Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rally Dakar 2010 (2. etapa) – Loprais a Macháček dalšími českými smolaři (+fotogalerie)

Dariusz Szynder
Diskuze (43)
Po havárii Tomáše Tomečka v první etapě letošního Dakaru se problémy nevyhnuly ani druhému z favorizovaných Čechů, Aleši Lopraisovi. Nedařilo se ani čtyřkolkáři Josefu Macháčkovi, zatímco Martinu Plechatému chybělo do třetího místa pouhých 10 sekund.

Do druhé etapy česká expedice nastoupila již bez Tomáše Tomečka, který byl kvůli havárii nucen odstoupit. „Najel jsem rychle do levé zatáčky, kde levé přední kolo zakoplo o veliký kámen, neudržel jsem volant, nasledoval téměř plný rejd a převržení kamiónu,“ - popisuje Tomáš Tomeček. Bohužel i ve druhé etapě se Čechům lepila smůla na paty.

Podle oficiálního serveru soutěže na 140 km Lopraisova Tatra vyjela mimo trať, následkem čeho došlo ke zničení kabiny. Loprais se tak zatím neobjevuje ve výsledcích druhé etapy. Již teď je však jasné, že pokud ze soutěže neodstoupí úplně, bude jeho ztráta na vedoucího Čagina v řádu hodin.

bmw tatra ktm bmw tatra ktm

Problémy se nevyhnuly ani Marku Spáčilovi, jehož kamión zhruba 50 km před cílem měl defekt zadního kola. Následná pomalá jízda znamenala pro Spáčila ztrátu asi 15 minut, přes to ukončil druhou etapu na 9. místě, těsně za ním dojel Martin Macík na Liazu. Martin Kolomý si připsal 14. místo. Symbolickým úspěchem pak bylo třetí místo Brazilce Andrého de Azevedy z týmu Letka Racing, který si dojel pro třetí místo.

Druhou etapu vyhrál Rus Vladimír Čagin s časem 4 hodiny 35 minut a 7 sekund, za nim se umístil jeho krajan Firdaus Kabirov. V celkové klasifikaci vede Čagin před Kabirovem a de Azevedou.

bmw tatra ktm bmw tatra ktm

Kategorii osobních vozů dnes vyhrál katarský řidič Volkswagenu Nasser Al-Attiyah, který si připsal celkově své páté etapové vítězství. Jako druhý dojel Francouz Guerlain Chicherit s vozem BMW, na třetím místě se překvapivě umístil Brazilec Mauricio Neves (VW). Mezi Čechy byl nejlepší Miroslav Zapletal na 31. místě, 44. místo si zajistil Jiří Janeček, který ztratil několik cenných minut kvůli defektu. Dušan Kunovský a Peter Mikula se umístili na 80., resp. 99. místě. Celkově po dvou etapách vede Nasser Al-Attiyah před Carlosem Sainzem (VW) a Stephanem Peterhanselem na BMW.

Dalším smolařem se ukázal zkušený dakarista Josef Macháček. Podle dostupných informací zhruba na 50. kilometru havaroval a vážně poškodil svou čtyřkolku. Druhou etapu tak Macháček dokončil na 15. místě, lépe se dařilo Oldřichu Bražinovi (14. místo) i Martinu Plechatému, kterému do třetího místa chybělo pouhých 10 sekund.

Celkově po dvou etapách kategorii čtyřkolek vede Španěl Juan Manuel Gonzales Corominas před Alejandrem Patronelli z Brazilie a Martinem Plechatým.

bmw tatra ktm bmw tatra ktm

Mezi motorkáři se nejlépe dařilo Francouzi Davidu Fretigne, který byl s časem 3 h 50 min 20 s o 43 sekund rychlejší než jeho krajan David Casteu. Třetím nejrychlejším byl Marc Coma na KTM.

Nejrychlejším zástupcem českého týmu byl ve druhé etapě Slovák Ivan Jakeš, který skončil šestnáctý. David Pabiška dojel 26., Martin Macek si připsal 29. pozici., Dušan Randýsek byl 70. a Roman Krejčí 89. Nepříjemné překvapení čekalo v cíli motocyklistu Jana Veselého, který druhou etapu ukončil na 64. místě. Kvůli překročení rychlosti v první etapě byl penalizován a v celkové klasifikaci se propadl na 91. místo.

Celkově nadále vede David Casteu před Cyrilem Despres a Davidem Fretigne.

Třetí etapa se jede z La Rioja do Fiambala. Celková délka etapy je 441 km, z toho 182 km tvoří rychlostní zkouška. V této etapě se závodníci poprvé setkají s písečnými dunami, musí se také připravit na možné písečné bouře.

Dariusz Szynder
Diskuze (43)
5. 1. 2010 11:17
Re: Technika
V úspěšnosti toho kterého výrobku a prodkutu je také nutné vidět, co bylo dříve "povoleno" resp. co kdo "mohl" vyrábět i pro ostatní v rámci centrálního plánování v socialistickém bloku. Tím chci říct, že Tatra "měla šanci" dostat se na tu pozici, na jakou se dostala a zároveň měla zajištěný odběr vlastních výrobků bez žádné extra konkurence. To lze říct i o velmi úspěšných svičných proudových letounech z Aera, nejdříve L-29 a následně L-39 (a jeho modifikace), což byli v podstatě univerzální cvičná letadla pro východní blok, i když tato dominance byla místy narušena.
Tím chci říct, že po revoluci, v konfrontaci s výrobky vznikajícími za "normálních" tržních podmínek a za účasti konkurence už ta dominance nebyla (a nemohla být) tak markantní.
5. 1. 2010 10:52
Re: Výsledky!!
Ty 2 minuty jsou odpovědí všem, kteří poždadují, aby tam firma Tatra cpala prachy (které stejně nemá).
5. 1. 2010 10:49
Re: Technika
Tatry nejsou na houby, jen už nejsou nejlepší, bohužel pro nás. Je hrozná škoda že všechny naše průmyslové podniky byly po "revoluci" zničeny touhou po okamžitém zisku. Pár jedinců zbohatlo a stát jako celek zchudl. Kde jsou časy kdy jsme vyváželi tisíce náklaďáků a Tatra byla pojmem? Stejně tak motorky, letadla, turbíny,... Dneska je všechno předlužené, rozkradené, bez vývoje, před krachem nebo přesunuté za hranice. Už i ty blbý sirky vozíme jen z Číny. Kam to bude pokračovat asi všichni tušíme ;-\
5. 1. 2010 08:44
Re: 99% lidi na zapade od ruska o Kamaz nikdy nic neslyselo
>:D Jasně.... a nejrychlejší auta na okresky jsou Citroeny >:D
5. 1. 2010 08:38
Re: A je to tu
Nic proti, ale tohle není WRC, aby si navigátoři předem projeli trať a každej šutr zapsali do itineráře a pilot mohl jet "naslepo".
Nicméně souhlasím, že rozbít auto na vytrvalostní soutěži hned v úvodu svědčí o tom, že asi vše nebude uplně v pořádku.