Před sedmdesáti lety, 7. května 1946, se rozběhla sériová výroba Škody 1101, známého Tudoru. Byl prvním modelem mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce.

Škoda 1101 vycházela z posledního Popularu 1101 typu 938, který se vyráběl za války pro trhy, které stály mimo konflikt a poslední vozy byly smontovány z dílů ještě po ní. Zdědila jeho základní koncepci, tovární kód i karoserii, jen s modifikovanou přídí. V květnu 1945 však automobilku ošklivě poničily nálety neoznačených bombardérů. Rozjezd sériové výroby se tak opozdil. V říjnu přišlo znárodnění velkých společností, které se týkalo i mladoboleslavské továrny, nově nazvané AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Orientace na jediný model jí umožnila výrazně zvýšit produkci a snížit náklady, i když se jednalo z dnešního pohledu o stále o malosériovou...

Na základě Popularu

Škoda 1101, jak znělo obchodní označení, měla za přední nápravou podélně uložený řadový čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 s parametry vrtání a zdvihu 68 x 75 mm. Největší výkon 23,5 kW (32 k) byl dostupný ve 4600 min-1. Samotný podvozek vážil 530 kg, tudor pak 940 kg. Vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám využíval osvědčené konstrukce Popularu, ale čtyřstupňová přímo řazená převodovka byla v jednom bloku s motorem. Centrální rourou procházel dozadu spojovací hřídel, 1101 vyznávala klasickou koncepci. Všechna kola byla nezávisle zavěšená, odpružení obou dělených náprav ještě obstarávala příčná listová pera a pákové kapalinové tlumiče. Samonosné celokovové karoserie byly hudbou budoucnosti, základ představovala dřevěná kostra.

4,05 m dlouhý, 1,5 m široký a 1,52 m vysoký Tudor dokázal upalovat až 105 km/h, přičemž průměrně na stokilometrovou vzdálenost spolykal 8,5 l benzinu, v deceleraci mu pomáhaly hydraulické bubnové brzdy. Užitkové verze se zmohly maximálně na devadesátku. V květnu 1946 se začal prodávat za 67.700 korun, nové automobily tehdy ovšem nešlo koupit jen tak, nýbrž pouze na poukaz. Přezdívka vznikla z pojmenování základní dvoudveřové karoserie, anglicky „two-door“.

1102

Časopis Svět motorů uveřejnil v čísle 17 svého prvního ročníku (1947) test vozu, kde vyzdvihl jeho „znamenitou tichost.“ Ve své době se jednalo o jeden z nejmodernějších evropských automobilů své třídy. V roce 1949 následovala modernizace 1102 s novou maskou, která dostala pět vodorovných žeber místo dřívějších osmi (měla ji ale už poslední série 1101). Řadicí páka se dle tehdejší módy přesunula na sloupek řízení.

S mnoha karoseriemi

Do roku 1952 vzniklo 66.904 všech civilních verzí a 4.237 pohotovostních P (tzv. bojových Tudorů) pro armádu a Sbor národní bezpečnosti (policii). Ty měly lehčí převod na zadní nápravě a odlišnou hranatou karoserii s plátěnou střechou. Vojenská otevřená varianta nesla zkratku VO. Speciály se dokonce vyvážely, do Portugalska, Egypta i Saúdské Arábie. O terénní vůz se znakem 4x4 však nešlo, zůstal mu zadní pohon.

Kromě základní dvoudveřové verze dále existovalo i provedení s textilní shrnovací střechou, ale pevnými rámy dveří a oken. Po modernizaci si získal popularitu hlavně čtyřdveřový sedan v obou variantách, tu s pevnou střechou používala jako služební vozy československá ministerstva a diplomaté. Elegantní roadster s dvojicí nouzových sedadel vzadu se hlavně vyvážel. Kombi STW (station wagon) bylo k mání dokonce i se zadní dřevěnou částí. Mělo vždy sklopnou zadní lavici, ložná plocha tak měřila na délku až 1490 a do šířky v rozmezí od 980 do 1380 mm. Vyráběly se dále dodávky se zaplechovanými boky, sanitky a pick-upy. 11.284 kompletních vozů postavili v Kvasinách, 3.031 ve Vrchlabí,v obou závodech jinak vznikaly karoserie.

Export

Téměř dvě třetiny celkové produkce Tudorů 1101 a později 1102 byly vyvezeny do zahraničí – v roce 1947 do 36 zemí světa, o čtyři léta později již šlo o 76 států. Například v roce 1950 se exportovalo 15.072 aut. K nejvýznamnějším odběratelům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo, ale prodávaly se i v Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrické unii (dnešní JAR) či Kanadě. Nový vůz si koupil třeba i finský spisovatel Mika Waltari, autor slavného Egypťana Sinuheta. A byl s ním velmi spokojen.

Závody

Nový model bylo třeba propagovat, takže se s ním i závodilo. Civilní, jen lehce upravené vozy se dokonce úspěšně zúčastnily závodu na 1000 mil v uruguayském Montevideu v roce 1948. Tehdy také ve čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa dojela trojice aut startujících ve třídě do 1100 cm3 vítězně do cíle, podle předchozí dohody navíc triumfálně bok po boku.

Odvozené speciály Sport a Supersport typu 966 se dočkaly několika motorů 1089 a 1221 cm3 s výkony 36,8 až 66,2 kW, druhá hodnota platila pro ty přeplňované. I ony však používaly velký počet sériových součástek. Se Sportem jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans 1950, bohužel ji nedokončili. Špičkový „doutníkový“ Supersport 1490 cm3 měl kompresor Roots, 180 koní (132,4 kW) a uháněl až 210 km/h...

Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 
Zdroj: Škoda Auto, Svět motorů

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 





 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

Nemrtví vás budou chtít roztrhat i v autobuse! Recenze Resident Evil Revelations 2 pro Switch

Nemrtví vás budou chtít roztrhat i v autobuse!…

Zatímco první díl Resident Evil Revelations byl původně exkluzivním titulem pro Nintendo 3DS a později byl…

 

iSport.cz

Sáblíková na SP v Salt Lake City skončila druhá, Erbanová devátá

Sáblíková na SP v Salt Lake City skončila druhá,…

Rychlobruslařka Martina Sáblíková obsadila na Světovém poháru v Salt Lake City druhé místo v závodu na 3000…

VIDEO: Mountfield smetl Plzeň 6:0! Sparta znovu padla, Chomutov zabral

VIDEO: Mountfield smetl Plzeň 6:0! Sparta znovu…

Nedělní šlágr 30. kola hokejové Tisport extraligy měl nabídnout vyrovnanou bitvu, ale stal se jednoznačnou…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…