Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektromobilů v Holandsku raketově rostou, můžou za to dotace

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
Elektromobily stále mnozí považují za drahé a nepříliš praktické. V zemi tulipánů a větrných mlýnů jich ovšem jezdí stále více.

Minulý rok se v Nizozemí prodalo 1658 elektřinou poháněných osobních a užitkových aut. To určitě vzhledem k velikosti země není špatné číslo. Jenže, letos jich jen od ledna do září našlo své majitele 5650. Do statistik jsou započítávány i „range extendery“ a hybridy, na které připadá více než polovina tohoto objemu (50,1 %, 2880 kusů). Poptávka po klasických elektromobilech dosáhla 1749 jednotek.

Nejoblíbenějším je letos zatím evropské Auto roku 2012, Opel Ampera, který zvolilo celkem 1935 zákazníků. V celkovém pořadí následuje Toyota Prius Plug-In Hybrid, ta našla rovných šest stovek zájemců. Předchozí vítěz ankety COTY, japonský Nissan Leaf, je průběžně na bronzu (448). Těsně pod stupni vítězů se nachází maličký Smart ForTwo ED s 322 kusy a Top 5 doplňuje užitkový Renault Kangoo Z.E. (231 aut).

Jaké jsou příčiny? V Nizozemí se radikálně rozrůstá infrastruktura. Na konci loňského roku bylo k dispozici celkem 1841 dobíjecích stanic, z nichž patnáctka nabídla rychlonabíjení. V současnosti jich je ovšem již 4518, respektive 44. Jedná se jak o veřejné, tak i soukromé stojany.

Hlavní příčiny nárůstu ale hledejme v tamním daňovém systému, respektive úlevách. Stát sice neposkytuje žádné přímé slevy na nákup, ale neplatí se registrační poplatek ani silniční daně. To znamená úsporu přes 5,3 tisíce eur pro soukromého vlastníka během čtyř let a 19 tisíc eur pro firmu v pětiletém období. Podporovány jsou také „ekologické“ automobily s normovanými emisemi CO2 do 95 g/km u turbodieselů (3,6 l/100 km), respektive 110 g/km u benzinových motorů (4,7 l/100 km). Majitelé elektromobilů mají v Amsterdamu navíc vyhrazená parkovací místa. Vlastníci konvenčních vozů poháněných agregáty s vnitřním spalováním přitom na rezidentní parkovací místo čekají v některých částech města až deset let.

V roce 2015 by se v Nizozemí mohlo dle odhadů prodat mezi 15 a 20 tisíci elektřinou poháněných automobilů. Dlouhodobé výhledy jsou velmi optimistické: 200 tisíc nových vozů během osmi let a celý milion v roce 2025. Už v současnosti je na tom tato země v „elektrifikaci“ svých silnic z celé Evropské unie zdaleka nejlépe.

Aleš Dragoun
Diskuze (39)
29. 10. 2012 19:56
Re: Autíčka na baterky
Ano chytráku jenže právě pro ten reálný dojezd jsou elektromobily k ničemu, nevyužitelné. A řečí o autech do města si nech pro zelené. Představ si že by měli lidé jedno až dvě auta do města na baterky a třetí na delší cesty ;-\ . Pokud nebudou mít elektromobily dojezd minimálně 500 km, čas do plného dobití max 5 minut což je nesmysl, nebo výměnné stanice baterii což je taky utopie. Jsou nepoužitelné a zbytečné :no:
29. 10. 2012 19:51
Re: Daně jen pro chudé
Víš prd o čem mluvíš
29. 10. 2012 10:26
Re: Autíčka na baterky
Typický prípad pohľadu ignoranta s klapkami na očiach.
Kde si prosím ťa prišiel na myšlienku trasy z Prahy do Paríža? Kto kedy pasoval súčasné elektromobily na autá na dlhé trasy? Fakt chceš byť silou-mocou za *?

Ber v úvahu reálny dojazd a reálne možnosti - a presne v tom je úloha elektrického pohonu. Vykryť KRÁTKE trasy, t.j. jazdenie po meste. Prínos? Nulové emisie v mieste prevádzky a výrazné zníženie úrovne hluku. Pochopil si? O tom je dnešný elektromobil. Že je dnes ešte príliš drahý vďačí aj ľuďom ako si ty, ktorí ho bez rozmýšľania a vôbec akéhokoľvek uvažovania proste odmietajú. Kde nie je odbyt, nevyplatí sa investovať do hromadnej výroby a tým pádom budú elektrické autá ešte dlho kusovou či malosériovou výrobou, ktorá nie je práve lacná. A v článku zmienené úľavy na daniach či dotácie slúžia práve na presvedčenie konzervatívnej verejnosti.

Vezmi si taký golfiový vozík - prečo je na baterky? No jednoducho preto, že jeho prevádzka je lacná a čistá, neobťažuje na golfových ihriskách smradom ani hlukom. Prečo v jeho rpípade ľudia nekričia, že má malý dojazd? No asi preto, že ho má primeraný svojmu účelu. Do okresného mesta ním cestovať, nie?
Tak prečo, dočerta, neplatí rovnaký meter aj pre elektromobil vhodný na cesty? Prečo sa tu pokrikuje o nedostatočnom dojazde, keď ide o autá DO MESTA a ich dojazd je danému účelu PLNE DOSTAČUJÚCI?

29. 10. 2012 10:12
Re: Daně jen pro chudé
Počítaš len časť nákladov. Samotný stavebný systém na pasívny dom je o dosť drahší od klasiky. Výmenníkový systém stojí viac ako píšeš, rád by som videl,
ako vyzerá ten za 150 tisíc... A to ho ešte nemáš namontovaný, nemá rozvody vzduchu po baráku a aj tie treba zodpovednr naprojektovať, na obyčajný sedliacky rozum nestačí. Reálne musíš počítať s takmer dvojnásobnými nákladmi. Predstavuješ si to veľmi jednoducho. Jedna vec sú propagované náklady, tá druhá skutočné náklady. Viem veľmi dobre, prečo som staval klasiku. Tých 30 tisíc ročne utiahnem oveľa ľahšie v ročných dávkach, ako najprv to zacvakať naraz a potom čakať 20 rokov, kým sa mi to vráti. A navyše platiť za to banke úroky, lebo som si musel vziať vyššiu hypotéku. A nakoniec ani výška hypotéky nie je neobmedzená vec, si limitovaný vekom aj príjmami.
29. 10. 2012 09:08
Re: Daně jen pro chudé
ten kdo poda sam odsebe vypoved a nema jistotu dalsich prijmu je trosicku hloupej, zaridit si aby jsi dostal vypoved neni as tak slozite