Prodej automobilů v Evropě by se letos mohl propadnout o pětinu
Automobilová asociace ACEA přitom již ve ve středu oznámila, že prodej nových automobilů v Evropě se v loňském roce snížil o 7,8 procenta na 14,7 milionu vozů, což byl nejprudší propad za 15 let. "Celý automobilový produkční řetězec je již zasažen krizí a dopad bude bolestivý zejména pro dodavatele, především pak ty malé," uvádí závěry schůzky.
Evropská komise se se zástupci jednotlivých států shodla, že automobilkám bude nezbytné pomoci z veřejných zdrojů. V současnosti se uvažuje například o rozšíření možnosti získání úvěrů od Evropské investiční banky, celá řada zemí navíc chystá finanční pobídky za sešrotování starého vozu a koupi nového. Hlavní zodpovědnost za vypořádání se s krizí nicméně podle EU nese především automobilový průmysl.
"Všechny snahy by měly být soustředěny na produkci špičkových vozidel z hlediska inovací, bezpečnosti a ohleduplnosti k životnímu prostředí," shodla se Evropská komise spolu s členskými státy.
České Sdružení automobilového průmyslu podle ředitele Antonína Šípka s návrhem obecně souhlasí a po konkretizaci námětů a jejich posouzení jej podpoří.
"Termíny by však bylo vhodné zkrátit, tedy urychlit realizaci," dodal. Zatím ovšem není možné odhadnout, kdy se na stole objeví konkrétní návrh. Závěry schůzky pouze uvádějí, že české předsednictví EU oznámilo, že v debatě bude pokračovat.