OC Race: Závodili jsme na mosteckém okruhu
OC Race: Závodili jsme na mosteckém okruhu
OC Race: Závodili jsme na mosteckém okruhu
Před usednutím za volant jsem absolvoval hodinu a půl dlouhé školení. Zde dostávám informace, jak mám správně opustit boxy mosteckého autodromu.
43
Fotogalerie

S cupovou Octavií teď může závodit každý. Vyzkoušeli jsme si to!

Mostecký okruh hostil premiéru klubového závodu OC Race. Sportovní oktávky jsme ždímali na vlastní kůži. Jak náš boj dopadl?

Nebudu lhát. Večer se mi spalo třikrát hůř než před maturitou. Strach nemizí ani teď na toaletách mosteckého autodromu. Když ale spadáte do kategorie paniců motorsportu, není se asi čemu divit. Na druhou stranu však cítím těžko popsatelné vzrušení. Uvnitř moc dobře vím, že můj první závod bude jízda. Pořádná. Jdu se tedy seznámit: s pravidly, autem, okruhem, mechaniky, prostě se vším…

Modrá, žlutá, červená

U brány už mě vyhlíží Tereza Zajíčková, šestadvacetiletá kráska, jež bude mou dnešní průvodkyní podnikem OC Race. „Není se čeho bát. Pokud mě budete poslouchat, přežijete, a ještě si to užijete,“ říká. Úvodní půldruhou hodinu tak strávíme „nudnější“ teorií. První blok se týká vlajek, jež se budou objevovat na trati během zápolení. „U vás bych začala modrou. Tou se mává na pomalejší, kteří se mají nechat předjet,“ poznamenává Tereza a pokračuje: „Za důležitou platí rovněž žlutá, signalizující nebezpečí. Červená pak znamená okamžitě přestat závodit a nachystat se na zastavení.“

Pokud žiju, ukážu palec

Další část přednášky se zaměřuje na samotnou trať. Začínáme u 792 metrů dlouhé cílové rovinky pod závodní věží. „Tady to můžete chvíli vymáčknout na maximum. Pak ale následuje ostrá pravotočivá zatáčka, a tak dávejte bacha,“ varuje Zajíčková. Přesto mě stále utěšuje, že jsem pod drobnohledem – ať už třinácti traťových komisařů, ředitele závodu, nebo záchranářů. Bílý jak stěna vstřebávám desítky rad a jako robot souhlasně pokyvuji. „Když nabourám, zůstávám uvnitř, ukážu palec (zdali toho budu schopen), nikam nevylézám, zaháknou mě a počkám na odvoz,“ běží mi mozkem nejdůležitější informace, zatímco se přesouváme do depa.  

Jamajské boby

Jedenatřicetiletý mechanik Petr Sirotek zde ladí poslední detaily na pětici vozů Škoda Octavia RS III Cup – ty jsou pro startovní listinu identické. „Příprava mi zabere přibližně den. Kontroluji provozní kapaliny, poté opotřebení dílů jako brzdy, kotouče či tlumiče. Stejně tak se kouknu na zavěšení náprav a předpětí diferenciálu,“ hlásí svědomitě Sirotek. Vybírám oktávku s číslem 10. Podvědomě proto, že ji ve fotbale nosí Messi, jenž platí za jednoho z nejrychlejších hráčů planety. Že však nebudu dominovat jako on, to mi dochází vzápětí. Soupeři se v padoku promenádují ve vlastních závodních botách, kombinézách a s helmami v podpaží. Já v běžecké obuvi, bez speciálního ošacení a s minimem zkušeností spíš připomínám jamajské bobisty z olympiády v Calgary v roce 1988. Naštěstí i na tohle v OC Race myslí a vypůjčují mi důstojné vybavení.  

Když dojde dech

Poprvé vplouvám do kokpitu 1140 kilogramů těžkého speciálu. Sedím tak netypicky nízko, že výhled není o moc lepší než v tanku. Pod sebou mám dva pedály. „Převodovka je automatická šestistupňová DSG se samosvorným diferenciálem a ovládá se pádly pod volantem,“ vysvětluje Sirotek. S tím si nějak poradím. Za horší ovšem platí přikurtování, pevnější než v leckterém studiu SM. Ke klidu ve vykuchaném interiéru nepřidává ani hasicí přístroj. Stejně si mě bílé žihadlo o výkonu 293 koní a točivém momentu 360 newtonmetrů získává prakticky ihned: a to jde na úvod pouze o pár koleček na testovacím polygonu. 

Šedesát je strop

Skutečný motoorgasmus ale nastupuje až při oficiálním tréninku, kdy pronikám na okruh. První jízdu jako spolujezdec Terezy, která se mi nyní předešlé teoretické školení snaží ukázat také v praxi. Benzinový dvoulitr má žel bohu v decibelech navrch, a tak zachycuji jen každé jedenácté slovo. Plně slyším až pokyn při odbočce do boxů, kde si můžu dovolit tempo nanejvýš šedesát kilometrů v hodině. Pak už konečně nastupuji do své „desítky“ a vystřeluji vstříc osudu sám.

Zatracená šikana

Zvykám si na spoustu věcí. Utopený posez, pádlové řazení, ale nejvíc vrásek mi přidělávají gumy. „Nezapomeň, že se jedná o závodní sliky, které fungují, až když se správně zahřejí,“ upozorňuje Sirotek. Na jedné z rovinek si tak razantnějším kličkováním pokouším zajistit ideální teplotu, respektive kopíruju pohyby ostřílenějších. Asi ne dostatečně. Když se chci u cíle předvést (hlavně Tereze) a šponuju naivně rychlost k 175 km/h, končím při první šikaně v kačírku. „Už jste se toho po pár kolech nebál,“ chválí mě sympatická zrzka po dojezdu dvacetiminutového tréninku. Nechtěné opuštění trati gentlemansky přechází.  

Medaile na dosah

Soutěž už klepe na dveře. Sedm minut do rozsvícení zelených světel. S helmou na hlavě se snažím napít z láhve. Bez brčka však končí loky v kukle. Víc nestíhám. Vyrážíme! První kolo za safety carem, poté už následuje dvacetiminutová řežba. Konkurence šlape na plyn zuřivěji a mizí. Nechci jim ovšem darovat nic zadarmo. Každým úspěšně zvládnutým manévrem získávám sebevědomí a cítím stále větší jistotu. A to i přesto, že ještě jednou zakusuju krásy mosteckého kačírku. Nakonec je z toho výtečná bramborová medaile, slastné pocity nekazí ani fakt, že jsme se zúčastnili (pouze) čtyři. OC Race za to totiž rozhodně stojí. A vůbec nezáleží na tom, jestli jste úplný začátečník, nebo zkušený matador.

Technická specifikace
ModelŠkoda Octavia RS III Cup
Motorzážehový 2.0 TFSI
Výkon215 kW
Nejvyšší rychlost240 km/h
Převodovkaautomatická DSG se samosvorným diferenciálem, 6°
ElektronikaBosch MS6 Cup
Přední zavěšeníMcPherson
Zadní zavěšenívíceprvkové
Tlumičedvoucestné Ohlins, nastavitelné
Brzdypřední AP 6 – pístové (362 mm), zadní sériové (272 mm), regulátor brzdového tlaku
KolaEvo Corse 9 x 18
PneumatikyPirelli R18 235/40, Slick, Rain
Hmotnost1140 kg

Základní informace o OC Race

  • Klubový závod v identických vozech Škoda Octavia RS III Cup na klíč pro skupinu 15 osob nebo pro jednotlivce. Vhodný také pro úplné amatéry.
  • Termíny pro jednotlivce jsou vyhlašovány pravidelně minimálně jednou až dvakrát měsíčně.
  • Cena pro jednu osobu 35.000 Kč bez DPH (bez školicího programu 30.000 Kč).
  • Součástí balíčku jsou služby mechanika, skupinový kouč, pronájem helmy a kombinézy, fotodokumentace či certifikát o absolvování.

Program OC Race

  • Šedesátiminutová teorie pravidel chování na mosteckém okruhu
  • Šedesátiminutová jízda ve vlastním nebo zapůjčeném voze – základní technika jízdy na plochách polygonu
  • Šedesátiminutové seznámení s vozem OCR (startování, brzdění)
  • Dvacetiminutový trénink s automobilem OCR na okruhu
  • Dvacetiminutový závod
  • Vyhlášení vítězů