Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 1101/1102: Tudoru je sedmdesát

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Před sedmdesáti lety, 7. května 1946, se rozběhla sériová výroba Škody 1101, známého Tudoru. Byl prvním modelem mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce.

Škoda 1101 vycházela z posledního Popularu 1101 typu 938, který se vyráběl za války pro trhy, které stály mimo konflikt a poslední vozy byly smontovány z dílů ještě po ní. Zdědila jeho základní koncepci, tovární kód i karoserii, jen s modifikovanou přídí. V květnu 1945 však automobilku ošklivě poničily nálety neoznačených bombardérů. Rozjezd sériové výroby se tak opozdil. V říjnu přišlo znárodnění velkých společností, které se týkalo i mladoboleslavské továrny, nově nazvané AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Orientace na jediný model jí umožnila výrazně zvýšit produkci a snížit náklady, i když se jednalo z dnešního pohledu o stále o malosériovou...

Na základě Popularu

Škoda 1101, jak znělo obchodní označení, měla za přední nápravou podélně uložený řadový čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 s parametry vrtání a zdvihu 68 x 75 mm. Největší výkon 23,5 kW (32 k) byl dostupný ve 4600 min-1. Samotný podvozek vážil 530 kg, tudor pak 940 kg. Vpředu rozvidlený páteřový nástavný rám využíval osvědčené konstrukce Popularu, ale čtyřstupňová přímo řazená převodovka byla v jednom bloku s motorem. Centrální rourou procházel dozadu spojovací hřídel, 1101 vyznávala klasickou koncepci. Všechna kola byla nezávisle zavěšená, odpružení obou dělených náprav ještě obstarávala příčná listová pera a pákové kapalinové tlumiče. Samonosné celokovové karoserie byly hudbou budoucnosti, základ představovala dřevěná kostra.

4,05 m dlouhý, 1,5 m široký a 1,52 m vysoký Tudor dokázal upalovat až 105 km/h, přičemž průměrně na stokilometrovou vzdálenost spolykal 8,5 l benzinu, v deceleraci mu pomáhaly hydraulické bubnové brzdy. Užitkové verze se zmohly maximálně na devadesátku. V květnu 1946 se začal prodávat za 67.700 korun, nové automobily tehdy ovšem nešlo koupit jen tak, nýbrž pouze na poukaz. Přezdívka vznikla z pojmenování základní dvoudveřové karoserie, anglicky „two-door“.

1102

Časopis Svět motorů uveřejnil v čísle 17 svého prvního ročníku (1947) test vozu, kde vyzdvihl jeho „znamenitou tichost.“ Ve své době se jednalo o jeden z nejmodernějších evropských automobilů své třídy. V roce 1949 následovala modernizace 1102 s novou maskou, která dostala pět vodorovných žeber místo dřívějších osmi (měla ji ale už poslední série 1101). Řadicí páka se dle tehdejší módy přesunula na sloupek řízení.

S mnoha karoseriemi

Do roku 1952 vzniklo 66.904 všech civilních verzí a 4.237 pohotovostních P (tzv. bojových Tudorů) pro armádu a Sbor národní bezpečnosti (policii). Ty měly lehčí převod na zadní nápravě a odlišnou hranatou karoserii s plátěnou střechou. Vojenská otevřená varianta nesla zkratku VO. Speciály se dokonce vyvážely, do Portugalska, Egypta i Saúdské Arábie. O terénní vůz se znakem 4x4 však nešlo, zůstal mu zadní pohon.

Kromě základní dvoudveřové verze dále existovalo i provedení s textilní shrnovací střechou, ale pevnými rámy dveří a oken. Po modernizaci si získal popularitu hlavně čtyřdveřový sedan v obou variantách, tu s pevnou střechou používala jako služební vozy československá ministerstva a diplomaté. Elegantní roadster s dvojicí nouzových sedadel vzadu se hlavně vyvážel. Kombi STW (station wagon) bylo k mání dokonce i se zadní dřevěnou částí. Mělo vždy sklopnou zadní lavici, ložná plocha tak měřila na délku až 1490 a do šířky v rozmezí od 980 do 1380 mm. Vyráběly se dále dodávky se zaplechovanými boky, sanitky a pick-upy. 11.284 kompletních vozů postavili v Kvasinách, 3.031 ve Vrchlabí,v obou závodech jinak vznikaly karoserie.

Export

Téměř dvě třetiny celkové produkce Tudorů 1101 a později 1102 byly vyvezeny do zahraničí – v roce 1947 do 36 zemí světa, o čtyři léta později již šlo o 76 států. Například v roce 1950 se exportovalo 15.072 aut. K nejvýznamnějším odběratelům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo, ale prodávaly se i v Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrické unii (dnešní JAR) či Kanadě. Nový vůz si koupil třeba i finský spisovatel Mika Waltari, autor slavného Egypťana Sinuheta. A byl s ním velmi spokojen.

Závody

Nový model bylo třeba propagovat, takže se s ním i závodilo. Civilní, jen lehce upravené vozy se dokonce úspěšně zúčastnily závodu na 1000 mil v uruguayském Montevideu v roce 1948. Tehdy také ve čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa dojela trojice aut startujících ve třídě do 1100 cm3 vítězně do cíle, podle předchozí dohody navíc triumfálně bok po boku.

Odvozené speciály Sport a Supersport typu 966 se dočkaly několika motorů 1089 a 1221 cm3 s výkony 36,8 až 66,2 kW, druhá hodnota platila pro ty přeplňované. I ony však používaly velký počet sériových součástek. Se Sportem jeli Václav Bobek a Jaroslav Netušil čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans 1950, bohužel ji nedokončili. Špičkový „doutníkový“ Supersport 1490 cm3 měl kompresor Roots, 180 koní (132,4 kW) a uháněl až 210 km/h...

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
9. 5. 2016 16:54
Re: lidé, kteří...
Možná stojí za to připomenout, že Tudor - jako už předválečné typy Populár a Rapid - měl páteřovou rouru a výkyvné polosy vzadu (viz "podseknutá" kola nazatíženého vozu hned na první fotce). Byla to už předválečná inspirace pocházející z Tatry 11 z r.1924. Škoda ovšem narozdíl od Tatry používala na každé hnací hřídeli polonáprav poblíž rozvodovky kardanův kloub. Tatra měla (a dodneška má i u nákladních vozů) kývavé talíře v rozvodovce, které jsou spojeny napevno s hnacími hřídeli poloos.

Poznámka:
Ve srovnání se soudobými odpovídajícíni Tatrami (T57) byl Tudor málo prostorný - zejména úzký.

Také tu je ve spojitosti s Tudorem vázaná smutná historie ukončení výroby osobních vozů v Tatře - zejména pak pokrokového Tatraplána, který se vyvážel do řady zemí západní Evropy a jehož výroba byla v duchu přikázaného rozdělení výroby v tehdejším Československu přesunuta do Škody v Ml. Boleslavi. Tam celkem logicky významě upadla kvalita (k vozu tam neměli vztah atd.), takže po reklamacích na ní výroba skončila.
Poznámka:
Pozdější VW 112 byl konstrukčně Tatraplánu nápadně přinejmenším blízký.
9. 5. 2016 16:17
Re: lidé, kteří...
Tak tak!

Jen malá poznámka - s prominutím: Poklice kol nejsou už originální z Tudoru. Tudor měl jednodušší, hladčí, menšího průměru (odpovídajícímu více prohlubni středu kola). Přes střed byl nápis "ŠKODA", který byl uvnitř dvou linek (vůči sobě podélně posunutých). Na obrázku, kde jsou tři druhy Tudoru je ty krajní mají.
Dělal se i 4-dvéřový typ. A dělala se i malá dodávka a sanitka (jen dvou - či s dveřmi v zádi vlastně tří dvéřové; ty byly otvírané vodorovně = svislé panty).
Avatar - wladyk
8. 5. 2016 01:21
Re: lidé, kteří...
Souhlasím. Takový Tudor s černou plátěnou střechou ve žluté barvě je prostě nádhera. :yes:
7. 5. 2016 15:48
lidé, kteří...
lidé, kteří dokážou takto zrenovovat staré automobily mají mojí úctu a upřímný obdiv. A naši dědové za tu spoustu detailů a technických řešení, co si v době omezených technologických možností dovolili...
7. 5. 2016 13:49
ŠÁDE TUDOR BYLA JEN DALŠÍ SPALOVACÍ SRAČKA :)
jj
TAK VETERÁNY KLIK REKLAMA, JOOO TU TAKY MŮŽEM [odkaz] [odkaz] >:D >:D >:D >:D >:D