Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti IV: Jaká brzdná dráha je normální?
Nahlédnutí do archivu ukazuje, že běžný výsledek standardních automobilů se pohybuje mezi 36 a 42 metry a brzdný čas činí málo přes dvě sekundy*. To jsou celkem optimistická čísla. I kdybychom připustili nereálný scénář, že dvě vteřiny (což ve stokilometrové rychlosti znamená zhruba 56 m) před vámi vznikne stojící překážka, zbývá ještě slušných až 20 m, čili dlouhých 0,7 s na reakci řidiče. Naše výsledky by však mnozí mohli označit za obtížně přenosné do reálného provozu ze tří důvodů:
1. Svět motorů testuje na suchém rovném betonovém povrchu letiště. Na běžných vozovkách je tření nižší a brzdná dráha delší.
2. Testovány jsou výhradně nové vozy. Ojetá auta nemusí mít brzdy v takové kondici.
3. Běžný řidič nebrzdí tak zdatně jako rutinovaný testovací jezdec.
Změřili jsme proto auto, které na českých vesnicích nyní tvoří nejběžnější průměr: Škodu Fabia z roku 2004 na úzkých (165 mm) zimních kolech, která za 42 000 najetých kilometrů ještě nepotřebovala výměnu žádného komponentu brzd. Vše má stále původní, tedy osmileté. Počkali jsme si i na správné počasí: brzké nedělní podzimní ráno, kdy vozovku pokrýval sliz z padající mlhy ředící bláto z kol traktorů. A testovací jezdec dostal pokyn brzdit levou nohou, čímž se jeho schopnosti zdegradovaly na nezkušeného absolventa autoškoly. Navíc jsme brzdili v klesání, kde se k setrvačné síle přidává ještě složka gravitační síly. Hodnoty 49,7 m a 3,7 s za výsledky z letiště citelně zaostaly. Pokud i toto reálné brzdění postavíme do nereálné situace náhlého výskytu pevné překážky dvě vteřiny před vozem, zbývá na reakci řidiče 0,2 s. I kdyby došlo k nárazu, byl by již ve velmi malé rychlosti.
*) Průměrnou rychlost vozidla při brzdění nelze vypočítat a závisí na nástupu účinku brzd, jejich chování pod zátěží, ale třeba i naladění tlumičů. Proto neexistuje pevný vztah mezi brzdnou dráhou a brzdným časem. Auto, jehož brzdy rychle nastoupí, ale před zastavením (třeba v desetikilometrové rychlosti) zvadnou, už moc metrů neujede, brzdný čas však prodlouží citelně. Naopak jestliže auto zaspí v nástupu, přijde i za krátké prodloužení brzdného času o mnoho cenných metrů.
Měření Světa motorů: Brzdění ze 100 na 0 km/h | ||
Vozidlo | Pneumatiky | Dráha (m) |
Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi | L-205/60 R16 | 35,9 |
Ford Mondeo kombi 1.6 TDCi | L-215/55 R16 | 36,3 |
Škoda Citigo 1.0 MPI | L-185/55 R15 | 36,9 |
Mercedes-Benz E 220 CDI | L-245/45 R17 | 37,1 |
Škoda Rapid 1.2 TSI | L-195/55 R15 | 37,4 |
Citroën C4 Aircross 1.6i | L-225/55 R18 | 37,6 |
Renault Grand Scénic 1.6 dCi | L-205/55 R17 | 37,8 |
Kia Sorento 2.2 CRDi | L-235/60 R18 | 37,9 |
Citroën C5 Tourer 1.6 HDi | L-225/60 R16 | 38,2 |
Kia cee´d 1.6 CRDi | L-225/45 R17 | 38,2 |
Škoda Citigo 5dv. 1.0 MPI | L-185/55 R15 | 38,5 |
Škoda Yeti 1.2 TSI | L-215/60 R16 | 38,6 |
Renault Clio 0.9 Tce | L-195/55 R16 | 39,1 |
Škoda Octavia 1.2 TSI | L-205/55 R16 | 39,1 |
Ford Focus 1.0 EcoBoost | L-215/50 R17 | 39,1 |
VW Golf VI 1.2 TSI | L-205/55 R16 | 39,6 |
Renault Mégane 1.2 TCe | L-205/50 R17 | 39,8 |
Škoda Superb 2.0 TDI | L-225/45 R17 | 40,0 |
Peugeot 208 1.2 | Z-195/55 R16 | 40,2 |
Fiat Panda 1.2 | L-175/65 R14 | 40,7 |
Škoda Octavia Combi 1.4 TSI | L-195/65 R15 | 40,9 |
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI | L-205/55 R16 | 41,1 |
Ford Focus 1.6 TDCi | L-215/55 R16 | 41,3 |
Dacia Lodgy 1.5 dCi | L-195/55 R16 | 41,3 |
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D | L-245/45 R19 | 43,1 |
Hyundai i30 1.6 CRDi | Z-205/55 R16 | 45,5 |
VW Golf VII 1.6 TDI | Z-205/55 R16 | 46,1 |
L - letní, Z - zimní |