Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Ellypse - jen zajímavá studie nebo náznak nového Clia?

Jiří Štacha
Nedávno skončený podzimní pařížský autosalon byl pro výrobce automobilů velkou příležitostí k představení novinek. Tuto příležitost si samozřejmě nenechala ujít jedna z domácích automobilek, značka Renault.

Stánku Renaultu sice dominovala zejména nově představená nová generace Megane (který se u nás nyní započal prodávat), ale k vidění toho bylo ještě mnohem více. Kromě dalších modelů představil Renault i zajímavou studii s názvem Ellypse.

Jako většina studií vozů budoucnosti je samozřejmě i Ellypse "prošpikován" nejmodernějšími technologiemi a netradičními nápady, které bývají ukázkou schopností konstruktérů a designérů. Vzhledem k očekávanému příchodu nového Clia, by však leccos ze studie Ellypse mohlo napovědět i o novém Cliu.

Zřejmě největším náznakem nového Clia může být samozřejmě design Ellypse. Ten je sice velmi netradiční, ale Renault je obzvláště v poslední době znám svou odvahou zavádět netradiční modely do sériové výroby. Je to sice velmi odvážné, ale na druhou stranu, Renault spoléhá na touhu kupujících po odlišnosti.

Design Ellypse je vytvořen tak, že již navazuje na nový designový styl Renaultu, ale zachovává si přitom svou vlastní originální identitu s mnoha neobvyklými prvky. Studie Ellypse je 3930 milimetrů dlouhý, 1770 mm široký a 1520 mm vysoký hatchback s rozvorem 2610 mm, kterému dominují jednoduché, neagresivní linie. Přední i zadní část je vytvořena v novodobém stylu Renaultu, avšak se zcela svébytnými prvky potvrzujících vlastní identitu. Obzvláště zajímavé je vypouklé zadní sklo, tvar bočních oken i až do střechy protáhlé sklo čelní. Na to navíc navazuje střecha, která je téměř celá prosklená, což umocňuje pocit světlosti a prostornosti interiéru. K dobrému pocitu v interiéru je také nápomocna klimatizace o jejíž napájení se starají solární články, které jsou součástí skleněné střechy.

Před vstupem do interiéru si Ellypse (zřejmě pro lepší pohled dovnitř) přichystal na pravé straně vozu konstrukční perličku v podobě od sebe se otevírajících dveří a absenci středového sloupku (na levé straně je systém tradiční).

Čtyřmístný interiér Ellypse také není nijak obyčejný. Základem interiéru se stal Renaultův tzv. Touch Design, který byl poprvé použit u konceptu Talisman. Tento systém je postaven na řadě kontrastů mezi jednoduchými tvary a technologiemi jejichž použití by mělo být co nejpříjemnější a nejednoduší. V duchu stylu Touch design se například přístrojová deska přestěhovala na jeden ze dvou centrálních displejů na kterém jsou zobrazovány veškeré informace pro řidiče. Druhý displej slouží ke zobrazení ostatních informací a může být i skryt v palubní desce. Snadné ovládání klimatizace, GPS navigačního systému a mnoha dalších moderních technologií je zajištěno přes multifunkční centrální ovladač, který je při nečinnosti rovněž možné skrýt do palubní desky.

Velmi zajímavým způsobem jsou v Ellypse vyřešena sedadla. Plně automatizovaná kinetika totiž pouhým stiskem tlačítka může zajistit polohování nebo úplné uschování sedadel do podlahy, což je výhodné při přepravě větších předmětů. O co nejvyšší komfort v interiéru se navíc postaraly ušlechtilé materiály.

Konstruktéři Ellypse si vůbec dali záležet na využití moderních, přírodních recyklovatelných a recyklovaných materiálů. Například provedení karoserie ve dvou přírodních barvách (mandlová příď a záď vozu, světle modré dveře) rozhodně není náhodné. Mandlová barva značí recyklovatelný polypropylén a modrá recyklovatelný hliník. Struktura karoserie je kombinací hliníku a oceli, v interiéru byla využita přírodní kůže a pro odhlučnění přírodní vlákna většinou z bavlny a polyesterových vláken pocházejících z recyklovaných materiálů.

Využití moderních a navíc přírodních nebo recyklovatelných materiálů se sebou přináší výhody nejen v nezatěžování přírody, ale i v jejich nízké hmotnosti. Jejich barevné rozlišení a snadná montáž či demontáž navíc ulehčují servis a recyklaci po životnosti automobilu. Nízká váha automobilu (980 kg) spolu s moderním turbodieselovým motorem a pětistupňovou robotizovanou převodovkou navíc znamená i dobrý výkon vozu, nízkou spotřebu paliva (kolem 3,2 l/100km) a nízkou produkci výfukových plynů (85g CO2/km).

Studie Ellypse byla osazena moderním 16ventilovým čtyřválcovým turbodieselem o objemu 1,2 litru dosahujícím vysokého výkonu 72 kW (100 k) a největšího točivého momentu 200 Nm. Motor využívá pokročilé vstřikování common-rail s piezoelektrickým vstřikováním dosahujícího vstřikovacího tlaku až 2000 baru.

K velmi dobrým parametrům výkonu, nízké spotřeby paliva i nízké produkci výfukových plynů napomáhá i specifický elektrický systém s napětím 42 voltů. Ellypse je vybaven 12 kW startér-alternátorem, který slouží nejen jako startér, ale má i tři další různé funkce. První funkcí je výroba elektřiny vznikající obzvláště při brzdění, druhou funkcí je výpomoc uchované elektrické energie ke zrychlování a třetí funkcí je i samotný el. pohon vozu na krátké vzdálenosti.

Moderní elektrický systém je využit i v dalších oblastech Ellypse. Další moderní technologií je totiž tzv. x-by-wire-era systém, jež nahrazuje hydraulické obvody moderními elektrotechnickými systémy, jejichž funkčnost je lepší a navíc nepotřebují neekologické maziva.



Jiří Štacha