Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 Turbo

Pavel Tilšer
Po téměř dvouleté přestávce po představení posledního modelu Porsche 911 Turbo byl oficiálně představen nový model, který má navázat na úspěchy předešlého modelu. Jak už bývá u automobilky Porsche zvykem, veškerá "síla" automobilu je ukryta v zadní...

Aby nová kombinace 6 válců, 24 ventilů a dvou výfukových turbodmychadel s 2 mezichladiči měla úspěch, byl vzhled nového vozu přepracován, který zdůrazňuje výkonnost tohoto vozu.

Nebyl přepracován pouze vzhled vozu, ale změnu zaznamenala také podvozková skupina vozidla. Zadní náprava byla rozšířena o celých 65 mm, což zaručuje dostatek prostoru pro montáž standardních 18" palcových kol z lehké slitiny, které jsou obuty do pneumatik o rozměru 295/30 R18. Místo se také našlo pro velké otvory sání turbodmychadla, které se nacházejí na bocích vozidla. Další poznávacím znamením je vysunovací zadní spoiler a výdechy plynů z turbodmychadla na zádi vozu.

Co je ale nejzajímavější na celém novém voze je jeho motor, který bije v zadní čísti. Šestiválcový motor boxer o objemu 3600 ccm, který zajišťuje opravdu výjimečné zážitky za volantem tohoto vozu. Motor povzbuzovaný dvěmi výfukovými turbodmychadly dává maximální výkon 309 kW (420 koní) při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 560 Nm je k dispozici již při 2700 ot/min a neklesá až do hodnoty 4600 ot./min. Šestiválcový motor má čtyřventilovou techniku. Ventily doznaly oproti verzi 911 Carrera změnu v podobě dvou pružin ventilů, které musí díky přeplňování a jinému časovaní ventilů odolávat většímu namáhání.

Výkony nového vozu jsou opravdu výjimečné a musí uspokojit každého řidiče se sportovním srdcem. Výkony modelu 911 Turbo dokonce ještě překonávají výkony druhého vyšlechtěného modelu 911 GT3. Model Turbo s 6-stupňovou manuálně řazenou převodovkou zvládne zrychlení z 0-100 km/h za pouhých 4,2 sekundy a za dalších 5 sekund už dosahuje rychlosti 160 km/h. Tato sílá umožňuje maximální rychlost dosahující magické hodnoty 305 km/h. Díky masivnímu točivému momentu dostupnému v celém spektru otáček má automobil obdivuhodnou elasticitu. Na pátý rychlostní stupeň zrychluje model Turbo z 80-120 km/h za 5 sekund, což dává řidiči bezmeznou jistotu při předjížděcích manévrech.

Stejně jako jeho předchůdce, nový model 911 Turbo bude standardně vybaven pohonem všech čtyř kol. V závislosti na podmínkách přenášejí přední kola obutá do pneumatik o rozměru 225/40 R18 až 40% výkonu motoru. Pohon všech kol je dodáván z důvodu jízdní stability než z trakčních důvodů. Technicky odpovídá pohon všech kol modelu Carrera 4, pouze některé části byly zesíleny z důvodu přenosu větších sil. Pohon přední nápravy je zajišťován pomocí viskózní spojky.

Aktivní bezpečnost jízdy je zajišťována systémem PSM (Porsche Stability Management), vybavený několika senzory v různých částech vozu, které monitorují chování vozu a "vidí" zda automobil následuje pokyny řidiče. Pokud se automobil dostane do extrémní situace, systém PSM zasáhne do brzdového systému a přibrzdí jedno nebo více kol a opět zajistí stabilitu vozu. Pokud je to nutné, systém PSM zasáhne také do výkonu motoru a sníží výkon opět až do zajištění stability. Tato kombinace s pohonem všech čtyř kol, sportovním pérováním a podvozkem sníženým oproti standardní verzi o 10mm zajišťuje jízdní stabilitu dosud nevídanou.

Model 911 Turbo má již vyzkoušené brzdy z verze 911 Carrera s pevnými třemeny. Přední brzdy jsou vybaveny většími zesílenými čtyřpístkovými třmeny. Brzdový kotouč na přední nápravě je vrtaný s vnitřní ventilací a má průměr 330mm. Na zadní nápravě jsou kotouče stejného průměru, pouze tloušťka kotouče se zmenšila z 34mm na 28mm. Zvětšení velikosti kotoučů přineslo zlepšení brzdných schopností o celých 5% oproti minulé verzi.

Nový model je také poprvé vybaven převodovkou Tiptronic S. Tato automatická převodovka s možností sekvenčního řazení má 5 stupňů a je vybavena systémem ETM (Electronic Transmission Management) , což znamená, že oproti minulé verzi není převodovka vybavena fixními poměry 5 stupňové převodovky, ale poměry jsou upravovány podle řidičova jezdeckého stylu a jízdních podmínek.

Stejně jako modely Carrera, má i verze 911 Turbo velmi bohatou standardní výbavu. Pouze ve verzi Turbo ale najdeme určité metalické barvy, několik verzí koženého čalounění vnitřku vozidla, elektricky stavitelné sedadla s pamětí na straně řidiče, výkonný audiosystém a tříramenný sportovní volant s emblémem Porsche uprostřed. Mezi standardní vybavení patří automatická klimatizace, palubní počítač, ale také elektrické otvírání zadního motorového prostoru a přední kapoty kufru.

Nové přední světlomety dávají spolu s širší přední kapotou, třemi otvory sání v dolním spoileru naprosto novou tvář modelu 911 Turbo. Nové světlomety jsou vybaveny xenonovými výbojkami D2S, kdy světlo prochází skrz čočky o průměru 70mm, což umožňuje lepší směrování potkávacích a dálkových světel. Světla si automaticky hlídají svou výšku od vozovky.

Nový model Porsche 911 Turbo je opravdu výjimečným vozem, který se řadí mezi ryzí sportovní vozy, které jsou ozdobou silnic.

Motor
Typboxer, 3,6 l
Druhzážehový, přeplňovaný dvěma výfukovými dmychadly
Zdvihový objem (cm3)3600
Válce/ventily6/4
Max. výkon (kW/ot)309/6000
Max. točivý moment (Nm/ot)560/2700-4600
Litrový výkon (kW)85,8
Nejvyšší otáčky motoru (ot/min)6750

Jízdní výkonyManualTiptronic S
Nej. rychlost (km/h)305298
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,24,9
Zrychlení 0-160 km/h (s)9,210,6
1 km s pevným startem (s)22,423,9

Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4435
Šířka (mm)1830
Výška (mm)1295
Rozvor (mm)2350
Rozchod vpředu (mm)1465
Rozchod vzadu (mm)1522
Objem zav. prostoru (l)100
Pohotovostní hmotnost (kg)1540-1585
Rozměr pneu (přední)225/40 R18
Rozměr pneu (zadní)295/30 R18

Pavel Tilšer