Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pravdy a mýty o bezpečné vzdálenosti IV: Jaká brzdná dráha je normální?

Svět motorů
Diskuze (6)
Měření brzdné dráhy a času potřebného k zastavení ze stokilometrové rychlosti je standardní součástí velkých testů Světa motorů.

Nahlédnutí do archivu ukazuje, že běžný výsledek standardních automobilů se pohybuje mezi 36 a 42 metry a brzdný čas činí málo přes dvě sekundy*. To jsou celkem optimistická čísla. I kdybychom připustili nereálný scénář, že dvě vteřiny (což ve stokilometrové rychlosti znamená zhruba 56 m) před vámi vznikne stojící překážka, zbývá ještě slušných až 20 m, čili dlouhých 0,7 s na reakci řidiče. Naše výsledky by však mnozí mohli označit za obtížně přenosné do reálného provozu ze tří důvodů:

1. Svět motorů testuje na suchém rovném betonovém povrchu letiště. Na běžných vozovkách je tření nižší a brzdná dráha delší.

2. Testovány jsou výhradně nové vozy. Ojetá auta nemusí mít brzdy v takové kondici.

3. Běžný řidič nebrzdí tak zdatně jako rutinovaný testovací jezdec.

Změřili jsme proto auto, které na českých vesnicích nyní tvoří nejběžnější průměr: Škodu Fabia z roku 2004 na úzkých (165 mm) zimních kolech, která za 42 000 najetých kilometrů ještě nepotřebovala výměnu žádného komponentu brzd. Vše má stále původní, tedy osmileté. Počkali jsme si i na správné počasí: brzké nedělní podzimní ráno, kdy vozovku pokrýval sliz z padající mlhy ředící bláto z kol traktorů. A testovací jezdec dostal pokyn brzdit levou nohou, čímž se jeho schopnosti zdegradovaly na nezkušeného absolventa autoškoly. Navíc jsme brzdili v klesání, kde se k setrvačné síle přidává ještě složka gravitační síly. Hodnoty 49,7 m a 3,7 s za výsledky z letiště citelně zaostaly. Pokud i toto reálné brzdění postavíme do nereálné situace náhlého výskytu pevné překážky dvě vteřiny před vozem, zbývá na reakci řidiče 0,2 s. I kdyby došlo k nárazu, byl by již ve velmi malé rychlosti.

*) Průměrnou rychlost vozidla při brzdění nelze vypočítat a závisí na nástupu účinku brzd, jejich chování pod zátěží, ale třeba i naladění tlumičů. Proto neexistuje pevný vztah mezi brzdnou dráhou a brzdným časem. Auto, jehož brzdy rychle nastoupí, ale před zastavením (třeba v desetikilometrové rychlosti) zvadnou, už moc metrů neujede, brzdný čas však prodlouží citelně. Naopak jestliže auto zaspí v nástupu, přijde i za krátké prodloužení brzdného času o mnoho cenných metrů.

Měření Světa motorů: Brzdění ze 100 na 0 km/h
Vozidlo Pneumatiky Dráha (m)
Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi L-205/60 R16 35,9
Ford Mondeo kombi 1.6 TDCi L-215/55 R16 36,3
Škoda Citigo 1.0 MPI L-185/55 R15 36,9
Mercedes-Benz E 220 CDI L-245/45 R17 37,1
Škoda Rapid 1.2 TSI L-195/55 R15 37,4
Citroën C4 Aircross 1.6i L-225/55 R18 37,6
Renault Grand Scénic 1.6 dCi L-205/55 R17 37,8
Kia Sorento 2.2 CRDi L-235/60 R18 37,9
Citroën C5 Tourer 1.6 HDi L-225/60 R16 38,2
Kia cee´d 1.6 CRDi L-225/45 R17 38,2
Škoda Citigo 5dv. 1.0 MPI L-185/55 R15 38,5
Škoda Yeti 1.2 TSI L-215/60 R16 38,6
Renault Clio 0.9 Tce L-195/55 R16 39,1
Škoda Octavia 1.2 TSI L-205/55 R16 39,1
Ford Focus 1.0 EcoBoost L-215/50 R17 39,1
VW Golf VI 1.2 TSI L-205/55 R16 39,6
Renault Mégane 1.2 TCe L-205/50 R17 39,8
Škoda Superb 2.0 TDI L-225/45 R17 40,0
Peugeot 208 1.2 Z-195/55 R16 40,2
Fiat Panda 1.2 L-175/65 R14 40,7
Škoda Octavia Combi 1.4 TSI L-195/65 R15 40,9
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI L-205/55 R16 41,1
Ford Focus 1.6 TDCi L-215/55 R16 41,3
Dacia Lodgy 1.5 dCi L-195/55 R16 41,3
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D L-245/45 R19 43,1
Hyundai i30 1.6 CRDi Z-205/55 R16 45,5
VW Golf VII 1.6 TDI Z-205/55 R16 46,1
L - letní, Z - zimní

Svět motorů
Diskuze (6)
21. 12. 2012 17:51
Re: To je o ničem
tohle se mi stalo taky. pražák ajťák uhrovitý na oranžovou dupl na plyn, aby o čtvrt sekundy později, už v půlce křižovatky, dupl na brzdy.
Avatar - Slavek-TDM
21. 12. 2012 10:10
Dokola
Pokud se ta auta nebudou zkouset najednou a neuvede se vyrobce a typ + stari pneumatiky, vysledky nebudou porovnatelne - coz ostatne nebudou nikdy, protoze do hry vstupuje i ridic a dalsi faktory. Ty lze jen nejak prumerovat, ale nekolikaprocentni odchylka v mereni nehraje roli.
Jinak denne (ano kazdy den) potkam na silnici le-pyce, ktery si mysli, ze 3m v obci pri 53km/h jsou v tomto pocasi dostatecny odstup a ze jeho reakce jsou rychlejsi nez moje...
21. 12. 2012 09:50
Re: Jak se Pepa vědcem stal
Mimochodom, nikde nevidim zmienku o *type* pneumatiky (nemysim zimna/letna ani profilove cislo, ale vyrobca/model). Je velky rozdiel, ci su na aute (napriklad) zimne Micheliny AlpinA4, alebo daky Sailun, Syron, ci podobny bazmek. Staci pozriet testy OAMTC/ADAC: testuju nove pneumatiky, rovnakeho rozmeru a na rovnakom aute, a stejne niektore exceluju, a ine doslova prepadnu.

Druha vec, aj samotny vyrobca pneumatik moze podvadzat a napriklad v priebehu sezony u toho isteho modelu zmenit vyrobny proces s cielom znizit naklady (stalo sa nedavno vo vyssie spominanych testoch, ze pneumatiky toho isteho typu/rozmeru vyrobene v roznych tyzdnoch mali odlisne vlastnosti).
Avatar - KANKUNEN
21. 12. 2012 06:54
Re: Jak se Pepa vědcem stal
Jak to že nic. Už víme, že z kopce a za vlhka to brzdí déle než na suchu a na rovině. Kdybyste vzali aspoň na porovnání zimní a letní gumy, aby se vyvrátila 7° reklamní masáž.
Avatar - rohYpnol
20. 12. 2012 23:32
Jak se Pepa vědcem stal
Toto porovnání je naprosto nevypovídající, tedy pokud budeme porovnávat jednotlivé vozy. Přínosem pokusu mohlo být jedině to, aby si udělal čtenář určitý názor o délce brzdné dráhy. Tím ale přínos končí, definitivně.

Pak začínají pochyby.
1) testovat na nevodorovné ploše? Proč? Co tímhle chtěl autor zjistit? Cesty jsou rovně, do kopce nebo z kopce. Je jasné, že z kopce to bude horší, do kopce naopak lepší. Tedy objevujeme ameriku? 1492... a nebo vikingové... 8-s
2) když porovnám 3d Citigo a 5d Citigo, tak rozdíl je dost značný. Pochybuji, že brzdný systém se jakkoliv liší. Hmornost taky v podstatě totožná, pneu rozměr stejný.
3) Zimní a letní pneu... Píše se o marastu na silnici, padání srážek, mlze... a zimní pneu to pak HRUBĚ projedou oproti letním... Tady opět něco nesedí.
4) Rozdíly na vozech byly velmi pravděpodobně způsobeny z větší částí rozdílnými pneu, koneckonců rozdíl Golf VII a Golf VI jasně ukazuje na vliv pneu.

CO jsme se tedy dozvěděli? NIC 8-s :no: