Saab v Ženevě 2005
Evropa se tak nestačí divit tomu, že pod značkou Saab se v USA prodávají Subaru Impreza a americká SUV. Američané jsou ale spokojení. Ve švédském Trollhättanu je továrna s kapacitou 200 tisíc automobilů, ale v minulém roce byla vyrobena asi jen stovka tisíc vozů, což je samozřejmě neekonomické. Protože problémy má i největší evropská značka GM - Opel - řešení se právě v těchto dnech hledá na celoevropské úrovni. Momentálně to vypadá tak, že nástupce Saabu 9-3 se bude vyrábět v Německu u Opelu a do Švédska se přesune výroba baby-Cadillaku BLS pro Evropu. Práci by měl zajistit také nový Saab 9-7, který bude i v Evropě konkurovat velkým SUV formátu Volva XC90.
9-3 SportCombi: severská sportovní kombinace
Nové kombi konečně rozšiřuje řadu 9-3 dosud tvořenou sedanem a kabrioletem. Tvary známe již ze studie 9-3 SportHatch, představené v roce 2003 ve Frankfurtu. Praktický Saab tentokrát neoplývá prostorem pro náklad, protože tvůrci vsadili spíše na efekt dokonalého severského vzhledu. Nový Saab 9-3 SportCombi má vnější rozměry 4654 x 1762 x 1507 mm, rozvor činí 2675 mm. Zavazadlový prostor má základní objem jen 419 l, zvětšit jej lze sklopením sedadel až na 1273 l.
Globalizace definitivně přichází i do vozů dlouho vzdorující značky Saab. Novou posilou pod kapotou devět-trojek je nový "světový" šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem.
Saab patří od sedmdesátých let minulého století k průkopníkům přeplňovaných motorů, které jsou určeny pro běžného uživatele. Tato švédská automobilka si dlouho vystačila se čtyřválci přeplňovanými turbodmychadlem a to i na automobilovém trhu USA, kde stále platí úsloví o nenahraditelnosti zdvihového objemu. V devadesátých letech se s větší angažovaností GM v automobilce Saab, objevily pod kapotou také motory V6. Pokračováním globálního využívání komponentů je nejnovější motor V6, který je na sever Evropy přivezen až z daleké Austrálie. Tam se jeho výrobou zabývá v Evropě takřka exotická značka Holden, která je hlavním reprezentantem GM na vzdáleném kontinentu.
Nový motor o zdvihovém objemu 2792 cm3 je přeplňován nízkotlakým turbodmychadlem (plnící tlak max. 0,6 bar) a mezichladičem stlačeného vzduchu, čtyřventilový rozvod DOHC má variabilní časování ventilů, výfukové ventily jsou kvůli lepšímu chlazení plněny sodíkem. Točivý moment má typicky plochou křivku, jejíž maximum tvoří jakousi náhorní rovinu o výšce 350 Nm sahající od 2000 do 4500 ot./min. 90 % maxima točivého momentu je k dispozici od 1500 ot./min. Maximální výkon 184 kW je dosahován v 5500 ot./min, dodávka paliva je uzavřena dosáhne-li motor 6500 ot./min. V nabídce je také slabší verze stejného motoru o výkonu 169 kW.
Motor 2.8 T V6 bude dodáván do Saabu 9-3 SportSedan, Cabrio i SportCombi. Na trhu se objeví od září 2005.
Tento agregát je součástí motorové řady šestiválců GM s úhlem rozevření 60°. Jeho atmosférická verze byla představena v Cadillaku CTS. Další zástupce této řady je motor V6 3,6 VVT, který je například montován do Cadillaků CTS, STS a SRX nebo do Buicků Rendezvous a LaCrosse.
Mezi další motorizace nového SportCombi se dostaly známé přeplňované čtyřválce. Nejmenší je 1.8t (110 kW), následován 2.0t (129 kW), 2.0T (155 kW), vznětový motor pochází z konsorcia GM FIAT Powertrain 1.9 TiD (88 nebo 110 kW). Základ tvoří atmosférický zážehový motor 1.8 l (90 kW).