
Rodina Peugeotů chce, aby General Motors převzal kontrolu nad PSA
Peugeot-Citroën je na tom hůř, než se asi všichni obávali. Agentura Reuters přišla s informací, že poté, co vloni "propálil" tři miliardy euro v provozních nákladech, už koncem letošního roku vyčerpá veškerý operační kapitál, který má k dispozici a zůstane tedy zcela bez prostředků. Situace si tedy žádá radikální, ne-li přímo drastické kroky.
V souvislosti s tím oslovila rodina Peugeotů vedení koncernu General Motors, aby převzala nad krachujícím PSA kontrolu. GM má v současnosti v uskupení Peugeot-Citroën sedmiprocentní podíl, který získal po investici v březnu 2012.
PSA má v současnosti problém s nevyužitím výrobních kapacit a v plánu je uzavřít ve Francii továrnu a zredukovat provoz v několika dalších, ani to ale nemusí stačit. Těsnější propojení Peugeotu, Citroënu a Opelu v Evropě může přinést výrazné zefektivnění výroby - došlo by k uzavření dalších závodů a snížení nákladů by přineslo využívání jednotných platforem, ale i ostatní techniky - motorů, převodovek i dalších komponentů, které by současně bylo možné díky většímu množství kusů nakupovat laciněji.
Koncernu Volkswagen by tak v Evropě vznikla velmi silná konkurence. Jenže to má háček. GM má spoustu práce už s Opelem a je tedy pravděpodobné, že o ještě problematičtější PSA nebude mít v tomto rozsahu zájem, byť je pochopitelně třeba si nějakým způsobem chránit dřívější investici. Zefektivnění, sloučení a propojení přinese výsledky až po delší době a po přechodné období, které bude trvat několik let, bude třeba do vznikajícího uskupení pumpovat spoustu peněz. Aby těch složitostí nebylo málo, je velmi pravděpodobné, že GM nebude podnikat žádné drastické redukční kroky ani vůči Opelu a to až do voleb v Německu, které proběhnou v září.
Francouzi přednedávnem hledali pomoc v Číně u automobilky Dongfeng, ale strany se nedohodly, na druhou stranu nyní má v úmyslu v Evropě lovit BAIC, takže je možné, že PSA a Číňané najdou společnou řeč, protože ...jim možná nic jiného nezbude.