Rivian je po 15 letech v zisku. Nejen díky Volkswagenu
Dostat se do zisku není jednoduché pro žádný automobilový startup. V posledních letech jich hodně zkrachovalo, ačkoliv už měly na trhu modely a prodávaly. Vypadá to ale, že Rivian je na dobré cestě se podobnému osudu vyhnout.
Americký startup Rivian vznikl v roce 2009, od roku 2021 začal dodávat první auta. Dnes má tři produkční modely (R1T, R1S a EDV), menší R2 má brzy vstoupit na trh a další se už ukázal jako koncept R3. Do firmy investovala řada společností včetně Volkswagenu, který s Rivianem spolupracuje zejména na vývoji software.
Přesto Rivian nikdy nebyl v zisku, což u nových startupů není nic výjimečného. Ostatně i Tesla byla od svého založení v roce 2003 schopná systematicky generovat zisk až v roce 2019. Rivian do této fáze možná vstupuje už nyní, protože za poslední čtvrtletí roku 2024 se mu poprvé podařilo vykázat hrubý zisk 170 milionů dolarů.
Díky tomu klesla roční ztráta automobilky za celý rok na 4,7 miliardy dolarů, což je o 13,4 % méně než rok předtím. Už rok 2023 byl v tomto ohledu úspěšný, protože se podařilo snížit rekordní ztrátu 6,75 miliardy dolarů předchozího roku o 19,44 % na 5,43 miliard.
K ziskovosti pomohlo několik kroků. Vedle obvyklého prodeje regulačních kreditů také růst příjmů ze softwaru a služeb. Až 60 milionů dolarů zisku bylo právě díky softwaru a službám, jako je financování, pojištění, údržba a prodej ojetých vozidel. S tím začal Rivian minulý rok a ojetiny prodává přímo na svých webových stránkách. Nových vozů prodal Rivian 51.600, což je meziroční nárůst o 3 %.
Tím nejzásadnějším ovšem bylo výrazné snížení nákladů na výrobu aut. Oba osobní riviany loni prošly modernizací, při které se automobilce podařilo optimalizovat design komponent a díky vyjednávání s dodavateli dosáhnout i nižších cen. Pomohla ale také větší automatizace v továrně, odstranění méně populárních prvku výbavy ale také rozšíření vlastní výroby komponent a tedy menší závislost na externích dodavatelích.
Došlo i na zajímavé úspory, například díky přechodu na zonální architekturu, tedy rozdělení vozidla do několika zón s cílem zjednodušit a optimalizovat elektrické vedení a komponenty. Každá zóna je odpovědná za určité funkce nebo skupinu funkcí vozidla, což umožňuje centralizaci senzorů, ovládání a jiných elektronických systémů. Díky tomu se podařilo snížit počet ECU jednotek a zkrátit kabeláž v autě o 2,5 kilometru, snížit tím i váhu o 20 kg a ušetřit peníze.
Výrobní náklady na jedno auto prý takto Rivian snížil až o 31.000 dolarů, což je opravdu masivní úspora. Ceny současných modelů R1 se pohybují v rozmezí 69.900 až 105.900 dolarů. Ve výsledné ceně pro zákazníka se ovšem úspora neprojevila, v tomto případě se Rivian rozhodl jít za ziskovostí.
Příští rok by se mělo v továrně ve městě Normal v Illinois začít vyrábět také menší SUV Rivian R2, které bude levnější a slibují se od něj tedy větší prodeje, například i v Evropě. Náklady na jeho produkci mají proti větším R1 jen poloviční. A následovat bude ještě menší a levnější model R3, jehož příchod se očekává někdy po roce 2027.
