Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rinspeed BamBoo: Moderní variace na Citroën Méhari

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Po prvních počítačových fotografiích Rinspeedu BamBoo tu máme reálnou podobu přerostlého golfového vozíku.

Skutečné BamBoo se od toho počítačového liší dvoubarevným lakem karoserie v oranžové a červené a provedením střechy. Ta odkazuje až do dávné historie automobilismu, kdy byly otevřené vozy kryty lehkými baldachýnovými stříškami. Tuhle dvoudílnou ovšem vyvinula společnost Tecnotex je nafukovací a po sejmutí si ji můžete vzít na pláž jako lehátko. Odolá i vodě.

Vnější tvary jsou sice také retro, připomínají ale modernější automobily: přední část například Mini, zadní protažené světlomety jakoby z oka vypadly těm z aktuálního Suzuki Swift. Celek ale jasně dává vzpomenout na Citroën Méhari, který se proslavil díky filmům o četníkovi ze Saint Tropez. Na finální podobě detailů se doslova vyřádil americký pop artový umělec James Rizzi.

BamBoo je 3889 mm dlouhé, 1620 mm široké a 1609 vysoké, rozvor náprav činí 2054 mm rozchod kol vpředu 1235, vzadu je pak širších 1338 mm. Prázdný vůz váží překvapivě hodně: 1090 kg, a to je z části vyroben z lehkého bambusu, jak ostatně napovídá i jeho název. Na karoserii se uplatnily lehké polymery, na podvozek byla použita ocel a kompozit Ticona. Přední i zadní kola jsou nezávisle zavěšena.

Příčinou vyšší hmotnosti srovnatelné se současnými malými vozy je použití elektromotoru o výkonu 54 kW jako pohonné jednotky. Agregát od německé Fräger Group poskytuje největší točivý moment 140 Nm/4500 min-1 a je pochopitelně napájen akumulátory, v tomto případě LiFePO4. Ty pracují pod napětím 256 V a mají kapacitu 16 kWh. Elektrická je také skládací dvoukolka, která je umístěna v zádi. Na poháněcím ústrojí spolupracovalo rovněž švýcarské Esoro, které má s elektromobily bohaté zkušenosti.

Síla motoru je přenášena na přední kola pomocí jednostupňové převodovky se schématem R-N-F.

Automobil dosahuje rychlosti 120 km/h, z 0 na 50 km/h sprintuje za 4,7 s a na jedno nabití ujede až 105 km, jeho tempo ale nesmí přesáhnout devadesátku. Jezdí na kolech AEZ rozměru 7 x 17“, všechna čtyři jsou obuta do pneumatik 205/50 R17.

Na realizaci projektu pochopitelně spolupracovalo mnoho dalších firem. Centrální přístroj si vzali na starosti u VDO, bohatou multimediální výbavu Harman International a například topení nese značku HV Eberspächer. Místo tradiční masky chladiče (elektromobil ji nepotřebuje) najdeme displej komunikačního rozhraní Identiface. Ten je permanentně připojen na internet, může zobrazovat například osobní vzkazy pro lidi v okolí vozu (i z Facebooku), novinky ze světa, nebo nabídku výletů z bodu A do bodu B.

Také interiér samotný je zaměřený na nejmodernější techniku v této oblasti. Pojme čtveřici pasažérů. Na předních sedadlech najdeme syntetické materiály a bambusová vlákna, zadní dvojice je opět vyjímatelná a nafukovací, takže si jí lze vzít s sebou ven jako plážovou židličku. Přístrojová deska má tvar obří schránky na chléb, která je rozdělená na několik částí. Vlevo od řidiče jsou ovládací prvky vozu. Startuje se stylově páčkou připomínající švýcarský armádní nůž. Vpravo je velký displej, součástí výbavy je i sedmipalcový tablet PC HTC Flyer. Perfektní zvuk přehrávané hudby zajišťují reproduktory Harman JBL GreenEdge.

BamBoo se představí světu pochopitelně na domácí půdě. Švýcarská firma Franka M. Rinderknechta výrobně jednoduchý vůz přiveze do Ženevy. Malosériová produkce prý není zdaleka tak nereálná, jak by se mohlo zdát. Sám šéf o ní hovoří hodně nahlas, projekty jsou již zpracovány a leží v šuplíku u poradenské firmy. Nechme se tedy překvapit.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)