Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Profesionální řidiči budou muset mít v kamionu chytré tachografy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Profesionální řidiči nákladních automobilů v Evropské unii budou muset v budoucnu používat ve vozech takzvané inteligentní tachografy, které půjde přes satelit kontrolovat na dálku a dálkově zaznamenávat jejich polohu.

Příslušné nařízení schválili poslanci Evropského parlamentu. Od využití nejmodernějších technologií si slibují omezení podvodů u tachografů a lepší kontrolu dodržování povinných přestávek u řidičů, což má zvýšit bezpečnost silničního provozu. Kritici však v systému vidí jenom „Velkého bratra“ sledujícího každý pohyb šoféra.

Jakmile úprava vstoupí v platnost, začne běžet tříletá lhůta na zavedení chytrých tachografů na trh. Během dalších 15 let by pak měla být těmito zařízeními vybavena všechna nákladní auta nad 7,5 tuny. „Sníží se tak možnost nezákonným způsobem manipulovat s těmito přístroji a přispěje to k dodržování přestávek v jízdě, což zvýší bezpečnost dopravy,“ přivítal opatření evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Možnost kontrolovat na dálku tachografy nové generace nebude nicméně znamenat automatické sankce při zjištění porušení předpisů. Případnému postihu také nemají být vystaveni řidiči, ale jejich zaměstnavatelé. Povinnost mít instalovaný inteligentní tachograf se navíc nebude vztahovat například na řemeslníky, pro něž řízení není hlavní činností, ale jenom na řidiče z povolání.

Nad tímto faktem se však pozastavila rakouská europoslankyně za Zelené Eva Lichtenbergerová, podle níž hrozí zneužívání této výjimky. „V budoucnu tu pravděpodobně už nikdo nebude profesionálním řidičem, všichni budou řemeslníci, kteří náhodou jedou nákladním vozidlem,“ obává se.

Nezávislá poslankyně Patricia van der Kammenová z Nizozemska vidí hlavní problém v možnosti dálkového sledování řidičů. „Velký bratr je bude mít neustále na očích, což znamená zásah do soukromí řidiče,“ odmítla tuto inovaci. Navrhovatelé však ubezpečují, že systém bude automaticky zaznamenávat jen místo pohybu na začátku a konci pracovní doby a po překročení třech hodin nepřetržité jízdy.

Na evropských silnicích se v současnosti využívají dva druhy tachografů - starší analogové a novější digitální, které jsou v Evropské unii od roku 2006 povinné u nových vozů. Řidič nákladního auta může jet bez přestávky maximálně 4,5 hodiny a pak si musí nejméně 45 minut odpočinout. Denně může řídit nanejvýš devět hodin a nejméně 11 hodin musí odpočívat.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Avatar - šmoula nešika
19. 1. 2014 18:43
Re: aha
Ano, „neobviklé“ to opravdu není... ;-) >:-[] :-)
Avatar - wakantanka
19. 1. 2014 14:48
Re: velký bratr, pozvolna ale jistě
Ono skôr chýba vhodná infraštruktúra na jeho dodržiavanie. Hlavne východnej Európy sa to týka a Slovenska zvlášť. Je docela dosť miest, kde legálne nesmieš ostať cez noc odparkovaný. Síce majú nejaké miesta na to vyhradené, ale to sa nikde nedozvieš. Celé je to proste oveľa hlbší problém ako len monitorovanie cz GPS.
Avatar - wakantanka
19. 1. 2014 14:45
Re: doba jízdy
žlté kotúčiky neplatia už minimálne 5 rokov :-) Nehovoriac o tom, že ty (ak si sám sebe pánom) alebo tvoj zamestnávateľ má archivovať tvoje záznamy jazdy (kotúčky, pásku z digit. tacho + stiahnuté dáda v kompe) minimálne po dobu 3 rokov (aspoň u nás, ale keďže je to celoeurópsky predpis tak predpokladám že aj v ČR). V prípade že nevieš vydokladovať kde auto a s kým auto jazdilo máš veľký problém, ktorý môže skončiť aj odobratím licencie na nákladnú dopravu. Takže krátkodobo s dovolenkovým kotúčkom (dokladom) síce problém poriešiš ale inak si zarábaš na riadny malér.
18. 1. 2014 23:16
Re: doba jízdy
pokud jezdíš po ČR, tak si vypíšeš žlutej kotouček, to platí i předtim, než opustíš ČR za hranicema pomůže jedině kružítko a pevná ruka a oko >:D
Avatar - wakantanka
18. 1. 2014 09:19
Re: doba jízdy
vyhadzovať kotúče sa dalo v dobe keď zaviedli povinnosť mať tachograf v každom aute nad 3,5 tony, vtedy tomu naozaj nikto nerozumel. Ale medzičasom je povinnosť zdokladovať pri kontrole či už policajtom alebo inšpektorom práce čo a ako si robil 28 dní dozadu. Takže s kotúčmi sa dajú ešte robiť "kúzla". ale už je to len o tom že nechceš spať pár km od domu. Lebo ak si niekde v únii tri týždne, tak ťažko budeš mať každý deň nové potvrdenie o tom, že si čerpal dovolenku. To vieš robiť len ak jazdíš "okolo komína".