a Sbor národní bezpečnosti (policii). Ty měly lehčí převod na zadní nápravě a odlišnou hranatou karoserii s plátěnou střechou. Vojenská otevřená varianta nesla zkratku VO. Speciály se dokonce vyvážely, do Portugalska, Egypta i Saúdské Arábie. O terénní vůz se znakem 4x4 však nešlo, zůstal mu zadní pohon.

Kromě základní dvoudveřové verze dále existovalo i provedení s textilní shrnovací střechou, ale pevnými rámy dveří a oken. Po modernizaci si získal popularitu hlavně čtyřdveřový sedan v obou variantách, tu s pevnou střechou používala jako služební vozy československá ministerstva a diplomaté. Elegantní roadster s dvojicí nouzových sedadel vzadu se hlavně vyvážel. Kombi STW (station wagon) bylo k mání dokonce i se zadní dřevěnou částí. Mělo vždy sklopnou zadní lavici, ložná plocha tak měřila na délku až 1490 a do šířky v rozmezí od 980 do 1380 mm. Vyráběly se dále dodávky se zaplechovanými boky, sanitky a pick-upy. 11.284 kompletních vozů postavili v Kvasinách, 3.031 ve Vrchlabí,v obou závodech jinak vznikaly karoserie.

Export

Téměř dvě třetiny celkové produkce Tudorů 1101 a později 1102 byly vyvezeny do zahraničí – v roce 1947 do 36 zemí světa, o čtyři léta později již šlo o 76 států. Například v roce 1950 se exportovalo 15.072 aut. K nejvýznamnějším odběratelům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo, ale prodávaly se i v Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrické unii (dnešní JAR) či Kanadě. Nový vůz si koupil třeba i finský spisovatel Mika Waltari, autor slavného Egypťana Sinuheta. A byl s ním velmi spokojen.

Závody

Nový model bylo třeba propagovat, takže se s ním i závodilo. Civilní, jen lehce upravené vozy se dokonce úspěšně zúčastnily závodu na 1000 mil v uruguayském Montevideu v roce 1948. Tehdy také ve čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa dojela trojice aut startujících ve třídě do 1100 cm3 vítězně do cíle, podle předchozí dohody navíc triumfálně bok po boku.

Odvozené speciály Sport a Supersport typu 966 se dočkaly několika motorů 1089 a 1221 cm3 s výkony 36,8 až 66,2 kW, druhá hodnota platila pro ty přeplňované. I ony však používaly velký počet sériových součástek. Se Sportem jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans 1950, bohužel ji nedokončili. Špičkový „doutníkový“ Supersport 1490 cm3 měl kompresor Roots, 180 koní (132,4 kW) a uháněl až 210 km/h...

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů

Etický kodex podle doporučení Energetického regulačního…

Británie zvládá rizika kolem Huawei a nemá důkazy o špehování Británie zvládá rizika kolem Huawei a nemá důkazy o špehování

Británie je schopna zvládat bezpečnostní rizika spojená s…

Šéf zbankrotovaných aerolinek Germania čelí obvinění z podvodu Šéf zbankrotovaných aerolinek Germania čelí obvinění z podvodu

Jednatel aerolinek Germania Karsten Balke čelí několika…

 
Zdroj: Škoda Auto, Svět motorů

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu? Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom…

 





 
Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Včera

Modelová řada Ceed se ještě letos rozšíří o čtvrtou karosářskou verzi. Pětidveřový hatchback, kombi a shooting brake doplní crossover.




Blesk.cz

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou nebudu kvůli hrozbě HIV ještě měsíc

Pornoherečka Tarra White: Souložit před kamerou…

Je zvyklá souložit před kamerou ostošest, ale nyní má utrum. Česká pornoherečka Tarra White (31) alias Martina…

Další rána pro rodiče Kuciaka a jeho snoubenky (oba †27): Zhroutili se u rekonstrukce popravy!

Další rána pro rodiče Kuciaka a jeho snoubenky (oba…

Televize Markíza natočila emotivní film, který detailně shrnuje případ vraždy investigativního novináře Jána…

 

iSport.cz

Stoch věří v postup Slavie: Zkušenosti mi říkají, že to bude ještě zajímavé

Stoch věří v postup Slavie: Zkušenosti mi říkají, že…

PŘÍMO Z GENKU | Je to kousek vedle, ale víceméně stejné. Vzpomínky MIROSLAVA STOCHA na jeho holandské angažmá v…

Bukač o ztracené identitě Sparty, Kruppovi, i útěcích dětí do ciziny

Bukač o ztracené identitě Sparty, Kruppovi, i…

Hokejová Sparta tone v nesnázích, zvlášť doma mučí své příznivce, proti týmu už se obrací i doteď velmi trpěliví…

 

Reflex.cz

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky. Podívejte se na další role herecké hvězdy seriálu Hra o trůny

Daenerys Targaryen, královna s vizáží holčičky.…

Daenerys za bouře zrozená. Matka draků. Je jasné, že v poslední sérii seriálu hra o trůny sehraje blonďatá…

Konec hotovosti v Česku? Do ČR dorazilo Apple Pay, pořídily si ho už desítky tisíc lidí. Jak s ním platit?

Konec hotovosti v Česku? Do ČR dorazilo Apple Pay,…

Dlouhou řadu platebních systémů, které fungují na území České republiky, prodloužil Apple Pay amerického výrobce…