Prodeje elektromobilů v Holandsku raketově rostou, můžou za to dotace
Minulý rok se v Nizozemí prodalo 1658 elektřinou poháněných osobních a užitkových aut. To určitě vzhledem k velikosti země není špatné číslo. Jenže, letos jich jen od ledna do září našlo své majitele 5650. Do statistik jsou započítávány i „range extendery“ a hybridy, na které připadá více než polovina tohoto objemu (50,1 %, 2880 kusů). Poptávka po klasických elektromobilech dosáhla 1749 jednotek.
Nejoblíbenějším je letos zatím evropské Auto roku 2012, Opel Ampera, který zvolilo celkem 1935 zákazníků. V celkovém pořadí následuje Toyota Prius Plug-In Hybrid, ta našla rovných šest stovek zájemců. Předchozí vítěz ankety COTY, japonský Nissan Leaf, je průběžně na bronzu (448). Těsně pod stupni vítězů se nachází maličký Smart ForTwo ED s 322 kusy a Top 5 doplňuje užitkový Renault Kangoo Z.E. (231 aut).
Jaké jsou příčiny? V Nizozemí se radikálně rozrůstá infrastruktura. Na konci loňského roku bylo k dispozici celkem 1841 dobíjecích stanic, z nichž patnáctka nabídla rychlonabíjení. V současnosti jich je ovšem již 4518, respektive 44. Jedná se jak o veřejné, tak i soukromé stojany.
Hlavní příčiny nárůstu ale hledejme v tamním daňovém systému, respektive úlevách. Stát sice neposkytuje žádné přímé slevy na nákup, ale neplatí se registrační poplatek ani silniční daně. To znamená úsporu přes 5,3 tisíce eur pro soukromého vlastníka během čtyř let a 19 tisíc eur pro firmu v pětiletém období. Podporovány jsou také „ekologické“ automobily s normovanými emisemi CO2 do 95 g/km u turbodieselů (3,6 l/100 km), respektive 110 g/km u benzinových motorů (4,7 l/100 km). Majitelé elektromobilů mají v Amsterdamu navíc vyhrazená parkovací místa. Vlastníci konvenčních vozů poháněných agregáty s vnitřním spalováním přitom na rezidentní parkovací místo čekají v některých částech města až deset let.
V roce 2015 by se v Nizozemí mohlo dle odhadů prodat mezi 15 a 20 tisíci elektřinou poháněných automobilů. Dlouhodobé výhledy jsou velmi optimistické: 200 tisíc nových vozů během osmi let a celý milion v roce 2025. Už v současnosti je na tom tato země v „elektrifikaci“ svých silnic z celé Evropské unie zdaleka nejlépe.