Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První vítězství Sebastiana Loeba

Michal Hochman
Diskuze (0)
Německá rally zná svého vítěze. Stal se jím osmadvacetiletý francouzský jezdec Sebastian Loeb, vycházející hvězda rally...

Německá rally zná svého vítěze. Stal se jím osmadvacetiletý francouzský jezdec Sebastian Loeb, vycházející hvězda rally. Na startu bylo celkem 92 posádek, do cíle jich dorazilo pouhých 42. Délka tratě 1445,84 km, 23 RZ o celkové délce 415,55 km s různorodým povrchem dokonale prověřila umění jezdců. Své vykonala i velká vlhkost, která u Purase, C. McRae a Martina způsobila největší potíže s elektrikou. Podle předpokladu pořadím zamíchal nejen "tankodrom", ale i ranní déšť. To že doma není nikdo prorokem poznali na vlastní kůži M. Kahle, A. Schwarz, A. Kremer. Potvrdili se i potíže s diváky, ale kupodivu to byli především němečtí fandové (čekalo se to spíše od Portugalců). Po delší době se prosadil jezdec ze "soukromého" týmu nám dobře známý Bruno Thiry, který získal dva body do hodnocení jezdců, a mohl by se stát kandidátem do některého týmu pro příští rok ale otázka zní kam? . Všude je tak nějak plno.

Samostatnou kapitolou soutěže jsou pořadatelé. Ti několikrát nezvládli situaci, a tolik proklamovaní diváci v Portugalsku mají své následovníky v Německu. Malé děti pár metů od RZ to byla jen labutí píseň. Tratě byli sice zajímavé, ale otevřená svodidla jsou nebezpečná všude. Doplatil na to domácí jezdec, Armin Kremer, který po smyku, bokem narazil do svodidel a rozpáral Ford Focus jako plechovku. Posléze začal vůz hořet, a s překvapením všech nebyla RZ pozastavena. Startující se proplétali mezi troskami vozu.

Do konce letošního MS zbývají pouze čtyři soutěže. Otrávený C. McRae není spokojen s výkonem Fordu, a možná zaznamenáme v letošním roce přestup roku! Citroen pro příští sezónu slibuje zajímavé souboje.

Sebastian Loeb (1) Po první RZ zkoušce dojíždí na třetím místě. Vyhrává druhou a třetí RZ, jde do vedení průběžného pořadí celé soutěže ve kterém je až do závěrečné 23 RZ. V první etapě jede skvěle, v jednu chvíli má náskok na druhého Burnse 27 vteřin, z osmi RZ, vyhrál šest, když byla jedna, 7 RZ, zrušena pro potíže s diváky, V druhé etapě svádí bitvu s týmem Peugeot. Na vedoucího Loeba útočí Buns a náskok vedoucí dvojce mohutně stahuje i Grönholm. Loeb se dopouští několika drobných chyb, a na jednom z "vracáků" mu několik okamžiků zháší motor. Při pohledu na jízdu Loeba je vidět, že je ve svém živlu. Ke konci druhé etapy dochází k malému incidentu, když to vypadá, že si Loeb zkrátil trať. Ve třetí etapě graduje souboj mezi Loebem a Burnsem, po osmnácté RZ je ztráta Burnse okolo osmi vteřin (+8,1). Loeb přidává, a jeho náskok se v 19 RZ zvyšuje na třináct vteřin (+13,3). Loeb ještě vyhrává 22 RZ (+14,7) a poslední 23 RZ prohrává o čtyři desetiny vteřiny a konečný náskok na Burnse je (+14,3). Dramatu však není konec. Subaru podává protest proti zkrácení trati na konci druhé etapy. FIA protest zamítla a Sebastian Loeb je definitivní vítěz. (Vyloučení by bylo již druhým trestem v této sezóně, dodatečně byl penalizován z prvního místa v Rallye Monte Carlo)

Richard Burns (2) Věčně druhý? Tentokráte prohrál bitvu se skvěle jedoucím Loebem. Na své premiérové vítězství s Peugeotem musí čekat dál. Zajímavé je, že po celou soutěž je Burns na druhém místě, jen v první RZ zajel s vítězem RZ Grönholmem shodný čas. Ztráta na vedoucího Loeba se zvyšovala a snižovala podle toho, kdo zajel v RZ lepší čas. Burns měl drobné potíže, když se mu zasekával plynový pedál. V druhé etapě měl Burns obavy z famózně jedoucího Grönholma. Musel se cítit jako mezi dvěma mlýnskými kameny. Dokázal snižovat náskok na vedoucího Loeba, a zároveň hájil svou pozici před dotírajícím Grönholmem. Jel na hraně, ale zbytečně neriskoval. Ve třetí etapě snížil náskok Loeba v 18 RZ na (+8,1). Nakonec dravá jízda vynesla Burnsovi druhé místo se ztrátou něco málo přes čtrnáct vteřin (+14,3). Po třech nedojetých závodech (Argentina, Acropolis a Safari) je po Finském druhém místě druhé místo tentokráte v Německu. Letos byl druhý byl ještě Španělsku a na Kypru. Třicet jedna bodů jej posouvá na třetí místo v průběžném pořadí MS.

Markus Grönholm (3) Jede jako na houpačce. Po vyhrané první RZ je ve vedení, které si udržuje až do druhé RZ. V 3 RZ přicházejí technické potíže, když ztrácí tlak v hydraulice a propadá se na šestou pozici se ztrátou (+41,7) na vedoucího Loeba. Útočí v páté rychlostní zkoušce a posouvá se na čtvrtou pozici, za třetího Bugalského (+10,8). V následující RZ se po jezdeckých chybách a dalších technických potížích propadá na osmou pozici. První etapu končí na šestém místě za Solbergem (+4,3). Famózně, ve druhé etapě začíná na mokru stíhající jízdu na přední umístění. Vyhrává úvodní RZ druhého dne, před Burnsem (+13,1) a Loebem (+20,0). To Grönholma vynáší na třetí pozici před C. McRae (+12,4), na Burnse ztrácí (+46,7). Ve třetí etapě jede poněkud křečovitě, několikrát se ocitl mimo trať, musí couvat. Ztráta není veliká a náskok na čtvrtého C. McRae je dostatečný po 21 RZ (+2.12,2). Spokojeně dojíždí na "bedně" a v průběžném pořadí zvyšuje náskok na druhého C. McRae na 18 bodů.

Colin McRae (4) Startuje do soutěže s vědomím, že by mohl stáhnou náskok vedoucího Grönholma. Po první RZ je na pátém místě, když v jejím průběhu mu zháší motor, ve druhé RZ pro změnu míjí jednu z odboček, propadá se na šestou pozici. V polovině první etapy má ztrátu na vedoucího Loeba minutu (+1.01,5), na třetího Bugalského ztrácí (+17,7) vteřiny a před Solbergem má náskok (+7,4) vteřiny. Ve druhé etapě jezdí časy okolo čtvrtého místa a ztráta na třetího Grönholma se zvětšuje. Na mokrém tankodromu dělá několik chyb, na jedné z RZ nedobrzdí a končí v únikové zóně. Ztráta na třetího Grönholma narůstá téměř na dvě a půl minuty, (+2.14,8) ale s přehledem si drží čtvrtou pozici. Ve třetí etapě si udržuje čtvrté místo, jede zakřiknutě a zklamání z výkonu Fordu je patrné. Na konci 19 RZ se ještě zdrží za startujícím Sainzem, který nemůže nastartovat, auto a končí německou rally na čtvrtém místě, když podle vlastních slov je již v závěru nikam netlačil, když jeho ztráta na Grönholma byla v předposlední RZ tři a půl minuty (+3.38,2).

Bruno Thiry (5) Překvapení německé rally! Startoval s vozem Peugeot 206 WRC za soukromý Team Belgium-Luxembourg. Od počátku bojoval o osmou příčku, nejdříve s Schwarzem, pak v jednu chvíli i s Grönholmem. Po drobných potížích se klesá na devátou pozici, ale v následné RZ se posouvá zpět na osmou. Postěžuje si, že na mokru jako soukromník nemá k dispozici nejlepší pneumatiky. V úvodní RZ druhé etapy se dostává na bodovanou šestou pozici se ztrátou (+11,6) na pátého Bugalského. Po technických potížích Sainze ve třetí etapě se posouvá na páté místo za C. McRae se ztrátou (+3.40,4) minuty. Musí však bojovat s pátým Martinem, a po náskoku téměř třiceti vteřin (+31,4) se jeho náskok tenčí (+15,9) vteřiny. Do cíle však zbývá poslední RZ, Thiry neudělal žádnou chybičku ani jej nezradila technika a končí na skvělém pátém místě.

Markko Martin (6) V úvodu soutěže má problémy s elektrikou, a začíná na desátém místě. Po problémech s řazením zaznamenává propad až na patnáctou pozici, ale pomalu začíná stoupat vzhůru. První den končí na dvanáctém místě se ztrátou (+2.38,2) minuty na vedoucího Loeba. V úvodu druhého dne začíná útočit, dostává se na jedenácté místo a největší posun zaznamenává v 11 RZ kdy je na sedmém místě se ztrátou necelé minuty (+55,7). V následující etapě prohrává s Delecourem a se ztrátou (+6,8) vteřiny je osmý. V patnácté RZ je jedním z mála, kteří správně trefili všechny odbočky a je zpět na sedmém místě. Po technických problémech Sainze se posouvá na šestou pozici se ztrátou (+30,2) na Thiryho. V poslední etapě si musí bojovat s Mäkinenem o šestou pozici, když jeho náskok z (+20,0) vteřin po 19 RZ se v 22 RZ ztenčil na (+5,0) vteřiny. Svou šestou pozici uhájil a dokončil tak pátou soutěž v řadě na bodovaném místě.

Umístění dalších jezdců

TEAM PEUGEOT TOTAL

Tentokráte se musel Peugeot sklonit před uměním Sebastiana Loba na Citroenu, který však v letošním ročníku do MS značek neboduje a tak Peugeot dokončil rally opět v double. Burns (2) Grönholm (3). Zvýšil tak náskok na druhý Ford na 34 bodů. Z třech vozů měl v cíli dva, nedojel jen Rovanperä.

Harri Rovanperä: Nedokončil soutěž pro havárii. V úvodu soutěže jezdil časy v druhé desítce, Na asfaltu se Rovanperä necítí moc jistě a jeho rozevlátý styl ukončil účinkování na rally, když po jednom ze smyků trefil železný sloupek zábradlí, poničil závěs zadního kola a musel se šmajdavým kolem po 19 RZ odstoupit ze 12. místa.

FORD MOTOR COMPANY LTD

Opět tři vozy v cíli, bohužel ze ztrátou na vedoucí Peugeot. C. McRae (4) Martin (6). Tentokráte si vytáhl černého Petra s technickými problémy Sainz. V průběžném pořadí má Ford (81 bodů) ztrátu na vedoucí Peugeot 34 bodů, a náskok před Subaru 39 bodů.

Carlos Sainz (8) V první RZ je na čtvrtém místě. Technické potíže jej odsouvají do druhé desítky, když v 19 RZ na startu mu zhasl motor. Nad jeho hlavou se vznášel stín diskvalifikace, která se však nekonala. Rally dokončil na osmém místě se ztrátou (+6,17) minuty na vítězného Loeba. Body do bodování týmu tentokráte nepřinesl. Bodovali lepší dva umístění C. McRae a Martin.

SUBARU 555 WORD RALLY TEAM

Při letošní výsledkové houpačce nasadilo Subaru tři vozy, cíl uviděl pouze čtyrnásobný Mistr světa Mäkinen, který bodoval v týmech, 2body za páté místo. V závěru soutěže podal tým Subaru protest kvůli údajnému zkrácení trati Loeba. Ten byl však zamítnut.

Tommi Mäkinen (7) Rally začal až na konci druhé desítky, ale postupně se propracovával dopředu. V polovině soutěže byl již desátý, v jejím závěru bojoval s Martinem o bodovanou pozici v seriálu jezdců, kterou prohrál o (+6,2) vteřiny.

Po vítězství na Rallye Monte Carlo bodoval už jen na Kypru (3. místo) a ve Finsku (6. místo). V průběžném pořadí je devátý s 15 body.

Petter Solberg. Po havárii byl nucen odstoupit, když po jednom z přejezdu na jiných povrch dostal smyk, pak následně hodiny. Na kluzkém "kolotoči" urazil kola a poničil celý spodek vozu. Útočit začal z poloviny druhé desítky, a v 6 RZ byl již pátý. Odstoupil průběžné desáté opozice.

Achim Mörtl. Svou premiéru si představoval asi jinak. V první RZ urazil disk zadního kola a RZ dokončil na jeho zbytku. Po prvním RZ byl až v třetí desítce. Havárie v úvodní RZ druhé etapy ukončila jeho účinkování v letošní Německé rally.

ŠKODA MOTORSPORT

Škoda nasazuje do soutěže tři vozy, v cíli má pouze jediný na desátém místě bez bodového efektu. První odstoupil Kahle, který nahradil Krestu, pak havaroval Gardemeister. S technickými problémy dojel se štěstím do cíle Eriksson.

Kenneth Eriksson (10) V průběhu soutěže jezdí časy okolo 14. místa. Po technických problémech prasklá poloosa, zlomený kardanový hřídel a defekty pneumatik, se propadá na osmnáctou pozici. Bojuje, pomalu se propracovává do předu a po 12 RZ je již třináctý, po 18 RZ jedenáctý. Soutěž dokončuje na 10 místě bez bodového efektu, se ztrátou (+13.34,2) minuty.

Toni Gardemeister Jezdí časy okolo dvanáctého místa, a po první etapě je jedenáctý. Od desáté RZ bojuje s Delecourem, když ho v 11 RZ poráží a jde před něho. V následující 12 RZ mu to Delecour vrací, Gardemeister je devátý. Ve13 RZ se před něj dostává ještě Martin. Pak přichází havárie, když šel přes budku, a ze soutěže odstupuje.

Matthias Kahle Po velké propagační šou dochází k rychlému vystřízlivění. Po první RZ je 17, ve druhé RZ 15, a ve třetí RZ končí pro poruchu motoru.

MARLBORO MITSUBISHI RALLIART

Trápení s vozy pokračuje, ale tentokráte se šťastným koncem. Po odstoupení A. McRaeho dojíždí statečný Delecour pro bod do hodnocení týmů, a po půstu tak přicházejí v podání Mitsubishi žně! Bodově se dotahuje na Škodovku. Výkon Delecoura byl druhým překvapením na Německé rally.

Francois Delecour (9) Statečně bojuje s nepřízní, začíná na třináctém místě. Propadá se po potížích až na osmnáctou pozici, ale pak začíná jeho spanilá jízda. Ta graduje ke konci třetí etapy, když je dokonce sedmý. Pak prohrává s Mäkinenem a Sainzem a dokončuje na deváté pozici. Přináší tak jeden bod do hodnocení týmů.

Alister McRae Po tradičních počátečních problémech končí své účinkování v sedmé RZ pro poruchu turbodmychadla. Jezdí časy okolo osmnáctého místa, z kterého také odstupuje.

HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM

Nasazuje pouze dva vozy. Spoléhá především na znalost prostředí Schwarze,

Ale překvapivě jede dobře i Loix. Ve finále však v cíli nemá Hyundai ani jeden vůz, když v průběhu rally je Schwarz dokonce na bodovaném místě.

Freddy Loix: Jezdí překvapivé časy okolo desátého místa, a po 6 RZ je dokonce šestý! V závěru prvního dne jej však postihují potíže s motorem a je nucen odstoupit.

Armin Schwarz: Začíná jízdu v domácím prostředí ve velkém stylu. Útočí z devátého místa, posouvá se dopředu a po 6 RZ je na sedmém místě za Loixem. Po potížích Loixe dokončuje etapu na šestém místě. V deváté RZ se propadá na osmou pozici, a v desáté RZ končí jeho snažení havárii, když si "ustlal" mezi stromy. Posádka je zraněna.

AUTOMOBILES CITROEN

V letošním ročníku Citroen testuje pro příští sezónu a může být nanejvýš spokojen dokáže v některých podnicích tvrdě soupeřit s vynikajícím Peugeotem, a dokonce jej poráží. Škoda jen, že v letošním roce nemůže bodovat.

Jesus Puras: Nahrazuje zraněného Radströma, má však potíže s elektrikou, když se mu na přejezdu mezi RZ spouští hasící systém, je definitivní konec.

Philipe Bugalski: skvěle předvádí jízdu připravených Citroenů, probojoval se na třetí pozici v 5 RZ za Burnse, kterou si drží až do osmé RZ, když trochu vypadává z tempa po potížích s brzdovým pedálem. Osudná se mu stává 10 RZ, když zádí vozu trefuje patník a stromy poškozuje ji a je nucen odstoupit.

Průběžné pořadí jezdců po 10 závodech

1. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot 51 bodů
2. Colin McRae (GB) Ford 33 bodů
3. Richard Burns (GB) Peugeot 31 bodů
4. Carlos Sainz (ESP) Ford 26 bodů
5. Gilles Panizzi (FR) Peugeot 21 bodů
6. Petter Solberg (GB) Subaru 19 bodů

Průběžné pořadí týmů po 10 závodech

1. Peugeot 115 bodů
2. Ford 81 bodů
3. Subaru 42 bodů
4. Škoda 8 bodů
5. Mitsubishi 8bodů
6. Hyundai 6 bodů

Dalším závodem je 11. soutěž MS 19-22. Září Rally San Remo-Rallye d' Italia

Plakáty z Rally Deutschland naleznete zde >>>

Michal Hochman
Diskuze (0)