Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Registrace nových aut v ČR 2024: Elektromobily na boom ještě čekají

Ondřej Šámal
Diskuze (13)

Za první tři letošní měsíce bylo v Česku registrováno o něco více aut než ve stejném období loni. Elektromobilů ovšem bylo méně. Zřejmě se čekalo na rozjezd dotačního programu.

Zatímco loni bylo v prvním kvartálu v Česku zaregistrováno 56.341 nových automobilů, letos jich podle Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo 57.605. Ze značek se dařilo především domácí Škodě, která zaznamenala nejvyšší meziroční přírůstek (+644 aut). Na druhém místě je Hyundai, kde dařilo zejména kompaktní řadě i30 (+378), jež nedávno prošlo drobnou modernizací.

Třetím největším skokanem je překvapivě Volvo. To si loni připsalo 681 registrací, letos pak o významných 529 aut více (1210), čímž se z loňské 17. pozice posunulo na jedenácté místo a předstihlo například dvanáctý Renault s 1134 vozy. V případě švédské značky se dařilo zejména modelům XC60 (+122) a XC90 s přírůstkem 146 aut.

Velkých propadáků máme hned několik. Největším je prémiový Mercedes-Benz, který ztratil 844 registrací (1574 vs. 2418). Nejvýznamnější podíl na tom má SUV GLE, které zaznamenalo propad o 254 kusů. Nedařilo se ani Volkswagenu (-642 exemplářů). Více než polovina, konkrétně 351 aut, ovšem připadla na SUV Tiguan, které čekala generační výměna. Třetí nejvyšší úbytek má Audi (424 exemplářů), přičemž největší podíl na tomhle výsledku má sesterská dvojice Q7 a Q8 (minus 154 a 119), jež však prodělala modernizaci a do prodeje se teprve dostala či dostanou.

Nejčastěji registrovaným elektromobilem je Škoda Enyaq s 218 vozy, na druhém a třetím místě jsou Tesly Y (170) a 3 (141), dohromady pak americká automobilka vede s celkovými 325 auty. Překvapivě špatně na tom jsou Volkswageny ID.4 a ID.5. První zaznamenal devět registrací, druhý dokonce pouhé tři. Přitom se jedná o technické sourozence zmíněného enyaqu.

Od ledna do března bylo letos zaregistrováno 1293 elektrických aut, který tvoří 2,24 % trhu. Loni to přitom za stejné období 1317 vozů (2,34 procent). Spousta zájemců ovšem čekala do 18. března, kdy se otevřelo podávání žádostí o záruku na úvěr na pořízení elektromobilu, jež zastřešuje Národní rozvojová banka.

Nejčastěji registrované značky v ČR (1-3/2024)
Pořadí Značka Počet (2024) Meziroční změna
1. Škoda  20.573 644
2. Hyundai 5541 584
3. Toyota 4866 234
4. Volkswagen 3711 -642
5. Kia 2412 -192
6. Dacia 2189 -178
7. Mercedes-Benz 1574 -844
8. BMW 1526 55
9. Peugeot  1286 64
10. Ford 1245 -303

V rámci jednotlivých paliv a pohonů zatím dominuje benzin s podílem 68,26 %, následuje nafta s 23,89 procenty. Na třetím místě jsou plug-in hybridy (2,29 %), které o několik desítek aut přeskočily zmíněné elektromobily.

Nejčastěji registrované modely v ČR (1-3/2024)
Pořadí Model Počet (2024) Meziroční změna
1. Škoda Octavia 6326 1361
2. Škoda Fabia 2734 -537
3. Škoda Scala 2682 137
4. Škoda Kamiq 2614 80
5. Hyundai i30 2421 378
6. Škoda Karoq 2237 -2
7. Škoda Kodiaq 2189 -286
8. Hyundai Tucson 1686 117
9. Škoda Superb 1541 -62
10. Toyota Corolla 1261 322

Video se připravuje ...

Ondřej Šámal
Diskuze (13)
Avatar - Emel
18. 4. 2024 15:45
Re: Tak to sa nacakame este
Zas jako... za 2023 je nejprodávanější auto Evropy Tesla Y. Kdyby ses mě zeptal ještě před pěti lety, tak bych ti řekl že to je blbost a že bestsellery jsou auta za třetinovou cenu. Takže možná to není tak růžové jak si to někteří malovali, ale ani to není tak černé jak psali na autoforu.
Avatar - 3_diamanty
16. 4. 2024 17:16
Tak to sa nacakame este
Ze cakanie na boom .... a jak pozeram aj v australii este asi tiez cakaju... aj v egypte.. samozrejme aj v brazilii... aj ... no skoro vsade okrem 4,5 milionoveho norska ... tak cakajme dalej :-[]
Avatar - Barrichello
16. 4. 2024 14:35
Re: EV čeká na boom
furt dokola, tohle všechno známe.

V prvé řadě potřebuješ funkční infrastrukturu a z čeho to nabíjet.

A Občasné Zdroje Energie dodané čínskými soudruhy to opravdu nejsou. Bohužel :-)
Avatar - eLzyx
16. 4. 2024 13:39
Re: EV čeká na boom
vytáhni občas tu hlavu z té televize, co máš na hlavě ... nebudu tvrdit, že to má srovnatelné parametry spalováků. V něčem EV excelují, v jiném propadají. Nicméně za posledních 10let udělali neskutečný pokrok. Před 10 lety byla nejlepší Tesla model S s dojezdem kolem 400km, stála 2,5M+ a dobíjela se více jak hodinu, dneska koupíš EV s dojezdem 500km za 1M a nabití trvá půl hodiny.
Za 10let to spalováky překoná i v tom dojezdu. V nabíjení ne, ale to je při 600km+ dojezdu prakticky irelevantní disciplína, dříve potřebuje přestávku člověk.
Avatar - eLzyx
16. 4. 2024 13:31
Re: Elektromobily nečekají na boom..
čekají na přidělení dotace, protože dotace jsou.
Spousta firem by si ty EV koupila i tak. Mi neříkej, že nějakých 150k Kč (minimálně 50k Kč z dotace sežere úvěr) je pro podnikatele rozhodující nevzít nějaký poslední zajímavý benzin a dotlačí je k EV. Prostě jej chtějí a tak čekali na dotace.