Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab v Ženevě 2005

9-3 SportCombi
9-3 SportCombi
9-3 SportCombi
9-3 SportCombi
14 Fotogalerie
Švédská značka pod křídly koncernu General Motors sice nepřináší svému majiteli žádné zisky, ale ztráty asi stále nejsou dost velké na to, aby se jen tak zahodilo jméno, na které v zámoří zákazníci slyší.

Evropa se tak nestačí divit tomu, že pod značkou Saab se v USA prodávají Subaru Impreza a americká SUV. Američané jsou ale spokojení. Ve švédském Trollhättanu je továrna s kapacitou 200 tisíc automobilů, ale v minulém roce byla vyrobena asi jen stovka tisíc vozů, což je samozřejmě neekonomické. Protože problémy má i největší evropská značka GM - Opel - řešení se právě v těchto dnech hledá na celoevropské úrovni. Momentálně to vypadá tak, že nástupce Saabu 9-3 se bude vyrábět v Německu u Opelu a do Švédska se přesune výroba baby-Cadillaku BLS pro Evropu. Práci by měl zajistit také nový Saab 9-7, který bude i v Evropě konkurovat velkým SUV formátu Volva XC90.

9-3 SportCombi: severská sportovní kombinace

Nové kombi konečně rozšiřuje řadu 9-3 dosud tvořenou sedanem a kabrioletem. Tvary známe již ze studie 9-3 SportHatch, představené v roce 2003 ve Frankfurtu. Praktický Saab tentokrát neoplývá prostorem pro náklad, protože tvůrci vsadili spíše na efekt dokonalého severského vzhledu. Nový Saab 9-3 SportCombi má vnější rozměry 4654 x 1762 x 1507 mm, rozvor činí 2675 mm. Zavazadlový prostor má základní objem jen 419 l, zvětšit jej lze sklopením sedadel až na 1273 l.

Globalizace definitivně přichází i do vozů dlouho vzdorující značky Saab. Novou posilou pod kapotou devět-trojek je nový "světový" šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem.

Saab patří od sedmdesátých let minulého století k průkopníkům přeplňovaných motorů, které jsou určeny pro běžného uživatele. Tato švédská automobilka si dlouho vystačila se čtyřválci přeplňovanými turbodmychadlem a to i na automobilovém trhu USA, kde stále platí úsloví o nenahraditelnosti zdvihového objemu. V devadesátých letech se s větší angažovaností GM v automobilce Saab, objevily pod kapotou také motory V6. Pokračováním globálního využívání komponentů je nejnovější motor V6, který je na sever Evropy přivezen až z daleké Austrálie. Tam se jeho výrobou zabývá v Evropě takřka exotická značka Holden, která je hlavním reprezentantem GM na vzdáleném kontinentu.

Nový motor o zdvihovém objemu 2792 cm3 je přeplňován nízkotlakým turbodmychadlem (plnící tlak max. 0,6 bar) a mezichladičem stlačeného vzduchu, čtyřventilový rozvod DOHC má variabilní časování ventilů, výfukové ventily jsou kvůli lepšímu chlazení plněny sodíkem. Točivý moment má typicky plochou křivku, jejíž maximum tvoří jakousi náhorní rovinu o výšce 350 Nm sahající od 2000 do 4500 ot./min. 90 % maxima točivého momentu je k dispozici od 1500 ot./min. Maximální výkon 184 kW je dosahován v 5500 ot./min, dodávka paliva je uzavřena dosáhne-li motor 6500 ot./min. V nabídce je také slabší verze stejného motoru o výkonu 169 kW.

Motor 2.8 T V6 bude dodáván do Saabu 9-3 SportSedan, Cabrio i SportCombi. Na trhu se objeví od září 2005.

Tento agregát je součástí motorové řady šestiválců GM s úhlem rozevření 60°. Jeho atmosférická verze byla představena v Cadillaku CTS. Další zástupce této řady je motor V6 3,6 VVT, který je například montován do Cadillaků CTS, STS a SRX nebo do Buicků Rendezvous a LaCrosse.

Mezi další motorizace nového SportCombi se dostaly známé přeplňované čtyřválce. Nejmenší je 1.8t (110 kW), následován 2.0t (129 kW), 2.0T (155 kW), vznětový motor pochází z konsorcia GM FIAT Powertrain 1.9 TiD (88 nebo 110 kW). Základ tvoří atmosférický zážehový motor 1.8 l (90 kW).