Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Acropolis 2003 - hodnocení

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Na start jubilejního 50. ročníku rally Akropolis se postavilo celkem 78 jezdců a rally Akropolis dokončilo 37 posádek. Na soutěžící čekalo celkem 1.443,80 km tratí ve 22. RZ o celkové délce 399,49 km.

Na start jubilejního 50. ročníku rally Akropolis se postavilo celkem 78 jezdců a rally Akropolis dokončilo 37 posádek. Na soutěžící čekalo celkem 1.443,80 km tratí ve 22. RZ o celkové délce 399,49 km. Po problémech s diváky byla zrušena 8. RZ, počasí bylo tradiční, vedro!

Letošní ročník rally Akropolis nabídl dramatickou soutěž. Od druhé RZ se do čela dostal M. Martin, který si udržel vedení v soutěži až do samotného závěru. Bylo to nejen první vítězství pro M Märtina v MS, ale také pro novou modifikaci vozu Ford Focus RS WRC 03. M .Martin zvítězil po dvou nedojetých závodech na Novém Zélandu a v Argentině. Dramatický souboj o druhé místo nakonec pro sebe uhájil nestárnoucí Carlos Sainz na voze Citroën. Přestože nemá ještě jasno o svém osudu pro sezónu 2004 je jeho výkon famózní. Vyhrál v Turecku, druhý byl v Argentině (kde před koncem soutěže přišel o vedení) a Akropolis, třetí na rallye v Monte Carlu a to ho řadí na druhé místo průběžného pořadí MS. Třetí místo si vybojoval P. Solberg, který měl na trati mnoho svých příznivců a patří spolu M. Martinem mezi mladíky, kteří se umějí prosadit. Tovární tým Škoda opět bodoval již po šesté za sebou v sezóně 2003, když tentokráte poničený vůz dovezl do cíle na devátém místě D. Auriol. Totálně se však nedařilo továrnímu týmu Hyundai, který měl v cíli pouze vůz M. Stohla, který však nemohl pro tým bodovat. Dílčí úspěch na rally Akropolis zaznamenal český jezdec Roman Kresta, který vyhrál 8. RZ. Ta byla nakonec zrušena. Nicméně prokázal svůj závodnický potenciál.

1. (4) MARKKO MÄRTIN / Michael Park

Po loňském zklamání to tentokráte vyšlo! M. Martin vrátil rally Akropolis vše i s úroky!

Vloni M. Martin vedl s výrazným náskokem téměř tří minut, ale v prostřední části druhé etapy dostal defekt, musel měnit kolo, dostal další defekt a z náskoku se propadl na konečnou šestou příčku se ztrátou 2:40,1 minuty na vítězného C. McRaeho.

Letošní ročník byl pro M. Martina daleko příznivější. V první RZ ho sice porazil F. Duval (Ford), ale od druhé RZ se dostává do čela průběžného pořadí a postupně zvyšuje svůj náskok před F. Duvalem. Po havárii F. Duvala bojuje M. Martin s H. Rovanperou. Na konci první etapy má náskok +4,8 vteřiny před druhým H. Rovanperou. Souboj pokračuje až do 10. RZ kde má H. Rovanpera technické potíže! Od jedenácté RZ jede za M. Martinem trio "dědků" C. Sainz, T. Mäkinen, C. McRae. Po krátké zdravotní indispozici, kdy M. Martin připustil zdramatizování boje o první místo jede naplno a zvyšuje svůj náskok na druhého C. Sainze na +56,2 vteřiny. Divákům také stačil M. Martin předvést jízdu s otevřenou přední kapotou ale jeho ztráta v RZ byla minimální! Ve třetí etapě si drží odstup od "svého učitele" C. Sainze a s přehledem si jede pro první vítězství ve své kariéře, ke kterému byl již několikrát velmi blízko. Vítězství M. Martina je také prvním vítězstvím nové modifikace vozu Ford Focus RS WRC 03. M Martin vyhrál celkem pět RZ (RZ 2, 11,13,14,15). Nutno dodat, že pokaždé když potřeboval zabrat.

Po odchodu hvězdné dvojice C. McRaeho a C. Sainze od Fordu zaujal jejich místo a stal se vůdčí osobností týmu Ford. Splnil tak bezezbytku důvěru, kterou v něj vložil šéf týmu Ford M. Wilson.

2. (19) Carlos Sainz / Marc Marti

Učitel, tentokráte na svého žáka nestačil. Rally začíná na čtvrtém místě průběžného pořadí, ale pak se propadá na sedmou, v následující RZ na osmou pozici. Od čtvrté RZ začíná jeho spanilá stíhající jízda. Po šesté RZ je šestý a první etapu končí na pátém místě. Od počátku druhé etapy začíná útočit. Po desáté RZ je na třetím místě. Po technických problémech P. Solberga se posouvá po 11. RZ na druhé místo za vedoucího M. Martina se ztrátou +31,0 vteřiny. M .Martin však v následujících RZ přidal a ztráta C. Sainze na vedoucí místo je po 15. RZ + 56,2 vteřiny. Ve třetí etapě však musí bojovat s dravě jedoucím P. Solbergem. Jeho náskok z 16 RZ +21,2 vteřiny se ztenčil na +0,4 vteřiny. V devatenácté RZ odskakuje na nepatrných +0,9 vteřiny, ale ve 20. RZ se mu vůbec nedaří a prohrává souboj s P. Solbergem o druhé místo, ztráta +5,6 vteřiny. Předposlední RZ je dramatickým vyvrcholením rally Akropolis, a C. Sainz využívá potíží (když P. Solberg musel jet v prašném oblaku za vozem C. McRaeho) a vrací se na druhé místo průběžného pořadí. V poslední RZ sice C. Sainz prohrává s P. Solbergem, ale jeho ztráta je minimální. Učitel M.Martina končí rally na druhém místě. Výsledek C. Sainze posouvá na druhé místo průběžného pořadí šampionátu MS.

3. (7) PETTER SOLBERG / Philip Mills

Rally začíná sedmým místem, ale hned se dere dopředu. Po třetí RZ je na pátém místě. Nedaří se mu však v následující RZ, kde zajíždí až patnáctý čas a propadá se na osmé místo za C. Sainze a před C. McRaeho. Opět se dere vpřed a po první etapě je na čtvrtém místě se ztrátou +8,3 vteřiny na M. Grönholma a +29,3 vteřiny na vedoucího M. Martina. Po odstoupení M. Grönholma se posouvá na třetí místo za H. Rovanperu. Toho postihují technické problémy a P. Solberg je po desáté RZ na druhém místě se ztrátou +6,7 vteřiny na vedoucího M.Martina. V následující RZ má P. Solberga problémy s převodovkou a propadá se na páté místo. Naštěstí následuje servis a P. Solberg tak může znovu útočit. Ve třinácté RZ už ztrácí na třetího C. McRaeho pouhých 0,5 vteřiny. V následující RZ poráží C. McRaeho a posouvá se na třetí místo se ztrátou +23,2 vteřiny na druhého C. Sainze. Ve třetí etapě začíná s mohutným atakem. Stahuje náskok C. Sainze na 0,4 vteřiny a ve dvacáté RZ se posouvá na druhé místo průběžného pořadí! V následující RZ má smůlu na technické problémy C. McRaeho (jede v prašném oparu), ztrácí a propadá se zpět na třetí místo. Drama vrcholí a P. Solberg končí třetí se ztrátou +6,7 vteřiny na druhého C. Sainze.

4. (2) RICHARD BURNS / Robert Reid

Tak trochu smolně začíná rally na dvanáctém místě. Po třetí RZ se posouvá na desáté místo, ale v následující 4.RZ klesá zpět na dvanáctou pozici, když lehce poškodil vůz. První etapu končí na desátém místě. Ve druhé etapě, po odstoupení M. Grönholma, jede R. Burns jako pokropený živou vodou! Po deváté RZ je osmý a po dvanácté RZ je na šestém místě průběžného pořadí, když v přímém souboji porazil G. Panizziho. Postupně stahuje náskok T. Mäkinena, který je po 18. RZ pouhých 0,4 vteřiny. Technické problémy znamenají propad C. McRaeho, z čehož těží jak T. Mäkinen tak R. Burns, který se posunul na páté místo průběžného pořadí se ztrátou 0,1 vteřiny na čtvrté místo T. Mäkinena. V přímém souboji s T. Mäkinenem v poslední RZ má i notnou dávku štěstí a končí rally na čtvrtém místě.

5. (8) TOMMI MÄKINEN / Kaj Lindström

Tommi Mäkinen opět prokázal, že umí bojovat a že se ještě nechystá do "závodnického důchodu". Rally začíná ze šestého místa ale po druhé RZ je třetí. V následující RZ podléhá v souboji M. Grönholmovi a jede na čtvrté pozici. Pak je poražen C. Sainzem a propadá se na páté místo průběžného pořadí. Po technických problémech P. Solberga a H. Rovanpery, se dokonce v desáté RZ posouvá na třetí místo. Po třinácté RZ se propadá zpět na páté místo, které si drží až do závěru soutěže. Po technických potížích C. McRaeho se posouvá na čtvrté místo, ale v přímém souboji s R. Burnse dělá jezdeckou chybu a končí rally na pátém místě.

6. (3) HARRI ROVANPERÄ / Risto Pietilainen

Jízda jako na houpačce. Po první RZ je osmý, pak se posouvá na druhé místo a po 6. RZ ztrácí na M. Martina pouhých 6,6 vteřiny. První etapu končí na druhém místě se ztrátou +4,8 vteřiny. V deváté RZ ztrátu ještě snížil na +4,0 vteřiny. Pak ale následují potíže s převodovkou a propad se na deváté místo za D. Auriola (8) se ztrátou +1,4 vteřiny. Ztráta na vedoucího M. Martina je +1:38,1 minuty. Postupně se dostává vpřed a po 15.RZ je na sedmé pozici, po technických problémech C. McRaeho končí rally na šestém místě průběžného pořadí.

7. (21) GILLES PANIZZI / Hervé Panizzi

Klasický výkon v duchu R. Burnse. V první RZ zajel desátý nejlepší čas, ale po druhé RZ je na pátém místě průběžného pořadí. V průběhu závodu zajíždí časy okolo sedmého až dvanáctého místa, což znamená průběžně šestou až sedmou pozici. Po technických problémech jezdců se posouvá na páté místo, ale pak se propadá zpět na sedmou pozici, kterou si s přehledem udržuje až do konce soutěže. Dva body mají cenu zlata a G. Panizzi si tak výrazně řekl o celoroční angažmá.

8. (17) COLIN MCRAE / Derek Ringer

Král rally Akropolis dokraloval. Po čistém hattricku v letech 2000-02 se musel spokojit C. McRae s osmým místem a jedním bodem do hodnocení jezdců. Rally přitom pro něj začala tak nějak divně. Stejně tak jako S. Loeb měl technické problémy, které se mu podařilo vyřešit, ale dostal 50 vteřinovou penalizaci za pozdní příjezd do ČK. Rally začal na třetím místě se ztrátou +4,1 na vedoucího F. Duvala a M. Martina +2,2 vteřiny. Penalizace však znamenala propad až na 17. místo po 2. RZ. Následuje stíhací jízda. Po 5. RZ je na devátém místě průběžného pořadí. Dravá jízda C. McRaeho dokonce posouvá po 12. RZ na třetí místo průběžného pořadí. V přímém souboji s P. Solbergem prohrává a propadá se na čtvrté místo. Svou pozici si drží až do 20. RZ. V následující RZ má obrovské problémy s motorem a propadá se až na osmé místo. Podaří se mu však "poraněnou" Xsaru dovléci do cíle a končí rally na osmé pozici. V letošní sezóně jaksi štěstí C. McRaeho nějak opouští. Král je mrtev ať žije král.

Umístění dalších jezdců

1. FORD MOTOR COMPANY LTD (10 BODŮ)

Ford nasadil do soutěže tři vozy, v cíli měl pouze jeden vůz a to na tom nejvyšším stupni. F. Duval odstoupil po havárii, když soupeřil o vteřinky s M. Martinem. M. Hirvonen odstoupil po uražení kola v šesté RZ. Překvapením byl start finského mladíka osmnáctiletého mladíka J-M. Latvala, který dostal plnou důvěru šéfa týmu Ford Rallye Sport a mohl startovat s vozem Ford Focus RS WRC 02. Důvěru splatil desátým místem absolutně. Spekulativně se pak jeví postavení M. Hirvonena, který by mohl v budoucnu přijít o statut týmové trojky.

(-) (5) FRANCOIS DUVAL / Stéphane Prévot

Vyhrál první RZ, ve druhé se propadá za vedoucího M.Martina se ztrátou +2,5 vteřiny. Souboj týmových kolegů týmu Ford musel nadchnout všechny příznivce rally. Ve třetí RZ mírně F. Duval ztrácí, ale ve čtvrté je jeho ztráta pouhých +1,4 vteřiny. K dalšímu souboji však nedojde. F. Duval odstoupil po havárii. Podle vlastních slov, řekl, že má sice zkušenosti s touto tratí, ale pouze ve voze Ford Puma 1600 a nedokázal na šotolině správně odhadnout situaci a začal reagovat pozdě. Naštěstí vůz pouze doklouzal do příkopu, ale nepodařilo se jej vlastní silou vyprostit. Je tedy nucen odstoupit.

(-) (6) MIKKO HIRVONEN / Jarmo Lehtinen

Rally začal na jedenáctém místě, které si drží do páté RZ. V šesté RZ se posouvá v mezičasech na desáté místo, ale je nucen ze soutěže v 6. RZ odstoupit s uraženým kolem.

2. AUTOMOBILES CITROËN TOTAL (10 BODŮ)

Nasadil tři vozy do soutěže. První vůz ztratil před samotnou soutěží, když byl nucen odstoupit S. Loeb. Další potíže zaznamenal C. McRae a soutěžit začal s padesátivteřinovou penalizací. Skvěle si vedla týmová "trojka" C Sainz, který ve strhujícím závěru udržel druhé místo, naopak C. McRae si zažil horké chvilky v závěru soutěže, když po problémech s motorem se propadl na osmé místo. Nicméně tým Citroën je příjemným překvapením letošního ročníku.

(-) (18) SÉBASTIEN LOEB / Daniel Elena

Rally ani nezačal. Před první RZ soutěže rally Akropolis má technické potíže a odstupuje s poruchou motoru.

3. 555 SUBARU WORD RALLY TEAM (10 BODŮ)

Po třetí jsou oba vozy v letošní sezóně v cíli. Po druhém a šestém místě ve Švédsku je tentokráte tým Subaru na třetím a pátém místě. V závěru soutěže sice P. Solberg prohrál souboj o druhé místo a T. Mäkinen o čtvrté, ale je to druhé nejlepší umístění pro tovární tým Subaru.

4. PEUGEOT TOTAL (8 BODŮ)

Nasadil do soutěže tři vozy. Tentokráte měl lídr šampionátu technické problémy s převodovkou u všech tří vozů. Ze soutěže odstoupil M .Grönholm, který tak bodově ztratil v průběžném pořadí na vedoucího R. Burnse 7 bodů. . Po technických problémech se propadl jak H. Rovanperä, tak R. Burns. Naštěstí se technické problémy podařilo odstranit a tým z toho vytěžil 8 bodů za čtvrté a šesté místo a šesté místo.

(-) (1) MARCUS GRÖNHOLM / Timo Rautiainen

Začíná rally pátým časem na první RZ a postupně se propracovává dopředu. Po třetí RZ je na třetím místě průběžného pořadí. Po problémech s prokluzující spojkou se propadá na šesté místo průběžného pořadí a po servisu se opět prodral na třetí místo. První etapu tedy končí na třetím místě, ale na přejezdu má problémy s tlakem paliva a končí 6 km před servisní zónou, je tak nucen ze soutěže odstoupit.

5. ŠKODA MOTORSPORT (1 BOD)

Tým Škoda Motorsport získal další body v soutěži seriálu mistrovství světa. Didier Auriol je po dojetí dnešní závěrečné etapy Rallye Akropolis na devátém místě. Hlavně díky přirozené síle Octavie WRC dojel Didier úspěšně do cíle této rally, která je patrně nejnáročnější soutěží celého mistrovství světa 2003. "Akropolis je vždy velmi těžkou rallye, jsem proto rád, že jsem úspěšně soutěž dokončil a získal další body pro Škoda Auto," řekl Didier Auriol.

Dnešní rychlostní zkoušky byly pro řadu jezdců nové. Pro dlouholeté účastníky Rally Akropolis, jako je Didier Auriol, však neznámé nebyly. "Na tyto RZ si dobře pomatuji z rally, kterou jsem zde jel před 10 lety. Od té doby se však dost změnily. RZ, jako je například Tarzan, se jely na užších cestách. Letos jsou tyto cesty širší, jejich povrch je kvalitnější a jsou tudíž rychlejší. Dnes ráno nebyla trať zdaleka tak kamenitá, my jsme přesto nabrali ztrátu, jelikož jsme "čistili" cestu pro naše přímé konkurenty. Díky tomu jsme měli jen malou šanci předjet Gillese Panizziho."

Dnes ráno musel tým Škoda Motorsport vyměnit na Octavii WRC palivová čerpadla a Didier Auriol za to byl penalizován ztrátou dvaceti vteřin. Závadu na palivovém systému odhalili mechanici v závěru večerní kontroly. Technická data prokázala nižší tlak paliva než obvykle a jediným řešením tohoto problému byla výměna palivových čerpadel. Vzhledem k tomu, že se nacházejí uvnitř nádrže, jejich výměna není vůbec snadná. Celá operace trvá velmi dlouho a musí jí předcházet důkladná příprava. Během výměny palivového systému není navíc z bezpečnostních důvodů povoleno provádět žádnou další opravu. Díky složitosti této operace trvala celá výměna o dvě minuty déle než je povolená doba servisu. Udělená penalizace však neměla žádný vliv na celkové umístění Didiera Auriola.

Petr Kohoutek, ředitel motorsportu společnosti Škoda Auto, řekl: "Před výkonem Didiera Auriola smekám. Potěšilo mně, jak v těchto náročných podmínkách po celé tři dny dokonale ovládal ve vysoké rychlosti svůj vůz. Mám pochopitelně velkou radost, že se nám podařilo prodloužit náš bodový rekord do další soutěže mistrovství světa."

(9) (14) DIDIER AURIOL / Denis Giraudet

Rally začal na třináctém místě, po třetí RZ je na devátém místě průběžného pořadí. Po drobných technických problémech se propadá na desáté místo. Bojuje jak s nepřízní, tak i soupeři a po dvanácté RZ je na osmém místě průběžného pořadí. Jezdí časy, kterého postupně posouvají na desáté, deváté místo. Od 17. RZ jede definitivně na devátém místě. Po technických problémech, kterého trápí v průběhu celé soutěže, jede na deváté pozici bez možnosti útočit na lepší umístění. Soutěž končí jako devátý, bez bodu do hodnocení jezdců, ale do týmové pokladničky vydřel bod. Dal tak zapomenout na kritiku z počátku sezóny, že D. Auriol jezdí jenom se 100% vozem, a pokud má vůz problémy odstupuje.

(15) TONI GARDEMEISTER / Paavo Lukander

Od počátku soutěže má T. Gardemeister technické problémy. Jezdí časy, které mu zajišťují umístění okol 17- 15 místa průběžného pořadí. V průběhu jízdy 5. RZ se vyskytl problém s turbem, který však posádce nezabránil dojet do cíle páté rychlostní zkoušky. Posátka nabrala dvouminutovou ztrátou na vedoucí jezdce. Zhruba deset kilometrů před dojezdem do servisního parku došlo ke ztrátě tlaku oleje v motoru, což Tonimu zabránilo pokračovat v jízdě a ze soutěže odstupuje.

6. HYUNDAI CASTROL WORLD RALLY TEAM (nebodoval)

V letošní sezóně tovární tým Hyundai sužují technické problémy. Ty vygradovaly v rally Akropolis naplno. Ani jeden z továrních jezdců soutěž nedokončil.

(-) (11) FREDDY LOIX / Sven Smeets

Od počátku soutěže ho provázejí technické problémy a soutěž začíná na 67. místě průběžného pořadí. Po druhé RZ je 64, ve třetí RZ končí jeho trápení a ze soutěže odstupuje.

(-) (10) ARMIN SCHWARZ / Manfred Hiemer

Soutěž tentokráte ani nezačal a před první RZ odstupuje po problémech s rozvodovým řemenem alternátoru.

(-) (12) JUSSI VÄLIMÄKI / Tero Gardemeister

Ani účast třetího zástupce nemá v soutěži dlouhého trvání. Soutěž začíná na 34. místě, po páté RZ je již patnáctý, ale před devátou RZ odstupuje pro mechanické závady.

P CLASS="clanek">

Čeští jezdci startující v soukromých týmech
(-) (22) Roman Kresta /Jan Tománek CZ

Bozian Racing Peugeot 206 WRC A8

Roman Kresta předvedl kvalitní výkon, dokonce dlouho byl ve výsledkových listinách uveden v 8. RZ jako vítěz. Pak byla 8. RZ zrušena, ale i tak na sebe R. Kresta strh pozornost médii. Soutěž začal na 14. místě průběžného pořadí. Po třetí etapě je na třináctém místě. Po šesté RZ je dokonce na dvanáctém místě na kterém končí první etapu. Po jedenácté RZ je na jedenáctém místě a dochází k přímému souboji s M. Stohlem na kterého ztrácí +3,4 vteřiny. A po třinácté RZ je již desátý, se ztrátou +6:33,7 minuty vedoucího M. Martina a +2:38,7 minuty na devátého D. Auriola. Na jednom ze skoků však poškozuje po dopadu chladič a na přejezdu je nucen ze soutěže odstoupit. Odstupuje z průběžné desáté pozice.

FIA WORLD CHAMPIONSHIPS (průběžné pořadí po 6 ze 14 závodů)


FIA World Rally Championship jezdci :


1. R. Burns (GB) 37
2. C. Sainz (E) 32
3. M. Grönholm (FIN) 30
4. M. Märtin (EE) 23
5. P. Solberg (N) 19
6. C: McRae (GB) 18
7. S. Loeb (F) 17
8. T. Mäkinen (FIN) 15
9. F. Duval (B) 9
10. T. Gardemeister (FIN) 9
11. H. Rovanpera (FIN) 8
12. G. Panizzi (F) 6
13. D. Auriol (F) 4
14. C. Robert (F) 3
15. A. McRae (GB) 3
16. A. Schwarz (D) 1
...
20. R. Kresta (CZ) 0 bodů

FIA World Rally Championship for Tovární týmy :

1. Peugeot 73
2. Citroën 62
3. Ford 39
4. Subaru 37
5. Škoda 20
6. Hyundai 3

Sedmým závodem sezóny 2003 je 19-22. července je Kyperská rally
redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)