Rally Dakar 2010 (6. etapa) – výborná jízda Jakeše, Ital Manca bojuje o život (+fotogalerie)
Ital Luca Manca spadl krátce po startu a byl s frakturou lebky a dalšími poraněními transportován do nemocnice v Santiagu. Podle posledních informací je jeho stav velmi vážný, proto byl uveden do umělého kómatu. Pády byly na trase šesté etapy velmi časté, protože se jelo opravdu rychle, avšak cesta byla plná neočekávaných překážek. Po pádu odstoupil také dosud výborně jedoucí Portugalec Paulo Goncalves.
Skvěle se dnes předvedl Slovák Ivan Jakeš, který dokončil etapu na šestém místě se ztrátou pouhých sedmnácti minut na vítěze etapy Marca Comu. Druhý Slovák ve startovním poli, Štefan Svitko, dojel 21. Nejlepším Čechem byl na 38. místě David Pabiška. Dušan Randýsek, Jan Veselý a Roman Krejčí dojeli na 72., 78. resp. 86. místě.
Za vítězným Comou dojel Francouz Cyril Despres, třetí místo připadlo Portugalci Helderu Rodriguesovi. Celkově vede Cyril Despres před Chilanem Lopezem Contardo a Portugalcem Helderem Rodriguesem. Ivan Jakeš se posunul na 9. pozici.
Kategorii čtyřkolek dnes vyhrál Marcos Patronelli z Argentiny, se ztrátou 18 minut se pak jako druhý ukázal v cíli jeho starší bratr Alejandro. Třetí dojel jejich krajan Jorge Miguel Santamarina. Celkově vede Marcos Patronelli před Santamarinou a Španělem Juanem Manuelem Gonzalezem Corominasem. Etapové osmé místo znamená pro Oldřicha Bražinu propad v celkové klasifikaci o jednu příčku, takže je před 7. etapou šestý.
Dobrý výkon v šesté etapě předvedl Martin Macík, který si dnes vybojoval páté místo. Špatný den však měli tatrováci. Na Twitteru Letka Racing Teamu se teprve kolem půlnoci našeho času objevila informace, že se de Azevedovi a jeho posádce podařilo opravit porouchané turbodmychadlo. Na trasu etapy tak vyjeli v době, kdy už většina startovního pole byla v cíli.
Technické problémy odstavily také Tatry Czech Dakar Teamu. Kolomému se pravděpodobně podařilo technické problémy alespoň částečně vyřešit, protože podle oficiálního trackingu by se měl blížit do cíle. Ztrácí však více než pět hodin. Spáčilova Tatra však nejspíše zůstala viset na 182. kilometru. Podle posledních informací, se posádce podařilo po zhruba čtyřech hodinách na chvíli nahodit motor na čtyři válce, ale vůz nebyl schopný jízdy.
Etapu vyhrál Vladimír Čagin, a připsal si své celkově 52. etapové vítězství, čímž útočí na rekord Stephana Peterhansela, který jich má zatím na kontě 53. Druhé a třetí místo připadlo dalším dvěma posádkám jedoucím na vozech značky Kamaz – druhý skončil kamión vedený Firdausem Kabirovem, třetí dojel Ilgizar Mardeev. Celkovému pořadí vévodí Čagin, druhý Kabirov na něj ztrácí skoro čtyřicet minut. Tato dvojice se výrazně odtrhla od zbytku startovního pole, protože třetí Mardeev ztrácí více než čtyři hodiny.
Své odpadlíky má rovněž kategorie osobních vozů. Dnešními smolaři jsou Miroslav Zapletal a Tomáš Ouředníček z týmu Offroadsport. Na 309. kilometru je z dalšího boje vyřadila havárie. Nehodu měla i posádka Dušan Kunovský a Libor Latiňák. Naštěstí oba soutěžící vyvázli bez vážnějších zranění. Auto se podařilo dostat zpět na kola a posádka pokračuje v závodě. Etapu Kunovský zakončil na 48. místě. Jeho týmový kolega Jiří Janeček dovedl svou Toyotu do cíle na 46. místě.
Etapu vyhrál včerejší smolař Stephane Peterhansel. El Matador Carlos Sainz byl pouze o 47 sekund pomalejší. Třetí dojel Američan Mark Miller. Výsledkové listině nadále vévodí tři Volkswageny Touareg – Sainz je první, Al-Attiyah druhý a Millerovi patří třetí příčka. Podobně jak Čagin a Kabirov, tak i posádky Touaregů jedou svůj vlastní závod, když mezi prvním a třetím místem je rozdíl pouhých osmnácti minut, zatímco čtvrtý Portugalec Carlos Sousa ztrácí na Sainze více než hodinu a půl.
Sedmá etapa bude poslední před sobotní pauzou a pojede se z Iquique do Antofagasty. Celkově měří 641 km, avšak celých 600 km tvoří speciálka. Jde tedy o nejdelší a také nejrůznorodější rychlostní zkoušku. Kromě písečných dun v první části dne čeká na soutěžící průjezd přes „salar“ - dno vyschlého solného jezera. Tento zhruba tříkilometrový úsek přinutí závodníky zpomalit na méně než 10 km/h! Na konci etapy pak na soutěžící čeká rychlý a otevřený úsek.