Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prototyp prvního Ferrari s automatem je na prodej. Testovalo se na něm i vstřikování

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Už brzy se bude v Paříži dražit jedinečné Ferrari, které automobilka používala při testování nového výkonnějšího dvanáctiválce v kombinaci s automatickou převodovkou. Později na něm testovala i vstřikování nahrazující karburátory.

Ferrari už přes 75 let vyrábí emoce na čtyřech kolech. Sportovní a závodní automobily se vzpínajícím se plnokrevníkem v emblému jsou jedněmi z těch nejslavnějších a sběratelsky nejžádanějších vozů na světě, ale i přesto v bohaté historii automobilky najdeme i „nepopulární“ modely, díky nimž se může splnit sen o Ferrari i méně bohatým nadšencům. Jeden z nich se teď objevil na prodej, a dokonce je významný.

V australské Tasmánii se objevil unikátní prototyp Ferrari 400i, který maranellská továrna využívala jako testovací platformu pro silnější dvanáctiválec luxusního grand toureru ze sedmdesátých let. Výrobní linku opustil už v roce 1975 jako tehdy vyráběné standardní Ferrari 365 GT4 2+2, ale inženýři automobilky do něj následně namontovali nový výkonnější 4,8litrový motor V12 s automatickou převodovkou.

Ferrari 400 bylo vůbec prvním Ferrari s automatem, když se představilo na Pařížském autosalonu s třístupňovou skříní, jež v nabídce doplňovala tradičnější pětistupňový manuál. Novou konfiguraci pohonu začala automobilka testovat už dříve, když jej namontovala do stříbrného kupé v odstínu Argento Metallizzato s béžovým interiérem a sériovým číslem podvozku 18415.

Video se připravuje ...

V tehdejší době se za volant prototypu posadil i legendární Niki Lauda, pilot Scuderie Ferrari ve formuli 1. Stejný vůz později prošel modernizací, když se stal vůbec prvním vylepšeným Ferrari 400i, v němž původní šestici karburátorů Weber nahradilo modernější vstřikování paliva Bosch K-Jetronic, jak naznačuje písmenko „i“ v modelovém označení. O prvenství vozu dokonce svědčí i VIN #00001.

Produkční Ferrari 400i se představilo v roce 1979 s maximálním výkonem 228 kW (310 koní) a maximální rychlostí 240 km/h. Automobilka prodala jedinečný prototyp o rok později a než v roce 2002 opustil domovskou Itálii, měl celkem šest majitelů. Následně na dlouhé roky zmizel a už v roce 2020 se objevil v australské Tasmánii, kde je nyní na prodej.

Dražební dům RM Sotheby’s v aukci bez rezervy uvádí, že jej automobilka Ferrari používala jako vývojový prototyp v letech 1975 až 1980 a dodnes se dochovaly i protokoly z tehdejšího testování. Očekává se, že se na letošní lednové aukci v Paříži prodá za 1,5 až 2 miliony korun. Výsledná částka však může být mnohem vyšší, protože toto Ferrari 400i je významným vozem v historii značky.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme